Mijn vis(sen) gaat dood?!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

InezFlip

Mijn vis(sen) gaat dood?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 12:27

Sinds een tijdje heb ik een aquarium, bak is goed opgestart zoals het moet. Nu vind ik het water al een tijdje niet zo helder (eigenlijk nooit geweest) en heb ik een dooie vis. Mijn kogelvis ziet er ook niet goed uit hij verliest zijn kleur en zwemt bovenin waar hij normaal altijd onderin zwemt. Ben bang dat hij ook dood gaat. Wat kan ik doen?

Suusie22

Re: Mijn vis(sen) gaat dood?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 12:30

Water laten testen! Water in een uitgekookt bakje oid doen (zodat de waardes niet beïnvloed kunnen worden) en ermee naar de dierenwinkel gaan. Is er aan de dode vis wat bijzonders te zien?
Wanneer en hoevaak ververs je het water? en hoeveel haal je er per keer uit? Hoeveel voer je?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 12:30

water testen om te kijken waar de verhoudingen scheef zitten, een goede dierenwinkel kan dit voor je doen, zal niet zoveel kosten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 21:43

Hoe onderhoud jij je aquarium?

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-15 11:10

Heb gister direct me water laten testen. De vakjes die wit horen te zijn werden roze, giftig water dus. Ik kreeg het advies 1/3 water te verversen en er een middeltje bij in te doen wat al de schadelijke stoffwn dood. Helaas trof ik vandaag ook mijn koffelvis dood aan. Ik hoop dat me water snel verbeterd want ben bang dat alles anders dood gaat.

Ik onderhoud me aquarium door 1x in de maand of 6 weken 1/3 deel te verversen. Knip wat plantjes bij en maak me filter schoon. Ik voer best wat maar ze eten alles op er blijft niks liggen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 11:12

Ik had vroeger als kleine jongen ook vissen die in één keer allemaal dood gingen. Wist ik veel dat je het aquarium niet met de toiletborstel schoon mag maken :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 16:35

InezFlip schreef:
Heb gister direct me water laten testen. De vakjes die wit horen te zijn werden roze, giftig water dus. Ik kreeg het advies 1/3 water te verversen en er een middeltje bij in te doen wat al de schadelijke stoffwn dood. Helaas trof ik vandaag ook mijn koffelvis dood aan. Ik hoop dat me water snel verbeterd want ben bang dat alles anders dood gaat.

Ik onderhoud me aquarium door 1x in de maand of 6 weken 1/3 deel te verversen. Knip wat plantjes bij en maak me filter schoon. Ik voer best wat maar ze eten alles op er blijft niks liggen.

Hier ligt het probleem. Je moet iedere week +- 20% van het water verversen. Wanneer je dat niet doet, stapelt de nitraat zich op. In kleine hoeveelheden is nitraat niet giftig, maar in grote hoeveelheden wel. Dus iedere week een gedeelte water verversen! Bij een keer per maand of zelfs zes weken, krijg je dus dit.

Middeltjes ed moet je niet naar grijpen. Het is gewoon achterstallig onderhoud wat er bij jou fout gaat. ;) Voor nu een goede oplossing om inderdaad veel water teverversen om de gifstoffen af te voeren.

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-15 22:18

Ik dacht dat wekelijks teveel was! Heb vandaag weer 1/3 water ververst en easy life aan toegevoegd maar vrees dat er morgen weer een vis dood zal gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 08:18

Nope. Een keer per week is echt noodzakelijk.