Wil je wandelen met je hond..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rebel_Jits

Wil je wandelen met je hond..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 21:32

.. is die bang buiten :brr: Of nouja, als kleine babypup is de wereld natuurlijk ook nog groot en spannend.

Damy is ons dwergkeeshondje van 9 weken, echt een minibaby dus. In de zindelijkheidstraining laten we hem in onze (afgesloten) tuin z'n behoeftes doen. Dit gaat inmiddels redelijk goed, nog maar 1 á 2 keer per dag een ongelukje (soms zelfs geen enkele!). We staan elk uur zowat buiten :brr: als het maar werkt haha.
Maar owee als we naar de straat gaan! Dan loopt hij amper mee, wilt continue terug naar huis, piepen.. En absoluut geen plasje, hoe nodig hij ook moet. Vandaag hebben we bij de school in de straat gekeken (van een afstandje de drukte bekijken), we zijn misschien 10 minuten weg geweest. Dit was direct na een uurtje slapen, dus normaal moet hij dan. Maar meneer gaf pas thuis aan dat het hoge nood was (dan gaat hij bij de achterdeur zitten). En inderdaad, daar kwam de grote plas eruit. Ik denk dat hij van de spanning op straat niet kan.

Hoe zorg ik ervoor dat de frupsel snel meer vertrouwen krijgt in het wandelen op straat? Zodra dat vertrouwen er is, komen die plasjes ook wel :D

Machie

Re: Wil je wandelen met je hond..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 21:34

Op de arm meenemen en terug laten lopen. Vaak lopen honden beter terug naar het veilige thuis dan er vandaan ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 21:35

Mijn hond wou dit ook niet toen hij nog pup was, als tip gekregen om hem op te tillen en hem een stuk verder op neer te zetten en dan nog eens proberen.
Na een tijdje wou hij wel graag lopen en nu wordt hij al gek als we de riem pakken omdat hij weet dat we dan gaan lopen. :j

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 21:37

Rustig opbouwen en wat vaak ook wil helpen is op de arm meenemen en terug naar huis lopen. Die van ons was een onderzoeker, dus die heeft er geen last van gehad (vanaf dag 1 wilde hij alleen maar meer van de wereld zien).

Plassen leren ze inderdaad vanzelf buiten, aan het begin plassen ze eigenlijk altijd op eigen/bekend terrein (zelfs dus een ontdekker als die van ons). Dat kan zo maar tot 14-15 weken duren, ook rustig langer.

Uit interesse, wat voeren jullie? Want hij moet dus min of meer ieder uur plassen (vaak hangt het van de voeding af hoeveel honden drinken en dus ook hoe vaak ze moeten plassen. Met zindelijkheidstraining helpt het dus om een voer te voeren waarvan ze relatief weinig hoeven te plassen en te poepen).

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 21:47

Natuurlijk is het spannend buiten! Je frummel is pas 9 weken, alles is heftig voor hem.
En zeker als je maar een of twee keer daags over straat loopt, dan duurt het langer voor de omgeving vertrouwd is.
Neem hem op de arm mee naar buiten en liefst meerdere keren per dag, hoeft niet zo ver, laat hem lekker om zich heen kijken en laat hem daarna terug lopen en nog even in de tuin zijn behoefte doen. Verwacht de eerste weken zeker geen plas tijdens de wandeling, daarvoor is het nog veel te spannend, je kunt zelf ook niet naar het toilet als je in de zenuwen zit.
Laat hem wel zo af en toe ook eens zelf naar buiten lopen en til hem bv pas op de stoep op, hij moet wel leren ook zelf naar buiten te gaan.

En let op dat je niet toegeeft aan het piepen, dus niet optillen als hij dat doet, til hem op als jij vind dat dat nodig is en als hij piept wacht je tot hij rustig is en til je hem daarna pas op. (je kunt het beter voor zijn en zorgen dat hij helemaal niet hoeft te piepen)

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 09:49

Geef het inderdaad even de tijd.

