Konijnen aanschaffen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

x_Nadia

Konijnen aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 14:11

Eergisteren zag ik op facebook een bericht dat iemand konijntjes van 3 weken oud had gevonden.
Omdat ik altijd al konijnen heb gehad en mijn laatste 3 jaar geleden zijn overleden vind ik het nu wel weer tijd worden om 2 nieuwe aan te schaffen.

Helaas moet ik alles weer opnieuw aanschaffen en heb ik even een lijstje gemaakt.
- Binnen hok
- drink fels
- etensbak
- hooi bal
- speeltjes
- en natuurlijk eten

Het gaat over 2 konijntjes, het zijn broer en zus dus wil ik ze in het begin apart houden tot dat de man gecastreerd is.
In de tuin komt een groot buiten verblijf die mijn broer bouwt (Soms wel handig zo'n broer := )

Maar ik had nog even een paar vraagjes...

Ik heb altijd alleen vrouwtjes gehad dus ben in onbekend op het gebied van castratie, nu heb ik op internet gelezen dat je ze het best tussen 4 en 6 maanden kan laten castreren, klopt dit?
en hoelang moeten ze na de castratie nog apart zitten?

Ze komen dus eerst in aparte kooien die naast elkaar staan dus ze zien elkaar en kunnen contact houden.
Hoe zit dat dan met later weer bij elkaar zetten?
kan ik ze dan zonder zorgen weer bij elkaar zetten?
Ik denk dat het bij elkaar zetten dan in het buiten verblijf gebeurt als ze allebei de eerste keer daarin komen dus hebben ze daar nog geen eigen territorium.

volgens mij was dit mijn lijstje..

Duss lieve Bokkers, hebben jullie nog aanvullende dingen en handige tip en tricks voor mij? _/-\o_

Oh en ik schaf ze natuurlijk niet zomaar aan!
en weet waar ik aan begin :j

:wave: :wave:

Mizora

Re: Konijnen aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 17:23

Bij ons hebben ze eerst een week naast elkaar gestaan (toen Salam, a.k.a. broer konijn, een week gecastreerd was) en daarna had broer konijn het hok van zus konijn (Shalom) opengemaakt. Ik moet zeggen, het was bij de konijnen af voor ons huis de eerste dag. Maar ze is gelukkig niet drachtig geworden (dus 2 weken na castratie gekoppeld geraakt). Ik wilde 3 weken aanhouden, omdat ze met 2 weken soms wel nog vruchtbaar zijn en de dierenarts houdt 6 weken aan, omdat het een heel enkele keer langer dan 3 weken duurt voordat ze onvruchtbaar zijn (ze hebben daar één keer een klacht van gehad en sindsdien houden ze 6 weken aan).

Qua eten raad ik Science Selective aan. Dit kan je goedkoper inkopen als je de juiste adresjes weet.

De junior kost 38€/10kg hier: http://www.topdierenshop.nl/supreme-sci ... bbit-10-kg

x_Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 17:30

Bedankt!
Ze blijven sowieso binnen totdat het weer beter word dus zou dan denk ik ergens maart worden dat ze weer bij elkaar komen.
Het hok moet ook nog gebouwd worden dus ik denk dat de man dan zeker weten niet meer vruchtbaar is :j

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 20:01

Mag ik vragen waarom je kiest voor de konijntjes van 3 weken? Ze hebben nu al geen moeder meer neem ik aan, dus missen een heel stuk op sociaal gebied, en geen moedermelk etc. Kan natuurlijk wel goed komen, maar ben gwn benieuwd vanwaar deze keuze. Als je ze zo'n tijdje uit elkaar hebt dan moet je ze echt weer gaan koppelen, neutrale ruimte etc. Je hebt alsnog kans dat het NIET goed gaat, houd hier rekening mee! Ik ben nu met een koppeling bezig en hier al 5 weken mee bezig en ze zitten nog steeds niet bij elkaar, dit komt mede doordat mijn konijn ook een stuk van de sociale ontwikkeling gemist heeft, hierdoor erg angstig is voor andere konijnen en daardoor is de vorige koppelingspoging compleet mis gegaan. Wellicht dat jouw konijnen elkaar weer herkennen, wat je ook kan doen is bijv de hokken tegen elkaar zetten dat ze elkaar wel kunnen ruiken? Denk dat dat ook helpt.

