Hoe een bijzonder Nijn op mijn pad kwam

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sylke104

Hoe een bijzonder Nijn op mijn pad kwam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 22:28

De laatste maanden voor het overlijden van mijn moeder had ik het er al vaker over. Tijdens het lange ziekbed van mijn moeder was ik amper thuis. Buiten mijn pony(op pensionstal) waren huisdieren niet handig. Het voornemen was er, als ik weer meer thuis zou zijn dan wilde ik voor 2 vlaamse reuzen gaan.
Het liep anders dan gepland. In de laatste week verhuisde mijn moeder naar een hospice, waar ik natuurlijk continue aanwezig was. Op een ochtend zat ik buiten op een bankje voor het hospice na te denken over alle ellende en opeens kwam langs mijn benen door een konijn gewandeld. Over duidelijk geen wild konijn. Het even geduurd, maar niet veel later is het mij gelukt om het konijn te vangen. Daar sta je dan met een konijn in het hospice. Gaan rond speuren of ik de eigenaar kon achter halen en inderdaad gevonden. Een oud bibberig mannetje die het konijn het los gelaten, ik moest hem maar op eten. Hier begint het verhaal van mijn konijn, Nijn die op mijn pad kwam, als of het zo had moeten zijn, een Nijn die mij heeft uitgezocht.

Snel een hok geregeld en Nijn weg gebracht naar de flat van mijn moeder. We zatten immers in een hele hectische en verdrietige periode. Meneer konijn werd al snel omgedoopt tot Geertje, vernoemt naar het Geerlingshospice waar mijn moeder verbleef. Geertje wordt echter meestal Nijn genoemd, gewoon omdat het makkelijker klinkt

De eerste dagen Nijn vooral met rust gelaten, hij had zijn voer en drinken en ik was amper thuis. 3 dagen later was het moment daar en overleed mijn moeder. Diezelfde middag zaten 2 kleinkinderen(2,5 en 4 jaar) voor het konijnenhok. Jongetje van 2,5 zegt opeens "oma slaapt" meisje van 4 antwoord "oma slaapt voor altijd snap je dat en we hebben Nijn gevonden vlak bij oma" Nijn werd opgenomen door de hele familie

Nijn verhuisde naar mijn huis, maar eerst langs de dierenarts. Nijn is geënt en Nijn kreeg oogzalf mee ivm zweertje. Daarnaast werd Nijn zo'n 4 jaar oud geschat. Een groter hok werd aangeschaft en steeds meer kreeg ik een geweldig konijn te zien. Nijn zit bijna nooit op schoot, hij loopt los, op de deken(waar hij niet vanaf gaat) of op de bank.

Helaas heeft Nijn wel een flink probleem aan zijn ogen(entropion is nu duidelijk) vele oog ontstekingen volgen elkaar op en ben nu in overleg met dierenarts verschillende opties aan het doornemen, maar een besluit wat het beste is, is nog niet genomen.

Genoeg gepraat, het moge duidelijk zijn deze Nijn is bijzonder, niet alleen de plek en het moment, maar ook in zijn gedrag en karakter. Een aanwinst in huis. Nijn heeft nu een hok van 1.40 en loopt bijna altijd los als ik thuis ben. Ik stel aan u voor Nijn(oftewel Geertje)

Afbeelding
Nijn net gearriveerd op flat, bij komen van alles

Afbeelding
Verhuisd naar mijn huis, eerste week nog boven, ivm begrafenis is het beneden veel te druk in huis deze week. Hij mag loslopen op bed

Afbeelding
Nijn leert zelf in en uit hok springen en speelt graag op zijn deken. De laminaat vindt hij maar niks en gaat dan ook niet van de deken af(hier nog zijn oude hok)

Afbeelding
Nijn op de bank, hij gaat er steeds beter uitzien en wordt steeds tammer en leuker

Afbeelding
Elke dag een ander interieur op de deken. Kinderspeelgoed, wat ik als tante veel in huis heb, doet het ook goed bij Nijn

Afbeelding
Rond de kerst maakte Nijn zich wel even zorgen, maar de feestdagen heeft zonder problemen overleefd(en er lag een leuke braintrainer onder de kerstboom voor hem)

Afbeelding
Nijn is verzot op worteltjes, maar voor niks gaat de zon op, vaak worden kleine stukjes verstopt in washandjes, dozen, papiertjes enz. Hij moet er iets voor doen (voor de oplettende kijkers, Nijn is goed zindelijk, maar niet op de deken, het is duidelijk zijn deken, in hok gaat alles op de bak)

