Vernielingsdrang?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Naoom_

Vernielingsdrang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 11:07

Hoi Bokkers, ik heb een vraagje/klein probleempje..

We hebben thuis twee Chihuahua's; moeder en dochter. Het gaat vooral om de jongere hond, Kyra. Ze is nu 1 jaar, maar heeft sinds een paar maanden de drang om dingen kapot te maken als we niet thuis zijn. Dan bedoel ik (gelukkig) niet de meubels etc, maar het gaat vooral om kleine prulletjes. Pennen, papieren, klosjes garen.. you name it. Nu lagen al die spullen eerst voor haar binnen handbereik, dus alles is al een meter omhoog opgeschoven.
Nu kwam ik vandaag thuis en zag dat ze mijn tas open had gemaakt en op de bank alle pennen aan het slopen was. Betrapte haar daardoor op heterdaad en heb haar "gestraft". Ze weet het ook heel goed als ze iets gedaan heeft wat niet mag, want als ik haar alleen al aankijk, dan kijkt ze onderdanig weg en gaat ze liggen. A fijn, nu gaat mijn handtas dus ook van de grond.. Maar ik wil niet steeds alles blijven verplaatsen. Eigenlijk wil ik de oorzaak aanpakken.
Het hele huis ligt bezaaid met speelgoed en kluiven, dus daar geen gebrek. Ze is ook niet alleen, want onze andere hond is er. En daarnaast is er bijna altijd wel iemand thuis. Hoogstens 3 uur zijn ze alleen op een dag. Maar het gebeurt dus ook als we maar 1 uurtje van huis zijn..

Ik hoor graag dé oplossing/tips. :)

xxdomiixx

Re: Vernielingsdrang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 12:28

Ik heb bijna het zelfde probleem. Ze moet het echt kapot krijgen, maakt niet uit wat. Het wordt met de pennen al minder, dit sleept ze nog wel altijd mee naar haar mandje dan zeg ik nee en laat ze het ook gewoon los. Papier is ook verschrikkelijk en rietenmandjes. Vanuit mij is de tip consequent blijven, als je thuis bent kun je best pennen op de grond leggen want dan kun je haar VOORDAT ze er mee aan de haal gaat op attenderen, is nog best lastig af en toe want ze zijn zo snel en sneaky. Als je weg bent kun je dan wel alles wegleggen voor de zekerheid.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 12:30

Mijn oudste bull heeft dit ook gedaan tot zeker dik drie jaar. Wij hebben uiteindelijk een oplossing gevonden om ze met een poortje in de keuken op te sluiten als we weg zijn, is in ieder geval beter dan een bench. Nu gaan de honden gewoon in hun mand in de keuken zitten als we weggaan ;)

Naoom_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 12:33

Ze zit trouwens niet in de bench, gewoon los in de woonkamer. Is het een optie om haar dan juist in de bench te doen? Lijkt me een oneerlijke verdeling misschien, omdat moeders wel los loopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 12:35

Vernieling betekend verveling. Zijn er nog andere hondenspeeltjes? Worden de honden genoeg uitgedaagd?

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 12:47

Naoom_ schreef:
Ze zit trouwens niet in de bench, gewoon los in de woonkamer. Is het een optie om haar dan juist in de bench te doen? Lijkt me een oneerlijke verdeling misschien, omdat moeders wel los loopt.

Ik ben zelf geen voorstander van een bench, daarom dat wij ze in keuken zetten met de deur van ons dakterras open, wij hebben een redelijk groot dakterras dus ruimte zat om zich uit te leven. Ook stond er altijd een mandje met speeltjes bij. Kluiven geven we ze nooit zonder toezicht, uit angst dat ze er misschien in stikken of gaan vechten als de ene zijn kluif sneller opeet dan de andere.
We geven ze speeltjes en ruimte, dus hoe ga je dan die verveling tegen? Lastig. Maar in ieder geval doet ze het nu niet meer, ik denk dat haar wilde puberjaren voorbij zijn. De bull van mijn vader heeft tot een jaar wel aan de stoelen en muren geknaagd, maar dat heeft die van mij nooit gedaan; die pikte brillen, afstandsbedieningen, GSM's etc. We konden met haar niets binnen handbereik laten liggen..
Laatst bijgewerkt door Snollygoster op 28-01-15 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Naoom_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 12:50

Ze kan wel wat meer uitgedaagd worden denk ik. Kan ik dit ook gewoon thuis doen en hoe? Onze andere chihuahua heeft die uitdaging niet echt meer nodig.
Ik weet niet of er voor honden net zo'n speel/snoepbal als voor paarden bestaat.. Anders zou ik daar naar moeten kijken. Dan kan ze daar mee rommelen door het huis. :)

Ik probeer smiddags al elke keer wat langer te wandelen, dus geen kort blokje om, maar een stevige wandeling zodat ze ook los kan rennen. Hier zijn het ook de kleine dingen die voor handbereik liggen die ze pikt. Ik wil haar ook het liefste niet in een bench doen, want ze moet gewoon los in de woonkamer kunnen lopen.
Ik hoop dat het net zoals bij jou overgaat Snollygoster

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 12:53

Je kunt denk ik wel oefenen met apporteren. Dan kan ook wel thuis. T koppie moet even uitgedaagd worden. Heeft ze hondenspeeltjes? Kluiven, knooptouwen etc.

Naoom_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 13:11

Dan ga ik dat oefenen thuis :j
Ja er liggen wel stuk of 7 speeltjes, 4 kluiven..

