Kat valt konijnen lastig

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mioux

Kat valt konijnen lastig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 10:03

Hey

Wie weet of iemand mij een tip kan geven.

Al enige tijd komt er een rode kat in onze tuin. Op zich helemaal niet erg, heb zelf ook katten al zijn dat binnenkatten, en deed in t verleden ook niks dus niet aan gestoord. Is vaak al weg als je hem 1 keer aankijkt.

Maar sinds kort komt hij in onze tuin via de buren. De andere kant kan hij niet inkomen en ook niet via de deur ivm stenen muur en deur tot bijna de grond. Dan zit hij even langs de schutting en loopt dan richting de konijnen. De konijnen zijn hier niet echt van gediend en beginnen te stampen en heen en weer te hollen.

Dus de laatste tijd jaag ik hem weg als ik hem zie. Mijn konijnen kunnen prima als ze eens in de zomer binnen zijn met onze katten overweg. Storen zich er niet aan en lopen er gewoon langs zonder problemen, onze katten kijken wel maar echt boeiend vinden ze de konijnen ook niet.

Nu denk ik dus dat er eens wat voorgevallen is tussen de konijnen en die kat. De konijnen zijn heel erg tam en normaal heel rustig, maar als die kat in de buurt komt dan is t stampen en rennen en zijn ze totaal het er niet mee eens.

De ren en t hok zien er zo uit:

Afbeelding

Het hok is aan de onderkant open, ik heb ervoor een plaat staan ivm de laatste tijd de kou en wind. De ren is met tralies, dus praktisch open, maar er kan niks in of uit.

Weet iemand wat te doen? We wilden eerst al een muur ook aan de andere kant plaatsen,maar omdat de buren hier niks aan mee wilde betalen hebben we gezegd prima, blijft de schutting staan. Dit ook omdat we ook deze al zelf volledig betaald hebben enkele jaren terug.

De kat komt als je hem wegjaagt ook binnen enkele minuten terug en is het weer t zelfde verhaal, van wie die is weet ik niet, wel draagt hij een bandje maar in de buurt ervan kom je niet dan is die al weg.

Amaris

Re: Kat valt konijnen lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 10:05

De vraag is: hoe komt die kat dan in de tuin van jullie? Gaat ie onder of over de schutting langs?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 10:07

Lastig probleem! Er zijn twee dingen die in me opkomen. Je zou iets over de schutting kunnen spannen(stroomdraadje, zo'n rollend balkje, etc) zodat de kat de tuin niet meer in kan? En hier hebben we (in huis, op het aanrecht) een ssscat, dat is een spray (gewoon lucht) met bewegingssensor die een flinke stoot lucht sprayt als de kat voorbij komt. Ik vraag me alleen af of dat geschikt is voor buiten en zo ja, of de konijnen er niet veel harder van schrikken dan de kat.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 10:10

@amaris hij klimt in de soort hagen bij de buren erin, naar boven en over onze schutting en springt bij ons naar beneden. De schutting zit direct naast/tegen de hagen van de buren zeg maar.
Er onder kan niet omdat de schutting in het zand gegraven is.

@yessy Het stroomdraadje word een probleem, al heb ik er eens aan zitten denken. Maar de buren houden niet altijd op tijd hun heg bij, dus dan heb je kans dat je t draadje of kwijt bent, of kapot gaat met snoeien of dat het constant tegen die heg aan zit (takken groeien klein gedeelte max 5 cm over onze kant in de lente zomer en herfst).
Ik denk dat de spray inderdaad geen optie is, me konijnen zouden er wel aan wennen maar dan worden ze in t begin ook gek, en de kat went er denk ik ook aan of klimt elders erop. De schutting is namelijk circa 5 meter lang...

Ik heb al eens water gegooid, geschreeuwd, soort kat weg spul gegooid en gesmeerd op de schutting etc, maar niks helpt.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 10:14

hmmm lastig... kwam ie nou onderdoor dan had je het zo op kunnen lossen.

Je zou ook de hoogte in kunnen werken bovenop de schutting. De schutting verhogen met een stuk gaas dat recht omhoog steekt. Als er dan eens een stuk heg te lang groeit is dat ook niet zo erg.

En dan van dat gaas kiezen waar een kat geen pootjes in kan zetten als je snapt wat ik bedoel. Kleine mazen.

Eas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 10:17

Van die stekels op de schutting plaatsen, is dat een idee?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 10:19

ohja, de prikkastrip!

