wat voor dier op kleine kamer?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

unihorses

wat voor dier op kleine kamer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 23:31

ik woon nu op kamers en wil toch een huisdier ( naast mijn 2 paarden ) heel mijn leven heb ik dieren om mij heen gehad een kat, vis, cavia, hamster of konijn. nu is mijn kamer 3x2,5 en is er nog 1 muur vrij waar ik de kooi neer zou kunnen zetten. Mijn cavia van thuis meenemen is geen optie, de kat is er te verliefd op. alles moet natuurlijk met zijn 2 !
wat ik heb overwogen;

konijn
als ik er ben zou deze los kunnen lopen maar het knagen aan stroomdraden en eigenlijk alles is dan een klein probleempje. het liefst zelfs heb ik ze s nachts als ik slaap ook los lopen. pluspunt is dat je er lekker mee kan kroelen. ik heb al naar gratis konijntjes gekeken omdat het idee van een beestje redden wat thuis niet gewenst is mij wel bevalt ( ookal kan ik het financieel best missen ;) ) het nadeel is dat ik redelijk strenge eisen aan mezelf stel wat ik ze moet bieden. konijnen wil ik mistens 2 meter breed 2 verdiepingen en 0,75 meter diep. nou uiterlijk hiermee zou ik kunnen leven ; http://www.beslist.nl/products/dieren_a ... x64x121cm/ en dat wordt lastig qua ruimte op mijn kamer.

cavia
ja, leuke beestjes maar iets te fragiel naar mijn mening en te luidruchtig. al dat gefluit voordeel is dat je ze wel makkleijk in een reismandje zet en even mee naar het ouderlijk huis als ik op vakantie ga bijvoorbeeld. ik weet het niet, ik heb het niet zo op cavia's. ze worden naarmate ze ouder worden steeds minder actief. ( de cavia thuis is nu 7 zijn broertje net overleden ) en het knuffelt niet zo ( en ze pissen vaak je onder als je ze voor langere tijd vast hebt / ze bij je in bed liggen ) kooi eisen iets kleiner dan konijn dus al iets beter haalbaar

hamster
ik ben ook een redelijk nachtdier dus dat komt wel goed uit. overdag ben ik voornamelijk weg en s avonds ben ik thuis om voor de dieren te zorgen. maar ja een hamster kun je niet zo makkelijk knuffelen, die plet je al vrij gauw. een uitvergrote hamster dat zou ideaal zijn :+ het liefst wil ik natuurlijk het beestje los hebben maar een hamster nee die verdwijnt ben ik bang onder de deur door. qua kooi zou het hier prima passen.

kat
ja ik hou van katten! super leuk ideaal, lekker los en ze komen bij je in bed liggen slapen maar... nee dat mag niet is niet eerlijk voor de kat, mijn kamer is veel en veel te klein voor zo'n beestje

chinchilla
deze kooi kan de hoogte in waardoor hij dus minder ruimte in zou nemen, dat is een plus maar het schijnt dat dit geen kroelers zijn. in hoeverre ? en ook deze beestje knagen, zijn dan mijn poten en draden niet meer veilig als ik ze uit hun kooi laat ook als ik niet op let en slaap? verder lijkt dit mijn ideale dier.

natuurlijk kan ik financieel en qua tijd de verzorging voor een dier aan. ik ga meestal zaterdag avond naar huis en kom dan zondag avond weer terug voor de paarden voer ik dan voor 2 dagen omdat ik maandag daar weer ga maar voor de beesten in huis zou het maar 24 uur zonder mij zijn 1x in de 2 weken. ideaal zou natuurlijk een dier zijn die in een reismand mee kan naar huis maar ja... :+
mijn ideale dier:
zelfstandig, knuffelbaar en het liefst zoals mijn kat al 18 jaar deed bij me in bed kan even een half uurtje liggen en dan gewoon zijn gang gaan. overigens ligt mijn matras op de grond dus hoeft geen springer te zijn.

zie ik een dier over het hoofd? is er een dier mij totaal af te raden?

p.s ik wou niet eerder aan een dier beginnen omdat de kachel hier het niet goed deed, nu heeft het hier altijd een heerlijke 23 graden minimaal

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: wat voor dier op kleine kamer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 23:33

Ratten! Gek op knuffelen en je kunt met een hok de hoogte in. Loslopen doen ze ook graag, en als je dingen met zacht rubber (afstandsbediening) uit hun buurt houd slopen ze ook niet meteen wat.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 23:35

Konijnen en cavias zijn groepsdieren en horen met minimaal 2. Houd daar rekening mee :)

2 kleine Konijnen hebben al minimaal een ruimte nodig van 2m2.en dan niet in verdiepingen maar echt 1 oppervlakte. Dus ik zou konijnen niet adviseren.....
Laatst bijgewerkt door WinSel op 20-01-15 23:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 23:35

Gypsy schreef:
Ratten! Gek op knuffelen en je kunt met een hok de hoogte in. Loslopen doen ze ook graag, en als je dingen met zacht rubber (afstandsbediening) uit hun buurt houd slopen ze ook niet meteen wat.

