Omgeslagen gedrag roedel Saarlooswolfhonden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rindin

Omgeslagen gedrag roedel Saarlooswolfhonden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 22:43

Op zoek naar informatie voor een bevriend stel. Zij hebben een groep Saarloos-
wolfhonden waarin het gedrag de laatste weken aan het veranderen is. En dat
levert veel bloed op...

Ik zal de situatie even schetsen:
De honden (5 in totaal) vormen nu sinds een jaar of 5 een stabiele groep. Begonnen
met 2 ouderhonden, die een jaar of 5 geleden jongen hebben gekregen die zijn
gebleven. Dus nu de samenstelling pa & moe en 3 kinderen (2 reuen, 1 teef). Pa is
al die tijd alfa geweest en moe is duidelijk de dominante teef geweest in die tijd. Er
was duidelijk een onderdanige reu (een van de nakomelingen), die af en toe wat knauwen
kreeg. Verder nooit gedoe in de groep (ook niet bij het eten, de rangorde was heel duidelijk).
Ze leven in een stuk afgezet bos, met daar aan grenzend een kennel met hok, waartoe
ze vrije toegang hebben.

Sinds een week of 4 is er wat aan het veranderen. Eén van de zoons (niet de meest onder-
danige) begint zijn vader steeds vaker "weerwoord" te geven en dat leidt steeds vaker
tot echt knokken. Als het echt knokken wordt gaan de andere honden zich er ook mee be-
moeien, maar we hebben nog niet echt kunnen ontdekken wie ze nou helpen (lijkt wat on-
willekeurig happen).
Het loopt nu zover uit de hand dat pa erbij weg is gehaald, die loopt overdag in de kennel en
de rest in het aansluitende bos, van elkaar afgesloten middels een hek van spijlen. Van de
week was dat afsluiten niet helemaal goed gegaan en hebben de honden in het bos zich door
het hek geduwd om pa aan te vallen. Hij is flink toegetakeld en moest zelfs gehecht worden.
De groep is nu heel onrustig/zenuwachtig. De dominante teef lijkt ook verstoten te worden, zij
het met minder geweld.

De eigenaren weten het even niet meer. Ze weten dat het in de natuur normaal is dat de
alfaman op een gegeven moment verstoten wordt, maar vragen zich af of de dominante teef
dan ook verdreven wordt. Laat je dan de dominante teef gewoon bij de groep? Laat je het geworden?
Haal je de alfaman erbij weg?

Ik open dit topic in de hoop dat er hier mensen zijn die hier verstand van hebben, of weten bij
wie we terecht kunnen om eventueel eens mee te kijken naar het gedrag van de groep..

Iris82

Re: Omgeslagen gedrag roedel Saarlooswolfhonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 22:47

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 22:48

Waarom hebben ze de roedelleider uit de groep getrokken en niet de orde-verstoorder?
De roedel is nu de leidinggevende kwijt en logisch dat daar nu een berg onrust is...

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 22:51

secricible schreef:
Waarom hebben ze de roedelleider uit de groep getrokken en niet de orde-verstoorder?
De roedel is nu de leidinggevende kwijt en logisch dat daar nu een berg onrust is...

De gedachte daarachter is dat het natuurlijk is dat de roedel op een gegeven moment een nieuwe leider krijgt. Maar ik moet zeggen dat ik je opmerking wel logisch vind klinken. Ik zal het ook aan zee voorleggen.

Ik kijk even op de genoemde site!
Edit: die site gaat vooral over interactie mens-hond, dit gaat over een "wilde" roedel.
Laatst bijgewerkt door Rindin op 29-01-15 22:53, in het totaal 1 keer bewerkt

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 22:52

secricible schreef:

Dit vraag ik me ook af.. Geen ervaringen mee maar het eerste wat opvalt.

Verder: de honden zijn nu 5? De 'kinderen' ? Hoeveel ruimte hebben ze? Om zich af te zonderen?

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 22:54

Rubber_Duck schreef:
secricible schreef:

Dit vraag ik me ook af.. Geen ervaringen mee maar het eerste wat opvalt.

Verder: de honden zijn nu 5? De 'kinderen' ? Hoeveel ruimte hebben ze? Om zich af te zonderen?

Veel. Het bos is zo'n 2000 vierkante meter groot... Als je zelf in het bos heen zou lopen, zou je moeite hebben de honden te spotten.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 22:58

Kan hier weinig nuttigs melden maar vind het wel interessant om mee te lezen! Wat gaaf dat ze de ruimte voor zoiets hebben.

_Ashii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 22:59

Ik denk inderdaad zoals vaker vernoemd dat de roedel een nieuwe leider is het testen zeg maar. Pa is inmiddels toch al wat ouder en jongeren willen kijken wie Pa nu kan overmeesteren om de roedel over te nemen.