Eén van onze honden was in het begin heel bang voor auto's en we wonen vlak bij een drukkere weg. Ik ben op gegeven moment gewoon met hem langs de weg gaan zitten. Net zo lang tot hij er achter kwam dat het helemaal niet eng was en hij rustig wat rond ging snuffelen. Ik heb er best een tijdje gezeten. Al was dat in de zomer en een stuk aangenamer dan dat je dat nu in de winter moet doen.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 21:26

Dus gewoon elke dag meerdere keren even op straat banjeren? Dat kunnen we wel :D

Ik negeer het gepiep inderdaad al. Als hij rondsnuffelt, moedig ik hem aan. Als hij een stukje meeloopt, krijgt hij een snoepje. Maar het heeft dus blijkbaar tijd nodig :)

Hij krijgt nu nog Royal Canin puppy brok van bij de fokker. Ik ga overstappen op Eukanuba. Als hij wat ouder is, krijgt hij ook kvv (daar krijgt hij nu nog de dunne van :(:) )

*gaat nu met de puppy het baasje uitzwaaien, op straat *\o/* *

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 21:28

Je moet iets zien te vinden waar hij enthousiast van wordt, dus zoek in huis zijn perfekte speelgoed en neem dat mee. Of het lekkerste hondensnoepje.
En anders neem je hem lekker mee op de arm de eerste week, dat is ook geen ramp. Het is ook maar een klein smurfje, beetje vertrouwen moet hij krijgen.

_Milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 21:33

Hoge stemmetjes belonen enz.
Optillen? Ik snap de gedachtegang daarachter. Maar met een pup van een groot ras is dit haast niet te doen. Gelukkig is jouw mupke maar klein.

Zorg vooral dat je geen spanning op de lijn hebt en beloon hem als hij een stapje verzet. Al dan niet met een brokje. Sommige honden reageren ook heel goed op stem.
Gewoon heel overdreven en hoog; ja! Goed Zo! Knapperd! Goedzo!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 21:35

Elk ras kun je optillen als het 8-9-10 weken oud is ;)
Het is ook niet de bedoeling dat je dat weken blijft doen ;)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 21:41

Als meneer niet wil zelf rustig doorlopen en geen aandacht aan besteden. Bij het eerste stapje in de goede richting uitgebreid belonen met stem en voertje.

Lopen aan de riem kan je ook oefenen in de tuin, daar voelt hij zich veilig. Steeds een voertje voor zijn neus en bij lopen belonen. Opletten dat je echt tijdens het lopen beloont en hij niet gaat stilstaan als jij de beloning geeft.

Ga lekker naar een hondenschool met hem, waar ze op een hondvriendelijke manier oefenen...

En een onmisbaar boek voor puppyeigenaren: https://www.facebook.com/eenhondenlevenlang?fref=ts

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 19:57

Wij hebben de honden als pup nooit in de tuin laten plassen (en nu als volwassen hond ook niet). Oftewel vanaf dag 1 gewoon naar hetzelfde veldje gegaan en daar zijn behoefte op laten doen en flink beloond. Daarna wel rustig steeds verder gaan wandelen (in het begin idd op de arm mee en terug laten lopen) maar poepen en plassen was de eerste tijd maar alleen op het grasveld tegenover het huis. Dat was vertrouwd. Uiteindelijk met speeltje mee gelokt van huis af en gaan wandelen en erg beloond als hij tijdens het wandelen zijn behoefte deed. Omdat wij zeker 6x per dag hetzelfde stuk gingen wandelen deed de pup het daar ook al heel vlot. Echter de eerste tijd na het wandelen weer naar het zeer vertrouwde veldje voor de zekerheid.

Op straat leren wandelen en behoefte doen is namelijk vele malen belangrijker dan het in de tuin leren doen. Als je daar niet om geeft is het ideaal bij een eerste en/of laatste rondje of als het eens regent maar ik zou echt vaker de straat op gaan dus.

Mijn herplaatser van toen 3.5 jaar wist ook niet beter dan in de tuin je behoefte doen en de straat vond hij heel spannend. En dan heb je een volwassen hond van 3.5 jaar. Gelukkig na een paar weken durfde hij al als hij los was zijn behoefte te doen in de polders en uiteindelijk na ruim 1 jaar wilde hij het aangelijnd ook wel doen. Dat vind hij nu (hij is nu 8.5 jaar) nog steeds moeilijk maar inmiddels in de tuin wel geheel zindelijk (wij laten hem enkel de tuin in als hij zijn behoeftes gedaan heeft en laten hem in de zomer dus ook elke 4 á 5 uur uit. Wij hebben een enorme tuin maar willen het gewoon niet hebben). Hij heeft dan nog wel eens een ongelukje maar dat is niet zo heel erg als 95% maar buiten de tuin is.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 22:35

Het lijkt me ook niet dat je dit op de lange termijn zo wilt houden, het is enkel als hulp in de eerste weken.
Sommige pupjes vinden het gewoon zo spannend dat het niet lukt en dan heb je een doodmoe pupje wat pijn krijgt omdat hij het ophoud en het daarom alleen maar meer in huis gaat doen.
Zodra hij meer vertrouwd is op straat laat je hem niet meer in de tuin ontlasten (lijkt mij logisch).