2 rammen (Konijnen) paren er op los?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_PassoaJus

2 rammen (Konijnen) paren er op los?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-15 22:31

Hoi!

Sinds augustus vorig jaar heb ik Bugs & Bunny overgenomen van iemand. 2 driejarige rammen en superleuke konijnen! De één gecastreerd, de ander niet.

Tot een paar weken terug viel me dat paren niet zo op, maar de laatste weken zit Bugs continu op Bunny. Voornamelijk als ik ze voer of hun verblijf verschoon. Bugs is dus niet gecastreerd, Bunny wel. Na een paar stoten is Bugs wel ''klaar'', maar een paar seconden later heeft 'ie Bunny weer gevonden en gaat 'ie weer flink los. Bunny loopt er wel voor weg, maar Bugs is 'm toch te slim af en springt er dus vervolgens weer bovenop. Ik heb een verblijf waarbij ze zowel naar beneden als boven kunnen en waar boven een nachthok zit. Verder zijn ze altijd al samen geweest, is altijd prima gegaan en dat gaat het na mijn idee nog steeds!

Nou zijn dit mijn eerste konijnen en heb ik net ff gegoogeld naar wat de paringstijd is... Schijnt van Januari tot en met Juli. Maar goed, mijn vraag eigenlijk: Kan ik hier, aan dat paren (Vele paar gedrag van Bugs), wat aan doen? Of moet ik hier überhaupt wel iets aan doen? Ik snap best dat het de natuur is, maar het komt wel ietwat ''zielig'' over voor Bunny vind ik! Hij zal ook best eens op Bugs zitten, al heb ik dat nog nooit gezien! Iemand hier ervaring mee?.....

lies_sparkle

Re: 2 rammen (Konijnen) paren er op los?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 22:33

Oh ja dat is heel normaal ik heb 2 lesbische dames hier :p
Dat doen konijnen nu eenmaal, heeft iets met rang te maken.
Mochten ze het te vaak doen, zorg voor wat afleiding, heel veel hooi en genoeg te eten en te drinken :)

Verder niet teveel spieken :+

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 22:38

Het is oversekst domineergedrag. Mannen samen gaan zelden goed (slechts 10% van de tijd). Ik zou ook Bugs laten castreren en goed blijven controleren op wondjes.

Simmerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 22:38

Onze 2 cavia's deden het ook, het zal wel een zelf uitgevonden spelletje zijn :+

Debbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 22:40

Heeft inderdaad puur met dominantie te maken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 22:41

Mijn 2 konijnenzussen deden het ook
Soms wel eens ruzie daardoor.maar laat ze maar gewoon begaan :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 22:43

Tja... het konijn van een huisgenoot deed het met ballonnen, zegt genoeg, die lijken toch echt niet op een konijn...
En de desillusie was altijd groot als zijn "speelmaatje" poef ging, de hilariteit in het studenten huis uiteraard ook :+ .

Bij de konijnen af komt ergens vandaan :D

principal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 22:45

Zou die andere ook castreren, die heeft de hormonen nog, de andere niet meer. Straks beschadigen ze elkaar nog. Succes.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 12:05

Dit heeft helemaal niks met dominantie te maken, maar gewoon gefrustreerde hormonen. Voor beide konijnen zwaar frustrerend dus absoluut ook de ander laten castreren. Dit geld overigens ook voor dames die dit continue doen wat ook niks met dominantie heeft te maken, maar met hormonen, heel frustrerend als ze daar niks mee kunnen.
Zorg wel dat de gecastreerde ram dan mee gaat naar de dierenarts voor steun, maar ook dezelfde geur behouden zodat ze geen ruzie achteraf krijgen.

Verder lees ik over een hok waar ze naar boven en naar beneden kunnen, is het boven even breed en lang als beneden of hoe moet ik dat zien? Veel ruimte is namelijk wel essentieel wil dit blijven goed gaan. Echter zijn de meeste hokken met twee verdiepingen niet geschikt om konijnen in op te sluiten.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 12:12

Ik raad je aan om Bugs te laten castreren, zoals het nu gaat is echt zielig voor Bunny - die wordt de hele tijd verkracht.