Afbeelding
Een echte vent eist natuurlijk met regelmaat de afstandbediening op

Afbeelding
En natuurlijk even komen spieken of baasje er nog is

Afbeelding
Nijn is al met al tevreden en ik vind hem ieder dag nog steeds bijzonder. Geen vlaamse reus, maar een gewoon konijn, met een bijzonder verhaal!

foto's zijn helaas niet van beste kwaliteit

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 22:30

Wat een onwijs leuk dier ! <3

Warboel

Re: Hoe een bijzonder Nijn op mijn pad kwam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 22:34

Ach wat een aandoenlijk verhaal en wat een leuke Nijn <3
heel veel sterkte met het overlijden van je moeder!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 22:37

Wat een prachtig konijntje is er op je pad gekomen. Wat een speciaal verhaal. Gecondoleerd met je moeder. Hopelijk vind je troost in dit prachtige mannetje. En fijn dat jij en je DA met zijn oogjes bezig zijn. Komt vast wel goed :)

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 22:46

Wat een mooi verhaal met een ruw randje. Sterkte met het verlies van je moeder

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 22:47

Verwende liefdesnijn <3
Prachtig topic! Meant to be <3

Nijn heeft een goed baasje uitgezocht, hij heeft je helemaal om z'n fluffy pootjes heen gewikkeld :D (en ons ook vanaf afstandje)

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 22:48

Dit moest gewoon zo zijn! Een troost in en na die heftige periode met je moeder. Hopelijk mag je nog heel lang plezier hebben met deze leuke knul!

YazhiSien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 22:49

Nijn is voorbestemd voor jou! ❤️❤️

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 22:51

Wat een mooi verhaal <3

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 23:24

Geertje alias Nijn,was op het juiste moment op de juiste plek.... _/-\o_ en niets is zo maar in het leven ;)
Hij had het niet beter kunnen treffen met jou en wedden dat je mams zich slap lacht om jullie taferelen....en wb oog welke keuze je moet maken komt vanzelf...

Voorlopig willen wij als keetkindgroep nog lang van jullie avonturen genieten :*

oedsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 23:25

Ja daar is nijn. Super leuk

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 00:01

Dankjewel voor all lieve reacties
Het heeft ook gewoon zo moeten zijn
En inderdaad hij wikkelt niet alleen mij om zijn fluffypootjes, maar iedereen die hem live ontmoet

En zijn oog, het wordt niet makkelijk en enige realiteitszin is ook geboden, maar we gaan er voor, alleen nog kijken wat het beste is

En mams die zou zich inderdaad slap lachen, dat deed ze al voor het overlijden met de opmerking "niet te geloven ik ben nog niet weg en het konijn heeft je al gevonden"

Tutti_Frutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 00:08

Wat een geweldigmooi verhaal! Fijn dat jullie elkaar gevonden hebben. Veel sterkte voor jou en je familie, gecondoleerd!

Weet je overigens waarom de man hem had vrijgelaten? Mocht hij hem niet meer houden en wist hij niet wat anders ermee te doen?

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 00:13

Ik heb geen idee, waarom, waren aanleunwoningen en hij wilde hem niet terug en moest hem maar op eten, euhhhh...Heb er melding van gemaakt bij balie van zorgcentrum op het terrein en hier bleek dat Nijn al minimaal 3 weken losliep(meldingen over kwamen) heb gezegd dat ik hem mee nam en adres achter gelaten voor als meneer zich zou bedenken(wil geen konijn van een oude man jatten) niks meer van gehoord en volgens mij waren ze blij dat ie van straat was afgeplukt en zij er geen last meer van hadden

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 11:37

Nijn heeft jou echt uitgezocht! Ik hoop dat het met zijn oogjes helemaal goed komt.

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 11:42

Wat een bijzonder verhaal! Sterkte met het verlies van je moeder.
Maar Geertje/Nijn had het volgens mij niet beter kunnen treffen! Veel geluk en plezier :j
Komt er ook nog een tweede Nijntje bij??

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 11:47

Voorlopig nog geen 2de Nijn(al weet ik dat het beter zou zijn)
zoals gezegd heeft Nijn een flink oogprobleem, daarnaast een aantal(buikpijn) aanvallen gehad, maar dat laatste gaat een stuk beter nu hij helemaal geen brokken meer krijg. wat oa wordt meegenomen in de keuze mbt oog is het al dan niet opereren ivm anesthesie(er zijn twijfels over of hij het aankan, vandaar dat castereren ook nog geen optie is.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 11:51

Heel veel sterkte met je verlies... wat een enorm leuk konijntje !

