preventie hartworm

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Palmera

preventie hartworm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 11:48

In twee weken tijd twee bekenden bij wie hartworm bij een hond is vastgesteld. En ik woon natuurlijk met mijn twee monsters op hetzelfde eiland. Jullie raden het vast al: ik heb een paniekaanval!
Boem is jaren geleden negatief getest en krijgt sinds dien maandelijks een ivermectine tabletje. Trollie is in de opvang waar zij een tijdje gewoond heeft negatief getest en krijgt ook maandelijks een ivermectine tablet.
Volgens de dierenarts hier moet dat een goede preventieve bescherming zijn.
En toch ben ik nu vreselijk bang. Ik weet dat de twee honden eigenaren bij wier honden hartworm is vastgesteld warhoofden zijn. Er is een reële kans dat zij weleens iets vergeten zijn.
Heeft iemand hier verstand van zaken die weet of deze maandelijkse ivermectine pijlen echt, maar dan ook echt, bescherming bieden?
Ik moet er toch niet aan denken dat ze bij mij ook hartworm hebben. Vast bedankt!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 19:38

Uhm ja... Negatief getest? Ik denk dat je bedoeld dat ze positief getest zijn (dus wormen hebben)
Door ze elke maand te ontwormen worden ze resistent. Zowiso is elke maand echt veeeeeel te veel

De pil die echt goed werkt tegen hartworm is milbemax
Maar okk daar geldt.. Niet zomaar klakkeloos ontwormen, gericht ontwormen is een veel beter advies

Anomien

Re: preventie hartworm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 19:42

Zo wat een warrig verhaal.
Jij bent bang voor hartworm, begrijp ik dat goed? Voor je eigen hond of voor jezelf?
Laat je paniek geen eigen leven leiden en doe ook geen speculaties.

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 20:08

Als jij netjes maandelijks ivermectine geeft en je honden geen verminderd uithoudingsvermogen hebben en niet hoesten zou ik me niet zoveel zorgen maken ;)
Ivermectine dood alle larfjes van de hartworm (microfilaria), maar dood niet de volwassen hartwormen zelf. Echter zou je dan verschijnselen verwachten (al kan het sluimerend beginnen... als jij vervolgens alle larfjes dood komen er geen nieuwe volwassen hartwormen bij).
Ik weet niet wat voor test de dierenarts heeft gedaan? Als ze negatief getest zijn en jij hebt vervolgens echt elke maand ivermectine gegeven kunnen er dus in principe geen volwassen wormen zijn. Voor je eigen gemoedsrust kun je misschien je DA eens vragen je honden eens goed na te kijken, hartje luisteren etc.

Palmera

Re: preventie hartworm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 00:09

@essiesilly: mijn honden zijn gelukkig wel degelijk negatief getest. Maar dat wil ik natuurlijk ook zo houden. Hier komt de hartworm helaas veel voor dus een preventieve behandeling is een must. Hartworm heeft ook niets te maken met gericht ontwormen. Als ze het eenmaal hebben ben je in wezen al te laat en is de enige optie een niet ongevaarlijke en peperdure behandeling.

@knert: het bovenstaande is hopelijk wel duidelijk

@marion: ik denk er inderdaad over om mijn honden in maart als er inenten weer te laten testen. In ieder geval een geruststelling dat iemand bevestigd dat ivermectine toch iets doet. Ben toch gaan twijfelen na die gevallen in de kennissen kring.