Help! Overgevende kat!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

jessdaniels

Help! Overgevende kat!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 20:13

Wij hebben 2 katten uit hetzelfde nestje, ze zijn ondertussen 10 jaar oud, en zijn ook vanaf ze van de moeder afkomen bij ons geweest. De laatste 2/3 jaar is er eentje heel erg aan het kwakkelen..
Ze blijft redelijk mager, haar vacht is altijd doffig en ze kotst wel 3 a 4 keer per dag.
Het gaat dan echt om heel waterig "overgeefsel" niet zoals je standaard haarbal.
We zijn de afgelopen jaren meerdere keren naar dierenartsen geweest, maar die willen er niet eens naar kijken en zeggen "dat is normaal, dat doen katten nou eenmaal". Dat geloof ik niet, want je ziet verder aan haar dat er nog veel meer mis is, ze is bijvoorbeeld helemaal uitgedroogd. Als je haar vel pakt blijft het recht overeind staan, terwijl er hier altijd water beschikbaar is. We hebben zo'n beetje elk soort voer op de markt uitgeprobeerd, van heel goedkoop naar de overpriced dierenarts merken maar niets het verbeteren. Dat ze dit al zo lang overleeft vind ik bijna een wonder.

Dit alles is natuuelijk super sneu voor het diertje én wij zijn het ondertussen meer dan zat om elke dag meerdere plasjes kots op te ruimen. Dus als jullie enig idee hebben wat dit inhoud of wat ik er aan kan doen is alle hulp meer dan welkom!

(Of als jullie een dierenarts kennen dichtbij Zaltbommel die wel de moeite wil nemen naar een beestje te kijken zou ik dat ook graag horen)

Alvast bedankt!

Mist

Re: Help! Overgevende kat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 20:22

Groot gelijk dat je het er niet bij wil laten zitten, wat een kl*e dierenarts ! rond die leeftijd kun je denken aan nierproblemen ivm het kotsen maar ook aan voerproblemen of wormen.

Is dat uitgesloten ?

Is de vacht echt dof of eerder vettig ? vettig is wel een duidelijke aanwijzing voor nieren in mijn ervaring.

Hoop dat je snel een goede Da kan vinden. Zet die anders even op kattenplaza.nl die kunnen je wel een goede DA geven.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 20:57

Klinkt als een nierprobleem, katten kotsen inderdaad wel eens maar ik zou 2 x in de week toch wel als max aanhouden.
Absoluut naar een andere dierenarts gaan en bloed laten controleren!

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 21:05

Dit klinkt als een schildklierprobleem of een misschien een nierprobleem. Zo snel mogelijk een andere dieren bezoeken voor bloedonderzoek...

Heb je ook al hypoallergeen voer geprobeerd?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 21:27

Heb je wel eens blikvoer of rauw voer geprobeerd? Dus helemaal geen brokjes meer voeren?
Je hebt zeker geen lijstje van welke merk+type brokjes je gevoerd hebt, of wel?
Wel eens graanloos gevoerd?
Heb je wel eens brokjes 10 minuten geweekt in water gevoerd?

Katten drinken vaak te weinig, ze hebben namelijk nauwelijks een dorstprikkel doordat in prooidieren over het algemeen voldoende vocht zit. Maar zo extreem en i.c.m. kotsen is zeker niet normaal.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 23:39

Ik neem niet aan dat er maar 1 dierenarts in je woonplaats is? Ik zou de andere gewoon eens bellen. Ik denk dat als jij je verhaal bij de assistente doet dat je al snel hoort of zij je wel serieus nemen. Ik heb nu 3 jaar katten en ze geven nooit over dus dit is zeker niet normaal voor katten.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 23:48

Ik herken je verhaal, een van mijn katten had ook het probleem dat hij alles weer uit spuugde. Bij hem zijn wel veel onderzoeken gedaan. Er kwam echter niets uit dus de (zo goed als) laatste optie was toch hypoallergeen gaan voeren ivm voedselallergie. Ik doe dit nu ruim een maand enhij doet het er echt al stukken beter op.
Ik zou zeker naar een andere dierenarts gaan met je kat en eennuitgebreid onderzoek eisen. Arm dier.

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 01:11

Bedankt voor de reacties allemaal.
Hypoallergeen voer hebben we al geprobeerd ja, heeft helaas niets geholpen! Helemaal geen brokjes voeren hebben we nog niet geprobeerd, dus dat kan nog een optie zijn.

Een lijst heb ik niet nee, maar ik heb zo'nbeetje alles wat ze bij de Albert Heijn/ Jumbo/ Aldi/ Dierenarts of plaatselijke dierspeciaalzaak hebben wel geprobeerd :(

Helaas is er wel maar 1 dierenarts in mijn woonplaats, en nog 2 andere in de buurt (op redelijk rijdbare afstand) die precies hetzelfde zeggen.

