Valkparkiet niet terug naar z'n kooi

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Myraxhorsey

Valkparkiet niet terug naar z'n kooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 18:21

Hallo ik heb een vraagje heb sinds vandaag een valkparkietje erbij maar die gaat heel makkelijk z'n kooi uit hij is ook tam maar hij gaat heel moeilijk z'n kooi weer in ik moet hem zelfs echt vangen hebben jullie een idee hoe ik hem kan leren om zelf de kooi in te gaan?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 18:42

Mijn moeder liet vroeger de valkparkiet op haar hand huppen, en dat deed hij vrijwillig, en dan van hand in de kooi waar al iets heel lekkers klaar lag. Bijvoorbeeld: stukje appel, peer, witlof, enz. Het beestje ging dus altijd met rust en plezier zijn kooi weer in.
overigens mocht hij 2 keer per dag 2 uur los. Dus dat had hij wel door. En daarom denk ik ook dat er nooit problemen mee waren.

Myraxhorsey

Re: Valkparkiet niet terug naar z'n kooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 18:46

Okee maar t lijkt wel op die bang is voor handen ofzo ik kaan wel met hem kroelen maar hij wilt echt niet op me hand zitten!!

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 18:49

Heel rustig blijven en geen snelle bewegingen met je handen maken.
Daarnaast heb je het beestje pas 1 dag dus wellicht moet hij even wennen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 18:51

Dat op je hand zitten zou ik eerst oefenen dan in de kooi. Maar geef hem de tijd, het is nogal een verandering allemaal voor hem.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 18:52

Ik zou hem als hij nog niet op je hand wil zitten nog even niet eruit laten. Eerst aan je hand laten wennen, ervoor zorgen dat hij uit zichzelf opstapt. En als je hem er dan uit laat inderdaad zorgen dat er wat lekkers klaarligt zodat hij met plezier weer teruggaat naar z'n kooi.

Als je telkens achter hem aan moet of hem zelfs vast moet pakken om hem in z'n kooi te krijgen levert dat heel veel stress op voor de vogel en zal hij niet tam worden.

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 18:53

Misschien moet hij even wennen?
Mijn tamme grasparkiet heeft ook eerst een week opgesloten gezeten zodat hij echt eerst goed wist waar hij woonde, eten kon vinden etc.

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 19:01

Het beste is eerst handtam te maken, maar als dat niet lukt of je hebt eerder al een 'ontsnapping' : in onze ervaring vinden ze het opstappen via de steel van een pollepel niet zo erg eng en dat hebben ze zo door. zeker in combinatie met een vast commando als 'kom'. mijn moeder krijgt ze meestal binnen 1 a 2 dagen wel zo ver en die heeft verder geen ervaring met vogels.

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 19:06

eerst echt even een dagje in zijn kooi laten en met rust laten om te wennen. Het heeft aardig wat impact op zo'n vogeltje, die verandering van omgeving.
De dagen erna af toe even een min. of 10 uit de kooi (gewoon bij je laten zitten) en dan er weer in. Hij moet zijn kooi echt als een veilige plek gaan zien. Oefenen met opstappen zou ik dan ook echt niet in de kooi doen, maar erbuiten. De kooi is hier echt de plek waar ze met rust gelaten worden.
Verder kan het helpen om iets lekkers te geven als hij weer in de kooi is, gewoon in de voerbak.
Succes!

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 19:52

Laat hem een tijdje lekker in zijn kooi, hij moet nog aan je wennen. Wat wel eens wilt helpen, is de kamer heel donker maken, dan worden ze een beetje loom.
Ik heb 2 valkparkieten, en de ene helpt me mee om de ander in de kooi te zetten. Dus elke vogel heeft zijn eigen maniertjes.
probeer ook eens kaas of trosgierst. Hele herkenbare dingen waar die van mij een moord voor doen.
ch en chips .

Myraxhorsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 23:03

Oke bedankt maar hoe doe ik dat dan want heb hem bij m'n andere grasparkietjes gezet maar die grasparkietjes zijn gewend om los te gaan?

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 00:15

Zowieso had hij een paar weken in quarantaine gemoeten. Zelf heb ik daarvoor altijd een kleine kooi staan. Vaak zijn die al voor een paar euro te halen via marktplaats.
Misschien kun je hem nu toch nog apart zetten met 1 maatje? Quarantaine heeft nu geen nut meer.

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 00:48

Myraxhorsey schreef:
Oke bedankt maar hoe doe ik dat dan want heb hem bij m'n andere grasparkietjes gezet maar die grasparkietjes zijn gewend om los te gaan?

Wacht even.. Je hebt een valkparkietje bij grasparkietjes gezet? Meteen uit elkaar halen! Grasparkietjes zijn ondanks hun grootte ontzettende pestkoppen tegenover valkjes. Je zou hem toch echt bij een ander valkje moeten doen.

En hoe oud is hij? Wat voor kooi heeft hij? Genoeg speelgoed etc in de kooi? Waar heb je hem vandaan? En ik zou sowieso nog even wachten met lost vliegen, ong. twee dagen. Zodat hij kan wennen.

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 06:13

Mwah ken meerdeee mensen met valkjes en grasjes bij wlkaar wat gewoon hartstikke goed gaat. Wij hadden eerst ook een gras- en een valkparkiet samen en dat waren de beste vriendjes. Toen het grasje dood ging, hebben we er wel een valk bij genomen maar die zijn láng niet zo lief samen als de valkparkiet en het grasje. Díe waren echt continue met zn tweeën op pad.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 07:45

Maar als je een valkparkiet bij grasparkietjes zet moet je wel echt een mega grote kooi hebben zodat ze kunnen vluchten voor elkaar. Het gaat name,ijk vaker niet dan wel goed.

Myraxhorsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-15 09:37

Hallo dit gaat ook gewoon echt super goed ze zijn nu al dikke maatjes dat zie je gewoon

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 09:41

Geen kaas geven, dat is echt veel te zout en kunnen de nieren niet goed aan.
Ik zou een valkparkiet zeker niet bij een grasparkiet zetten. Vroeg of laat gaat het fout. Ik ken ook legio voorbeelden waarbij het in eerste instantie dikke maatjes leken, maar uiteindelijk de valkparkiet een teentje of zelfs hele poot moest missen.

En verder met je kooiprobleem: oefenen, oefenen en veel geduld. Gebruik trosgierst en beloon met je stem. Laat hem er ook alleen 's avonds uit wanneer het buiten donker is.