Help! Vlooien bij kat, wat moet ik doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Dribbel

Help! Vlooien bij kat, wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 14:30

Hallo,

Ik hoop echt dat iemand antwoord op mijn vraag heeft.

1 van mijn katten had hele erge jeuk , dus pipet gegeven ondanks dat ik niks zag. Helaas bleef het aanhouden en ben ik met haar naar de DA geweest. Het kwam inderdaad door vlooien en hiervoor heeft Ze een injectie gekregen en tabletten.
Echter ben ik nu een kleine week verder en ze heeft nog steeds jeuk. Nou zag ik zojuist vlooien op haar huid zitten!!

Ik heb nu 2 weken geleden een vlooien Pipet gegeven en ben begin van de week bij de DA geweest voor injectie en pillen.

Mag ik nu nog zelf een pipet geven? Of is dat schadelijk?
Mijn DA is nu dicht en alleen bereikbaar voor spoed gevallen. Mag ik ze hiervoor bellen?
Weet iemand antwoord op mijn vraag?

Alvast heel erg bedankt.. M'n andere kat heeft trouwens nergens last van en heb vorige week het hele huis gesprayd.

Gr Rianne

LynnDenise

Re: Help! Vlooien bij kat, wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 14:32

Welk soort pipet heb je gebruikt? Heb je heel je huis meteen schoon gemaakt en behandeld?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 14:32

Absoluut niet een pipet geven. Dan vergiftig je de kat. Ik heb ook last van vlooien gehad en na 2 weken was het vrijwel over toen ze die injectie en tabletten had gehad. Heb je het huis wel goed behandeld?

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 14:36

Bedankt voor de reactie. Ik mag nu dus geen pipet geven. Kan ik iets anders doen want ik zit nu dus met vlooien.. Brr

Ik heb hele huis gesprayd op de dag dat ik bij de DA ben geweest, weekje geleden.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 14:37

Ik heb mijn huis zeker 3 x behandeld, heb mijn kleed verwijderd en alle spullen waar katlief in de buurt kwam heb ik gewassen.

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 14:38

En weet iemand of ik de DA nu mag bellen? Aangezien het nu eigenlijk alleen voor spoed gevallen is?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 14:39

Je kan dan beter tot maandag wachten. Vlooien zijn geen spoedgeval en heeft ook echt geen haast.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 14:39

Vlooienkam in huis? Dan de kat beginnen met kammen en de vlooien in een bakje met water en afwasmiddel gooien. Dan heb je iig de vlooien die je ziet al vermoord.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 14:41

Oja! Ik had ook lage bakken met water en afwasmiddel in de woonkamer en slaapkamer gezet. Daarin een waxinelichtje. Vlooien komen af op licht en ik heb een hoop vlooien daarmee letterlijk om zeep geholpen :D
Laatst bijgewerkt door Rennie89 op 17-01-15 14:43, in het totaal 1 keer bewerkt

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 14:41

Oh top dank voor de tip, ga nu gelijk Eem vlooien kam kopen.

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 14:43

Maar ik heb dus tot nu toe nog geen 1 vlo gezien !! Alleen omdat ik haar vacht ging controleren dat ik ze zag lopen.
Brr heb ineens overal jeuk.

Oh die bakken met water ga ik proberen! Thanks voor de hulp allen!!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 14:44

Ik had het op een gegeven moment zo erg dat ik ze van mijn benen moest afslaan. Was echt gruwelijk. Gelukkig ben ik er nu helemaal van af!

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 14:50

Onze kittens kwamen VOL met vlooien bij ons binnen, die hebben we na een pipet 3 uur lang lopen kammen.. We hebben letterlijk over de 200 vlooien per kat laten verzuipen.

Ik had nog nooit vlooien gezien, maar ik vergeet ze nooit weer! :')

En elke vlo die je verzuipt kan niet weer door je huis kruipen!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 14:52

Seresto band, dat was voor mij de oplossing. Binnen een dag vielen de vlooien er dood af.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 14:58

Mijn katten dragen ook beide een seresto bandje. Één van mijn katten heeft een ernstige vlooienallergie en dit is de enige manier waarop ze geen jeuk heeft

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 15:48

Oh echt? Wat is de werking van die band dan?
Ben net terug van de winkel en heb een vlooien kam gekocht. Alleen kan er nu geen 1 meer vinden.
Vind het gewoon apart dat mijn andere kat nergens last van heeft. Het zijn tevens binnen katten.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 15:53

Toen die van ons vlooien had hebben wij hem eerst gewassen en ingespoten, hiep niet echt. Daarna pipet 2x, hielp ook niet veel. Daarna 2 maanden een vlooienband van de welkoop omgedaan en nu is hij er helemaal vanaf

en veel kammen, ik doe altijd een beetje olie bij het water dan kunnen de vlooien er helemaal niet meer uit.

