De oudste, het vrouwtje, kreeg ik ongewiekt en was super tam, heel lief en ik kon er alles mee doen. Ik kon haar ook normaal pakken en er was eigenlijk niks aan de hand behalve dat ze wel eens op plekken zat waar ik haar liever had, zoals op mijn computerscherm
De andere is een mannetje, maar dit heb ik pas laten testen toen ik ze beide had, en die kreeg ik gewiekt omdat er toen bij de kweker meerdere jongen waren en met het voeren was het één groot feest met jonge vliegende vogels en dat werd te gevaarlijk, die zijn toen dus allemaal gewiekt en zo kreeg ik hem met aan beide kanten de eerste 6 veren afgeknipt.
Nu heb ik dus steeds meer problemen met het vrouwtje, ze is brutaal, ik kan haar niet pakken om in de kooi te zetten, als ze bij me komt dan bijt ze en vliegt figuurlijk lachend weg naar een plek waar ze niet mag komen. Ze hangt aan fotolijstjes, zit op beelden, gooit dingen om enz. De gevaarlijke dingen zoals ramen en spiegels zijn veilig gemaakt dus dat is niet het probleem. Maar ik heb gewoon eigenlijk weinig aan die vogel, ik kan er alleen naar kijken.
Het mannetje zit bij wijze van spreken de hele avond lief op mijn schouder een filmpje mee te kijken of achter de computer, totaal geen last van hem en hij gaat ook zelf weer in zijn kooi als ik hem bij het deurtje houdt. Maar komt dit door het wieken of is het gewoon zijn karakter?
Aangezien er hier vast meer mensen zitten met vogels hoor ik graag jullie ervaring met later alsnog wieken. Is de vogel dan niet heel erg in de war? Of is het een optie om half (om en om) te wieken? Dan kan ze nog vliegen maar minder, zal dat helpen? En helpt het überhaupt nog om haar nu te wieken?
Ik haal ze nu dus minder uit de kooi omdat ik geen zin heb om een half uur het vrouwtje te moeten vangen. De kooi is wel heel groot, 100 breed x 80 diep x 180 hoog, dit is de leefruimte.
Zullen ze er meer plezier aan hebben als ik ze dan gewiekt de halve dag op een klimboom zet? Of is het leuker om af en toe zo'n 2-3 keer per week een uurtje eruit te zijn en rond te vliegen en de rest in de toch wel erg grote kooi te zitten, met heel veel speelgoed enz.
Iemand die mij raad kan geven? Het gaat om deze troela, de blauwe veertjes zullen dan dus weg zijn
)
)