kitten plaatsen bij hond die katten liever ontwijkt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xxmyrtheexx

kitten plaatsen bij hond die katten liever ontwijkt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 15:45

Goedemiddag

Wij hebben een hond van 2,5 jaar en zitten er eventueel aan te denken om er een kitten bij te nemen, ook vooral omdat de hond soms zo doelloos in huis is en we een beetje vermaak willen bieden. Een extra hond is momenteel geen optie omdat mijn vriend deze hond mee kan nemen naar zijn werk, maar hij kan er niet 2 meenemen, dus vandaar een kitten.

Alleen vragen wij ons af of ze uiteindelijk aan elkaar zullen wennen. Als onze hond namelijk nu katten ziet loopt ze er met een grote boog omheen. Dus daardoor twijfelen wij. De hond van mijn ouders had dit gedrag weliswaar ook, maar zij hebben nu ook 2 katten en zij kunnen alle drie perfect met elkaar overweg dus het kan wel. Toch vragen wij ons af wat andere ervaringen zijn.

Groetjes Myrthe

gabyfedde

Re: kitten plaatsen bij hond die katten liever ontwijkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 15:49

Honden en katten spreken een heel andere taal. Een kat die lekker op zn gemakje op straat wandelt toont heel dominant tegen een hond (staart hoog, oren rechtop). Een kat die boos is heeft zijn staart laag en oren plat, wat in hondentaal onderdanigheid betekent.
Dat je hond katten nu ontwijkt is alleen maar positief.
Zou persoonlijk wel aan 2 kittens denken. Hond gaat mee naar het werk en kitten alleen zou dan steeds zijn maatje kwijtraken (katten kunnen prima alleen, maar vinden een maatje vaak veel gezelliger).

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 15:53

gabyfedde schreef:
Zou persoonlijk wel aan 2 kittens denken.

Katten zijn in principe solitaire dieren, dus waarom?

Katten en honden kúnnen in op zich gewoon samen. Ze leren heus wel van elkaar wat wel en niet goed is en wat wat betekent.

Maar ik vind het allemaal symptoombestrijdingen. Een hond wat doelloos door het huis loopt: Ga spelen, ga wandelen, ga apporteren, ga agility doen, ga uitdaging bedenken, ga wat doen dan met het dier... En als je dat al doet: Dan doe je het niet goed of niet genoeg.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 16:59

Kala schreef:
gabyfedde schreef:
Zou persoonlijk wel aan 2 kittens denken.

Katten zijn in principe solitaire dieren, dus waarom?

Dat is al lang achterhaald (of staat iig ter discussie). Is genoeg over te vinden, oa hier http://www.sophia-vereeniging.nl/nl/pag ... w-kat.html

Honden zijn roedeldieren. Heel veel mensen (TS niet!) gaan de hele dag werken en laten de hond alleen. Dat is imo veel erger ;)

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 17:08

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik snap wat je bedoelt kala, maar we hebben een hond met enorm veel energie die eigenlijk de hele dag door aandacht vraagt. We hadden hier ook wel voor gekozen, omdat ik op een stal werkte waar ze de hele dag lekker haar energie kwijt kon, helaas heb ik dit wegens gezondheidsproblemen moeten opgeven. We proberen hierin zoveel mogelijk te compenseren door vaak te gaan wandelen en te spelen, maar soms lukt het ook even niet. Daarom zitten wij nu te denken om een katje te nemen, maar het moet wel goed voor ze zijn en niet dat ze elkaar niet kunnen uitstaan. Ik vermoed dat ze wel aan elkaar zullen wennen, maar wilde het toch even navragen. En het is natuurlijk niet alleen voor de hond, ik vind katjes ook super leuke beestjes :D

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 21:24

Ik verwacht niet dat je je hond er blij mee maakt. Hier een hond (die in eerste instantie niet met katten overweg kon) die nu samenleeft met de kat. En ze zijn lief voor elkaar, kat gaat soms mee op wandeling, maar verder laten ze elkaar vooral met rust.
Dus denk niet dat je hond zich minder alleen gaat voelen of minder aandacht van jullie gaat vragen. Wel zal het in het begin stress opleveren en vergt het aanpassingsvermogen van de hond. EN hij moet jullie aandacht ook nog eens gaan delen met de kat.

Zijn ze samen opgegroeid is het een heel ander verhaal, dan kunnen ze ook samen spelen/liggen veel samen etc. Maar anders hebben ze toch echt andere hobbies. Mijn hond wilt ook wel eens met de kat spelen, maar de kat ziet het als een aanval :+

Dan zou ik eerder een klein, handzaam hondje erbij nemen (die dan dus misschien wel mee kan naar werk).

annepaardoes

Re: kitten plaatsen bij hond die katten liever ontwijkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 21:34

Ik denk echt dat je de kat om de verkeerde redenen wilt en vraag mij erg af om je de hind er nou erg gelukkig mee maakt, je geeft aan dat de hond veel energie heeft. Ga kijken of je een leuke cursus met de hond kunt doen wat je tussen de lessen door thuis kunt gaan oefenen. Voor de rest zijn er genoeg dingen waar je je hond mee bezig kunt houden. Ben je zelf een sportief type? Hardlopen of steppen met je hond is ook een idee.