Hond met allergie, enorme jeuk

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

crazygirl1

Hond met allergie, enorme jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 13:25

Mijn 2jarig Keeshondje kreeg 3 weken geleden de utislag: allergisch voor 2 soort huisstofmijt + bepaalde plant/struik.

Vandaag kreeg hij zijn 3de vacinatie (dus opbouwend desensibiliseren). DA vertelde dat we niet meteen verschil zouden merken, is ook logisch. Maar ocharme het beestje! Hij krapt en lekt zich tot bloedens toe :( Zijn pootjes, maar ook staart en buik zijn volledig onthaart. De hele dag lang heeft hij enorme jeuk.

Naast de jeuk is hij ook wat vermagerd, staat vol korstjes, droge huid, slaapt veel en verstopt zich ook de hele dag onder bed. Hij zit echt letterlijk slecht in zijn vel.

DA had voor de behandelin cortisone gegeven maar die moest gestopt worden zodra we de antiallergie behandeling begonnen.

Kunnen wij hem met iets helpen? Homepatische mideltjes? Zalfjes? ...?

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 13:36

In heel veel gevallen van jeuk en allergie bij honden helpt het om vers vlees te gaan voeren.
ik heb het al vaak aan mensen aangeraden en die honden zijn allemaal van hun jeuk en roodheid van de huid af.
er is zelfs een hond met epileptische aanvallen die sinds vers vlees er niet 1 meer gehad heeft.
Het proberen waard lijkt mij.
je hebt een soort worsten of soms bakjes van 1/2kg of 1kg, soms ook kleiner. Ligt aan het merk. En dat is gemalen rauw vlees en botten.
je hoeft hier niks meer aan toe te voegen. Maar ook geen hondenkoekjes e.d. meer voeren. Wel penssnoepjes of gedroogde long o.i.d. succes.

annepaardoes

Re: Hond met allergie, enorme jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 13:46

In hoeverre voeding invloed heeft op deze typen allergie durf ik niet te zeggen. Misschien dat het effect heeft is het verminderen van de reactie/jeuk. Je zou hiervoor contact kunnen opnemen met voedingsdeskundige Lotte Botter: http://www.voedingsadviesvoordehond.nl. Vers kan misschien helpen, maar ik dit geval zou ik even hulp inschakeling van iemand die er echt verstand van heeft aangezien diersoorten an zich ook verschillende effecten kunnen hebben.

Qua homeopatisch middel heb ik redelijk goede ervaringen met druppen van Puur tegen jeuk http://www.nmlhealth.com/p,34,440/PUUR-Jeuk.aspx. Dit geeft
Ik mij hond als hij een jeukerige heeft. Ik merk wel verschil wanneer hij het dan wel en wanneer hij het niet heeft gehad.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 13:47

Vraag aan je DA of je anti jeuk pilletjes kan krijgen, dat verlicht echt zo goed. Van zoveel krabben kunnen ze nog meer narigheid krijgen, naast dat zoveel jeuk echt verschrikkelijk is.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 13:54

En eventueel slofjes /babysokken aan pootjes doen zodat hij niet zo hard kan krabben met die nagels.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 13:56

Voordat iedereen je opzadelt met allemaal voedings tips: Dit is blijkbaar geen voedingsallergie dus van voeding veranderen lijkt mij met deze reden alleen niet nodig.

Wat je wel vind is dat je hondje wat magerder wordt. Eet hij ook minder dan normaal? Wat verder tegen jeuk helpt bij een overmatige reactie van de afweer (allergie) is een corticosteroïden therapie. De DA kan een injectie geven maar dit is pure symptoom bestrijding. Overleg anders met je DA wat je kan doen om toch de jeuk te stoppen. Die heeft je hondje gezien en het dossier en kan je hier vast mee helpen. Ik zou zelf erg oppassen met zomaar middeltjes en crèmes te gebruiken. Het kan maar zo dat je hondje hier ook allergisch op reageert aangezien je een gevoelig hondje hebt.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 14:15