Ik zeg ook meteen ratten. :j

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 23:36

Gypsy schreef:

zijn die er ook met behaarde staart? daar krijg ik altijd zo de kriebels van he die beesten

Loei

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 23:38

Tja dan kan ik je een Syrische hamster aanraden. Worden grote hamsters en kunnen zo tam worden dat je ze los kunt laten lopen. Wel onder toezicht. Omdat het grote hamsters worden hebben ze wel een groot hok nodig. Meestal wordt min. 70/80 cm in de lengte aangeraden. Zijn wel solitair dus 1 hamster per hok.

Heb er 7 thuis en als je wil, nog 5 jongen voor je in de aanbieding!;p
Laatst bijgewerkt door Loei op 20-01-15 23:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 23:38

Chins heb je een kooi nodig van minstens 1m breed, 50 diep en 1.20 groot. Liever groter/hoger. Moet je per twee houden, sommige chins zijn vrij tam, andere blijven wild.
Al eens gedacht aan degoe's? Beetje gelijk aan chins, maar kleiner. Zijn behoorlijk nieuwsgierig en willen alles wel onderzoeken.

kelseyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 23:39

volgens mij zijn die niet met behaarde staart.
Vorige week op parkeerterrein bij manege: "Mama kijk een egel (in de auto we reden nog) Zei ze zo van ohja en toen reden we er langs bleek het zo'n grote dikke rat te zijn reden we snel door :D

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 23:40

Ratten of muizen.
Muizen kunnen ook erg tam worden en hun hok kan je heel leuk inrichten zodat het ook heel leuk is om naar te kijken.
Gerbils zijn ook leuk.

HarriesHorse

Re: wat voor dier op kleine kamer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 23:42

Een parkiet is ook heel leuk hoor! Een tam grasparkietje...

RusselNuwell

Persoonlijk zou ik met jouw formaat kamer alleen huisdieren nemen waarbij je qua hok de hoogte in kunt werken (of iets dat gewoon echt in een klein hok past). Ik heb twee cavia's, maar het hok neemt toch snel meer ruimte in dan je erg in hebt. Het is dat ik mijn dieren thuisthuis moet kunnen houden in de vakanties, en mijn vader echt geen ratjes in huis wil. Anders had ik mijn keuze snel gemaakt. :o Ontzettend leuke beestjes.
Je zou ook nog kunnen denken aan vogeltjes, maar daar moet je maar net een liefhebber van zijn.

Anoniem

Afrikaanse witbuik egel?

daiswees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 23:43

ratten zijn echt geweldig, heeerlijke dieren

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 23:44

Loei schreef:
Tja dan kan ik je een Syrische hamster aanraden. Worden grote hamsters en kunnen zo tam worden dat je ze los kunt laten lopen. Wel onder toezicht. Omdat het grote hamsters worden hebben ze wel een groot hok nodig. Meestal wordt min. 70/80 cm in de lengte aangeraden. Zijn wel solitair dus 1 hamster per hok.

Heb er 7 thuis en als je wil, nog 5 jongen voor je in de aanbieding!;p

heb even gegoogled, dat is best een grote ja? volgens mij hebben wij er zo 1 gehad maar die was nog redelijk klein wel langwerpig. hoe groot zijn die ongeveer?
daar hebben we de kooi nog wel van. die had toen 3 verdiepingen en was iets van 60x50

het moet wel echt vacht hebben :+ stekels of veren heb ik niet zoveel mee. veren ben ik ook bang dat dat zo wegvliegt :+

ik denk dat ik in de dierenwinkel de ratten eens ga bekijken want de ene ratten foto op google denk ik a baaaaaaaah maar de andere ook wel aah lief!

