Onzindelijke poes die ook sproeit

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mopjemop

Onzindelijke poes die ook sproeit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 20:04

Beste bokkers,

Ik zou graag jullie mening/advies/tips willen horen. Ik heb jaren geleden een poes uit het asiel gehaald. Ze was toen 8 maanden en heb haar inmiddels een aantal jaar. Deze dame sproeit en plast met regelmaat in huis |(

En ik ben het eigenlijk zat :(

Ze doet het wanneer er niemand bij is en op de meest vervelende plekken (oa. aanrecht) hierdoor is mijn waterkoker en Senseo al naar de Filistijnen.

Eigenlijk, hoe moeilijk ik het ook vindt, wil ik haar misschien laten inslapen. Haar naar buiten doen wanneer ik er niet ben, lijkt mij geen goede optie voor haar want ze is echt een binnenpoes.

Ik heb in totaal 3 poezen waarvan 1 altijd buiten is, komt hier alleen om te eten en gaat weer zijn eigen weg. De andere 2 zijn het liefste binnen.

Ik weet niet zo goed wat ik er mee aan moet. Ik ga altijd tot het uiterste (qua zorg) met mijn dieren en daarom voelt het ook niet fijn om er überhaupt er over na te denken.

Maar weet wel dat het zo niet verder kan want de poes is nog maar een jaar of 5.

Wat zouden jullie doen?

MalaQ

Re: Onzindelijke poes die ook sproeit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 20:06

Is medisch wel e.e.a. uitgesloten?? Urineonderzoek, bloedonderzoek. Eerst maar eens achterhalen of het geen medisch probleem is!

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 20:10

Een kat doet dit nooit zonder reden.

Is ze gesteriliseerd?

Eerst medische oorzaken uitsluiten bij de DA.

Is ze kerngezond, dan is het psychologisch (omgeving). Hoe is haar band met de andere katten, hoe zijn je kattenbakken geplaatst, welke vulling gebruik je, hoe veilig voelt haar territorium voor haar... de snelste manier om achter de oorzaak te komen is een katten gedragstherapeute in te schakelen.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 20:11

Wij hadden oo zo'n poes en die zit sinds een aantal jaar alweer als poes alleen bij mijn ouders.
Het hele probleem was daarmee ook meteen opgelost.
Deze dame kon dus gezelschap niet accepteren in haar omgeving.

Nu is ze happy en ze heeft ook nooit meer ergens ongeoorloofd geplast/gesproeit.

Begrijp je frustratie en gedachte wel maar bedenk dat mogelijk een plekje waar de poes als enige huisdier kan wonen ook al DE oplossing zou kunnen zijn.

Succes ;)

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 20:19

De kattenbak is schoon en medisch is ze helemaal oke. Ik heb van kinds af aan al poezen dus weet 1 en ander wel vanaf. Dit gedrag komt voort uit frustratie en wel als ik bv weg ben geweest.
Of wanneer ik er ben, frustratie naar de andere poezen. Die vind ze niet ze niet leuk. Ze vindt eigenlijk niets leuk. De hond vind ze ook niet leuk. Ze is echt een chagrijnige poes. Wanneer ik haar aai, kroelt ze en vind ze het lekker en vanuit het niets kan ze ook zo uithalen.

Ik vind een ander huis zoeken ook vervelend want ik wil iemand anders niet met een probleempoes opzadelen. En wie zou dat willen?

En ze is inderdaad gesteriliseerd: dat zijn alle poezen uit het asiel.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 20:44

maatje31 schreef:
De kattenbak is schoon en medisch is ze helemaal oke. Ik heb van kinds af aan al poezen dus weet 1 en ander wel vanaf. Dit gedrag komt voort uit frustratie en wel als ik bv weg ben geweest.
Of wanneer ik er ben, frustratie naar de andere poezen. Die vind ze niet ze niet leuk. Ze vindt eigenlijk niets leuk. De hond vind ze ook niet leuk. Ze is echt een chagrijnige poes. Wanneer ik haar aai, kroelt ze en vind ze het lekker en vanuit het niets kan ze ook zo uithalen.

Ik vind een ander huis zoeken ook vervelend want ik wil iemand anders niet met een probleempoes opzadelen. En wie zou dat willen?

En ze is inderdaad gesteriliseerd: dat zijn alle poezen uit het asiel.

Waarom wil je in vredesnaam een kat laten euthanaseren om een gedragsprobleem wat zeer waarschijnlijk komt door de omstandigheden waar ze in leeft? Zo'n dier is prima te herplaatsen hoor. Afgezien daarvan, ben je wel erg snel met je conclusies.

