na aanval

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

na aanval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 16:47

Ik durf niet alles op te schrijven, want we weten nog niet of we er wat mee gaan doen en het is nog erg vers, dus moeilijk om over te praten, maar toch.......

We hebben een 15jr hond die doof is geworden en echt iets ouder. Zij is een teefje. We hadden ook een teefje van 10.
Toen zij erbij kwam bijna 10jr geleden, was de oudste niet meteen enthousiast, maar het ging daarna super. Ze speelden samen en hadden nooit ruzie. Verder dan dat waren ze niet echt heel close. De kleine ging soms tegen de groter aan zitten of liggen, maar dat was het wel. Het kwam nooit uit de oudste( grootste)

Nu is de kleinste aangevallen door een grote! groep honden en in totaal blinde paniek helaas verongelukt. Zij zou NOOIT weglopen of wat dan ook, maar ze werd hard gegrepen en toen ik de honden bij haar weg kreeg, was ze totaal de weg kwijt. Het is verschrikkelijk om mee te maken. Het is losloopgebied, maar dat neemt niet weg dat het vervelend is dat mensen hun honden niet bij zich houden als die een andere hond zo grijpen. Ik had mn oudere aangelijnd. Die heeft al even een tuigje met rolband zodat ze niet helemaal weg kan, maar wel ruimte heeft. Zij kan goed van zich afbijten en daar hadden de honden ook respect voor.
De kleine werd zo hard gegrepen.......Niemand kwam helpen en ik stond daar de honden van haar af te trekken. Het gaat allemaal heel snel.

We weten nog niet of we iemand aansprakelijk willen stellen of aanklagen. Naam is bekend. Je krijgt je hond niet terug, maar we zijn echt kapot. De emtionele schade is 1 ding. Maar we willen eigenlijk ook dat er gewoon iets gedaan wordt aan dit soort dingen.

Niet dat het belangrijk is, maar het waren geen zogenaamde BIJT type's.

Naast dit reageert de oudere hond geheel onverwachts best slecht. Ze is heel onzeker buiten en gromt zelfs naar andere honden. Blijkbaar deed de kleine meer voor haar danw e konden zien en is ze toch goed geschrokken van het voorval.

Ze zijn altijd veel samen met het reutje van mn moeder van 6. Ze accepteert hem gewoon goed, maar doet niet blij of enthousiast om hem te zien. Waar ze normaal wel even een speelmomentje samen hebben. Hij probeerde het wel, maar ze negeert het.

Iemand ervaring of tips? We zijn echt heel blij dat ze er nog is en ze doet het verder best heel goed. Ze wil graag bij ons, eet goed etc.

Een hond erbij zien we niet zo zitten eigenlijk.

anneliesdj

Re: na aanval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 00:00

Ik denk dat beide honden closer waren dan jij denkt.
Er hoeft niet duidelijk zichtbare affectie te zijn, wat jij beschrijft 'ze ging soms tegen de ander aan zitten' is ook een teken van genegenheid en van sommige honden is dat alles wat je gaat zien.
Ze mist haar en ze gaat ook door een soort rouwproces, ze heeft immers haar vriendin verloren.
Je hoeft er niets mee te doen, het gaat vanzelf over.

Maar wat naar dat dit is gebeurd zeg! :(:) Hoe kwam het dat ze is aangevallen? En waren alle honden van dezelfde eigenaar? Vielen ze haar echt doelbewust aan?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 00:13

Dank je wel.

De oudste was nooit zo hartelijk. Ze accepteerde de kleine en nodigde haar ook wel uit tot spelen. Maar als het puntje bij paaltje komt, is het baas, baas, baas en negeerde ze de kleine. De kleine was degene die bij haar ging zitten, nooit andersom.

Het ligt ook aan ons, Wij hadden ons er nou eenmaal op ingesteld dat de kleine straks alleen zou achter blijven en we vroegen ons af hoe die ging reageren. Andersom hadden we nooit bedacht. Natuurlijk kan er altijd iets gebeuren, maar de 15jarige doet het veel beter dan verwacht.

Ik vind het wel heel sneu, juist omdat ze toch ook zo oud is. Op haar ''vriendje'' van mn moeder reageert ze nauwelijks. Hij kwam de eerste keer na dit enthousiast naar haar toe, maar kreeg geen respons. De tweede keer dat ze elkaar zagen, probeerde hij het ook niet meer.

De Border Collie is wel een hond die ons erg aanvoelt. Wij zijn natuurlijk echt goed van slag.

Het andere nadeel is dat ze buiten nu zo onzeker is. Dus toch hulp had van de kleine. Het ene moment is ze erg aan het ruiken en let niet goed op. Het andere moment als ze een hond heeft gezien, blijft ze de omgeving in de gaten houden.
Is voor haar ''ander'' gedrag, omdat zij heel erg alert is op de baas, dus ons. Wij werken al even met gebaren, dus ze kijkt vaak naar ons. Ze loopt momenteel helemaal niet meer los. Eerst alleen nog op overzichtelijke plekken.

Het was een hele groep waar 1 iemand verantwoordelijk voor was. Diverse soorten, allemaal loslopend. Ze werd direct tegen de grond geworpen toen 1 hond aan kwam en het gillen van haar was vreselijk. De rest volgde. Ik stond er eigenlijk verder alleen voor op dat moment en heb gedaan wat ik kon. De oudste beet direct van zich af en hield ze wel van zich af.

Ik liep daar elke dag een uur en passeer daar dagelijks honden. Meesten zijn dan van 1 eigenaar en luisteren goed. Maar goed, meesten lopen met 1,2 of 3 honden en niet 10 tegelijk.

