Een vraag aan/voor geitenboeren!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

danielle8027

Een vraag aan/voor geitenboeren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 17:29

Zijn hier geitenmensen op bokt? Zoja, lees even het onderste door!

Hallo,

Ik werk op een boerderij met 500 melkgeiten. Daarnaast hebben wij nog een 2e bedrijf met 1000 melkgeiten. Op deze bedrijven werken we met een aantal verschillende melkers.

Nu communiceren we alles rondom de geiten en het melken mondeling, maar doordat we met verschillende mensen werken die er niet dagelijks zijn, is dit lastig, en zijn we op zoek naar een goed systeem waarmee we geen onverwachte fouten gaan maken omdat je iemand niet gesproken hebt, of de melker van de ochtend heeft iets vergeten door te geven aan de melker van de avond. Ook is het natuurlijk altijd prettig als je de stal in komt, en je kan ik 1 oogopslag zien of er bijzonderheden met de geiten zijn en wat voor.

Het gaat met name om de dingen zoals:
Het markeren en registreren van bijvoorbeeld geiten die gespoten zijn met penicilline.
Of dat de geit niet meer gemolken hoeft te worden, omdat het aan het einde van de dracht zit, of wanneer het juist weer wel gemolken moet worden omdat het gelammerd heeft.
Voor al dit soort voorkomende dingen, die heel belangrijk zijn voor iedereen om te weten, zijn wij op zoek naar een goedwerkend systeem, die goed werkbaar is op een steeds groter wordend bedrijf.

Het moet voor iedereen goed duidelijk zijn, en overzichtelijk blijven.
Wij zijn al een poos op zoek naar zo’n goed systeem, maar hebben nog steeds niets gevonden wat voor ons echt goed werkt. Vandaar dat ik een klein onderzoekje ben gestart, om te kijken hoe andere geitenboeren dit aanpakken. Er moet ergens iemand zijn die dit al uitgevonden heeft!! U/jij zou mij erg helpen om de volgende vragen te beantwoorden!
Mijn vraag aan jullie:
Hoe registreren jullie dat soort dingen, en hoe markeer je dat op de geit? Met wat voor hulpmiddelen?
Alvast hartelijk bedankt!

Met vriendelijke groet,
Danielle

doekenbas

Re: Een vraag aan/voor geitenboeren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 19:55

Ik ben dan wel geen geitenboer, maar ik heb wel langere tijd op een melkvee bedrijf stage gelopen en daar werkten ze met bandjes aan de benen. Rood voor penicilline, groen voor een andere reden dat ze niet gemolken mochten worden. overigens stonden deze koeien meestal wel in een afgezet stukje voor in de stal.

Bij ons op de kinderboerderij gebruiken we het registratie programma Zoo-easy. Vrij makkelijk te gebruiken programma voor het bijhouden van fok gerelateerde zaken, medische zaken enz. Maar ik denk voor grote bedrijven lastig te gebruiken. Maar ze zijn er ongetwijfeld ook voor professionele bedrijven want op het melkvee bedrijf hadden ze het ook.

En misschien een white board of een boek in de melk put ophangen of leggen waar je alle belangrijke wijzingen op/in noteert? hoef je dit alleen maar even te lezen voor het melken en dan ben je op de hoogte.

evanescence

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 20:05

Geen geitenboerin maar een koeienboerin.
Een melkvee bedrijf met 170 melk koeien en tevens verschillende melkers i.v.m 3X daags melken.

Wij werken met kleur stiften op de benen. En in de melkput hangt een whitebord, waar we bijzondere dingen op vermelden. Zoals koe nummer en dan de behandeling/datum En tot wanneer deze uitgehouden moet worden.
Ook wanneer er gekalfd is wordt dit genoteerd op dit bord. Tevens leggen de melkers, altijd een briefje boven aan de trap zodat de volgende melker en veehouder snel kunnen lezen of er iets is behandelt.

Ik weet niet of jullie melkput hierover beschikt, maar na een behandeling zet de melker dit zelf is in het computer systeem en gaan er bij de volgende melkbeurt lampjes branden als extra waarschuwing.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 20:07

Idd. Whiteboard en veemarkeringsstiften/spray of gekleurde hals/pootbandjes. Ik weet niet wat bij jullie de grootste kans heeft om zichtbaar te blijven (acties van de geiten zelf) en zichtbaar te zijn van uit de positie van waar je de dieren ziet (in de melkput zie je bv voornamelijk pootjes en is een stip/streep op de rug nutteloos).

In elk geval : zo simpel mogelijk, op de al gebruikte looproute plaatsen! en bij kleuren letten op wat je waarvoor kiest (bv rood wordt veelal gebruikt als waarschuwing, dus bv voor iets dat niet mag gebruiken, wat hier dan zou kunnen staan voor niet melken).