Wat me ook als eerste opviel is dat ze inderdaad de Alfa uit de roedel halen.. nooit doen! Zo verstoor je de hele hiërarchie
Klinkt stom maar ze moeten het zelf oplossen eigenlijk.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 23:00

_Ashii_ schreef:
Ik denk inderdaad zoals vaker vernoemd dat de roedel een nieuwe leider is het testen zeg maar. Pa is inmiddels toch al wat ouder en jongeren willen kijken wie Pa nu kan overmeesteren om de roedel over te nemen.

Wat me ook als eerste opviel is dat ze inderdaad de Alfa uit de roedel halen.. nooit doen! Zo verstoor je de hele hiërarchie

Ik vind dat idd logisch, maar ik snap het ook wel. Die beesten zijn meedogenloos, pa zou het afleggen tegen de sterke, jonge honden en dan moet je als eigenaar toekijken hoe hij opgekauwd wordt?

_Ashii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 23:07

Rindin schreef:
_Ashii_ schreef:

Ik vind dat idd logisch, maar ik snap het ook wel. Die beesten zijn meedogenloos, pa zou het afleggen tegen de sterke, jonge honden en dan moet je als eigenaar toekijken hoe hij opgekauwd wordt?

Ja dat is het hem. Het zijn "honden" en ja die wil je niet opgegeten zien worden.. is een behoorlijk dubio. Ik snap de eigenaren.. even off topic, ik weet hoe het is om een hond te verliezen doordat hij is worden dood gebeten. Dus ik snap de reactie van de eigenaren ook al te goed dat de Alfa eruit is worden gehaald.
Maar hij is er nu uit gehaald, hoe doet de roedel het nu? Want de alfa teef zit er ja nog in. Is er al een nieuwe alfa reu?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 23:49

Hebben ze zich enigzins verdiept in hoe het in het wild hoort te gaan? Want deze situatie is nu niet echt natuurlijk.
In het wild gaan jongen allemaal hun weg na verloop van tijd, zowel de reuen als de teven. Jongen bij hun ouders houden is gewoon wachten op ongelukken, tenminste wel als er niemand is die de boel in goede banen leid. 2000 vierkante meter is overigens helemaal niet zo groot, zitten ze daar dag en nacht op?
Wat is verder de bedoeling, komen ze ook in huis, lopen of trainen ze ermee? Of worden ze als 'wilde' dieren binnen een hek gehouden?
Waarom houden ze gedomesticeerde dieren alsof ze wild zijn?

kevertje04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 23:58

Dit klinkt in mijn oren als gedrag dat in een roedel kan optreden die in gevangenschap leeft. Daar hoor je vaker dat de jonge dieren op een bepaald moment de oudere dieren proberen over te nemen. Dat begint inderdaad met steeds meer weerwoord en na een tijd komt er een gevecht waarin het alfadier zich overgeeft.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 00:05

Ik snap niet zo goed waarom je dit zou moeten willen. Als je echt graag dit zo wil doen zoals het in de natuur zou gaan, moeten ze hun gang maar gaan en wellicht zouden de kinderen er dan sowieso niet bij moeten zijn. Maar je wil niet de natuur zijn gang laten gaan omdat je je honden wil sparen. Dus heel eerlijk gezegd zou ik de groep opsplitsen. Ongelukken en leed voorkomen.

Ben ook wel benieuwd of ze ook in huis komen oid of echt als 'wild' behandeld worden zeg maar.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 00:07

2000 vierkante meter is niet veel om 24/7 op te leven als roedel.
Doen de honden verder nog wat dan in het bos leven?

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 00:12

Pfff... als je zo je honden wil houden zeg, kijken ze niet liever naar een wolvendocumentaire in plaats van zo'n simulatie te willen doen met levende dieren op zo'n klein stukje grond.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 00:14

2000m2 is echt veelste klein voor een roedel ''wilde'' honden
Bij mij rust ook de vraag wat doen deze honden verder dan het kleine bos leven

In de natuur hebben deze een veel groter ''territorium'' dan dit nml

De alfa uit de groep halen gaat een enorme chaos op leveren je moet de natuur het werk laten doen ip maar dat is op 2000m2 alweer niet mogelijk

ik zou de eigenaren adviseren zich meer te verdiepen in het natuurlijk gedrag van deze dieren en hun leef omgeving

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 00:17

Begrijp niet zo goed waarom men 5 saarloos wolfhonden als een roedel laat leven. Het zijn ondanks hun primitief gedrag toch geen wolven ? In een roedel kan het altijd flink mis gaan. Je moet dan echt plaats hebben om ze te kunnen scheiden, tenzij je een bloedbad wilt. Je kunt dit soort honden het niet laten uitvechten. Worden de honden gecastreerd ? Lijkt me anders geen goed idee van een zoon bij de moeder te houden en de vader uit de groep te halen. De fokker waar ik mijn tjech vandaan heb maakt groepjes van 2-3 en nog moet ze soms 1 van de teefjes verplaatsen. Tjech reutjes kunnen sowieso al niet samen tenzij zelfde nest en dan nog kan het plots in oorlog omslaan dus doen de meeste fokkers het niet. Vermoed dat dit bij de saarloos net zo is ook al ervaar ik ze altijd wel als een stukje zachtaardiger als de tjech qua temperament. Ik vraag me af wat de reden is om ze op deze manier te houden ?

