Vogel (Pyrrhura) na ruim half jaar alsnog wieken?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Wat zou jij doen?

Niet wieken
7 (53%)
Half wieken (om en om)
5 (38%)
Helemaal wieken
1 (7%)

Totaal aantal stemmen: 13

X_Sam_X

Vogel (Pyrrhura) na ruim half jaar alsnog wieken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 13:47

Ik heb nu sinds ruim een half jaar 2 pyrrhura's, deze zijn nu 7 en 8 maanden oud.

De oudste, het vrouwtje, kreeg ik ongewiekt en was super tam, heel lief en ik kon er alles mee doen. Ik kon haar ook normaal pakken en er was eigenlijk niks aan de hand behalve dat ze wel eens op plekken zat waar ik haar liever had, zoals op mijn computerscherm :+
De andere is een mannetje, maar dit heb ik pas laten testen toen ik ze beide had, en die kreeg ik gewiekt omdat er toen bij de kweker meerdere jongen waren en met het voeren was het één groot feest met jonge vliegende vogels en dat werd te gevaarlijk, die zijn toen dus allemaal gewiekt en zo kreeg ik hem met aan beide kanten de eerste 6 veren afgeknipt.

Nu heb ik dus steeds meer problemen met het vrouwtje, ze is brutaal, ik kan haar niet pakken om in de kooi te zetten, als ze bij me komt dan bijt ze en vliegt figuurlijk lachend weg naar een plek waar ze niet mag komen. Ze hangt aan fotolijstjes, zit op beelden, gooit dingen om enz. De gevaarlijke dingen zoals ramen en spiegels zijn veilig gemaakt dus dat is niet het probleem. Maar ik heb gewoon eigenlijk weinig aan die vogel, ik kan er alleen naar kijken.

Het mannetje zit bij wijze van spreken de hele avond lief op mijn schouder een filmpje mee te kijken of achter de computer, totaal geen last van hem en hij gaat ook zelf weer in zijn kooi als ik hem bij het deurtje houdt. Maar komt dit door het wieken of is het gewoon zijn karakter?

Aangezien er hier vast meer mensen zitten met vogels hoor ik graag jullie ervaring met later alsnog wieken. Is de vogel dan niet heel erg in de war? Of is het een optie om half (om en om) te wieken? Dan kan ze nog vliegen maar minder, zal dat helpen? En helpt het überhaupt nog om haar nu te wieken?

Ik haal ze nu dus minder uit de kooi omdat ik geen zin heb om een half uur het vrouwtje te moeten vangen. De kooi is wel heel groot, 100 breed x 80 diep x 180 hoog, dit is de leefruimte.

Zullen ze er meer plezier aan hebben als ik ze dan gewiekt de halve dag op een klimboom zet? Of is het leuker om af en toe zo'n 2-3 keer per week een uurtje eruit te zijn en rond te vliegen en de rest in de toch wel erg grote kooi te zitten, met heel veel speelgoed enz.

Iemand die mij raad kan geven? Het gaat om deze troela, de blauwe veertjes zullen dan dus weg zijn ;(
Afbeelding

Icecrystal

Re: Vogel (Pyrrhura) na ruim half jaar alsnog wieken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 13:50

Ik zou haar alsnog wieken, zodat je haar nu nog wat tammer kan maken. 8 maanden is nog niet zo heel oud en de kans is groot als je haar wiekt en meer pakt en bij je houd, dat haar karakter nog veranderd.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 14:14

Absoluut niet wieken. Wieken is een vogel dwingen om tam te worden en dat werkt niet. Een vogel moet uit zichzelf bij jou willen zitten en niet omdat jij dat zo graag wilt. Een mens is ook niet happy in een rolstoel....

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 14:16

Absoluut niet wieken! Ten eerste gaat het je probleem niet oplossen: ze moet door het wieken bij je blijven uit noodzaak, maar het is niet uit vrije wil! Zodra het aangroeit zit je dus weer met hetzelfde probleem. Daarnaast is wieken ronduit egoistisch, want de vogel maak je er doodongelukkig mee.
Ten tweede is wieken heel ongezond, want het vliegen zorgt er juist voor dat de vogel fit en in goede conditie blijft. Ze kunnen zich ook lelijk verwonden omdat ze dood het gefladder overal tegenaan knallen.