Mijn vorige konijn, Nijntje, had ook dat oogprobleem. Helaas uiteindelijk blind geworden na teveel onstekingen. Echter heeft ze het nog best even volgehouden nadat beide ogen blind waren, ik zou het konijntje wel altijd binnenhouden, bekent terrein. Buiten met o.a. de wind en dergelijke kan t oog erger worden door het tranen en vuil.. Ik zou persoonlijk zorgen voor Katoenvezel in je hokje, geen zaagsel of iets. Het is wat duurder, maar minder stof en vuil wat in de ogen kan komen als zaagsel.

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 11:56

Danke Mioux voor de tips

Nijn staat inderdaad niet op zaagsel, maar op strokorrels(die stoffen bijna niet), daarnaast zit hooi in een voederhuisje van vogels, laag op de grond zodat hij niet met zijn ogen onder een ruif hoef te gaan zitten en het ook niet kriskras door het hele hok heen vliegt.
Daarnaast wordt hij nu preventief gedruppeld tegen ontstekingen(maar krijg daar geen blij konijn van) maar niks doen betekend inderdaad blind worden aan 1 oog
Opties tot opereren worden nu in overweging genomen, waarbij kans van slagen, risico voor Nijn en ja ook de kosten(niet dat ik het niet heb, maar enige realiteitszin is wel nodig, ook als heeft dit beestje zoveel gevoelswaarde)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 11:59

Stro korrels kunnen ook helaas stoffen... Ik had dat ook een poosje maar ze raadde mij toch aan katoenvezel te nemen, zacht en ruik je ook niet en stofvrij.

Oogdruppels werkte hier ook niet, ondanks de druppels of zalfje voor de ogen kwamen de ontstekingen gewoon alsnog... Het ging wel van goed zicht naar langzaam blind, dus ze kon er gelukkig wel aan wennen, erna kwam het andere oog.

Opereren stelde ze hier ook voor, alleen hebben ze geen garanties gegeven dus heb ik uiteindelijk niet laten doen. Dit om nog meer gedoe en eventuele beschadigingen te voorkomen.

Gelukkig kunnen blinde konijntjes, mits alles altijd op dezelfde plekken, het prima nog doen. Nijntje werd hier 2 jaar na volledig blind helaas echt oud en op en heb ik laten gaan, uiteindelijk toch wel 6/7 geworden.

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 12:03

maar als je niet druppelt en niet opereert, die ontstekingen zijn toch vrij pijnlijk, is het dan wel verstandig om het gewoon te laten gaan totdat ie blind is?

Ik ga me eens verdiepen in katoevezels, zijn die niet warm? Nijn heeft nu altijd een hoek korrel vrij, daar ligt ie graag als de verwarming aan gaat :+

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 12:05

Valt mee hoor, en ze kunnen het makkelijk verplaatsen in t hok. Het is ook ademend dus echt te warm is het niet.

Ik heb wel gedruppeld en ook de zalfjes gebruikt, alleen het werkte niet als in het voorkomt niks. Het oog blijft schoon, maar de onstekingen kan je er niet mee voorkomen...

Voor de onstekingen kreeg ze bepaalde zalf tegen echt ontstekingen, erbuiten gewoon soort zalf om schoon te houden en druppels. Als ze een ontsteking had en merkte dat ze er last van had kreeg ze pijnstilling (prikje).

Echt voorkomen kan je t niet helaas, we hebben toen ook van alles geprobeerd. En omdat een oog heel gevoelig is, kan een operatie ook beschadigen en een onsteking erna komen. Daarom heb ik destijds besloten zolang ze nog vrolijk is, eet en drinkt en reageert en doet dan blijft ze.

Hier zie je dat ze blind was, maar haar oren heel goed nog gebruikte.

Afbeelding

Dit was toen nog op beukensnippers in haar reserve hok (was haar hokje als ik het andere ging schoonmaken om veilig gevoel te houden in t andere hok zat gewoon katoenvezel)

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 12:07

wel fijn om jou ervaringen te horen, want vind het altijd moeilijk om bij een prooidier in te schatten hoeveel last hij ergens van heeft
Zalf heeft hij in het begin een keer een allergische reactie op gehad(hele oog dik en gezwolle) dus we houden het nu steeds met dezelfde druppels

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 12:08

Tegen mij vertelde ze, als ze niet meer eet of drinkt, niet reageert en niet gewoon ook buiten t hok komt of in t hok beetje wandelt, dan moet je een keuze gaan maken.

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 12:10

hihi ik heb altijd geleerd als je een Nijn dat beeld laat zien, ben je eigelijk al te laat, want ze laten het niet snel zien.
Voorals nog geen issue, want Nijn eet en drinkt niet alleen maar maakt nog heuse binkies!!! en is soms echt hyper