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 10:19

Wie is de eigenaar van de kat? Ik zou daar eens een gesprek mee aangaan.
Je kunt 2 stroomdraadjes plaatsten over de schutting/haag. Dit deed mijn tante ook om haar katten binnen haar tuin te houden. Eventueel zou je kunnen kijken of je de kosten kunt delen met de eigenaar van de kat. Immers, dat die eigenaar een kat wil is prima, maar dan moet ze niet jou ermee lastig gaan vallen.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 10:28

Komt dan de schutting of heg niet in de problemen? Of het draadje kapot ? Soms komt die in de zomer namelijk tot maximaal 15 cm boven de schutting uit en soms ook stukje over de schutting?

De eigenaar heb ik tot heden niet kunnen achterhalen, heb al eens op facebook van de regio geplaatst hoe en wat, is een gehele rode (vermoed) kater. Heb namelijk al eens eerder, afgelopen zomer ergens, last van die kat gehad ivm plassen en poepen in onze tuin...

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 10:29

bekend probleem heb 4 konijnen zitten en in onze straat heeft bjjna elk huis een kat.
konijnen zijn niet gewend aan katten en houden dr ook niet van de katten uit de tuin weren is hier onmogelijk.
de konijnen reageren verschillend op de katten bij de 1 slaan ze wel alarm en vluchte ze als een kip zonder kop naar binnen terwijl een andere kat wel voor of op het hok mag zitten.
wij hebben een buitenren en met katten luikjes kunnen ze de schuur in.
als ze maar binnen zitten wachten ze gewoon tot de kat weg is en dan komen ze gerust weer naar buiten

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 10:31

Ja dat wil ik hier dus niet aan beginnen evelienn28, ik vind het allemaal prima als mensen katten hebben, ik heb er immers ook drie ook al blijven die binnen, maar ik vind als ze lastig gaan doen dat het gewoon niet zo kan. Ik vind niet dat ik alles voor de konijnen moet gaan aanpassen omdat die kat lastig doet zeg maar.

We hebben vorige zomer ook last gehad, intussen is wel de tuin aangepast naar vooral stenen, maar nog kleine perkjes aan de zijkanten. De kat plaste en poepte ook in onze tuin.

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 10:38

we hebben dit hok eigenlijk op deze manier ontworpen omdat het binnenhok een holletje moet voorstellen veilige haven geen last van de wind en de kou.
maar kan begrijpen dat je idd niet alles kunt gaan aanpassen.
maar katten weren is ook lastig dan zou je idd doorgangen moet blokkeren.
bij ons is dit vrijwel onmogelijk.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 10:41

Kan is t probleem niet, maar wil niet allerlei kosten maken zodat de kat hier lekker in de tuin de konijnen alsnog kan lastig vallen ;) De konijnen lopen ook wel eens los, en daar ben ik altijd bij, maar wil niet als ik even naar de wc of iets ga dat die kat er weer bij kan komen met alle gevolgen van dien. Niet alleen voor mijn konijnen, maar ook voor die kat. Want 1 van mijn konijnen kan flink uithalen en zit ik dadelijk met een boze eigenaar...

Plus ik heb in 1 van de schuren, we hebben er 2, ook een koelkast en diepvries staan etc, wil ik niet dat er een gat in de deur zit haha.

Ik ga denk ik nog eens op facebook posten of iemand de eigenaar kent, en dan eens overleggen. Ik eis helemaal niet dat ze die kat binnenhouden maar ik ga niet nog meer kosten maken zodat de kat er niet in kan... De tuin is al aangepast, 1 kant al muur geplaatst.. Ook al zouden we een muur plaatsen aan de andere kant, kan die alsnog via de heg van de buren erop komen en in onze tuin, eruit is dan zijn uitdaging maar toch ;). Kan moeilijk de buren gaan vragen haal even je heg weg want ik heb last van een kat haha.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 10:57

Zojuist voor de derde keer weggejaagd, weer in mijn tuin lopen wroeten en schijten..en bij de konijnen langs. heb hem nu wel op de foto !
Hij komt dus ook, al denk ik toch dat het een zij is aan t bandje en kleur te zien, ook brutaal aan de deur en kijkt maar even naar binnen, denk dat die dus weet dat ik ook katten heb.

Afbeelding

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 14:47

Melden bij Opsporing Verzocht! Je hebt nu zijn/haar foto! :+

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 19:52

Mijn oom had een grote goudvissen vijver, en ook kattenoverlast.
Zijn oplossing; een luchtdrukpistool...

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 21:03

Kuggur schreef:
Mijn oom had een grote goudvissen vijver, en ook kattenoverlast.
Zijn oplossing; een luchtdrukpistool...

Begin ik niet aan ahaha

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 21:09

En wanneer je de kattenbak van je eigen kat buitenzet?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 21:57

Dan heb ik binnen niks haha

Eas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 10:53

In de tuin tegen poepen en plassen cacao doppen, staat nog mooi en is nog goed voor de tuin ook. En op de schutting stekels plaatsen, is een kosten plaatje, maar beter dan irritaties.