Is ze medisch nagekeken? Dat jij niks ziet, betekent niet dat er niks is. 80% van de onzindelijke katten doet dit vanwege medische oorzaken. Vaak wordt het snel gedragsmatig, maar het begin is dus zeer vaak medisch. Zonder urine- of bloedonderzoek kan je gewoon niet uitsluiten dat het medisch is, want vaak is het plassen echt het enige symptoom.

Is het medische uitgesloten, dan hou je grofweg een paar oorzaken over: stress (zeer breed dus) kattenbakmanagement of territoriaal gedrag. In jouw geval moet je 3 kattenbakken in huis hebben om uit te sluiten dat het daar aan ligt. Liefst met verschillend materiaal en zowel open als dichte bakken.
Stress uitsluiten is nog veel lastiger, daarvoor moet je hele huis en gedrag van zowel jou als je katten (en hond) bekeken worden. Maar zo te horen vermoed je zelf dus dat het hier aan ligt. Problemen met de andere katten, problemen met de hond...problemen met jij die weg gaat.... Doet dat je niet denken dat jij misschien niet het meest geschikte huisje voor haar hebt?
Imo bestaan er geen chagrijnige katten. Wel veel katten die niet goed begrepen worden en in suboptimale omstandigheden wonen. Ik heb teveel katten gezien die van chago naar happy gaan, als ze maar in de juiste situatie worden gezet en aan hun behoeftes wordt voldaan.
Mijn advies: laat een therapeut langskomen om uit te zoeken wat de oorzaak is, of wees zo eerlijk en breng het beestje terug naar het asiel of zoek zelf een ander huisje.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 20:50

maatje31 schreef:
Ze doet het wanneer er niemand bij is en op de meest vervelende plekken (oa. aanrecht) hierdoor is mijn waterkoker en Senseo al naar de Filistijnen.

Dan rest mij de vraag hoe weet je dat zij het is en niet 1 van de andere 2?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 21:08

maatje31 schreef:

Eigenlijk, hoe moeilijk ik het ook vindt, wil ik haar misschien laten inslapen. Haar naar buiten doen wanneer ik er niet ben, lijkt mij geen goede optie voor haar want ze is echt een binnenpoes.

Wat zouden jullie doen?

Hoe weet je dat zij het doet als het alleen gebeurd als je er niet bij bent? En verder, hoe weet je dat ze medisch in orde is? Urine onderzocht? Bloed onderzocht? Foto's van de achterhand gemaakt?

Heb je al eens een Feliwaystekker ingeplugd? Poes klinkt niet al te happy zoals je het beschrijft, Feliway wilt dan nog wel eens werken.

En voor inslapen zit nog heel veel, wat dacht je van herplaatsen in een huis zonder andere huisdieren?

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 21:45

Ik weet zeker dat zij het is omdat ik haar ook buiten zie sproeien. En het ook wel gebeurt dat zij de enige die binnen is (overige 2 buiten) en is er in huis geplast.
Een ander huisje zou de beste optie zijn maar ik weet ook dat er heel veel met dieren gezeuld wordt...en dat wil ik haar echt niet aandoen.

Ik denk zeker dat ze beter af zou zijn wanneer ze niet met andere dieren zou moeten leven. En als ik zekerheid had dat iemand dat haar kan bieden, zou ik dat ook zeker doen.
Maar ze kan ook worden doorverkocht etc.....en dat is mijn angst.

Als iemand zich geroepen voelt .....of iemand kent die een poes zoekt.... Dan hoor ik dat graag.

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 21:48

in laten slapen omdat hij sproeit?!?!?! :? :? :?

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 21:55

Ik vind de reactie hierboven niet gepast. Ik vind de situatie al vervelend genoeg.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 22:01

Wow....ik vind het nogal wat om daar een kat voor in te laten slapen. Dat beest zit duidelijk niet naar haar zin, je geeft zelf aan dat ze de andere katten en hond niet leuk vind.
Ik zou zeggen zoek een lekker rustig huisje voor haar waar ze geen stress heeft en wel een gezellige poes kan zijn.

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 22:05

Maar hoe vind je een betrouwbaar adres? Dat is juist mijn grootste probleem. Heb uiteraard al in mijn omgeving geïnformeerd.

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 22:06

sorry en met alle respect maar vind het erg drastisch om hem in te laten slapen voor deze reden. verder is het helemaal uw keuze en laat ik u in uw waarde, maar mijn mening is dat gewoon.

