konijn: wanneer start je met dwangvoeren?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mars

konijn: wanneer start je met dwangvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 11:31

Lieve allemaal, ik heb even een vraagje omdat ik mij grote zorgen maak om mijn rex konijn Lotje. Ik heb haar afgelopen week (zondag) opgehaald bij een hobbyfokster. Via MP verliefd geworden op haar foto, in de avond laat naar de fokster gereden, dan krijg je zo'n hummel van ong 7 weken in je armen en ben je verkocht.

Thuisgekomen viel mij pas een flinke snotneus op en 's nachts hoorde ik haar flink niesen en zwaar ademen. Toevallig had ik eerder die week een rammetje opgehaald dat ook al verkouden bleek en aan de AB zat :\ Met die kleintjes wacht ik niet af, dus vorige week maandag met Lotje naar de DA, AB kuur meegekregen (dezelfde als rammetje) en gisteren moest ik met beiden terug voor controle.

Ze is echter niet verbeterd, sterker nog: ze is afgevallen, benauwd, niest behoorlijk, vieze oogjes, verhoging etc. Andere AB kuur gekregen voor beiden, want ook met t rammetje gaat t nog niet lekker, al is hij wel aagekomen, actief en alert.

DA gaf aan dat ik in de gaten moet houden of ze eet en eventueel moet dwangvoeren met bvb Critical Care. Maar nu mijn vraag: wanneer eet zo'n frummel nu te weinig? Ze eet, daarvan ben ik zeker. Met name een stukje wortel en af en toe wat bixjes gaan er in. Hooi hebben ze onbeperkt maar daar zie ik haar zelden van eten.

Dwangvoeren kent ook zo zijn risico's en ik wil niet nog meer schade aanrichten of haar maagje overbelasten. Wat is nu een goede graadmeter voor 'voldoende' eten?

Cemlys

Re: konijn: wanneer start je met dwangvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 11:33

dat klinkt zowiezo als te weinig, ook het feit dat ze afvalt, gewoon critical care bijvoeren, voor de rest kan ze nog knabbelen wat ze wil. Ik denk dat de risico's van te weinig eten groter zijn dan een beetje dwangvoer erin.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 13:29

Een direct antwoord op je titel.. Niet!

Fokker bellen en opnieuw overleggen met de da

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 13:34

Dat ze eet is het belangrijkste. Net zoals bij paarden mogen de darmen bij een konijn ook nooit stil komen te liggen.
Wat ik bij mijn zieke konijn deed was grasbrok van de paarden weken met warm water, en daar nog wat banaan doorheen prakken. Dan was het bakje snel leeg.
Ook misschien verstandig; elke dag een stukje verse ananas geven, of eventueel het sap eruit persen en dat met een spuitje in de mond spuiten. Dat voorkomt verstoppingen door de stress.
Misschien is het een idee om het konijn elke dag even te wegen? Blijft het gewicht gelijk of komen ze aan, dan zou ik niet dwangvoeren, maar als ze echt afvallen dan toch maar voorzichtig wat dwangvoeren.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 13:38

Is het wel een konijnkundige DA? Sommigen weten gewoon niet welke ab je moet geven bij zulke problemen. Snotterende en niezende konijnen krijgen hier een paar keer een injectie met zo uit mn hoofd penicilline, aangezien oraal vaak niet voldoende werkt. Dit moet je wel echt snel en goed aanpakken, konijnen houden er snel chronische problemen aan over namelijk.

