Halve marathon lopen met de hond (België)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

TrIjNiE__

Halve marathon lopen met de hond (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 16:17

Hoi bokkers

Ik loop al 2 jaar met het idee om een halve marathon te lopen samen met Max, onze 4-jarige Mechelse Herder. Helaas kreeg ik 2 jaar geleden enorme last van mijn nek en toen we daar eindelijk de oplossing voor gevonden hadden scheurde ik mijn voorste kruisband en mediale meniscus op skivakantie. Hiervoor ben ik in september geopereerd en over 3 weken mag ik terug beginnen met lopen. Het kriebelt steeds harder en Max gaat ook heel blij zijn als hij weer mag meelopen :D

Mijn mama heeft enkele jaren geleden met een vriendin de halve marathon in Kasterlee gelopen en deze zou ik ook willen lopen. Maar nu staat er het volgende in het reglement: 'Het zich laten begeleiden, onverschillig met welk doel en door wie dan ook, is op het parcours niet toegestaan.'
Ik vermoed dus dat de hond, aan mij bevestigd met een heupgordel, niet mee mag doen... Hiervoor kan ik eventueel wel een mail sturen maar dat doe ik dan later als ik zeker ben dat ik mee kan doen. En ik ben bereid om helemaal achteraan te beginnen om geen andere mensen te storen, het gaat niet om het winnen bij ons :D

Nu bestaan er natuurlijk ook Cani Cross wedstrijden, maar die gaan maar tot 8 km en dan is het echt de bedoeling dat de hond voorop loopt en je voortrekt, wat Max niet doet en ik ook niet echt fijn vind. En daarbij zou Max veel te afgeleid zijn door alle andere honden waardoor we niet meer fijn kunnen lopen.

Dus wie weet er een halve marathon waarbij de hond mee mag doen en die in de zomer of het najaar valt zodat we nog kunnen trainen?

Groetjes Katrijn

Greetje63

Re: Halve marathon lopen met de hond (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 18:36

Op kleinere wedstrijden mag het vaak wel. maar altijd in overleg met de organisatie en inderdaad altijd achterin starten om te voorkomen dat anderen over de lijn vallen. Nu lijkt me Kasterlee met soms toch vrij smalle paden niet echt geschikt om zonder een ander te hinderen met een hond te lopen. Het is soms daar sowieso al moeilijk iemand te passeren op sommige stukken en het is natuurlijk niet de bedoeling dat mensen er niet langs komt omdat jij je hond bij hebt. Maar ik kom ze weleens op kleine wedstrijden tegen hoor mensen met een hond. gewoon dus wedstrijden uitzoeken waarbij het parcours je geschikt lijkt en de organisatie benaderen.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 18:41

Waarom zou je dat willen dan? Ik kan me voorstellen dat andere mensen gehinderd worden door een grote hond. Daarbij waar eindigt zoiets? De volgende wil een paard meenemen aan de hand. Zo'n evenement en de afstanden zijn gebaseerd op mensen en niet op dieren. Straks ligt er hondestront op het parcours of als meer mensen hun hond meenemen gasn ze met elkaar vechten. Zou ik als organisatie nooit goedvinden. Ook lekker voor deelnemers die bang zijn voor honden, wrl een voordeel dat ze je dan niet inhalen natuurlijk.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 18:45

Ik begrijp het eigenlijk ook niet zo. Je kan toch lekker trainen samen met je hond? Waarom moet hij zo nodig mee op wedstrijd?

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 18:53

Eigenlijk zouden ze gewoon canicrossen moeten organiseren over lange afstanden. Ik vind dat ook het grote nadeel van canicrossen dat het enkel sprintafstanden zijn. Maar tijdens gewone wedstrijden heb ik niet echt de behoefte mijn hond mee te nemen inderdaad en ja ik vind het ook niet echt sociaal als iemand met een hond of kinderwagen je hindert bij de start. Het levert wel extra risico's op. En zolang het die ene of die twee zijn gaat het goed (en gun ik ze het ook van harte). Maar zodra het officieel toegestaan zou worden kan het heel snel uit de hand lopen.

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 21:05

Kuggur schreef:
Ik begrijp het eigenlijk ook niet zo. Je kan toch lekker trainen samen met je hond? Waarom moet hij zo nodig mee op wedstrijd?

