Hondenspeeltuin Beilen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hondenspeeltuin Beilen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 12:40

Hallo allemaal,

Ik zit er over na te denken om met mijn honden naar de hondenspeeltuin te gaan.

Ivm dat mijn herder momenteel niet los kan omdat hij nogal jaagt. En zo kan hij wel even lekker rond rennen zonder dat hij aan de lijn zit. En hij pubert nogal, dus zijn oren werken niet altijd goed.

Ik ben er 1 x eerder geweest met een demo. En daarna mocht hij ook los lopen. Maar hij is nu een stukkie groter. En zo ver ik weet is hij sociaal naar andere honden. Helemaal als hij los loopt.

Mijn labje is sowieso sociaal naar andere honden. Ben alleen bang dat als mijn lab lastig gevallen word, dat de herder hem gaat beschermen. En andersom geld dat ook.

Dus wie is er vaker geweest? En wat is jullie ervaring?

Bmamavan2

Re: Hondenspeeltuin Beilen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 12:51

Ik ken de hondenspeeltuin niet, zal zo eens googelen.
Is er bij jou in de buurt geen afgezet hondenterrein waar je hem eens mee naar toe kan nemen?

En ja het risico bestaat dat jouw herder jouw lab (of andersom)gaat beschermen als deze lastig gevallen wordt. Kwestie van het zelf in de gaten houden en zonodig op tijd ingrijpen. Een kleine correctie mag m.i. maar ze hoeven elkaar niet naar de strot te gaan vliegen.
Houdt er rekening mee dat sommige honden een soort van jaloezie gaan vertonen als hun maatje opeens met een andere hond gaat spelen en dan wil gaan afblokken.

Ik zie het bij mijn xlab terug als er een opvangpuppy bij is, dan wordt hij beschermend en mag een andere hond niet zo maar in de buurt komen.
Als hij met zijn beste vriendinnetje speelt wordt hij jaloers als zij met een andere hond gaat spelen.
Als zij in "nood" is (of hij denkt dat) dan komt hij tussenbeide, dan gaat hij echt lopen afblokken.

Ik kies wel altijd zorgvuldig uit met welke hond mijn hond mag spelen aangezien hij zelf nogal lomp is en ik ook weet dat bepaalde "karakters/energieniveau's" niet goed klikken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 12:54

Bmamavan2 schreef:
Ik ken de hondenspeeltuin niet, zal zo eens googelen.
Is er bij jou in de buurt geen afgezet hondenterrein waar je hem eens mee naar toe kan nemen?

En ja het risico bestaat dat jouw herder jouw lab (of andersom)gaat beschermen als deze lastig gevallen wordt. Kwestie van het zelf in de gaten houden en zonodig op tijd ingrijpen. Een kleine correctie mag m.i. maar ze hoeven elkaar niet naar de strot te gaan vliegen.
Houdt er rekening mee dat sommige honden een soort van jaloezie gaan vertonen als hun maatje opeens met een andere hond gaat spelen en dan wil gaan afblokken.

Ik zie het bij mijn xlab terug als er een opvangpuppy bij is, dan wordt hij beschermend en mag een andere hond niet zo maar in de buurt komen.
Als hij met zijn beste vriendinnetje speelt wordt hij jaloers als zij met een andere hond gaat spelen.
Als zij in "nood" is (of hij denkt dat) dan komt hij tussenbeide, dan gaat hij echt lopen afblokken.

Ik kies wel altijd zorgvuldig uit met welke hond mijn hond mag spelen aangezien hij zelf nogal lomp is en ik ook weet dat bepaalde "karakters/energieniveau's" niet goed klikken.

Geen idee. Zit midden op het platteland.

En daar ben ik juist beetje bang voor. Alhoewel als we met de hele club gaan wandelen (nog een herder en pekinees) dan gebeurt er eigenlijk nooit wat. Dan is het langleve feest. En spelen ze met alle honden. Alleen als er een hond met verkeerde bedoelingen eraan komt. Dan springt de oudste mechel er tussen en waarschuwt alleen.