Ik kijk zelf ook altijd naar de keutels. Als die kleiner worden, krijgen ze dus echt te weinig binnen en start ik toch met wat dwangvoer. Soms kan 1 of 2 keer wat dwangvoer die darmen alweer lekker op gang brengen, waardoor ze daarna weer sneller zelf gaan eten. Pas als ze echt bijna niet meer eten en keutelen ga ik over op flink dwangvoeren.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 13:50

Bedankt voor de tips die tnt zijn gegeven, ik ga haar zeker even elke dag wegen en dat van die keutels is ook een goeie.
Ik dwangvoer liever niet tenzij het niet anders kan. Maar waar nu precies die grens ligt vind ik zo lastig te bepalen. Ben al aan het rondkijken naar een konijnkundige arts maar aangezien ze nu net de kuur een dag heeft zal ik die wel eerst af moeten maken denk ik zo.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 13:55

Konijnen moeten blijven eten. Zodra ze stoppen met eten is het vaak al te laat. Bel je DA eens, wat zegt die? Vraag wanneer je moet beginnen, en vraag een concreet antwoord.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 13:59

Ik zou zeker niet zomaar met een kuur stoppen, maar een second opinion bij een konijnkundige arts hoef je niet mee te wachten. Dat kan zelfs telefonisch. Heb je eigenlijk nog meer medicijnen dan de ab? Bij konijnen kan je het best ook pijnstilling en een darmstimulerend middel geven, aangezien ze zo snel stoppen met eten.
Het is ook een lastig iets hoor, bepalen wanneer je dwangvoert en wanneer niet. Ik heb zelf wel wat ervaring door kwakkelende konijntjes, maar blijf het lastig vinden. Ik moet wel zeggen dat ik in de loop der jaren wat makkelijker ben geworden en sneller dwangvoer dan eerder. Ik was er eerder te terughoudend in, begon pas als eigenlijk de darmen al stil lagen en dan ben je gewoon veel langer en intensiever bezig dan wanneer je het in een eerder stadium al kan doorbreken.
In dit geval eten ze gewoon minder goed omdat ze zich echt niet lekker voelen. Ze beseffen zelf niet dat ze met dat weinige eten alleen maar ellendiger worden. Dus met zulke zieke nijntjes zou ik toch 1 a 2 keer per dag even een spuit dwangvoer erin stoppen, puur om die darmen gaande te houden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 14:02

Bij twijfel zou ik juist starten met dwangvoeren. Tenminste; als de output van het konijn al sterk verminderd is of dier eigenlijk alleen maar energie heeft om te liggen. Juist omdat je aangeeft dat 1 al aan het vermageren is.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 15:19

Als ze vermageren dan zou ik gaan dwangvoederen. Beter iets te vroeg dan wachten tot ze zwakker worden zeker bij zo'n kleintje. Wat zegt de fokker ervan? kan toch niet de bedoeling zijn?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 15:30

Zwerte schreef:
Ik zou zeker niet zomaar met een kuur stoppen, maar een second opinion bij een konijnkundige arts hoef je niet mee te wachten. Dat kan zelfs telefonisch. Heb je eigenlijk nog meer medicijnen dan de ab? Bij konijnen kan je het best ook pijnstilling en een darmstimulerend middel geven, aangezien ze zo snel stoppen met eten.
Het is ook een lastig iets hoor, bepalen wanneer je dwangvoert en wanneer niet. Ik heb zelf wel wat ervaring door kwakkelende konijntjes, maar blijf het lastig vinden. Ik moet wel zeggen dat ik in de loop der jaren wat makkelijker ben geworden en sneller dwangvoer dan eerder. Ik was er eerder te terughoudend in, begon pas als eigenlijk de darmen al stil lagen en dan ben je gewoon veel langer en intensiever bezig dan wanneer je het in een eerder stadium al kan doorbreken.
In dit geval eten ze gewoon minder goed omdat ze zich echt niet lekker voelen. Ze beseffen zelf niet dat ze met dat weinige eten alleen maar ellendiger worden. Dus met zulke zieke nijntjes zou ik toch 1 a 2 keer per dag even een spuit dwangvoer erin stoppen, puur om die darmen gaande te houden.

Bedankt, het is inderdaad heel lastig. Ik heb alleen maar AB gehad voor beiden, geen pijnstillers of iets anders maar ik ga hier zeker nog naar vragen als ik terug ga voor controle.