Natuurlijk train ik graag met mijn hond, maar ik zou graag 1 keer een wedstrijd willen meelopen! En aangezien hij er altijd bij is met de training en ik enorm veel steun aan hem heb zou ik hem er gewoon graag bij hebben op wedstrijd :)

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 21:06

Greetje63 schreef:
Eigenlijk zouden ze gewoon canicrossen moeten organiseren over lange afstanden. Ik vind dat ook het grote nadeel van canicrossen dat het enkel sprintafstanden zijn. Maar tijdens gewone wedstrijden heb ik niet echt de behoefte mijn hond mee te nemen inderdaad en ja ik vind het ook niet echt sociaal als iemand met een hond of kinderwagen je hindert bij de start. Het levert wel extra risico's op. En zolang het die ene of die twee zijn gaat het goed (en gun ik ze het ook van harte). Maar zodra het officieel toegestaan zou worden kan het heel snel uit de hand lopen.

Dat zou inderdaad heel leuk zijn, canicross met lange afstanden. Ik vind sprinten vreselijk, loop veel liever op eigen tempo :)

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 21:09

piezze schreef:
Waarom zou je dat willen dan? Ik kan me voorstellen dat andere mensen gehinderd worden door een grote hond. Daarbij waar eindigt zoiets? De volgende wil een paard meenemen aan de hand. Zo'n evenement en de afstanden zijn gebaseerd op mensen en niet op dieren. Straks ligt er hondestront op het parcours of als meer mensen hun hond meenemen gasn ze met elkaar vechten. Zou ik als organisatie nooit goedvinden. Ook lekker voor deelnemers die bang zijn voor honden, wrl een voordeel dat ze je dan niet inhalen natuurlijk.

Max mag niet stoppen tijdens het lopen dat weet hij dus van hondenstront hebben ze al geen last. Langs de ene kant is het associaal inderdaad, ik ben dan ook bang dat ik geen wedstrijd ga vinden waar hij bij mag zijn. Als dat zo is, pech dan, maar ik wil het wel proberen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 21:16

In Hasselt heb je jaarlijks de Dwars Door Hasselt van 3 verschillende afstanden. Ik heb er vaak in meegelopen maar in de krant verschijnt dan ook altijd een foto van mensen die met hun hond hebben meegelopen. Dus daar mag het wel.

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 21:45

MaricoGraphy schreef:
In Hasselt heb je jaarlijks de Dwars Door Hasselt van 3 verschillende afstanden. Ik heb er vaak in meegelopen maar in de krant verschijnt dan ook altijd een foto van mensen die met hun hond hebben meegelopen. Dus daar mag het wel.

He leuk daar woont mijn oma :D Maar dat is waarschijnlijk op straat? Dat vind ik niet fijn en is niet zo gezond voor de hond zijn pootjes :)

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 21:47

Ik train ook met mijn Shetlander, maar die laat ik toch ook niet meelopen? Lijkt me erg irritant als er een hond mee loopt.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 22:01

TrIjNiE__ schreef:
piezze schreef:

Max mag niet stoppen tijdens het lopen dat weet hij dus van hondenstront hebben ze al geen last. Langs de ene kant is het associaal inderdaad, ik ben dan ook bang dat ik geen wedstrijd ga vinden waar hij bij mag zijn. Als dat zo is, pech dan, maar ik wil het wel proberen.

Oh maar bij sommige wedsstrijden zie ik het dus bij sommige wedstrijden mag het schijnbaar wel. Toevallig stond er deze maand in de runners een verslag van de eenhoornloop , een halve marathon lang het ijselmeer (voor jouw dus wat ver weg) en daar liep een Alaskan Malamute mee. maar dat was een wedstrijd met maar 60 mensen aan de start. Ja dan kan zoiets vaak nog wel.

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 22:19

Ik denk dat ik dan maar gewoon train met de hond en de westrijd zonder hem loop. Dan mag hij supporteren :D

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 10:36

Manlief loopt eigenlijk altijd met hond in wedstrijden. Alleen als er uitdrukkelijk bij staat verboden voor honden (zoals rennen door een natuurgebied) of bij extreme drukte doet de hond niet mee of hooguit de laatste kilometer voor het idee.

Hij doet dit nu al bijna 15 jaar en heeft er nog nooit problemen mee gehad. Vaak reageert de organisatie juist erg blij als hij over de finish komt met hond. Soms is er zelfs nog een medaille voor de hond ook nog die ze dan omhangen :') . En in de uitslag staat soms een aparte categorie dan later die van man met hond.

Oftewel gewoon meenemen. :j

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 16:14

karuna schreef:
Manlief loopt eigenlijk altijd met hond in wedstrijden. Alleen als er uitdrukkelijk bij staat verboden voor honden (zoals rennen door een natuurgebied) of bij extreme drukte doet de hond niet mee of hooguit de laatste kilometer voor het idee.

Hij doet dit nu al bijna 15 jaar en heeft er nog nooit problemen mee gehad. Vaak reageert de organisatie juist erg blij als hij over de finish komt met hond. Soms is er zelfs nog een medaille voor de hond ook nog die ze dan omhangen :') . En in de uitslag staat soms een aparte categorie dan later die van man met hond.