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 14:36

Naoom_ schreef:
Ze kan wel wat meer uitgedaagd worden denk ik. Kan ik dit ook gewoon thuis doen en hoe? Onze andere chihuahua heeft die uitdaging niet echt meer nodig.
Ik weet niet of er voor honden net zo'n speel/snoepbal als voor paarden bestaat.. Anders zou ik daar naar moeten kijken. Dan kan ze daar mee rommelen door het huis. :)

Van het merk Kong heb je rubber speelgoed dat gevuld kan worden met voer (snoepjes of vlees, of iets plakkerigs). Onze pup kunnen we voor een langere tijd vermaken door leverworst in dat ding te smeren. Houdt haar echt zoet. :j De fokker gebruikt het zelf ook voor zijn volwassen honden, en in de zomer vriest hij het ding in met vlees. De 'gewone' ziet er zo uit, maar je hebt meerdere varianten:
Afbeelding

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 14:39

Hier een herplaatser die alles vernielde, tot meubels aan toe..
Madam heeft een bench gekregen en sindsdien ligt ze daar in (soms zelfs heel de dag met deurtje open)
Ben ik weg dan gaat het deurtje toe, geen ellende meer.
M'n reu loopt wel gewoon vrij in huis rond, die neemt niets vast.

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 14:44

een banch is een goede op lossing als je weg gaat doe je de hond in de banch.
let wel op het moet geen straf plekje worden voor de hond maar een plek waar van hij weet dat het voor even is tot baas terug komt en er weer uit mag

Naoom_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 14:48

Ik weet hoe ik met een bench moet werken, dan ga ik dat idee maar eens opperen thuis :j

Thanks _Denise_ voor de tip! Ga gelijk kijken voor zo'n soort speeltje.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 14:51

Toen mijn jack-russel een pup was stopte ik lekkere dingetjes in zo'n speelbal voor katten, is dat een idee? Dan is ze even bezig, en de kattenvariant is natuurlijk veel lichter dan die voor honden. Voor de grotere pup hadden we een voor honden gekocht, maar die vond het leuer om gewoon die voerbal te slopen. XD

Naoom_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 14:58

Haha, nou echt slopen lukt haar denk ik niet. Zal eens kijken hoe groot die van de honden is, ze heeft maar een klein mondje natuurlijk.
Tegenwoordig eet ze wel alle ogen van alle knuffeldieren af.. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 15:00

Ja stop een hond de hele dag in zn bench *\o/*
-O- dat lijkt me geen oplossing. Ik hoef hopelijk niet uit te leggen waarom niet...

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 15:03

Bench zou ik niet aan beginnen, worden ze alleen maar vals van, vooral die kleine monstertjes.

Naoom_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 15:08

In eerste instantie vind ik dat ze gewoon los in de woonkamer moet kunnen lopen, dus ga eerst het voerspeeltje proberen.

Van een bench worden ze niet vals, zolang je hem maar juist gebruikt. Toen haar moeder jongen was hebben we ook een bench gebruikt in het begin, niks aan het handje.

@Jollieen, ik vind niet dat een hond de hele dag in een bench moet, zeker niet een jonge hond.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 15:10

En waar word er gezegd dat de hond(en) hele dag opgesloten in de bench zitten?
Grote honden zitten ook genoeg in een buitenkennel met hok, dit om vernieling van de tuin te voorkomen.
Tegenwoordig mag niets meer... want alles is 'sielug' dan zouden we maar met alles moeten stoppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 15:11

_Alarm_wlkp schreef:
Grote honden zitten ook genoeg in een buitenkennel met hok, dit om vernieling van de tuin te voorkomen.
Tegenwoordig mag niets meer... want alles is 'sielug' dan zouden we maar met alles moeten stoppen.

Ik vind een buitenkennel nog wel wat anders dan een bench.

emr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 15:20

Joolien schreef:
Ja stop een hond de hele dag in zn bench *\o/*
-O- dat lijkt me geen oplossing. Ik hoef hopelijk niet uit te leggen waarom niet...

Bij ons was dit anders wel een goede tussenoplossing. Hond sloopt niet meer en kan nu gewoon los in huis als we weg zijn.

Naoom_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 15:42

Ze zou er voor max 3 uur in zitten, mochten we dit gaan proberen. :)

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 17:05

_Alarm_wlkp schreef:

Ja ik vind dat ook 'sielug'. En waarom? Omdat het gewoon een menselijke oplossing is voor een probleem die de hond veroorzaakt in een poging aan zijn behoeftes te voldoen. Wij mensen kunnen daar niet mee omgaan, dus stoppen we ze in een hok. Mensen moeten zich eerst eens meer verdiepen voor ze aan een dier beginnen. Een hond moet ook geestelijk uitgedaagd worden, en ik kom steeds vaker tegen dat mensen hier geen idee van hebben, een lange wandeling is toch zat? In dat opzicht vind ik het inderdaad zielig om een hond dan maar in een hok te stoppen, en kijk! Probleem opgelost -O-

Zoals al eerder genoemd is het belangrijk om de hond meer uitdaging geven, voldoe de hond in zijn behoefte om ook geestelijk moe te worden. Dit kan middels speurspelletjes, snoepjes verstoppen, laat hem (of haar) werken voor het eten :)

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 17:07

Ik heb 2 Duitse herders hoog in het werk.
Eentje doet niets slopen, de andere, nu ook niet meer omdat ze haar bench heeft waar ze zelf zo graag in ligt.
En ze krijgen evenveel uitdaging.

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 17:10

Oh ja, wij hebben ook een bench voor onze border collie waar ze zelf graag in ligt. Ik heb het over de hond de hele dag in de bench opsluiten zodat hij niks gaat slopen en dat het probleem dan opgelost is, en vooral, niet verder kijken dan dat.

Ik ga ook niet oordelen over jouw honden, dat moet je helemaal zelf weten. Misschien is voor de andere hond de uitdaging nog steeds niet genoeg, ook al is het 'hoog in het werk' ;)