Tsja, we hebben de dierenarts wel een tijdje gelooft hoor.. maar het word steeds erger! Omdat deze kat echt heel bang is in de auto hebben we het verder weg rijden zo lang mogelijk uitgesteld, en de volgende dierenarts zit echt wel op bijna een half uur rijden. Als ze echt nier of schildklierproblemen heeft zit er toch echt niets anders op ben ik bang..

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 01:20

Ik zou persoonlijk absoluut eens rauw voer gaan proberen. Wij hebben onze katten op rauw voer, ook een tijdje op brokken gehad en daar zit zoveel verschil in, zowel qua conditie en gezondheid als ook qua het vocht.

Op brokken dronken ze elke dag de bakjes water leeg en moesten we het echt in de gaten houden. Op rauw voer kunnen we de bakjes eens per 3 dagen verversen, en dan is het nog niet leeg.

Wij geven carnivoer.

Verder zou ik absoluut een andere dierenarts bezoeken, echt typisch dat jullie dierenarts dit zo naast zich neerlegt. Wie weet waar t beestje allemaal pijn aan heeft, sneu zeg.

Sterkte ermee!

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 01:31

jessdaniels schreef:
Bedankt voor de reacties allemaal.
Hypoallergeen voer hebben we al geprobeerd ja, heeft helaas niets geholpen! Helemaal geen brokjes voeren hebben we nog niet geprobeerd, dus dat kan nog een optie zijn.

Een lijst heb ik niet nee, maar ik heb zo'nbeetje alles wat ze bij de Albert Heijn/ Jumbo/ Aldi/ Dierenarts of plaatselijke dierspeciaalzaak hebben wel geprobeerd :(

Helaas is er wel maar 1 dierenarts in mijn woonplaats, en nog 2 andere in de buurt (op redelijk rijdbare afstand) die precies hetzelfde zeggen.

Tsja, we hebben de dierenarts wel een tijdje gelooft hoor.. maar het word steeds erger! Omdat deze kat echt heel bang is in de auto hebben we het verder weg rijden zo lang mogelijk uitgesteld, en de volgende dierenarts zit echt wel op bijna een half uur rijden. Als ze echt nier of schildklierproblemen heeft zit er toch echt niets anders op ben ik bang..

Nieren, schildklier of suikerziekte...
Wij rijden voor onze DA ongeveer 20 minuutjes. Is een Sterkliniek en hebben ons nog nooit laten zitten!

Je kwakkelt al 3 jaar zeg je? Ik snap dat je je beestje niet die stress van het lange autorijden wil bezorgen, maar ik had toch echt eerder ingegrepen.

Wat is nu belangrijker? Een goede diagnose waar je wat mee kan of dierenarts dichtbij maar geen diagnose...

Het is totaal niet als aanval bedoelt, zeker niet.... Alleen als ik bij zo'n dierenarts had gezeten was ik weg daar. Dan maar een halfuurtje rijden, dan maar ietsjes meer stress voor de kat... Als de kat maar gezond wordt!

Misschien is dit enkel mijn instelling hoor, maar mijn hart bestaat ook voornamelijk uit liefde voor dieren. Nogmaals geen persoonlijke aanval...

Lisafox

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 01:35

Mijn kat heeft dit ook gehad, dit kwam omdat hij een te snelle schildklier had.
Hierdoor ging zijn hartslag omhoog, zijn bloeddruk omhoog en zijn nieren zijn kapot gegaan.
Doordat mijn vorige dierenarts geen bloedonderzoek wou doen, heeft het te lang geduurd.
Op een gegeven moment had ik een katje van 3,5 kilo die normaal 5 kilo woog, hij at voor 3 katten.
Ik kon dit niet aanzien en ben naar een dierenkliniek gegaan en hebben ze alles uit de kast gehaald.
Door hun heb ik mijn kat op dit moment nog bij me, hij zal niet heel oud worden, maar ik heb hem nog steeds.

Als ik jou was, zal ik eerst even bellen naar klinieken en misschien een telefonisch consult aanvragen. kijken hoe hun het willen aanpakken. sterkte!

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 01:48

http://www.dierenarts-denbosch.nl/

Dit is een sterkliniek. Is wel 19km verderop, maar uit ervaring weet ik dat Sterklinieken alles tot de bodem uit zoeken.
De artsen bij een sterkliniek gaan meerdere malen per jaar naar cursus... En ik kan nog wel meer opnoemen.

Wil je een goede diagnose? Ga dan naar een sterkliniek

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 04:50

Ga eens naar bata4en in Haaften! :)
Wij zijn net uit haaften verhuisd, maar wat was dat een top dierenarts zeg! Luisterde altijd goed naar je, en hielp je ook echt! Onze hond is daar ook al vaker geweest vanwege spugen enz. We krijgen dan altijd een bepaalde pasta die heel goed werkt!

Succes!

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 07:37

dierenkliniek de lingehoeve in lienden

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 07:57

Ben je al bij Doeschate in Puiflijk geweest?