Fokker heb ik contact mee gehad maar ze zweert bij hoog en bij laag dat het dier gezond was. Haar andere dieren zijn niet ziek ook. Ik kan het me haast niet voorstellen, maar wil gewoon nu eerst Lotje beter hebben voor ik mij in het welles-nietes spel ga storten.
Ik had zelf wellicht ook beter moeten opletten, maar nu is het eenmaal zo en wil ik er ook alles aan doen om Lotje beter te krijgen.

oddyssey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 15:34

Tip: laat de da naar het gebit kijken! Mijn nijn stopte ook met eten, vervolgens naar da geweest. had haken en moest onder narcose om deze te laten verwijderen. Konijnen kunnen hier slecht tegen...In mijn geval was hij te zwak geworden door zijn hongerstaking en heeft het niet gehaald....

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 15:49

Hooi is het allerbelangrijkst, daarna komen pas de groenten en biks. In dit geval is het belangrijker dat ze ten minste iets eet, maar als ik zo hoor eet ze nu te weinig en zou ik gaan bijvoeren met Critical Care. Daar zitten vezels in, voedingsstoffen etc., kan al een hoop goed doen. Het is zeker verstandig om haar even dagelijks te wegen. En bij twijfel gewoon contact opnemen met je DA.

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 20:35

Je zegt dat het konijntje wel een beetje wortel eet. Je kan olvarit wortelhap proberen. Dat kan je dwangvoeren, maar misschien vindt hij het ook wel zo lekker.

En inderdaad gaan kijken naar een konijnkundige dierenarts. Ik werk bij een konijnkundige dierenarts in Bussum, maar dat ik waarschijnlijk wat ver voor je.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 20:40

Oh bah dit is echt wel heel erg rot.. :\ Snot is zo'n !@%!* en hardnekkige ziekte. Ik ben inmiddels al wel een paar honderd euro eraan kwijt geraakt om het bestrijden maar nooit overwonnen. Als ze het hebben en je bent er niet op tijd mee wordt het chronisch en het kan ook nog eens flink besmettelijk zijn. Nu heb je 2 konijnen met snot dat is misschien maar goed anders kon je ze sowieso niet bij elkaar doen, maar als een beter wordt en de andere niet heb je alsnog een probleem want je wilt de ander niet weer besmetten.

Fokker zeker bellen maar ik denk eigenlijk dat de moeder al snot had en dit aan de jongen heeft doorgegeven als die het al met 7 weekjes heeft. Daarnaast zijn er allemaal verschillende soorten snot dus evengoed hebben je konijnen allebei wat anders, kan ook nog...

Voor nu: eten is heel belangrijk bij konijnen, als de darmen stil gaan liggen overleven ze het waarschijnlijk niet. Een paar uur wachten kan maar dan moet je toch echt dwangvoeren. Ga ook stomen, maak neusje schoon doe er alles aan dat ze lucht krijgen. Geef ze daarnaast homeopatische druppels, echinacea etc. Al helpt het maar een beetje... Sterkte!!!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 14:42

Oh wat vervelend saskiakefie, ik begreep inderdaad al dat dit bijzonder hardnekkig is...

Hoe kan ik ze het beste stomen? Ik las al dat meerderen dit doen maar ik vraag me af hoe ik dat het beste aan kan pakken zonder dat ze zich straks bezeerd aan heet water oid.

srsW

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 14:50

Critical care is heel erg goed voor konijnen zeker als ze net iets extra's nodig hebben of van iets moeten herstellen.... Kun je dit niet gewoon in een bakje aanbieden?
Dwang voeden zou ik als laatste optie pas gaan doen.... het geeft extra stress en verhoogt dan weer het risico dat ze daardoor helemaal niet zelf gaat eten.
Daarbij zou ik ze zolang apart huisvesten (weet niet of dat nu al het geval is). Zo kun je beter in de gaten houden wie wat eet en of ze genoeg drinken.