Dank je wel.
De oudste was nooit zo hartelijk. Ze accepteerde de kleine en nodigde haar ook wel uit tot spelen. Maar als het puntje bij paaltje komt, is het baas, baas, baas en negeerde ze de kleine. De kleine was degene die bij haar ging zitten, nooit andersom.
Het ligt ook aan ons, Wij hadden ons er nou eenmaal op ingesteld dat de kleine straks alleen zou achter blijven en we vroegen ons af hoe die ging reageren. Andersom hadden we nooit bedacht. Natuurlijk kan er altijd iets gebeuren, maar de 15jarige doet het veel beter dan verwacht.
Ik vind het wel heel sneu, juist omdat ze toch ook zo oud is. Op haar ''vriendje'' van mn moeder reageert ze nauwelijks. Hij kwam de eerste keer na dit enthousiast naar haar toe, maar kreeg geen respons. De tweede keer dat ze elkaar zagen, probeerde hij het ook niet meer.
De Border Collie is wel een hond die ons erg aanvoelt. Wij zijn natuurlijk echt goed van slag.
Het andere nadeel is dat ze buiten nu zo onzeker is. Dus toch hulp had van de kleine. Het ene moment is ze erg aan het ruiken en let niet goed op. Het andere moment als ze een hond heeft gezien, blijft ze de omgeving in de gaten houden.
Is voor haar ''ander'' gedrag, omdat zij heel erg alert is op de baas, dus ons. Wij werken al even met gebaren, dus ze kijkt vaak naar ons. Ze loopt momenteel helemaal niet meer los. Eerst alleen nog op overzichtelijke plekken.
Het was een hele groep waar 1 iemand verantwoordelijk voor was. Diverse soorten, allemaal loslopend. Ze werd direct tegen de grond geworpen toen 1 hond aan kwam en het gillen van haar was vreselijk. De rest volgde. Ik stond er eigenlijk verder alleen voor op dat moment en heb gedaan wat ik kon. De oudste beet direct van zich af en hield ze wel van zich af.
Ik liep daar elke dag een uur en passeer daar dagelijks honden. Meesten zijn dan van 1 eigenaar en luisteren goed. Maar goed, meesten lopen met 1,2 of 3 honden en niet 10 tegelijk.