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 09:05

Ik zal alle genoemde klinieken even bellen van de week :) dankjewel! Ik zal dan ook zeker melden dat ik heb rondgevraagt, en jullie ervaringen er bij vertellen. Mischien nemen ze het dan serieuzer?

Rauwvoer ga ik zeker proberen!

Tsja, het is echt 3 jaar kwakkelen extreem ziek zijn constant. De afgelopen maanden is het gewoon veel erger geworden. De dierenarts kost ook klauwen met geld, en na zo lang geld betalen voor checkups waar niets uitkomt worden mijn ouders er een beetje moedeloos van.

Verder is het geen kwestie van niet houden van mijn katten :+ we hebben zelf ook gewoon heel veel geprobeerd er aan te doen, als je van voer verandert kan je echt niet van de een op de andere dag zien of ze daar wel goed op reageerd enz enz.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 09:12

Ga nou alsjeblieft niet ineens rauw voer geven. Ik snap werkelijk waar niet dat men zo'n advies kan geven. Doe nou eerst die Da's bellen, dat zijn mensen met verstand die jaren studie en ervaring er op hebben zitten. Laat hun nou eens eerst fatsoenlijk kijken naar het beessie. Bloedonderzoek etc. En daarna kun je kijken of het voer wellicht het probleem is. Als dit dier een flink lever, nier, of schildklier probleem heeft gaat een beetje rauwvoer dat niet verhelpen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 09:22

Je kan ook denken aan een vlooien allergie.
Ze kunnen dan last krijgen van een kruisallergie en dan reageren ze dus op heel veel voer.

Onze nu 12 jarige kat heeft dat een paar jaar terug ook gehad. Hielt niets meer binnen en ik dacht dat hij er geweest was.

Ander ontvlooi middel en dieetvoeding en het was een paar weken later onze gezellige oude rooie weer.

_Milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 09:28

Amandavd schreef:
Ga nou alsjeblieft niet ineens rauw voer geven. Ik snap werkelijk waar niet dat men zo'n advies kan geven. Doe nou eerst die Da's bellen, dat zijn mensen met verstand die jaren studie en ervaring er op hebben zitten. Laat hun nou eens eerst fatsoenlijk kijken naar het beessie. Bloedonderzoek etc. En daarna kun je kijken of het voer wellicht het probleem is. Als dit dier een flink lever, nier, of schildklier probleem heeft gaat een beetje rauwvoer dat niet verhelpen.

Idd! Als het inderdaad iets met lever of nieren is, is de kat zich al 3 jaar lang zichzelf aan het vergiftigen.
Morgen per direct een dierenarts bellen.

spookyskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 09:32

xZiva_ schreef:
Ga eens naar bata4en in Haaften! :)
Wij zijn net uit haaften verhuisd, maar wat was dat een top dierenarts zeg! Luisterde altijd goed naar je, en hielp je ook echt! Onze hond is daar ook al vaker geweest vanwege spugen enz. We krijgen dan altijd een bepaalde pasta die heel goed werkt!

Succes!

Zeker, een uitstekende dierenarts.
TS sterkte ermee. Ik hoop dat je bij een andere dierenarts wel serieus genomen word.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 09:46

Wat is er tot nu toe qua onderzoeken gebeurd? Want je geeft aan dat er al een hoop check-ups zijn geweest. Is er in die tijd bloedonderzoek geweest? En waarop is dan getest?

En heb je wel eens graanloos gevoerd. Doordat je geen lijst hebt met merken, kan ik het niet voor je opzoeken. Maar in een hoop dierenwinkels zijn er nog (vrijwel) geen graanloze brokken te verkrijgen, al helemaal niet voor katten.

Bijv. Acana, Taste of the Wild, Wildcat,

http://www.food4pets.be/detail/477793-t ... 04-04-2015
http://www.food4pets.be/detail/98247-ac ... 05-08-2015
http://www.food4pets.be/detail/860501-a ... 06-11-2015

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 09:49

Hoe zit het met de ontworming? Verder heb ik goede ervaringen met de kliniek in Zuilichem :j

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 10:24

Amandavd schreef:

Ik heb al gezegd dat ik de genoemde dierenartsen ga bellen. En ze is al door 3 verschillende mensen met verstand en jaren studie/ ervaring onderzocht.

Die dierenartsen kijken en voelen een beetje en zeggen dan vervolgens dat ze niets kunnen vinden. Een bloedonderzoek is er de laatste jaren niet geweest. Ze worden elke 3 maanden ontwormt.

Verona2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 10:26

Nierprobleem, schildklierprobleem? Die van ons begon ook steeds magerder te worden.. En bleek een tumor op haar darmen te hebben. Hiervoor hebben wij haar uiteindelijk op 13 jarige leeftijd laten inslapen..

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 10:27

Ik vind het echt verwonderlijk dat er bij een kat die al jaren spuugt niet eens minstens een bloedonderzoek wordt afgenomen. Die van mij werd direct binnenstebuiten gekeerd in de kliniek.