Oftewel gewoon meenemen. :j

Oh wat leuk :D Is dat in België dat hij dat doet?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 16:22

Nederland, belgie, frankrijk, duitsland. Waar hij rent rent in principe de hond mee, eerder onze oude bordercollie greyhound, nu onze kruising russel/whippet. Veel mensen herkennen hem op wedstrijden nu ook vanwege de hond. Ze zijn al eens gefilmd door de regionale omroep ook, hebben met foto in de krant gestaan en meer van dat soort dingen. Slaat eigenlijk nergens op, hij rent gewoen en neemt zijn trainingsmaatje mee. :+

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 16:28

karuna schreef:
Nederland, belgie, frankrijk, duitsland. Waar hij rent rent in principe de hond mee, eerder onze oude bordercollie greyhound, nu onze kruising russel/whippet. Veel mensen herkennen hem op wedstrijden nu ook vanwege de hond. Ze zijn al eens gefilmd door de regionale omroep ook, hebben met foto in de krant gestaan en meer van dat soort dingen. Slaat eigenlijk nergens op, hij rent gewoen en neemt zijn trainingsmaatje mee. :+

Oh dat zou ik dus echt niet leuk vinden, dat ze me gaan filmen enzo :o Maar nu heb ik weer hoop om een marathon te vinden waar Max lekker mee kan! Loopt de hond bij jullie aan de leiband?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 16:43

In pricipe gewoon aan de lijn, ze hebben aangeleerd om rechts te lopen en kennen bij bochten ook de term links en rechts. Daardoor hoeft hij eigenlijk nooit te trekken om ze de bocht om te krijgen. Hij start wel altijd redelijk achteraan om het gedrang bij de start niet te hoeven meemaken met hond. De kans op struikelen is dan te groot ook.

Op stukken parcours waar het verantwoord is kwa drukte en waar het mag gaan ze wel stukken los, zoals bv op een strandloop oid. Maar de meeste tijd dus aan de riem. Het filmen was hij zich ook niet van bewust, we zagen in het tv verslag pas dat ze hem een stuk hadden gefilmd met echt commentaar eronder enzo. :') .

Belangrijk is dat je hond erop getraind wordt en dat je eens bij een klein en rustig loopje went aan de speakers, de muziek, de grote groep mensen, drinken uit een bekertje en lopen tussen publiek bij de finish. Niet elke hond vindt dat even leuk. Die van ons genieten echt van de aanmoedigingen. Zelfs onze bangste herplaatsers die moeilijk zijn met mensen, muziek en drukte zie je groeien als ze aangemoedigd worden. <3 onze kleine rat kunnen we juist het beste heropvoeden door de hardloopwedstrijden. Ze is daar zo verzot op dat ze zich door alle hardlopers laat aanraken omdat ze haar VRIEND zijn omdat ze hardlopen. :j

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 17:39

De termen links en rechts kent Max ook en hij wisselt ook van kant op commando dus dat zit goed :j Los laten lopen ga ik toch maar niet doen, lijkt me ook niet fijn voor andere mensen.

Hmm dat wennen aan muziek etc is inderdaad wel handig, dat ga ik zeker proberen als we weer even aan het trainen zijn! Ik heb er zo'n zin in, nog 3 weken wachten :):)

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 21:36

Ik denk dat ik er eentje gevonden heb: De bosmarathon in Buggenhout :D Er staat een verslag van iemand op een blog en daarin staat dat er een meneer meedeed met zijn hond. Dit jaar is ie op 23 september dus nog tijd genoeg om te trainen!

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 21:51

Leuk maar ik zou toch wel vooraf contact opnemen met de organisatie. Want om net als de man van Karuna dat zonder overleg te doen vind ik echt niet kunnen. Natuurlijk staat het niet in elk wedstrijd regelement omschreven terwijl het toch echt niet de bedoeling is. Maar daar staat ook nooit dat je er niet met je paard mee mag doen of met je kat. Daarnaast voorkomt het ook voor jezelf teleurstelling als je ze je toch uit de wedstrijd halen.

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-15 07:11

Greetje63 schreef:
Leuk maar ik zou toch wel vooraf contact opnemen met de organisatie. Want om net als de man van Karuna dat zonder overleg te doen vind ik echt niet kunnen. Natuurlijk staat het niet in elk wedstrijd regelement omschreven terwijl het toch echt niet de bedoeling is. Maar daar staat ook nooit dat je er niet met je paard mee mag doen of met je kat. Daarnaast voorkomt het ook voor jezelf teleurstelling als je ze je toch uit de wedstrijd halen.

Ja dat ga ik uiteraard nog doen! :j