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 19:00

ik denk dat je beter juist meer tijd en aandacht in het vogeltje kunt steken om haar op die manier te lokken om tam te zijn. even uitvinden wat ze zo lekker vind dat ze er een moord voor doet (sperciboon?, wortel, trosgierst of een chipje) en proberen haar op die manier te lokken. je kunt ook proberen of je met clickertraining nog iets voor elkaar kreeg, want eerst was ze wel tam, dus ze weet het wel, ze heeft nu alleen geen motivatie.
Je kunt het ook proberen met consequent zijn om haar een commando aan te leren om de kooi in te gaan. bijvoorbeeld dat je een stokje voor haar houd in combinatie met het commando Kom of Kooi.

Bij mij hielp het altijd erg goed om ook regelmatig even met de vogels te gaan oefenen in een kleinere ruimte, zoals de gang. Dan pakte ik ze uit de kooi en nam ze mee naar de gang. Dit was ff niet leuk maar eenmaal daar ging ik dingen oefenen. Op je hand komen zitten, overstappen naar de andere hand, etc. en dan zeeer uitbundig belonen als er iets goed ging. Ik heb nu ook 1 vrouwtje wat besloten heeft dat ik eng ben en haar op wil eten. Maar zelfs die komt in de gang wel op mijn hand zitten. (het kost wel heel erg veel geduld :-) )

Maar om antwoord te geven op je vraag, niet wieken dus, het is een tijdelijke verminking en naast het gevaar op ongelukken is het ook gewoon zielig en gaat het niet helpen om het doel te bereiken.

X_Sam_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 19:41

Dankje voor jullie reacties! Eenmaal gewiekt duurt het ook heel lang voordat die veren weer terug zijn, mijn mannetje heeft pas 1 veer terug van de 12 in al die tijd...
Ik laat ze alleen op mijn kamer eruit, een kleinere ruimte heb ik eigenlijk niet, ik zal het eens proberen met de clicker, bij de hond werkte dat wel :)

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 19:55

Wij hebben ook 2 pyrrhura's en zijn allebei gekortwiekt hier gekomen. Mijn keuze is het niet, maar ik heb echt totaal niet het idee dat ze ongelukkig zijn. Ze lopen en klimmen het hele huis door, en kunnen evengoed wel wat 'vladderen'. ze kunnen in ieder geval overal komen waar ze willen zijn. Als de vleugels weer zijn aangegroeid mag dat wat mij betreft zo blijven, vind het inderdaad niet zo leuk voor ze dat ze niet echt kunnen vliegen, al weten ze natuurlijk niet beter.
In jouw geval weet ik niet zo zeker of kortwieken zal helpen. Je kunt proberen om echt een klein stukje af te knippen zodat ze evengoed nog wel kan vliegen, maar minder ver/snel.
http://www.gras-valkparkieten.nl/wp-con ... 00x181.jpg
Zo hebben wij onze vorige vogel (valkparkiet) gekortwiekt toen hij moeilijk te pakken was (maar dan zegmaar tot de helft wegknippen).
Hij kon hierna wel nog gewoon vliegen, maar was wat sneller moe en daardoor makkelijker te pakken en vloog wat minder snel. Daarbij zie je er ook niet zoveel van als je de buitenste veren laat zitten.
Echter zou ik toch eerst proberen om het anders op te lossen.

Geef je iets te eten als ze net in haar kooi zit?

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 20:01

Wij wieken de vogels nooit en een is ook niet tam terwijl hij al vanaf jongs af aan bij ons is. Het is een gezellige vogel die, als hij in zijn kooi zit, door het tralies voorzichtig iets uit je hand pakt, maar verder niks.

