Hallo Bokkers,
Sinds afgelopen najaar heb ik een Keeshondje opgevangen. Ik heb m'n hele leven al honden, maar altijd kortharige, dus zo'n vacht is wel even wennen. Omdat ik er zelf niet zo goed uitkom, heb ik wat vragen voor de kenner van dit soort hondenvachten.
Wat ik vooral wil weten is welke borstel nou eigenlijk echt geschikt is. Ik heb best wel een collectie borstels, en die ik het beste vind werken om de vacht klitvrij te houden is een gewone borstel met pennen die wat verder uit elkaar staan en minder scherp zijn dan een slickerborstel. Die slickerborstel heb ik ook geprobeerd maar ik kom daarmee niet goed bij de ondervacht, terwijl dat juist de neiging heb te gaan vilten, en dat wil ik voorkomen natuurlijk. Ik merk vooral nu met de wintervacht dat de kraag snel klit.
Hoewel ik al gemerkt heb dat de meningen nogal uiteen lopen betreft trimmen van een Keeshond, heb ik daar zelf niet de voorkeur voor. Ik vind de hond leuk zoals ie eruit ziet, en ik knip zelf alleen rond de kont de haren wat korter zodat het schoon blijft, en rondom de teentjes heeft ie hier en daar wat lange plukken uitsteken, die knip ik er ook af omdat er bagger in blijft zitten.
En over baden, de een zegt maandelijks, de ander zegt weer dat je zo min mogelijk eraan moet doen. Het maakt mij niet zoveel uit of het wel of niet nodig is, maar vind het wel belangrijk dat de hond niet last krijgt van z'n huid en vacht doordat ik iets te vaak of juist niet doe.
Ik ontvang graag tips over de verzorging en welke materialen het handigst zijn.
ze zijn er duur, maar de fokkers doen al 20 jaar met hun eerste borstel, dus dat is het zeker waard. 

Vet, zand. ......