Sastaic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 00:19

Als eerste wat verschrikkelijk dat jullie zoiets is overkomen!

Kan het ook zijn dat de hond op jullie reageert buiten? Zijn jullie zelf ook niet angstig dat er weer zoiets ontstaat waardoor de hond aanvoelt dat het niet veilig is?

Sterkte!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 00:33

Ookal ging alle contact uit van de jongste, dat wil niet zeggen dat de oudste niets heeft 'gehad' aan dit contact.
En het is natuurlijk duidelijk genoeg uit wat je schrijft ;)

Maar iemand met 10 honden? Was dat een uitlaatservice ofzo dan? Heb je die persoon wel gesproken? Wat zei die ervan?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 13:45

Ik ben er heilig van overtuigd dat ze dingen van ons overneemt. Maar sinds ze doof is geworden, is de wereld voor haar toch anders.

We zijn juist altijd geinteresseerd in hoe ze communiceren en bekeken het al een tijdje, omdat we er eigenlijk vanuit gingen dat het andersom zou zijn. We hadden het er weleens over of de kleine goed zonder de grote zou kunnen, omdat zij nooit alleen is geweest.
De laatste weken zagen we wel een verandering in hun verhouding.

De Border Collie is buiten nu dubbel op de geur aan het lopen. Ze let slecht op ons en wil maar ruiken. Zoals gezegd loopt ze al een jaar met een tuigje en een rolband en alleen op open gebied los. Dat hebben we nu niet meer gedaan, omdat ze niet oplet en we kunnen haar ook niet roepen.
Dit is overigens een hond die heel nauw luisterde en ook obedience heeft gedaan. ( de kleine liep ook altijd bij ons en zal ook NOOIT weglopen )

Maar goed, het is moeilijk om te zien. En gezien de situatie ook echt oneerlijk, maar dat is het altijd wel Je brengt natuurlijk ook een gevoel onder woorden.

De kleine hond was eigenlijk vooral van onze zoon. Ze lag altijd bij hem met huiswerk maken. Het gekke is dat de BC zich als een idioot gedraagt bij hem. Hij sluit zich af en wil niet praten, maar de BC eist hem helemaal op en slooft zich heel erg uit. Hij is hartstikke lief voor haar en knuffelt met haar etc etc, maar ze voelt ook bij hem weer ''iets''.
Van mij houdt ze juist weer iets meer afstand. Ze komt wel en zoals altijd ligt ze mij van een afstand in de gaten te houden.

Het is wel jammer dat ze nu helemaal geen maatje meer heeft, aangezien ze het reutje van mn moeder ook wat links laat liggen en met andere honden niks wil.

De scherpe randjes gaan wel wat van het gebeuren af en maken plaats voor het grote gemis vooral. We weten nog niet of we iemand aansprakelijk willen stellen. Normaal komt dit wel in de krant of iets, maar het is gewoon heel gevoelig. Wel vind ik dat mensen beter moeten nadenken hoe ze grote groepen uitlaten en loslaten in een losloopgebied waar je dus veel honden tegenkomt, maar ook gezinnen met kinderen etc etc. Is zo een groep niet te groot? Kennen de mensen de honden goed genoeg om ze zo maar los te gooien?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 13:53

Wat zei de persoon die met al die honden liep, of beter, wat deed die om het doodbijten van je hond te voorkomen. De hond die nog in huis is, misschien kun je iets met bach therapie doen. Laat haar verder haar gang gaan, natuurlijk mist ze de andere hond maar ze is oud dus zal ook niet zo heel lang meer hier zijn. Probeer gewoon normaal met haar om te gaan want ze voelen alles, ook verdriet.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 14:15

Die deed niks. Ik heb een hond van haar af kunnen trekken en aan hem kunnen geven. Ons kleine hondje lag iets verderop dan waar hij was, dus heb me over haar ontfermt en iemand anders heeft me geholpen. Ik was wel behoorlijk in paniek en heb mn man gebeld. Met haar achterin mn auto en mn BC voorin ben ik naar huis gereden. Ik ben geen klein pennymeisje en heb al aardig wat meegemaakt, maar ik was echt compleet over mn toeren de eerste uren vooral. De film in mn hoofd blijft nu pas af en toe weg.

We doen ons best voor de grote. Ze was altijd al gericht op ons, dus in die zin verandert er niet veel. Ze moet iets voelen bij onze zoon, maar die uit zich echt niet en is gewoon heel lief tegen haar, zoals altijd eigenlijk.

Zoals ze nu is, kan ze nog wel een tijdje mee. Maar je weet het nooit. Zij is in haar leven al 3 of 4x opgegeven, waarvan de eerste keer rond het eerste jaar en ze is nu 15, dus tja....

Vandaag was het wel positief. Ze is gek op sneeuw, dus was vandaag heel blij buiten. Nu is ze even mee naar mn moeder en hopelijk wil ze nu even met het reutje daar spelen.

Ik onthou de bach, dank je wel! Onze zoon heeft wel bach voor het slapen gekregen, dus we kunnen inderdaad voor haar ook wel even kijken.

We hebben wel een normaal besef verder, maar een oudere hond zo zien is lastig. Ze doet het verder wel goed, eet wel enzo. Maar we waren toch even bang dat ze weg zou kwijnen van verdriet e dat is geen leuke laatste oude dag en dan zou een eerder afscheid ook dichtbij zijn helaas. Zover lijkt het niet echt te gaan. Maar het blijft een Border Collie.