dingogirl schreef:
In heel veel gevallen van jeuk en allergie bij honden helpt het om vers vlees te gaan voeren.
ik heb het al vaak aan mensen aangeraden en die honden zijn allemaal van hun jeuk en roodheid van de huid af.
er is zelfs een hond met epileptische aanvallen die sinds vers vlees er niet 1 meer gehad heeft.
Het proberen waard lijkt mij.
je hebt een soort worsten of soms bakjes van 1/2kg of 1kg, soms ook kleiner. Ligt aan het merk. En dat is gemalen rauw vlees en botten.
je hoeft hier niks meer aan toe te voegen. Maar ook geen hondenkoekjes e.d. meer voeren. Wel penssnoepjes of gedroogde long o.i.d. succes.

Ja, een échte panacea... :roll:
Je begrijpt niet hoe het komt dat geen enkel wetenschappelijk onderzoek deze verbluffende resultaten kan bevestigen. Moet wel een complot zijn.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 14:26

Wat ik mij dus afvraag, heeft de hond alleen de aangetoonde allergieën of kunnen er nog meer een rol spelen. Kan er ook een voedingsallergie bij spelen, is dit uitgezocht of hebben jullie alleen een allergietest ondergaan? Misschien is het verstandig naar een dermatoloog te gaan die dit stapsgewijs met jullie kan uitzoeken. Desensibiliseren kan prima werken, maar dan alleen voor die allergieën die je behandeld.
Ik zou dus iig overleg hebben met je eigen DA en eventueel laten doorverwijzen naar een dermatoloog.
Wat betreft je vraag is er meer mogelijk, dat zeker. Er zijn homeopathische middelen, ook autonosodes en in het reguliere circuit is er ook genoeg mogelijk, maar je moet een duidelijk plan hebben om alles vast te stellen/uit te sluiten en dan hoe aan te pakken.

Succes!

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 14:37

Onder bed zitten juist heel veel huisstofmijten. Lijkt mij dus niet echt handig dat je hondje daar gaat liggen.
Kan je hondje niet zo veel mogelijk naar buiten? Daar is immers geen huisstofmijt..

Vervelend hoor.. Hopelijk is de jeuk snel weg!

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 14:38

Mijn berner van 3,5 jaar heeft al 2,5 jaar last van jeuk. Gelukkig niet tot bloedens toe maar telkens oorontstekingen.
Desensibilisatie geeft bij die van mij bijna geen verbetering. Ik geef iedere 3 weken een prik ipv eens per maand.
Naast de desensibilisatie geef ik haar iedere dag een pil Apoquel. Dit is nog niet zo lang in Nederland. Ook hiermee zijn de klachten bij mijn hond nog niet weg maar wel beduidend minder. Het schijnt over het algemeen bij veel honden echt te helpen.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 15:41

Ok, ga ik toch nog eens de DA contacteren.

Wij gaan dagelijks wandelen en ook komt hij zeer veel in de tuin. Aangezien de buurman een kat heeft, springt hij telkens overenthousisast naar buiten hihi. We doen het ook veel zodat hij frisse lucht heeft, niet denkt aan krabben en ook geen huisstofmijt.

Ik ga vandaag langs gaan bij een hondenkledingwinkel. Ik ben tegen hondenkleding, tenzij het moet 'bv tegen kou of in dit geval bescherming van nagels). Mijn schatje toch :(

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 16:27

ik zou denken dat als je hem bijv. een t-shirtje of iets aan doet, het warm wordt en hij daarom nog meer jeuk krijgt.
en veel gevallen van jeuk liggen toch aan de voeding. je wilt niet weten wat ze allemaal in hondenbrokken stoppen.
een hond is een vleeseter en een tijdje vers vlees proberen kan geen kwaad. als het werkt voor jouw hond, merk je vaak na een week al verbetering.
als je na weken nog geen verbetering ziet, kun je altijd nog aan de gang met injectie's en medicijnen. ik zou voor mijn hond eerst de gezonde keuze proberen
je kan ook een mail sturen naar tannetje koning. dat is een goede dierenarts en weet ontzettend veel over dit soort problemen en ook over vers vlees voeren aan honden. ze heeft hier ook een zeer goed boek over geschreven.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 16:54

Ik zou nu juist niet teveel veranderen. Een andere voeding daar moet het lichaam ook weer aan wennen een aangepaste darmflora voor op opbouwen. Als je een voedingsallergie wilt uitsluiten dan kan je DA je daar het best mee helpen. Vers vlees is sowieso echt niet het antwoord op alles en tegenwoordig lijkt dat wel bijna zo.