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 16:25

Nou ik heb de hele vacht uitgekamd , en 2 vlooien gevonden. Het laagje schuim van de sop werd oranje. Vanavond nog maar eens kammen.
Die vlooien band is dus echt dat de vlooien dood gaan en niet om te voorkomen? Anders kan ik dat ook nog proberen. Thanks !

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 17:20

95%van de poppen en vlooien zitten in de omgeving. Belangrijk is dus bij het vinden van vlooien op je dier om ook je huis te behandelen. Een omgevingsspray kun je bij de dierenwinkel of dierenarts halen. Lees goed de gebruiksaanwijzing voordat de spray gaat gebruiken. Het kan echt wel een aantal weken duren voordat je echt alle vlooien uit huis hebt, afhankelijk de grootte van de "plaag".

W0PPY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 17:43

Van welk merk was het pipetje dat je je kat gegeven hebt? En heb je beide katten behandeld?
Dat de een er wel last van heeft en de ander niet, kan betekenen dat 1 van de twee een vlooienallergie heeft (dat verwacht ik wel, als de dierenarts ook een injectie en tabletten heeft meegegeven). Bij een vlooienallergie wordt de kat al gek van de jeuk, als er ook maar een vlo op gezeten heeft. Katten zonder vlooienallergie reageren lang niet zo sterk op een vlooienbeet als katten met een allergie.

En inderdaad, de meeste vlooien zitten in de omgeving! Heel goed stofzuigen in alle hoeken en gaten, alles wat je in huis hebt dat je kan wassen, goed heet wassen. Vervolgens het huis behandelen met een vlooienspray. Ook plinten e.d. Zijn favoriete verstopplekjes voor vlooien, vergeet die niet extra goed mee te nemen met stofzuigen.

Ik zou overigens even wachten met bellen naar de dierenarts, ik denk dat die het niet zo op prijs stelt als hij/zij in de spoeddienst gebeld wordt voor een dergelijk probleem... Wat niet wegneemt dat het natuurlijk heel vervelend is voor jou. Geen pretje, een huis vol vlooien!

Succes!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 17:58

_Dribbel schreef:
Nou ik heb de hele vacht uitgekamd , en 2 vlooien gevonden. Het laagje schuim van de sop werd oranje. Vanavond nog maar eens kammen.
Die vlooien band is dus echt dat de vlooien dood gaan en niet om te voorkomen? Anders kan ik dat ook nog proberen. Thanks !

Ik had mijn kat op een wit kleed liggen en ze vielen er echt dood af. Zo'n band werkt tot 8 maanden.

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 10:29

Mijn andere kat heb ik ook ontvlooit inderdaad, en het huis had ik al helemaal gesprayd en alle kussens en kleedjes etc gewassen.. Maar toch zitten ze er dus nog..

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 10:34

Stofzuigen stofzuigen en nog eens stofzuigen ;)
Tussen de plintjes, rondom tafelpoten, etc
Sterkte!

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 10:47

Ik zou de seresto bandjes trouwens nog even niet omdoen.. Je hebt haar in een week tijd een pipet gegeven en ze heeft een injectie gehad. Je kunt d'r wel vergiftiging als je nou nog meer gaat gebruiken..

Idd, stofzuigen, kammen en met een beetje pech nog een keer je huis sprayen. En dan vooral alle hoekjes/kiertjes niet vergeten.

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 10:54

Pipetten en vlooienhalsbanden gaan niet samen.
Wat je wel kunt doen is een Vlo-Kill tablet geven van Beaphar. Je ziet dan bijna letterlijk alle vlooien dood van de kat vallen. Ook is het verstandig om je kat te ontwormen. Vlooien kunnen namelijk drager zijn van lintwormen.
Verder zorgen dat je niet alleen het dier behandeld, maar ook de omgeving.
Eitjes van vlooien vallen namelijk in de omgeving. Als je last hebt van vlooien, kan het tot 3 maand duren voordat je er helemaal vanaf bent.
Heb je meerdere dieren in huis? Behandel deze dan ook ;)