Ik heb 2 gecastreerde mannetjes gehad die toch zeker 6 jaar bij elkaar hebben gezeten zonder ooit op elkaar te rijden (inmiddels is er eentje overleden, dus ze konden letterlijk tot het eind goed samen).

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 19:28

Bedankt voor jullie reacties! Ik zal eens contact opnemen met de DA! :)

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 21:15

Gecastreerde rammen kunnen met regelmaat ook heel goed samen :j
Ik heb een groep van 6 gecastreerde rammen en 1 gecastreerde voedster.
Alleen ongecastreerde rammen is echt drama en heel frustrerend voor de konijnen :j

Succes PassoaJus!

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 22:09

Ik ben het met faniek eens :)

En ik heb ook een koppel van 2 gecas rammen. nooit gedacht dat ik dat ooit zou krijgen maar de dames gingen vlak na elkaar dood. Het gaat erg goed met de heren maar ze hebben dan ook een ren van 6 bij 4.75 :)

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 22:12

Faniek schreef:
Dit heeft helemaal niks met dominantie te maken, maar gewoon gefrustreerde hormonen. Voor beide konijnen zwaar frustrerend dus absoluut ook de ander laten castreren. Dit geld overigens ook voor dames die dit continue doen wat ook niks met dominantie heeft te maken, maar met hormonen, heel frustrerend als ze daar niks mee kunnen.
Zorg wel dat de gecastreerde ram dan mee gaat naar de dierenarts voor steun, maar ook dezelfde geur behouden zodat ze geen ruzie achteraf krijgen.

Verder lees ik over een hok waar ze naar boven en naar beneden kunnen, is het boven even breed en lang als beneden of hoe moet ik dat zien? Veel ruimte is namelijk wel essentieel wil dit blijven goed gaan. Echter zijn de meeste hokken met twee verdiepingen niet geschikt om konijnen in op te sluiten.

Sluit me hierbij aan.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 14:31

Veel tips zijn al gegeven, nog even wat algemene info: :)

Helaas worden konijnen in Nederland vaak op de verkeerde
manier gehuisvest. Konijnen zijn door
hun lieve en pluizige voorkomen snel een impuls aankoop voor bijvoorbeeld kinderen.

Maar de commerciële konijnenhokken die in de dierenwinkel
verkocht worden zijn vaak ongeschikt.

Een konijn is een sociaal dier, en de mag daarom ook nooit alleen gehouden worden. Het beste is een koppeltje van een vrouwtje en een gecastreerd rammetje, dit heeft de grootste kans van slagen.
Twee mannetjes gaat vaak in het begin goed maar als ze ouder zijn gaan ze toch vaak vechten castratie en veel ruimte helpt, maar soms lukt het gewoon niet om 2 mannen samen te houden, dan kun je beter de mannen koppelen aan 2 dames en ze apart van elkaar houden. Twee vrouwtjes kan, maar het beste is dan om ze al van jongs af bij elkaar te hebben, want ook de dames kunnen last krijgen van hun hormonen waardoor ze ruzie zoeken.

Let erop dat je de konijnen niet zomaar samen zet, maar laat ze wennen op onbekend neutraal terrein.

Wat veel mensen niet weten, is dat een konijn een
bewegingsdier is, die veel ruimte nodig heeft en af en toe een sprintje moet
kunnen trekken. Twee konijnen hebben minimaal 2M2 ruimte nodig, een konijn alleen in een klein hokje in de achtertuin valt dus echt onder
dierenmishandeling doordat het konijn niks van zijn natuurlijke gedrag kan
vertonen. Daardoor worden konijnen ook vaak vals, en krijgen ze hok of voer nijd.

Als u toch konijntjes wilt aanschaffen moet u echt zeker
weten dat u het nodige kan bieden, dus genoeg ruimte en een vriendje voor u konijn. Wat is er ook leuker dan 2 konijntjes elkaar te zien wassen, met elkaar spelen en tegen elkaar aan liggen te slapen. U wilt u kind toch ook meegeven goed te zijn voor dieren, en het is voor kinderen leuker om in een konijnen ren te kunnen zitten en de konijntjes bij de kinderen komen voor lekkers. Dat een konijn alleen meer op mensen is gericht is een fabel, juist met zijn tweeën zijn konijnen veel ondernemender en tammer te krijgen.

