weer een aquarium willen...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Simmerr

weer een aquarium willen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 17:26

En dat kan als ik het goed heb uitgerekend *\o/*
vroeger ook een aquarium gehad maar dat was eigelijk gewoon marteling voor die beestjes, en dat had niet gehoeven helaas ;(

ik heb alles opgezocht en kom op dit kostenplaatje uit:
-ik kan een 125L voor 25 krijgen zonder licht helaas maar heb een erg handige vader ;)
-verwarming 15€
-binnenfilter 15€
-stuk slang om water te verversen 7€
-voer 3€ PM
-bodem 5€ PM
-plantjes 20€ P 2 maand
-watertest 10€
-decoratie eerst 10€

het zou dus uitkomen op 95 en tijden het indraaien verdien ik dan zoiezo nog meer met bijbaantjes
zou dit een goeie inschatting zijn?

Ik heb al een mooi rustig plekje op mijn kamer gevonden waar de zon met geen mogelijkheid kan komen en het verst van de deur vandaan.

Ik zou deze vissen er in willen:
-5 guppen (M)
-2 algeneters ( nog niet overuit welke ideeen?)

En dan als het aquarium stabiel is ga ik opzoek naar was moeilijkere vissen en zo hoop ik dan na een tijdje een mooi bevolkt aquarium te hebben :)

Het is absoluut niet de bedoeling om jongen te krijgen!

Zouden jullie me dan nog iets aanraden voor later?

Alvast bedankt!
Laatst bijgewerkt door Simmerr op 02-02-15 17:42, in het totaal 1 keer bewerkt

ByCJS

Re: weer een aquarium willen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 17:37

Ik neem aan dat je het hebt over een zoetwater aquarium? In principe kun je het met een aquarium natuurlijk zo duur of goedkoop maken als je zelf wilt, wil je alles van hoge kwaliteit of duurdere merken, dan betaal je daar natuurlijk ook voor. Maar om te beginnen kun je prima uit de voeten met basis dingen en als je dan een tijdje op weg bent en gespaard hebt kun je ook langzaam dingen gaan vervangen.

Het fijne aan het lijstje wat je op noemt is dat je het aquarium zelf voor een prikkie kunt kopen, dat is vaak de grootste kostenpost namelijk, dus daar bespaar je al onwijs veel op. Denk er wel aan dat je dus wel een goede verlichting boven je bak aanschaft, dit hoeft niet veel geld te kosten, maar moet je zeker wel rekening mee houden.

Simmerr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 17:43

Ja zouden led strips goed zijn, en zou dan bvb lichtblauw ook kunnen?

Ik heb nog even een stuk toegevoegd :)

ByCJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 17:58

Ik heb zelf een zeewater aquarium, dus dat zit net even wat anders in elkaar als bij zoetwater, maar ik heb boven mijn aquarium een led strip met wit en blauw licht om en om, waardoor je een hele heldere bak krijgt, maar dit is vooral goed voor de koralen in mijn bak, die jij dus niet hebt. Qua verlichting kan ik je dus niet heel veel aanraden, maar voor zoetwater volstaat heel veel verlichting wel, is niet zo spannend.

Ik heb hiervoor wel even een zoetwater aquarium gehad, maar daarin had ik gewoon de standaard verlichting die bij de bak hoort. Verder had ik daar wat garnaaltjes in zitten, algeneter en nog wat andere visjes, gewoon een heel simpel bakje. Ik raad je aan om na het indraaien eerst te beginnen met de 'poetsdienst', dus algeneters, garnaaltjes, misschien een slakje, etc, die helpen je de bak schoon houden.

Ga gewoon lekker kijken in de winkel, zoek informatie op internet en kijk vooral goed welke vissen goed met elkaar gaan en welke niet, dit is heel erg belangrijk. En koop niet zomaar iets, ik had een vis gekocht en die viel vervolgens al mijn vissen aan, op een gegeven moment hadden ze allemaal kapotte vinnen, daar heb je dus echt geen zin in. Verder geef ik je als tip mee om niet teveel in een keer te willen, of te snel, ik ben altijd heel erg enthousiast met dit soort dingen en heb alles liever vandaag dan morgen, maar een aquarium is vrij kwetsbaar, en aangezien het zonde zou zijn als alles na een korte periode al dood gaat, is het echt het beste om de bak goed te laten indraaien zodat de bacteriën ed. goed zijn.

ByCJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 18:03

Een leuke webshop/winkel voor zowel zoet als zoutwater is deze: www.aquariaveldhuis.nl

Als je vragen hebt kun je ze gerust een mailtje sturen en daar reageren ze echt snel op, dus als ik jou was zou ik wat betreft je vragen over de verlichting hun even een mailtje sturen (vertellen hoe groot je bak is, wat voor visjes je erin wilt etc) dan kunnen ze je advies geven over wat handig is.

Daarnaast zijn er ook veel forums die echt specifiek gericht zijn op mensen met een aquarium, daar zitten echt mensen met heel veel kennis van zaken en kunnen je dan ook echt alles vertellen over wat je moet doen, welke visjes bij elkaar kunnen en welke makkelijk te houden zijn.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 14:43

Je bent nog de kast vergeten waar hij op moet staan, dat kan ook gewoon een stevige tafel zijn, maar niet elk bureau kan dat aan. Tl lampen voor een aquarium kunnen ook nog aardig prijzig zijn.

Ik zou zoeken naar een compleet aquarium via marktplaats. Voor 50 euro heb je een bak met alles erop en eraan en kun je zo aan de slag. Ik vind 25 euro voor een lege bak zonder verlichting nog knap duur.

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 14:52

Een groepje corydoras habrosus zijn erg leuk zijn mini algeneters.

Simmerr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 08:45

ik heb nu een kant en klare bak met filter en al gevonden!