Er zijn ook goede brokken met veel vlees en weinig toevoegingen maar dat is off topic.

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 17:07

Wat sneu voor je hondje dat hij zoveel jeuk heeft.

Apoquel is inderdaad een hele goede optie voor de tussentijd tot de desensibilisatie vaccinatie gaat helpen, dat vermindert in ieder geval de jeuk.

Overzetten op vers vlees zou ik op dit moment echt niet doen als ik jou was, dat advies vind ik eerlijk gezegd ook een beetje raar in deze omstandigheden.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 19:01

Andere dingen die je ook kan doen is een stofzuiger met een HEPA filter kopen. Verder proberen zoveel mogelijk stoffen meubels te vermijden. Ook waar je hond op slaapt: gladde oppervlakken zodat je ze makkelijk af kunt nemen met wat water.

Ik moet zeggen dat ik het desensibiliseren niet helemaal snap. Gezien de hond al teveel allergiestoffen dagelijks krijgt. Het idee van desensibiliseren is dat je met een lage dosis 'allergiestof' begint en dit langzaam opbouwt, zodat de hond langzaam kan wennen.
Maar ik neem aan dat de hond dagelijks al met huisstofmijt en gras in aanraking komt. Dus misschien hier toch ook nog even goed navraag over doen?

Verder kun je probiotica en omega3 (visolie) bij gaan voeren ter ondersteuning.

Succes, heel vervelend probleem.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 19:10

Ik ken dit probleem! mijn hond had ook een allergie,een vlooien allergie.Hij beet zich ook helemaal kaal en tot bloedens op de rug, kont,staart en achterpoten.Het beestje zag er niet uit.Hij kreeg ook injectie's bij de D.A. maar na 3 x hielpen die ook niet meer en was hij uit behandeld volgens de D.A. ze wisten het ook niet meer.
Toen kreeg ik een tip van een kennis van me.Ik geloofde het natuurlijk niet,maar ben het tóch gaan smeren,en het hielp! hij had geen jeuk meer,dus beet en krabte hij niet meer.Zijn vacht kwam nog mooier terug dan die al had.
Ik wil je best de tip geven,maar dan wel via PB.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 20:23

Waarom via pb? Mag niemand dat weten dan?

Ik ken 2 honden met "huisstofmijt allergie"" waarbij een zeer dure intensieve behandeling van desensibilisatie echt niks gewerkt heeft

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 20:39

Ik heb pas ergens het een en ander gelezen over het milieu voor de mijten onaangenaam maken dmv luchtvochtigheid beheersen enzovoorts. Misschien kan je daar ook even naar googelen? Was een hond met enorme jeuk en dat gaat al een stuk beter door de luchtvochtigheid lager maken, daar schijnen de mijten niet van te houden. Ook werd er het één en ander ingespoten (stoffen meubelen, gordijnen enzovoorts) en kreeg de hond een slaapplek die van stoffen gemaakt was waar minder mijten zouden zitten.

Hiermee, wel duur, maar hielp daar goed:
https://www.allergiezorg.nl/anti-huisst ... isstofmijt

EDIT: En hiermee werd de luchtvochtigheid lager gemaakt http://www.dry-bag.nl/

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 21:06

essiesilly schreef:
Waarom via pb? Mag niemand dat weten dan?

Ik ken 2 honden met "huisstofmijt allergie"" waarbij een zeer dure intensieve behandeling van desensibilisatie echt niks gewerkt heeft

Waarom via PB? omdat ik anders alleen maar negatieve reactie's krijg,vandaar.
Ik heb het eerder mee gemaakt. ;)