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 22:06

Mocht je haar willen verkopen, informeer dan eerst bij het asiel waar je haar vandaan hebt :) Bij veel asiels is de kat nog hun eigendom, dus mocht jij je kat weg willen doen dat ie weer terug moet naar het asiel en mag je ze niet doorverkopen :) Dus ik zou zeggen, mocht er geen andere oplossing zijn breng haar terug naar het asiel.
Ik werk zelf in een asiel met katten en dit sproeigedrag is vaak omdat ze niet gelukkig zijn.

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 22:22

Ik vind inslapen ook vreselijk. ZElfs bij de oude poezen die ik heb moeten laten gaan! Vond ik het een ramp!!!! En tuurlijk met beetje geluk kan ze een ander goed huis vinden. Maar wat als ze van huis naar huis gaat. In het asiel zitten ook heel veel poezen. En mss ben ik een doemdenker....maar ikzelf vind het gezeul met dieren vreselijk.
Ook al die oude paarden die aangeboden worden.......dan zou ik toch kiezen voor de zekerheid. En vanuit dat oogpunt, was inslapen bij mij opgekomen.

Ik vind lastig want zou het ook vreselijk vinden als ze wel ergens kan wonen waar ze zich goed voelt. En die kans ontneem ik haar dan.

Ik zal maandag contact opnemen met Het asiel...... |( mss hebben zij nog de gouden tip

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 22:26

maatje31 schreef:
Ik vind inslapen ook vreselijk. ZElfs bij de oude poezen die ik heb moeten laten gaan! Vond ik het een ramp!!!! En tuurlijk met beetje geluk kan ze een ander goed huis vinden. Maar wat als ze van huis naar huis gaat. In het asiel zitten ook heel veel poezen. En mss ben ik een doemdenker....maar ikzelf vind het gezeul met dieren vreselijk.
Ook al die oude paarden die aangeboden worden.......dan zou ik toch kiezen voor de zekerheid. En vanuit dat oogpunt, was inslapen bij mij opgekomen.

Ik vind lastig want zou het ook vreselijk vinden als ze wel ergens kan wonen waar ze zich goed voelt. En die kans ontneem ik haar dan.

Ik zal maandag contact opnemen met Het asiel...... |( mss hebben zij nog de gouden tip

Wij krijgen ook wel katten binnen die afgestaan zijn ivm sproeien/plassen in huis. Uiteindelijk allemaal geplaatst, vaak in hun eentje en het plassen/sproeien is over (tenzij ze blaasproblemen hebben dan moeten ze blaasbrokken hebben, krijgen ze dat niet dan hou je dat plassen.). Dus ik zou gewoon idd. contact opnemen met het asiel en het met hun bespreken :)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 22:32

Denk dat je niet eens een dierenarts bereid zult vinden om een gezond dier te laten inslapen...
Terug naar het asiel lijkt me de enige veilige weg, tenzij je binnen je kennissen of familie iemand zou vinden?

Succes!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 22:41

maatje31 schreef:

Ik snap je punt wel hoor. Ik heb zelf vorig jaar een oudere kater laten inslapen wegens gedragsproblemen. Het sproeien was bij hem wel het minste probleem. Hij kon absoluut niet met andere katten en had last van agressie naar mens en dier en was extreem territoriaal. Ik hoopte dat castratie hem zou helpen, maar het werd niks minder. Hij zat zichzelf en anderen dwars dus ik had weinig keus meer. Enige huis wat voor hem geschikt was geweest, was een boerderij waar geen andere katten liepen en waar hij ook binnen mocht (want buiten leven trok hij fysiek niet meer) maar daar sproeide hij dus wel. Aangezien hij ook al aardig bejaard was, heb ik hem toch laten inslapen want die plek vind je gewoon vrijwel niet. En met zn agressie richting mensen durfde ik het al helemaal niet.

Kortom, ik begrijp het echt wel als mensen een kat in laten slapen omdat ze zelf gewoon ongelukkig zijn en lastig gedrag vertonen daardoor. Soms is dat gewoon beter voor alle partijen. Maar voor jouw kat kan een huisje met geen andere huisdieren al de oplossing zijn, en die zijn er echt wel! Ik zou haar gewoon terugbrengen naar het asiel, met de informatie die je nu hebt. Dus dat ze niet met andere katten en honden kan en ook sproeit. Dan zorgt het asiel ervoor dat een geschikt huisje wordt gevonden.
Sterkte! Het blijft moeilijk zulke keuzes.