Help.. Wel of geen kitten erbij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Celine_Famke

Help.. Wel of geen kitten erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-15 23:16

Hoi Bokkers.

Wij hebben thuis al twee katten. Dit zijn twee gecastreerde Heilige Birmaan katers van 9 jaar oud. Heerlijke rustige, maar toch aanwezige en aanhankelijke katten.
Zij mogen binnen in huis overal (behalve in de badkamer, wc, slaapkamers) en kunnen ook in de vrij grote tuin en via de tuin kunnen ze naar de buren en verder.

Nu leek het mijn moeder een leuk idee om er een kitten bij te nemen. Zij dacht aan een Main Coon kitten. En dan zou ze misschien weer een catery willen beginnen over een tijdje, zoals vroeger met de Heilige Birmanen.
Mij lijkt dat ook heel erg leuk! Een lieve, leuke kitten erbij waar we later dan waarschijnlijk een leuk gezelschap aan overhouden :) En nog een vriendinnetje voor onze katten. Ze zijn namelijk altijd met z'n drieën geweest, maar ongeveer een jaar terug is de oudste (een poes) overleden.

Echter wilt mijn vader er eigenlijk geen dier meer bij. Hij zegt ook steeds dat als deze katten dood zijn er geen andere dieren meer komen. Ik vind dit een beetje gierig overkomen omdat mijn moeder katten heel leuk vind en ik ben een enorme dierenvriend dus elke hond of kat is welkom! (helaas is mijn moeder bang voor honden dus die komt er niet)

Nu heeft mijn vader dus gezegd dat onze twee katers misschien wel in de stress schieten als er een kitten bij komt en dat ze misschien door het hele huis gaan poepen uit protest of dat ze zich niet meer laten zien of veranderen qua gedrag. Of dat ze misschien de kitten niet accepteren.
Dit zegt hij alleen maar om mijn moeder en mij van gedachten te veranderen. Natuurlijk zit er een kern van waarheid in, want het kán gebeuren. Maar ik heb niet het gevoel dat die kans zo groot is.... Of zie ik dat verkeerd? Er zijn zoveel mensen die er een kitten 'bij nemen'..

Alleen nu sprak ik net met mijn moeder en zij zegt nu dus dat er toch voorlopig geen kitten bij komt. Omdat ze toch bang is geworden dat onze katers straks inderdaad overal gaan poepen o.i.d. En dat wilt ze niet. Mijn vader heeft haar dus gewoon bang gemaakt met zijn doem-scenario's.

Ik vind het een beetje overdreven.... Of ligt dat aan mij? En is het risico zo heel groot?
Ik hoor graag hoe jullie erover denken.. :)

colunder

Re: Help.. Wel of geen kitten erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 23:31

Ik denk dat de kans inderdaad groot is dat de katers van slag raken en door stress in huis gaan plassen.

Jesjepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 23:35

Hoi! Wij hadden ook al een kat, en een logeerkat van mn ex. Die was toevallig zwanger, dus op een gegeven moment kwam er een nestje van 5 kittens. Vanaf de geboorte werden ze allemaal geaccepteerd door mn oudste kat, en nu rennen vliegen en stoeien ze samen door huis, maar kunnen ze ook heerlijk samen slapen. Moederpoes is helaas overleden, en voor de andere 4 kittens hebben we een goed huisje gevonden. 2 van deze 'kittens' zijn nu van mn tante, maar komen regelmatig bij ons logeren als ze op vakantie gaat... dit gaat eigenlijk altijd goed, binnen een dag hebben ze zich allevier aan elkaar aangepast, en ik heb nooit uitwerpselen ergens anders gevonden dan op de kattenbak...
t zijn wel allevier vuilnisbakjes, en ze weten echt niet meer dat ze uit tzelfde nest komen...

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 23:38

Wij nemen iedere keer als een kat doodgaat een nieuwe en bijna nooit problemen gehad. Wel hebben we een dominante kater die de andere nog wel eens op stang wilt jagen en zo nu en dan heeft hij periodes dat hij alles onder piest. Maar of dit gelinkt is aan de andere katten, weet ik niet. Mijn vier katten zijn niet close met elkaar, gaan alle vier hun eigen weg, maar dat lukt ze prima. (Bij ons hebben ze dan ook de slaapkamers, dus elke kat heeft een eigen kamer opgeëist)

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 00:05

Interessant om jullie meningen en ervaringen te lezen. Ik hoop dat nog meer mensen reageren!

maaike1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 00:14

Wij hebben 2 maand geleden een kitten gekocht. Ons 2 andere katers (2j en 15j) hebben de eerste dagen wat gegromd er naar maar nooit naast de bak hun behoefte gedaan. Na enkele dagen zijn ze zich gaan ontfermen over de kitten, nu wassen ze hem zelfs :)

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 00:38

Over het algemeen zijn katten solitaire wezens. Ze kunnen dus prima alleen zijn. Een vreemde kat erbij nemen doe je dus vooral voor jezelf.

Vaak tolereert de ene kat de nieuw kat wel. Maar echt vrienden worden komt bijna niet voor. Meestal verdelen ze de ruimte en zullen ze dat goed accepteren.

Als je twee kittens, zusjes of moeder-kind katten heb dan zullen die wel elkaars gezelschap opzoeken. En sneller bij elkaar gaan liggen. Twee katten die op hetzelfde moment thuis komen zullen elkaar ook soms opzoeken.

Kortom, een kat erbij nemen gaat vaak goed als er voldoende ruimte is om elkaar ook uit de weg te kunnen gaan.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 18:05

Ik ga met Heike mee :j wij hebben een asielkat en er een kitten bijgenomen, Dat vind onze asielkat het stomste idee ever 8)7 |o Ze ontwijken elkaar en de asielkat wil niet meer in de kamer komen :(

Eigenlijk gaat het helemaal niet over nog een extra kat maar om je vader die dat niet wil en jij die je zin wil doordrijven. Ik zou zeggen laat je vader en moeder dat lekker samen beslissen en neem zelf katten zoveel je wilt als je op jezelf gaat wonen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 19:21

Ik heb twee katten en heb er ooit een kitten bij gehad. Mijn ene kat kreeg zoveel stress dat hij er letterlijk doodziek van werd. De kitten was sowieso al een opknappertje dus toen hij fit gezond was is hij snel weer naar een ander huisje gegaan.