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 20:07

Bandjes om de benen bij geiten werkt niet, dat hebben ze er binnen no time af. :D

Hier worden de geiten gemerkt, we spuiten de kont rood als ze niet gemolken mogen/hoeven worden.
En als ze weer gemolken mogen worden, spuiten we ze groen. :)
Zal even zoeken welke spray we gebruiken.

Edit:
Afbeelding

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 20:20

Wij spoten de uiers in kleur, omdat ze met hun kont richting ons staan op de molen zagen we de kleuren.

danielle8027

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 17:30

Bedankt voor de antwoorden!
Wij werken nu inderdaad al met kleurtjes op de kont/poten.
Maar juist hiermee zoeken we een mooi systeem.
Dus wat voor kleur gebruiken jullie bij "een gespoten dier, met penicilline o.i.d" (die je dus niet mag melken)
En wat voor bijvoorbeeld een geit die droog gezet is, maar nog wel met de groep mee komt over de melkstal?

Wie weet of er toevallig ook pootbandjes op de markt zijn voor geiten? of iets wat je er voor kan gebruiken? liefst iets groots, waar je op kan schrijven (datum)
Let op! Geiten slopen alles, dus pootbandjes ook.. Moet wel stevig zijn.

evanescence

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 18:05

danielle8027 schreef:
Bedankt voor de antwoorden!
Wij werken nu inderdaad al met kleurtjes op de kont/poten.
Maar juist hiermee zoeken we een mooi systeem.
Dus wat voor kleur gebruiken jullie bij "een gespoten dier, met penicilline o.i.d" (die je dus niet mag melken)
En wat voor bijvoorbeeld een geit die droog gezet is, maar nog wel met de groep mee komt over de melkstal?

Wie weet of er toevallig ook pootbandjes op de markt zijn voor geiten? of iets wat je er voor kan gebruiken? liefst iets groots, waar je op kan schrijven (datum)
Let op! Geiten slopen alles, dus pootbandjes ook.. Moet wel stevig zijn.

rood voor penicilline. Of andere rede waardoor niet gemolken mag worden.
groen voor droog gezette dieren.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 19:39

Hier ook altijd rood als ze niet gemolken mogen worden en groen als ze weer mogen.
Bandjes om de poten is geen doen bij de geiten, hoe stevig ze ook zijn

danielle8027

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 19:42

Wij hebben helaas ervaring gehad met clostidium, darminfectie. Dan moeten veel geiten gespoten worden.
Hoe doen jullie het dan met onthouden wanneer welke geit gespoten is, om zo uit te rekenen wanneer die weer gemolken mag worden? Dan heb je zoveel rode uiers, dat je nooit meer weet welke wanneer gespoten is..
Ik ben benieuwd ervaringsdeskundigen ;-)
Wij komen daar dus niet echt uit!!

danielle8027

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 19:42

Bedankt trouwens!!

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 19:49

Opschrijven wanneer welke geit is gespoten, en hoelang je ze niet mag melken.

danielle8027

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 19:51

Renske_W schreef:
Opschrijven wanneer welke geit is gespoten, en hoelang je ze niet mag melken.

Heb jij toevallig ervaring met geiten?
Want bijv koeien hebben een nummer op de kont. Onze geiten niet.

Geen idee hoe we dan de geit weer gaan herkennen tussen de 999 andere..
Ik voel me lastig haha, maar er zijn vast mensen met ervaring:)

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 19:59

Mijn vriend heeft een geitenmelkerij. :)

De koeien waar ik mee heb gewerkt hadden geen nummers op de kont, dus dat is niet bij alle koeien.

Geiten hebben natuurlijk oornummers, waar je ze aan kan herkennen.
En als je veel met je geiten werkt ga je ze ook wel herkennen. Ik herken nog niet alle geiten, maar een groot aantal herken ik zeker wel. :)

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 20:02

Vee merk stiften gebruikten we altijd op stage
Rood pencelline
Blauw was nieuwmelkte biest uit houden
Groen 1x dasgs melken ivm bijna droogstandd

Spul bleef paardagen zitten

Vaak steep op poot en op uier

danielle8027

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 20:04

Ahaa op die manier!
Nee dat is waar! Maar veel koeie hebben dat wel;) en bij koeien kun je met potenbandjes werken. Zal bij geiten niet werken.
Ik werk elke dag met de geiten, maar wij melken in een gewone melkput, waar de geiten met de kont naar je toe staan, dus helaas zou je, om ze aan de oornummers zou moeten herkennen, elke keer de melkput uit moeten.
En bij ons moet het werkbaar zijn voor iemand die niet dagelijks melkt. Want savonds melkt er altijd een ander. Dus daar zit ik mee. Zelf zou ik het wel redden, maar de andere niet..

Maar super bedankt voor je tips! Ik ga eens hard nadenken voor een goede optie!

In ieder geval komt er wel een whiteboard in de put. Dat is voor heel veel dingen handig.