varkens

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Greetje63

varkens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 22:54

Zijn hier nog meer mensen die varkens als huisdier houden? Ik heb twee Göttiger varkens van bijna 5 jaar. Ben aan het overwegen om er twee Bonte Bentheimers bij te nemen. Weet alleen nog niet zo goed hoe en waar ze te huisvesten. Ruimte genoeg maar niettemin zal ik er dan toch iets over moeten besluiten. Op dit moment zitten de beesten nog allemaal gescheiden en ik wil ze eigenlijk een beetje door elkaar hebben. maar ja het moet wel veilig en niet te stressvol voor ze zijn.

friesiszwart

Re: varkens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 10:29

heb je je er al in verdiept hoe zij gehuisvest moeten worden? zo ja kijken of je dit kunt realiseren.

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 13:09

Er loopt een varkens topic Bokkers met biggen en varkentjes. Ik heb zelf 2 mannen en daar heb ik een paar jaar later 2 vrouwtjes bij gedaan, nu gaat het goed maar in het begin was het een drama.
1 van mijn dames is overleden en mocht de andere dame ook gaan zou ik het niet meer doen het heeft flinke stressmomenten opgeleverd zowel bj de varkens als bij mij.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-15 13:11

Dat huisvesten is op zich geen probleem. Het gaat erom dat ik er voor mezelf nog niet uit ben hoe dat ik het wil en wat mogelijk is. De twee die ik nu heb hebben een paardenbox tot hun beschikking met daarin een kleiner nachthok. Buiten hebben ze een grote uitloop waarvan het eerste gedeelte overkapt en verhard is en dan hebben ze nog een stuk zand.
Er is nog een paardenbox vrij waarin ik eventueel twee andere varkens zou kunnen onderbrengen. Ook ruimte genoeg nog, hoewel een uitloop daar een beetje in de weg zou staan. zelf zit ik de mogelijkheid te overwegen om een geheel nieuwe stal te maken meer achter op het terrein. Dan heb ik vanuit de woonkamer zicht op de uitloop. En het liefste zou ik de varkens, kippen en cavia's bij elkaar hebben op een of ander manier.
Heb je zelf ook varkens friesiszwart? Ik heb twee gecastreerde heren. Ik voorzie ook wel een beetje problemen als ik daar twee bij zou zetten. zeker omdat de Bentheimers uiteindelijk een stuk groter zullen worden.
Ik had nog gezicht maar kon geen varkens topic vinden.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 13:13

Cavia's bij grote varkens? Ben bang dat die snel opgepeuzeld zullen zijn! Zelfs een kip is dat bij mij wel eens overkomen.

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 13:18

Ik zou ook geen cavia's bij de varkens doen, kippen gaan hier wel goed

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 13:22

Ik heb er ook twee, Bram en Bloem, broer en zus uit hetzelfde nest.
Afbeelding

Heb hiervoor verscheidene varkens gehad, sommige gingen prima met keinere dieren, andere vingen muizen en ratten...daar had ik dus ook geen caaf bij durven zetten :=

Aslien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 13:25

cavia;s zou ik inderdaad ook niet aandurven. Kippen gaat hier meestal wel goed als ze allebei hun eigen ding kunnen doen dus genoeg bewegingsruimte hebben, maar dan wil er af en toe alsnog wel eentje sneuvelen.. :+

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-15 13:29

Shirley wat een scheetjes. De cavia's hebben nu een grote heuvel naast de varkens. Hoewel ze nu tijdelijk met de kou binnen zitten. De kippen zal geen probleem geven, die lopen los en komen dus per toeval ook weleens bij de varkens terecht. Hoewel dat maar zelden is want het zijn niet echt hoogvliegers. En het verbaast me hoe de katten soms met haasjes en konijntjes thuiskomen maar de cavia's volledig met rust laten. Soms liggen ze zelfs gewoon bij de cavia's te slapen.
Bij de varkens zitten regelmatig muizen maar ik heb ze er nooit op kunnen betrappen dat ze er aandacht aan besteden.

Roverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 13:29

Ik zou inderdaad je cavia's niet los bij je varkens houden, grootte kans dat je varkens het zien als een lekker hapje. Ik heb op mijn werk 2 grote land varkens en die gaan zelfs achter de kippen aan… Duiven zijn de pineut als ze in de buurt komen etc.
Ik vind het zelf altijd spannend nieuwe varkens aan elkaar te koppelen en doe het ook liever niet. Maar hier heb ik echt alleen ervaring mee met dus de grootte industrie varkens als het ware.

Kippen en cavia's zou trouwens wel moeten kunnen, alleen als je niet van die enorme 'pik kippen' hebt die alles aanpikken wat ze zien haha

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-15 13:31

Ja hier is ooit een kip gesneuveld door de hond. Ging altijd goed , in sindsdien ook al jaren goed maar die ene keer had de hond om wat voor reden dan ook ineens de jacht geopend op een van de hennen.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 13:44

Hier een gottinger en een meishanvarken. Al 20 jaar varkens.. Hier liep alles bij elkaar. Ganzen, kippen, pony's. Ik zou het gewoon proberen. De mijne hebben nooit wat opgegeten wat bij ze in de wei liep. Zelfs niet toen de kippen bij de varkens in het hok gingen slapen. Wel helaas toen dus af en toe een geplette kip gehad, maar nooit opgegeten.
Als je er 2 bij wil doen kan je het beste 2 zeugjes en biggen nemen, die accepteren ze makkelijker dan beertjes (al dan niet gecastreerd.)

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-15 13:56

Pipo zo wil ik het dus eigenlijk ook, alles gewoon gezellig bij elkaar. De cavia's zou ik dan daarbinnen een toch min of meer afgesloten ruimte kunnen geven. Al was het alleen maar omdat dat dan gemakkelijker is voor de kinderen.
Wat zijn jullie ervaringen met zeugjes. Geen periodieke chagrijnige buien?

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 14:02

hihi, mijn zeugje was wel vervelend als ze berig was.. niet zozeer naar ons hoor, maar de pony's moesten het ontgelden en de andere varkens ook .. ze duwde zo haar pruim in een ander s snoet. Dan werd ze weggesnouwd en was t weer even over. Let wel is om de 3 weken. Maar was pas op latere leeftijd. De eerste jaren niet. Ik denk haast dat het ermee te maken heeft dat ze toen ze jong was 2 x een nestje heeft gehad en toen niet meer.. je weet wel klok enzo.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 14:05

Denk dat het grootste probleem het voeren zou zijn als je de cavia's erbij doet. Als wij een hok in de wei zetten met bv een konijn erin gaat ie geheid ondersteboven, met konijn om maar bij het voer te komen. Met kippen is het makkelijk.. wij strooien ons varkensvoer ook dus zijn ze even bezig. Kippen net zo. Maar konijnen en cavia's eten langzamer en vaker dus zal je dat probleem wel moeten oplossen.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-15 14:38

Ja daar zeg je wat over dat voeren. Varkens zijn inderdaad monsters wat eten betreft. Maar had toch al bedacht om de cavia's toch in een omheind stukje te plaatsen. Die zijn anders ook niet meer terug te vinden voor de kinderen. Het voer van de cavia's zou ik overigens in hun binnenverblijf kunnen zetten. We hebben nu een hok van iets meer dan een vierkante meter met daarop aangesloten een buizenstelsel. Over het hok is een heuvel gemaakt maar het hok is aan de achterkant via een deurtje voor ons nog bereikbaar om te verschonen. Eten en drinken hebben ze dus ook binnen. En daar kunnen de varkens nooit bijkomen. Want de cavia's gaan via het buizenstelsel in en uit.