Kromme rug

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shenavallie

Kromme rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 14:48

Wij hebben sinds enige tijd één keer in de week een oppashondje, maar al vanaf het begin heb ik het gevoel dat het niet helemaal goed zit in haar achterhand/rug. Ze is nog maar een jaar oud en elke keer als ze lang gelegen heeft, dan staat ze er bij het opstaan als een Unox-rookworst bij. Volledig bolle/kromme rug, waarbij haar voor- en achterpoten dicht bij elkaar staan. Zo dribbelt ze een paar passen en na wat uitrekken, loopt ze weer redelijk normaal. Zij het dat haar achterhand wat stijf in de poten blijft. Op Internet vind ik wel allerlei mogelijkheden en ik overweeg om met haar naar de DA te gaan, maar zou graag willen weten of iemand dit fenomeen (her)kent. Ze is heel schuchter en vindt het niet fijn als je haar kop of achterhand wil aaien, pas als ze je helemaal vertrouwt. Tot nu toe ben ik - samen met de eigenaar - de enige bij wie ze dat toestaat, verder duikt ze bij iedereen weg. Ik heb sterk het gevoel dat ze in het verleden mishandeld is geweest, daar ze dezelfde karaktertrekken vertoont als onze heel vroegere eigen hond. Herkent iemand dit of heeft iemand een sterk vermoeden wat het zou kunnen zijn?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 14:57

Wat zegt de eigenaar zelf ervan?
Hij is degene die er evt mee naar de DA zou moeten om het na te laten kijken.

Ikzelf heb een onderdanige hond gehad die zo (niet op haar kop mogen aaien ed.) reageerde op vreemde (en die was niet mishandeld geweest).
Van bovenaf benaderen is een dominante actie en sommige bangere/zeer onderdanige honden) kunnen hier sterk op reageren.
Laat een vreemde haar bv onder haar kopje aaien, dat is veel minder bedreigend.
Daarnaast zijn er genoeg honden die er nooit van houden als ze aangehaald worden door een vreemde.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 15:15

Wij hebben zelf altijd honden gehad/getraind, maar kunnen helaas geen eigen hond meer hebben vanwege onze onregelmatige werktijden (en als ik iets niet vind kunnen, dan is het een hond de hele dag alleen thuis laten). Zodoende zijn het baasje en wij "geholpen": hij heeft een dagje vrij en kan doen wat hij wil (meestal gaat hij ergens heen waar honden niet zijn toegestaan) en wij hebben nog een beetje het idee dat er een beestje in huis is. Van alle honden die wij en mijn ouders in het verleden hebben gehad, vertoont zij precies hetzelfde karakter als degene die toen ook mishandeld was. Vandaar mijn vermoeden. Ze is onderdanig, maar daar hebben we in het verleden ook exemplaren van gehad en die hebben we er ook "overheen" geholpen. Maar toch vriendelijk van je om dit te benoemen! ;)

De eigenaar laat zich heel snel iets aanpraten (erg goedgelovig), waardoor hij de laatste tijd enorm veel kosten heeft gemaakt (niet allen bij de DA, ook bij dierenwinkels en hondencursussen). Toen deze hond een onstoken hechting had (sterilisatie), waar ik hem op wees, ging hij direct naar de DA. Uiteraard goed, maar deze dierenarts heeft in de afgelopen jaren bij voorgaande honden al hele ski-vakanties aan deze man verdiend. Nu bleek het heel normaal te zijn dat een hechting kan ontsteken en dat een hond dit prima zelf schoon kan houden. De plek was in no-time minder vurig en zelfs verdwenen. Ik vind het een drol van een DA, omdat hij dieren onnodig lang blijft behandelen. Zo hadden wij een kat die (bleek achteraf) van een broodfokker kwam en allerlei ziektes had, van voor en achter bloedverlies had, alles liet lopen, etc. Het beestje was meer een hoopje ellende dan dat ze erop vooruit ging, maar die DA wilde maar blijven doormodderen. Toen heb ik een 2ndO laten doen en werd gezegd dat ze allang uit haar lijden verlost had moeten worden. Maar dat even terzijde.
Ik ben bang dat de eigenaar zich weer zorgen gaat maken (en hij heeft al zoveel andere zorgen, lang verhaal) en nóg meer kosten kwijt is. Daarom wilde ik - mede omdat ik tenslotte ook voor haar zorg - zelf naar een DA gaan. Ik heb dit al eens aangehaald, dat als ik eens voor een situatie zou zitten dat ik dan met haar naar een DA zou gaan, maar toen werd de eigenaar "boos": hij wil het zelf bekostigen. Maar voordat ik hierover ga beginnen met hem, wil ik eerst even weten of er mensen zijn die dit herkennen.

Aanvulling: mijn zoon mag haar sinds kort aaien, mijn man vindt ze na al die weken nog steeds "eng".