garnalen houden ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

hielkebro

garnalen houden ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 20:48

Hallo,

het leek me wel leuk om garnalen te gaan kweken.
ik heb een 30? Liter aquarium waar nu een paar guppen in zwemmen en aangezien er in zon aquarium (klein aantal liters) bijna geen vissen in kunnen wou ik er wel garnalen bij doen.

als bodembedekking heb ik grind, en het water is 24°.
hoe doen jullie het met het aquarium verschonen ? Alle garnalen in een teiltje ? Of zijn ze daar te klein voor ?

En op welke temperatuur hebbben jullie de garnalen ?
En is dit wel een verstandig idee ?

Ik zou zeggen, geef je mening of tips ! ;)

LadyMadonna

Re: garnalen houden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 20:50

Waarom alle garnalen in een teiltje? Je ververst toch maar een gedeelte van je water?

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 20:53

LadyMadonna schreef:
Waarom alle garnalen in een teiltje? Je ververst toch maar een gedeelte van je water?

Jawel maar ik ga er ook wel eens met een spons doorheen en dan haal ik de guppen er uit, zodat die niet perongeluk worden geplet.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 20:57

Je ververst nooit al je water, dan ben je je hele biocultuur kwijt....
Guppen kunnen wel wat hebben. Garnalen zijn een stuk kwetsbaarder (ook weer soort afhankelijk).
Zou me eerst wat meer inlezen over het hoe en wat van een aqua

atilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 20:57

Garnalen zijn heel leuk maar een stuk gevoeliger dan vissen.
Ik kan je aanraden je goed in te lezen, anders zijn ze zo dood.
Met verschonen uit de bak halen is bijvoorbeeld al uit den boze.

Er zijn genoeg garnalenfora, Google er eens op :)

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 21:00

ik heb altijd een overschot aan garnalen. verder komen ze wel eens naast mijn bak terecht en dan doe ik er altijd een druppel water op dat ze niet meer droog staan en probeer ze dan weer goed te pakken. ook mijn filterpomp overleven ze goed. ik vind het wel sterke beestjes.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 21:03

Garnalen wil je niet eruit halen. Je moet om ze heen werken :) Ik zuig er wel eens een paar op als ik de bak verschoon. Ik controleer het water heel goed en zet ze weer terug.
Hier hebben ze een verhuizing en een geknapte bak overleefd (helaas bij de geknapte bak niet allemaal). Nu zitten ze in een splinternieuwe bak en het gaat heel goed met ze. Het is erg leuk om naar ze te kijken! En qua onderhoud hebben ze weinig nodig; je hoeft niet veel water te verversen.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 21:06

Ik heb een bak met alleen garnalen en wat slakken. Ik kan echt niet beloven dat alle jongen het overleefd hebben als ik een keer de raam schoonmaak. Ze zijn zo klein dat ze je nauwelijks ziet. Verder gaan ze hier wel aan de kant als ik planten snoei of rommel van de bodem zuig.
De japonica daarin tegen zijn wat nieuwsgieriger die komen graag kijken wat je aan het doet bent om dan als een pijl weg te schieten. Die zijn zo groot dat je die niet echt geplet krijgt die zie je wel.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 13:04

floorsil schreef:
ik heb altijd een overschot aan garnalen. verder komen ze wel eens naast mijn bak terecht en dan doe ik er altijd een druppel water op dat ze niet meer droog staan en probeer ze dan weer goed te pakken. ook mijn filterpomp overleven ze goed. ik vind het wel sterke beestjes.

Hier ook hoor, ik begon 3 maanden geleden met 10 garnalen en nu zitten er een stuk of 70 in.
( allemaal jongen en al grotere jongen).
In die 3 maanden 2x de bak verschoond en alles eruit gehaald. 1/3 water bewaard en dat er weer bij gedaan.
Maar dood gaan, doen ze niet.

95Ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 13:10

Ik heb ook een bak met (vuur)garnalen staan, heb er een maand of 3 geleden bij iemand 10 opgehaald en inmiddels zitten er geloof ik zo'n 100 in xD En heb een week geleden de bak helemaal leeg gehaald, beestjes overgezet en na een grote schoonmaak weer terug gezet. Er zijn er een stuk of 5 gesneuveld, maar als je er toch 100 hebt is dat ook niet zo erg :p Ik vind ze heel erg makkelijk, heb namelijk eigenlijk nog steeds niet echt verstand van aquaria maar ze doen het dus prima. Tip: vooral van javamos in je aquarium worden ze erg gelukkig :)

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 13:11

Als je op de juiste manier aquarium wil houden ververs je ongeveer een derde in een week van het water. Goed pompje erin en deze alleen schoonspoelen wanneer hij in kracht terug loopt

Verder goed verdiepen in welke garnalen je wil ivb met je waterwaardes

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 13:25

Waarom zou je de bak helemaal leeghalen en schoonmaken? Is helemaal niet nodig en je maakt je balans kapot. Garnalen zijn juist zulke goede schoonmakers, dus bij hen is het helemaal niet nodig.
1/3 in de week is wel heel veel om te verschonen vind ik persoonlijk, dat hangt erg van je bezetting af (hoeveelheid en welke soorten vis) of dat nodig is en hoe goed je pomp is. Garnalen ververs ik iets van 1/5e en dat is meer dan genoeg.

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 13:29

Ik weet niet of je de guppen wilt gaan houden bij de garnalen? Want die vreten ze allemaal op, eigen ervaring :')

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 13:30

Zoals iedereen hierboven al zegt, nooit je hele bak leeghalen. Niet alleen verstoort het je balans, maar ook de PH waardes die voor garnalen wel belangrijk zijn.

Guppen kunnen overigens ook jonge garnaaltjes prima weg eten

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 15:22

En wat zijn nou de makkelijkste/goedkoopste garnalen ?

Dus moet ik een keuze maken tussen guppen of garnalen ?

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 15:39

Ik denk dat je dan op vuurgarnalen uit komt? Ik heb eigenlijk geen idee. Weet dat ik voor die japonica iets van 3 euro heb betaald. En voor de Blue Fairy's ook.

Volgens mij verschilt dat ook per plaats waar je ze haalt. Die ik online gekocht heb waren het goedkoopste. Dat waren mooi (zelfs een paar zwangere) grote en mooi van kleur beestjes.