Daarnaast ben ik ook veelste overbezorgd. Aangezien ik weet dat ik geen kleine honden heb.

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 11:20

Ja dat herken ik. Heb jaren hiervoor een krusing rottweiler/labrador gehad die echt geen lieverdje was (liep ook met muilkorf) maar het beeld van hoe hij kon uitvallen zit echt nog op mijn netvlies gebrand.
Als de mijne, die eigenlijk een grote goedzak is, dan een keer snauwt (om zijn grens aan te geven of om te corrigeren) vind ik dat eigenlijk best eng. Gelukkig waarschuwt hij alleen en is ook goed eruit te halen.
Dat is ook de reden dat ik van te voren goed kijk met wie hij speelt. En ik heb liever 1 op 1. Zodra er een derde bij komt wordt het snel ruzie heb ik gemerkt. Heb liever dat hij een half uur leuk met een hond speelt dan een kwartier ruziet en doet met twee of meer andere.
Heb wel gemerkt dat wandelen met meerdere honden wel goed gaat omdat je dan actief bezig bent en hij ook aandacht voor jou als baas dient te hebben. Gooien we diezelfde honden allemaal tegelijk los, ontstaat er vaak spanning (want dan moeten ze zelf rangorde bepalen).
Je kan het natuurlijk gewoon eens proberen en goed de signalen van je hond lezen (speelhouding, grommen, borstelen, oogopslag etc.).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 12:25

Ben gisteren uiteindelijk toch heen gegaan. Helaas waren de hekken aan de zijkant te laag. En aan de ene kant liep een pony en andere kant schapen.

Dus durfde hem niet los te laten. Heeft zich wel poos vermaakt aan de lange lijn. Waren alleen.

Gegeven moment kwam er nog een vrouw. Toen herder even in de auto gedaan. En toen heeft de lab nog poosje gespeeld met dat hondje.

Dus met mijn lab ga ik vaker heen.

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 08:32

Leuk dat jullie in ieder geval plezier hebben gehad.
En jammer dat de omstandigheden niet ideaal waren om je herder los te laten. Maar hij zal zich best geamuseerd hebben zo.
Gewoon veel blijven doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 08:51

Bmamavan2 schreef:
Leuk dat jullie in ieder geval plezier hebben gehad.
En jammer dat de omstandigheden niet ideaal waren om je herder los te laten. Maar hij zal zich best geamuseerd hebben zo.
Gewoon veel blijven doen.

Probleem is dat als hij aan de lijn, iets minder sociaal is. Is dan toch beperkt.

Maar gaan zo een heerlijke sneeuw wandeling maken. En kan dan op paar kleine stukjes wel los. En we vermijden de schapen en koeien.

Normaal train ik ipo met hem op zaterdag. Maar is 70 km heen en terug. Dus sla even over vandaag. Want moeders rijdt momenteel 60 op de snelweg. Dus ga niet onnodig risico lopen.

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 10:17

Ja dat is vaker dat ze aan de lijn wat minder tolerant/sociaal zijn. Dan hebben ze meer het idee dat ze een territorium moeten beschermen.

Heerlijk he, wandelen in die sneeuw? Ik geef er verder weinig om (zeker omdat het verkeer er zo veel last van heeft) maar heerlijk wandelen vind ik dan wel leuk.

Misschien toch eens in een stad/dorp in de buurt kijken of er een leuke, omheinde speelplek is voor honden (zonder schapen en koeien hihihi)?
Kan je hem alleen met je lab erop laten of kijken of er misschien een andere leuke hons is waar het mee klikt?
Ken mensen die hier echt met de auto naar zo'n speelveld komen om de hond even vrij te laten (nu heb ik er zeker 4 op loopafstand in de buurt zitten).