Handige konijnen weetjes:

-Het hoofd voedsel voor een konijn is hooi, dit moet altijd
aanwezig zijn. Hooi zorgt voor ruwvezels die de goede werking van de darmen bevorderen. De darmwerking is het motortje van een konijn. Een goede darmwerking vermindert het gevaar van voedsel/haarproppen en andere verstoppingen.

Geen hooi eten betekent in veel gevallen dat de darmen
trager werken, waardoor voedsel kan blijven steken en verstoppingen kunnen ontstaan.

-Een konijn is over het algemeen zindelijk. Een klein
hoektoilet voldoet vaak niet, een onder bak van een kleine kattenbak is beter omdat het konijn er helemaal in kan zitten.

-Gemengd konijnenvoer met al die kleurtjes is minder goed
voor konijnen als biks. Konijnen zoeken alleen het lekkere uit het gemengde voer waardoor het niet alle voedingstoffen binnenkrijgt. Voer van Hope Farms is een goede kwaliteit voer en niet te duur.

Koop geen konijn uit de dierenwinkel, deze zijn vaak te vroeg bij de moeder weg gehaald omdat ze dan nog klein lief en verkoopbaar zijn. Konijnen die niet verkocht worden zijn uiteindelijk te oud, en zijn niet meer verkoopbaar. Ze gaan dan terug naar de fokker om fok konijn te worden, of ze worden gedood of als slangenvoer verkocht.

Daarbij geven dierenwinkels de verkeerde voorlichting en verkopen ze veel te kleine hokken. Hoevaak blijken '2 vrouwtjes' toch een mannetje en vrouwtje te zijn waardoor er jonkies komen, of 2 mannetjes waardoor ze gaan vechten.

Als je na dit alles toch overweegt om aan konijnen te beginnen ga dan naar een opvang in de buurt, asiel Goofy is een hele goede.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 16:13

Lees ook even op bunnybunch.nl, een hoop correcte algemene informatie. Daar vind je ook een lijst met opvangen, opvang Goofy is echt de enige niet.

@CK88, ik moet toch ook echt even toevoegen dat twee voedsters toch ook weinig slagingskans hebben. Bij een opvang worden niet voor niets vrijwel alleen koppels van gecast. ram x voedster uitgeplaatst. Mijn twee zusjes waren namelijk ook ontzettend aan het knokken, tot ze ieder hun eigen man kregen. En dit hoor je verrassend vaak. Zij zaten ook van jongs af aan bij elkaar. Hoor ook gevallen dat het goed gaat ja, maar ik zou het persoonlijk niet als advies geven.

Lijst met opvangen:

http://www.bunnybunch.nl/informatie/kon ... iel-lijst/

En algemene info. Aan de linkerkant zie je de categorieën.

http://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen/

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 16:32

Ja dat staat er toch ook? Dat ze last kunnen krijgen van hun hormonen en kunnen gaan vechten :) soms kan het goed gaan.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 18:47

"Twee vrouwtjes kan, maar het beste is dan om ze al van jongs af bij elkaar te hebben, want ook de dames kunnen last krijgen van hun hormonen waardoor ze ruzie zoeken."

Er staat dat dit wel kan, niet dat het soms wel goed kan. Veel mensen denken daardoor vaak dat twee voedsters wel kunnen maar ik persoonlijk raad dit net zoveel af als twee rammen bij elkaar

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 18:50

Mee eens, beste is en blijft een gecastreerde ram met een voedster :)

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 18:59

Sja er staat toch duidelijk dat ze ook ruzie kunnen gaan zoeken, natuurlijk is de beste combi een ram en voedster, dat staat ook duidelijk in het verhaal!! Ik geef niet als advies twee dames samen te doen maar ik zeg dat een combi ram/voedster de beste combi is... :?

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 21:25

Ah, come on dames!!!!

Bedankt allen voor de info! Wat mij betreft mag dit topic gesloten worden! :)

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 21:52

Succes! Ik hoop dat het castreren helpt!