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 00:18

Nouja, we kunnen nu natuurlijk allemaal wel negatief gaan doen, maar het is 5 jaar gewoon probleemloos gegaan en TS vraagt voor een oplossing 'hoe nu verder'.

Maar inderdaad, zou ze ook eens vragen waarom ze niet de onruststoker eruit gehaald hebben, maar de leider, want nu zonder leiding is er natuurlijk spanning in de groep.

Zijn de honden verder ook gewend aan mensen? Word er wat mee gedaan? Of leven ze te leven in het bos?

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 00:19

Dat vind ik nu ook Betadine. Mijn nicht is fokker van Saarloos Wolfshonden en ze zijn misschien wat terughoudend tegenover vreemden maar voor de rest zijn het normale honden en leven in het gezin binnen. Waarom willen ze nu zo'n honden in een klein bos steken? Snap ik niet, is helemaal niet in de aard van dit beestje.

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 00:26

kan je geen verdere tips geven dan die hier al genoemd zijn , en ook hier de vraag Alfa eruit, onruststoker, dus zoon , bij moeders in ? tsjaa

ben benieuwd en volg even

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 00:28

Joscaa schreef:
Nouja, we kunnen nu natuurlijk allemaal wel negatief gaan doen, maar het is 5 jaar gewoon probleemloos gegaan en TS vraagt voor een oplossing 'hoe nu verder'.

Omdat het in eerste instantie een reu en een teef waren, later met pups.
Dat gaat per definitie goed, zowieso een jaar of 2/3.
Maar dat het al 5 jaar lang goed gaat, daar hebben ze al geluk mee gehad.

Ik vraag mij af; zijn alle honden intact? Of zijn ze gecastreerd/gesteriliseerd?

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 00:38

Kleine kinderen worden groot hé... is toch normaal in hun situatie dat ze nu gaan vechten om het leiderschap. Als ze bij mensen zouden leven zou hun baas de leider zijn, en zou dit nooit gebeuren. Vergeef me dat ik zo sceptisch ben, maar ik geloof gewoon niet dat je honden op zo'n manier moet houden... ook al zijn het saarlozen, het blijven honden, gewoon met iets meer oerinstinct maar dat maakt hen nog geen nepwolfjes in hun prive bos. :+

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 06:56

Ik verbaas me wel weer over de reacties. Als ze in een klein apartement zouden wonen, of in een drukke buurt woonden en af en toe blokje om gingen was het niet goed geweest. Nou hebben die dieren zee van ruimte in mijn ogen, veel meer dan de gemiddelde hond is het ook niet goed?

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 07:04

En zee van ruimte valt mee.
2000 m2 is ongeveer 200 bij 10. Dat is dus inderdaad niet groot als je daar 24/7 op moet leven.

De gemiddelde hond loopt dagelijks z'n rondje buiten maar krijgt daar wel dagelijks nieuwe indrukken en geuren. Dat zal, als deze honden dus niet buiten dit bos komen, hier niet het geval zijn. Vrij saai voor de honden dus.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 09:05

vencedor schreef:
Ik verbaas me wel weer over de reacties. Als ze in een klein apartement zouden wonen, of in een drukke buurt woonden en af en toe blokje om gingen was het niet goed geweest. Nou hebben die dieren zee van ruimte in mijn ogen, veel meer dan de gemiddelde hond is het ook niet goed?

Het probleem is dat deze honden gewoon in een veredelde kennel gehouden worden. Wolfhonden zijn net erg gericht op hun eigenaar,kunnen moeilijk alleen zijn, en dan steek je ze gewoon met 5 in een grote kennel?
Er zt wel wolvenbloed in, veel gedrag is ook wolfachtiger dan hondachtiger. Maar het zijn géén wilde dieren.
Ik heb het trouwens meer gehoord dat groepen die het goed doen plots het niet meer goed doen.oplossing mijn insziens zou zijn, de hele boel castreren,en als er nog altijd onrust is de jongen scheiden van de ouders. En meer menselijke aandacht!

Om aan te tonen dat wolfhonden echt geen wilde dieren zijn:

Afbeelding