x_Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 20:16

saskiakefie schreef:
Mag ik vragen waarom je kiest voor de konijntjes van 3 weken? Ze hebben nu al geen moeder meer neem ik aan, dus missen een heel stuk op sociaal gebied, en geen moedermelk etc. Kan natuurlijk wel goed komen, maar ben gwn benieuwd vanwaar deze keuze. Als je ze zo'n tijdje uit elkaar hebt dan moet je ze echt weer gaan koppelen, neutrale ruimte etc. Je hebt alsnog kans dat het NIET goed gaat, houd hier rekening mee! Ik ben nu met een koppeling bezig en hier al 5 weken mee bezig en ze zitten nog steeds niet bij elkaar, dit komt mede doordat mijn konijn ook een stuk van de sociale ontwikkeling gemist heeft, hierdoor erg angstig is voor andere konijnen en daardoor is de vorige koppelingspoging compleet mis gegaan. Wellicht dat jouw konijnen elkaar weer herkennen, wat je ook kan doen is bijv de hokken tegen elkaar zetten dat ze elkaar wel kunnen ruiken? Denk dat dat ook helpt.

Ik heb net te horen gekregen dat ze zijn overleden, maar in ieder gaval bedankt.
Zoals in mijn OP te lezen was ik al van plan ze met de hokken tegen elkaar apart te houden en ze in het nieuwe buitenhok opnieuw samen te zetten waar ze dus geen van beide nog in inzenden gezeten.

Edit: ze waren inmiddels al ouder volgens mij 5 week en met moeder gedumpt maar dat weet ik niet zeker

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 20:55

oh wat sneu! Allemaal nog wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 21:04

Sneu -O- , mijn hummel was 2 weken en volledig met fles grootgebracht. :

Afbeelding

Maar nu kan je rustig rondkijken!, goed inlezen

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 21:04

Misschien een idee om nu een koppeltje uit de opvang te halen? Ben je meteen klaar :D

x_Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 22:00

Nee hoor, er komen nog steeds 2 :j

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 08:49

een koppeltje zeg ik ook?

x_Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-15 12:29

saskiakefie schreef:
een koppeltje zeg ik ook?

Oh sorry ik had het verkeerd gelezen!
Ik dacht dat je met 'ben je meteen klaar' bedoelde dat ik nu helemaal geen meer wou :=

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 15:25

Nee zo onaardig ben ik nou ook weer niet :+

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 15:35

De tip is juist om bij een opvang een koppeltje te halen. Die hoef je zelf niet meer te koppelen, zijn meestal al gecastreerd en kunnen dus meteen samen in een grote kooi :) Op die manier lees ik het in 1 keer klaar :D

x_Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-15 15:37

Haha gelukkig maar :')

x_Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-15 15:38

KozieZ schreef:
De tip is juist om bij een opvang een koppeltje te halen. Die hoef je zelf niet meer te koppelen, zijn meestal al gecastreerd en kunnen dus meteen samen in een grote kooi :) Op die manier lees ik het in 1 keer klaar :D

Haha ja ik nu ook, gister denk ik te snel gelezen.
ben al druk op Internet aan het kijken bij opvangen in de buurt :j

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 15:54

Ach zonde van de kleintjes. Zelf 1 groot gebracht die kaal en naakt 45 gram wegend gevonden werd. 7 weken lang ging het uitstekend (dankzij speciale groep die helpt met op laten groeien van dit sort nijntjes). Helaas lang ze daarna plots toch dood :(

Mocht je niet naar een opvang gaan ik heb de jonge nijnen nooit gescheiden. Gewoon de ram in de gaten houden. Zodra ballen ingedaald zijn laten castreren. Nu had ik wel altijd vlaam achtigen dus enorme nijnen. Nooit problemen of nestje gehad. Castratie ook altijd onder plaatselijke verdoving

x_Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-15 16:01

dierenfan schreef:
Ach zonde van de kleintjes. Zelf 1 groot gebracht die kaal en naakt 45 gram wegend gevonden werd. 7 weken lang ging het uitstekend (dankzij speciale groep die helpt met op laten groeien van dit sort nijntjes). Helaas lang ze daarna plots toch dood :(

Mocht je niet naar een opvang gaan ik heb de jonge nijnen nooit gescheiden. Gewoon de ram in de gaten houden. Zodra ballen ingedaald zijn laten castreren. Nu had ik wel altijd vlaam achtigen dus enorme nijnen. Nooit problemen of nestje gehad. Castratie ook altijd onder plaatselijke verdoving

ohja dat kan ook, maar ik ga denk ik gewoon naar de opvang en een koppel halen :)
Loop ik ook geen risico's :o

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 19:36

Als je nog vragen hebt kan je me nog mailen als je wilT!

x_Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-15 20:23

Anniek22 schreef:
Als je nog vragen hebt kan je me nog mailen als je wilT!

Oké doe ik, bedankt!