Vachtonderhoud van Keeshond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mischa

Vachtonderhoud van Keeshond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 18:36

Afbeelding

Hallo Bokkers,

Sinds afgelopen najaar heb ik een Keeshondje opgevangen. Ik heb m'n hele leven al honden, maar altijd kortharige, dus zo'n vacht is wel even wennen. Omdat ik er zelf niet zo goed uitkom, heb ik wat vragen voor de kenner van dit soort hondenvachten.
Wat ik vooral wil weten is welke borstel nou eigenlijk echt geschikt is. Ik heb best wel een collectie borstels, en die ik het beste vind werken om de vacht klitvrij te houden is een gewone borstel met pennen die wat verder uit elkaar staan en minder scherp zijn dan een slickerborstel. Die slickerborstel heb ik ook geprobeerd maar ik kom daarmee niet goed bij de ondervacht, terwijl dat juist de neiging heb te gaan vilten, en dat wil ik voorkomen natuurlijk. Ik merk vooral nu met de wintervacht dat de kraag snel klit.

Hoewel ik al gemerkt heb dat de meningen nogal uiteen lopen betreft trimmen van een Keeshond, heb ik daar zelf niet de voorkeur voor. Ik vind de hond leuk zoals ie eruit ziet, en ik knip zelf alleen rond de kont de haren wat korter zodat het schoon blijft, en rondom de teentjes heeft ie hier en daar wat lange plukken uitsteken, die knip ik er ook af omdat er bagger in blijft zitten.

En over baden, de een zegt maandelijks, de ander zegt weer dat je zo min mogelijk eraan moet doen. Het maakt mij niet zoveel uit of het wel of niet nodig is, maar vind het wel belangrijk dat de hond niet last krijgt van z'n huid en vacht doordat ik iets te vaak of juist niet doe.
Ik ontvang graag tips over de verzorging en welke materialen het handigst zijn.

Klasien

Re: Vachtonderhoud van Keeshond

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 19:32

Misschien contact opnemen met een trimster? Of een fokker of rasvereniging?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 21:11

Ik heb voor mijn hond een Mason Pearson Nylon & Bristle borstel. Op aanraden van de fokkers van mn hond besteld, en het is inderdaad de perfecte borstel voor dit soort lange vachten :) ze zijn er duur, maar de fokkers doen al 20 jaar met hun eerste borstel, dus dat is het zeker waard.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 21:35

Mijn kleine keeshond gaat 1x in de 4 maanden in bad (met een wat duurdere shampoo van Jean Peau). Daarna zijn haar haren zachter waardoor de vacht beter blijft. Voor de bovenvacht heb ik een "gewone mensenborstel" met van die bolletjes op de uiteinde van de puntjes en voor de ondervacht heb ik smalle, dunne borstel met 10 harde punten/tanden eraan. Verder knip ik alleen de oren, pootjes en puntje vd staart. Dit op advies van de fokker. Ik krijg veel complimenten over haar vacht.

Edit: zo'n borstel heb ik Afbeelding

Met de gewone mensenborstel ga ik tegen de vacht in en met de ondervachtborstel juist mee.

Tip: leren halsband ipv kunsstof en zo min mogelijk om doen

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 21:47

Bedankt voor de tips!
Ik ga eens kijken voor zo'n Mason Pearson borstel. Hoevaak borstel je daarmee 8nnemiek?

En Ladyson, bij zo'n herderhark bemerk ik echt nauwelijks resultaat, naar mijn interpretatie is zo'n harkje veel te grof.
En leder gebruik ik niet, hij heeft zo'n tre-ponti tuigje, die vind ik het prettigst, maar heeft ie ook alleen maar om tijdens de wandelingen, verder heeft ie niks om
Laatst bijgewerkt door Mischa op 30-01-15 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 21:50

Mijn kees hoef ik amper te borstelen n ze van de puppy vacht af is.
Was haar een paar keer per jaar met honden shampoo en dan borstelen met een mensen borstel als ze droog is.
Nu is ze in de rui, kan heel makkelijk plukjes ondervacht uittrekken, ik vind het nog te koud om haar goed te kammen. Dat kammen doe ik met een mensen kam en heel voorzichtig, de plukken ondervacht komen er dan mooi uit. Zitten namelijk al los van de huid.

Ken ook mensen met kezen die ze nooit wassen of borstelen, je wil niet weten hoe smerig dat aanvoelt :( Vet, zand. ......

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 22:33

Ik borstel een keer per week met de mason pearson borstel, en dan heb ik nog een gewone mensenborstel met ijzeren pinnetjes en een kammetje om te voelen of er nog klitten dicht op de huid zijn blijven zitten. Elke dag controleer ik even met de handen of er klitten zitten en trek ik ze met de handen los. En dan een keer per week een uitgebreide borstelbeurt.
Ik was om de maand ongeveer met een speciale shampoo. Zodra de vacht minder zacht aanvoelt.
Mijn hond heeft een flink lange ondervacht met een beetje bovenvacht, dus snel klitten, maar op deze manier houd ik de vacht heel goed bij.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 22:37

Wij hadden 3 keesjes, nu nog 2 de ander is laatst overleden. Wij hebben altijd aangehouden dat je bij een kees niet te veel aan de vacht moet doen. Als je te veel borstelt of trimt word de vacht kwaliteit beduidend minder. Als wij beginnende klitjes voelen plukken wij die uit en als er meerdere komen krijgen ze een uitgebreide borstelbeurt. eerst met een borstel en daarna met de kam die je beschrijft in je bericht. dus eerst bovenvacht borstelen en dan de ondervacht uitkammen.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 00:04

Ik borstel elke 3 weken ongeveer dan komt er wel echt een dot haar af met het herdersharkje (weer wat geleerd haha..). Als dit bij jou niet werkt, zal jouw hond zijn vacht toch een wat andere structuur hebben. Ik voel idd wel een flink verschil na een wasbeurt, de haren klitten dan ook een periode minder. Ik vind vaak wassen niet goed dus probeer dat wel zo min mogelijk te doen. Mijn kees haat water en modder enz dus is wel zeer schoon van zichzelf.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 11:20

Mijn overburen hadden vroegen keeshondjes en ik kan mij herinneren dat mijn overbuurvrouw altijd met een hondje op tafel zat en aan het borstelen was. Zij deed dat met een kam (mensenkam maar dan van ijzer). Daar werden de hondjes iedere dag volledig geborsteld.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 20:30

Ik doe er vrij weinig aan. Soms kam ik klitten uit. Ik laat hem wel regelmatig zwemmen, da is lekker voor zijn vacht. Vroeger ging mijn Keesje 1 dag per week naar mijn moeder en die kamde hem dan uit. Daarmee had hij wel beduidend minder klitten.