help! tamme rat ontsnapt, waar zoeken?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

btjeetje

help! tamme rat ontsnapt, waar zoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 19:50

Hallo bokkers,

Ik hoop dat iemand mij kan helpen! gisteravond heeft mijn tamme rat op de een of andere manier zijn kooi open weten te maken en is daaruit ontsnapt. Ik zat ruim een uur beneden en heb niets gemerkt, maar toen ik ging kijken was hij weg. Mijn andere rat zat er gelukkig nog wel. We hebben overal in huis gezocht en nergens kunnen vinden. We denken niet dat hij buiten is want er stonden geen ramen of deuren open. We hebben overal in huis eten neergelegd in de hoop dat hij daar op af zou komen maar helaas nog niet gebeurd. Heeft iemand een idee waar hij zou kunnen zitten of een manier om hem te kunnen lokken? Alvast bedankt!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 19:53

Ik heb er wel eens eentje in mijn cap teruggevonden (arme cap, was in de voering geknaagd) en in een boekenkast... Ze zitten graag ergens vanwaaruit ze de omgeving kunnen bekijken, maar wel met dekking. Ze zijn tenslotte prooidieren. En nestmateriaal zoeken ze ook.
Je hebt ook nog kans dat hij achter de koelkast zit, want dat is lekker warm. Dus daar kun je ook kijken, of achter een verwarming bijvoorbeeld.

Heel veel succes met het terugvinden van je ratje!
Laatst bijgewerkt door Zoolgangster op 04-02-15 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 19:53

Laatst bijgewerkt door Zoe_97 op 04-02-15 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 19:54

Ik was laatst een muis kwijt (niet heel tam), die wist niet hoe snel hij zich moest verschansen in mijn bank (er zit een scheur aan de onderkant en hup, weg was 'ie). Heb een vervoersbakje met zijn geur er aan op de grond gezet en zodra hij er in ging zitten, opgepakt. Succes!

btjeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 19:55

Bedankt! ik heb nog niet in de kasten en achter de koelkast gekeken dus misschien dat hij daar zit!

Kaus

Re: help! tamme rat ontsnapt, waar zoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 19:57

Zorgen dat je alle deuren en ramen dicht houdt, grote kans dat ze vanzelf terug in de kooi gaat.

Ratten kunnen door hele kleine ruimtes dus zoeken zal vrij lastig gaan. Succes!

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 20:36

Mijn woestijnratten liepen regelmatig los in huis wanneer ik erbij was, als je stilletjes bleef zitten dan werden die vanzelf brutaal genoeg om zichzelf gewoon te laten zien. Dus mijn tip, sluit de deuren, doe de tv en radio uit zodat je eventuele geluiden van de rat kan horen, en blijf een tijdje stil zitten in de kamer :) misschien laat hij vanzelf van zich horen

Edit, het langste dat ik ooit heb moeten wachten is iets van 50 minuten, toen was een van mijn woestijnratjes zo ontzettend geschrokken van iets dat ze zich echt maar dan ook echt niet liet zien of horen. Ze ging zich vanzelf vervelen, en dan gaan ze vanzelf weer bewegen en of geluid maken.

Ik hoop vooral heel hard voor je dat het ratje nog in de kamer is! Dat scheelt een hele zoektocht

Anouska15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 20:51

Mijn dames lopen hier los rond, hebben een gat onderin de bank gemaakt waar ze graag in zitten of onder de kast. Hoe tam is je ratje? Mijne komt me namelijk gewoon opzoeken als ze me ziet lopen. Of als ze vaak snoepjes krijgen met het zakje ritselen? Ze zijn nieuwsgierig genoeg om ze ergens onderuit te zien steken met hun koppie

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 20:59

Ik zou gewoon z'n kooigenootje even apart zetten (zodat die niet kan ontsnappen) en de kooi open zetten met allerlei lekkers erin, hij krijgt vanzelf wel honger :P

Hier ben ik ze ook wel eens kwijt geweest, zat er 1 onder de koelkast tussen de buizen.. die verrekte het ook om er onderuit te komen. :+

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 21:04

Hmmm, even heel simpel in kooi kooitje met de rat die je nog hebt en deurtje van kooi open laten.
Doorgaans komen ze weer aangetrippeld, want 1. er is eten, 2. vriendje woont er, 3. is daar bekend.

Moet je alleen niet de huisdeuren dicht hebben als hij daar ergens achter zit.
Die van mij kwamen altijd weer terug.
En een banaan deden ze een moord voor, dus voor die lucht gingen de neusjes wel de lucht in en voor macaroni.

Wat is jouw rat zijn normale tijd om eten te krijgen etc.? Hier wisten ze dat ook altijd donders goed en waren daar zeer alert op, net zoals op het geluid van het openen van het voerblik.

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 21:05

Je hoort vast vanzelf ineens iemand gillen als hij zich laat zien.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 21:58

Heb je al een idee van waar hij zou kunnen zitten? Hoe is het nu?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 23:07

Ken niets van ratten behalve dingen die jij niet wil horen.....maar...ik vang kittens op, en als ik die kwijt ben kijk ik in lades, gegarandeerd dat ik ze daar vind :D

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 12:25

Heb je hem inmiddels al kunnen vinden?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 12:27

Ik vond mijn knaagdier terug in de meterkast (inderdaad... Daar waar je absoluut geen geklaag wil!)

Met dank aan de kat vonden wij hem terug, die bleef namelijk voor de meterkast zitten :D

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 12:32

lijkt Schurfie wel :D

btjeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 16:48

Hij is terecht! hij zat onder een hele lage kast, maar we zijn ruim twee uur bezig geweest om hem te vangen. Met de hand pakken lukte niet omdat hij steeds hard beet en we kregen hem moeilijk onder die kast vandaan. Maar uiteindelijk in een zak gejaagd en snel in de kooi gestopt. Bedankt iedereen voor de tips!

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 17:12

Fijn dat de rat weer gevonden is :-)

xRiiannex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 17:15

Toen ik een paar jaar mijn 2 ratten kwijt was zaten ze in een stuiterballaadje :+
Alle stuiterballen kapot haha!
Was 10 jaar toen

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 17:38

Fijn dat hij weer terug is! Nu maar hopen dat hij niet opnieuw de kooi openmaakt.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 18:15

Wat fijn om te horen, gelukkig dat hij terecht is!

annikeee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 11:09

Hee allemaal, ik heb ook een probleempje met een rat die in kleine ruimte zit, tips coor eruit lokken ?