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 23:46

Gypsy schreef:

idd ratten. Hebben alles in zich wat je zoekt.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 23:47

Mijn moeder was er eerst ook bang van. Tot ze een keer een jong ratje in haar handen kreeg, toen was ze verkocht. :D

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 23:48

Ik zie nu dat je uit bennekom komt,als je eens bij mijn muizen wilt kijken ben je welkom.
ik heb ook 2 ratten, maar die willen hun kooi niet uit.

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 23:51

Ik heb 2 ratten gehad op mijn kamer, echte knuffeldieren en de kooi kan inderdaad de hoogte in! Toen ik op vakantie ging en ze gingen een weekje naar vrienden, stonden ze echter wel te dicht bij de gordijnen, dus die zijn een heel stuk korter :Y).... Daarom zou ik het loslopen niet aanraden (zonder toezicht) haha

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door November108 op 20-01-15 23:51, in het totaal 1 keer bewerkt

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 23:51

Gypsy schreef:
Mijn moeder was er eerst ook bang van. Tot ze een keer een jong ratje in haar handen kreeg, toen was ze verkocht. :D

Mijn moeder is als de dood voor muizen, dus idd mijn ratje werd in eerste instantie ook met argwaan bekeken, maar na 5 min was ze verkocht en had ze hem in dr handen zelfs.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 23:52

Even een kleine kanttekening. Mag je huisdieren op je kamer?
Denk ook aan eventuele overlast voor je buren(bv. geluid, allergie etc).

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 23:53

Je kan altijd nog voor een chihuahua gaan. Dan heb je een ratje met behaarde staart :+

Maar even serieus; ik denk dat een ratje wat dat betreft wel het meeste aan je eisen voldoet. Zeker met zo'n kleine kamer wordt het al snel lastig.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 23:54

lizy29 schreef:
Even een kleine kanttekening. Mag je huisdieren op je kamer?
Denk ook aan eventuele overlast voor je buren(bv. geluid, allergie etc).

:+ ja dat is een klein puntje staat in het huurcontract dat het mag maar toen 1 een hond aanschafte was het drama hier in huis vanwege de verhuurder ( iedereen vond het oke ) en een knaag dier heeft een minder grote impact dan een hond natuurlijk. (pitbull) maar heb het al overlegd met de rest.

ja van chihuahua's krijg ik ook zo de kriebels :+

NogSteedsGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 23:55

Dat je daar de ruimte voor hebt? Ik zou met 20 m2 al niet weten waar ik een hok/kooi zou moeten laten. Buiten dat zou ik even goed checken of je huisdieren mag houden op je kamer. Ik mag dat bijvoorbeeld niet hier, staat 500 euro boete op in het contract.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 23:55

goldenarrow schreef:
Je kan altijd nog voor een chihuahua gaan. Dan heb je een ratje met behaarde staart :+

Maar even serieus; ik denk dat een ratje wat dat betreft wel het meeste aan je eisen voldoet. Zeker met zo'n kleine kamer wordt het al snel lastig.

_O-

MabuPets

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 23:56

Ik zou ook ratjes aanraden, heel erg leuk! Ik heb er meerdere gehad, ze kwamen altijd kijken en ik kon heerlijk met ze knuffelen. Ze zijn lekker actief en kunnen de leukste capriolen uithalen.

Gerbils zijn ook heel leuk, alleen als je ze in een lekkere grote bak houd vol met zaagsel, dan zie je ze vrij weinig. In ieder geval dat had ik bij die van mij, ook vond ik ze niet echt knuffelig. Ze zijn wel heel nieuwsgierig en ze zijn wel lekker actief met graven en verplaatsen van zaagsel en spullen.

Tevens is het wel echt iets om rekening mee te houden als je chins wilt gaan houden, ten eerste zijn het schemer/nacht dieren en ze knagen écht aan álles. Het liefst de hele nacht door. En of jij nu slaapt of niet, de sloop en knaagfestijnen gaan gewoon door :Y)

Ik heb een open appartement/studio van 70 vierkante en 3 koppels chins aan de andere kant van het appartement staan. Ondertussen ben ik gewend aan de geluiden die ze maken 's nachts, maar vaak genoeg word ik toch nog wakker van ze omdat ze driftig de speeltjes, takken of plankjes slopen of in de tralies springen.
Toen ze nog bij mijn vader stonden (in de kamer naast zijn slaapkamer) kon mijn vader vaak niet slapen door het kabaal dat ze konden maken O:)
Ik denk dat je je nachtrust gedag kan zeggen als je ze op je kamer zet.

Succes met het maken je keus!