Wij leggen altijd wat lekkers in de kooi zodra ze er in moet en dan duurt het even en gaat ze er in,
daarbij zeggen we altijd: "Bies, in je kooi" en na een tijdje kent ze dat en vliegt ze haar kooi in zodra we er wat inleggen en dan zeggen dat ze in de kooi moet.

Dan maar wat minder tam, ze is leuk om naar te kijken en is vooral een gelukkige, blije vogel. Dat zie ik liever dan een ongelukkige vogel die niet kan vliegen maar wel op mn schouder zit als ik tv kijk.

X_Sam_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 20:04

Dat het mannetje gewiekt is was ook niet mijn keuze maar die kreeg ik wegens omstandigheden bij de kweker dus gewiekt. Ik lok ze ook vaak met eten in de kooi, alleen lukt dat niet altijd. Het kan dus ook dat ze zo blijft doen...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 20:06

Ze zijn nog hartstikke jong, dus met veel tijd en geduld kun je ze gewoon tam krijgen hoor! De aanhouder wint!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 20:13

Ik zou er geduld mee hebben denk ik.
Zelf heb ik een grijze roodstaart die ik kreeg gewiekt en wel, hij is gekocht door een dierenwinkel omdat mensen van hem af wilden. Hij is gewiekt en zat daar lekker op zijn kooi los in de winkel.
Zelf had ik er eerst moeite mee maar ik heb het zo gehouden.
Voordeel is dat hij nu overal mee naar toe kan zonder gevaar en dat vind hij geweldig, zoals op de camping buiten los op zijn kooi iedereen maar gedag zeggen. :Y)
(camping is hondvrij.. *\o/* )

Het gaat bij hem best snel het wisselen van de veren en ik knip het zelf bij, wat dus geen stress geeft.
Ik heb heb wel zo geknipt dat hij nog veilig kan landen zonodig mocht hij erg schrikken.
Verder wandelt hij heel wat af en heb ik zijn voeding aangepast op de inspanningen die hij verricht.
Dus geen zaden en goed voer waar niet teveel vet in zit, deze zomer is hij bij de dierenarts geweest en die vond hem er prachtig uit zien, mooi op gewicht en zijn bloed was ook goed.
Hij had het hotel waar hij verbleef in de zeik genomen, iedereen verkouden hij mee hoesten, hallo dierenartsrekening van 450 euro. :')

Ik heb echt foto's op internet gezien van mensen die hun vogel compleet verminkt hebben met wieken, echt dan ben je niet slim bezig hoor. >;)
Heb het zelf ooit op school geleerd, maar je hoeft geen raketgeleerde te zijn om het af en toe bij te knippen bij die ene veer die dan weer aangegroeid en uitgegroeid is.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 20:19

Ik zou ze ook niet wieken.
Erg sneu waarom hebben vogels dan vleugels gekregen...
Mijn vogeltjes dan niet dit soort maar grasparkieten heb ik ook gewoon lang gehouden mijn oudste vogel heeft me dan zelf uitgekozen omdat ie geen vrouwtje had in de volière dus die kwam iedere keer op mijn hand zelf en de jonsgste die ging gewoon met geduld als ik mijn vogels bij me heb en als ze weg vliegen accepteer ik het gewoon dan hebben ze gewoon geen zin.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 20:25

als je weet hoe te wieken is het niet erg. Tuurlijk is het een vorm van dwang, maar dat is paarrijden ook. Je kan het het best vergelijken met een paard in de wei of een paard in de paddock. Een paard in de paddock heeft jou nodig. Voor zijn eten voor alles. Terwijl een paard in de wei alleen maar komt als hij je mag, of als je een lekkertje bij je heb of als je reeds een band heb opgebouwd. Zo zie ik wieken ook. Je maakt je vogel afhankelijk. Als je haar nu nog een keer laat wieken zou het zomaar kunnen dat je een lieve afhankelijke vogel krijgt.. maar dan zal je zelf ook veel moeten investeren om haar mak te krijgen. Niet wieken en haar gang laten gaan op een boom.. nee tijd investeren in het tam maken anders blijf je bezig.