Lensvertroebeling konijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lenora_C

Lensvertroebeling konijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 14:04

Mijn konijn was de laatste tijd een beetje lomp en kon zijn andijvie niet zo goed vinden, ook sprong hij minder snel op als normaal wanneer ik naar zijn kooi liep.
En vandaag heb ik (denk ik) de reden gevonden! Zijn ene lens is spierwit geworden en ook zijn andere oog begint troebel te worden.

Ik zit nu heel erg in dubio over wat ik met meneer aan moet. We hebben het hier voor een blauwe Wener een gecastreerd mannetje. Hij word in april dit jaar 10 jaar, ik heb hem al vanaf dat hij 6 maand oud was. Inmiddels woont hij alleen, want zijn vriendin had helaas niet zo'n lang leven als hij heeft. Aangezien hij toen ook al een jaar of 8 was, heb ik er voor gekozen geen ander bij te nemen, ik wil namelijk geen nieuwe konijnen meer.
(Ik hoop dat jullie hier niet over willen struikelen, ik weet dat het slecht is om een konijn alleen te houden. Ik voel me er vaak genoeg schuldig over. Maar ik ben van mening dat een konijn van 8 jaar naar een opvang doen, niet goed is. En een andere oud vriendje "lenen" gaat er op neer komen dat ik weer aan een konijn vast ga zitten, want het geleende konijn ging ik mooi niet terug geven).
Hij slijt zijn dagen voornamelijk in zijn hok. Waar hij vroeger, blij door het hele huis huppelde is het nu al te veel moeite voor hem om over het randje te springen. De ene keer per week dat hij dit wel doet gaat hij direct naast zijn hok liggen.
Hij ligt steeds vaker helemaal plat zijn hok. Zo'n drie keer per week sluip ik op zijn hok af omdat ik denk dat hij niet meer is. Opstaan gaat hem niet meer soepel af, hij valt altijd een paar keer om. Hij onderhoudt zijn vacht niet meer en hij is ook steeds gevoeliger voor diarree.

Maar ja, op zijn andijvie is hij erg enthousiast, wortelloof is een geschenk uit de hemel voor hem en ook van een goede aai over zijn bol geniet hij duidelijk.

Maar straks wordt hij echt blind... en wat heeft hij dan nog aan zijn leventje? Heeft hij op dit moment wat aan zijn leven? Ik weet het niet? Ik weet niet waar deze vertroebeling vandaan komt, of ik er wat aan kan doen, en of het nog eerlijk is voor hem om er wat aan te doen?
Wie heeft raad wat ik met mijn bejaarde man aan moet?

MarlindeRooz

Re: Lensvertroebeling konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 14:23

In ieder geval naar de dierenarts toe?
Ik zou alleen niet meer beginnen aan elke dag medicatie er in stoppen want dan wordt het dwangvoeren en dat kost hem enorm veel energie gok ik zo.

Lenora_C

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 15:48

Ik heb telefonisch contact met de dierenarts gehad. Zeer waarschijnlijk is het staar veroorzaakt door zijn ouderdom. Hij zal er geen pijn aan hebben, maar zijn zicht wordt steeds slechter, tot hij blind is.
Ik ga kijken hoe hij zich ontwikkeld, mocht hij er bij komen te zitten als een dood vogeltje, dan laat ik hem gaan.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 16:17

Lenora_C

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 16:58

Nee het lijkt absoluut niet op e. Cuniculi. Hij kan wel uit zijn hok, alleen heeft hij de energie niet. Hij springt tijdend het schoonmaken van het hok vaak in de kattenbak die veel hoger is. Ook plast hij absoluut niet meer. Het laaste jaar plast hij amper. Vroeger moest je zijn kooi zeker twee maal per week schoonmaken imv plas, maar nu vraag ik me wel eens af waarom ik het helemaal leeg haal elke week, maar 1 mini plasplek te vinden.
Veder geen gekke dingen met zijn kop

Het oog is ook niet geheel verkleurd, echt enkel de lens. Eventueel kan ik hier een foto van plaatsen.
Mocht ik wel e. Culicuni vermoeden dan gaan we zeker wel langs bij de arst.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 20:56

Bij zo weinig plassen had ik in ieder geval wel een urineonderzoek gedaan en zo nodig een röntgenfoto laten maken. Blaasstenen en blaaszand ligt dan op de loer.

Bij EC is ook niet het gehele oog verkleurd en elk geval staat op zichzelf dus heel wisselend wat betreft de invloed op het oog.
Medicijn kost geen drol, kan geen kwaad dus ik geef het ten alle tijden aan de oudjes waar ik maar iets zie wat mogelijk EC kan zijn en de meeste knappen er goed van op. Ik schuif dan ook vrijwel niks af op ouderdom, ook zoiets als dat plassen zou ik veel verder laten onderzoeken. Ouderdom komt vaak met klachten, maar wel klachten waarbij geholpen moet worden en prima te verhelpen zijn.

Lenora_C

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 21:15

Natuurlijk heb ik met het weinig plassen ook contact op genomen met de dierenarts. Ook krijgt meneer elk jaar zijn inenting plus een algemene gezondheidskeurig. Waar hij elk jaar glansrijk voor slaagt.
Ik vind het naar dat je sugereert dat ik mijn konijn niet goed onderzoek.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 00:31

Ik zeg helemaal nergens dat jij je konijn niet goed onderzoekt, want dat is de taak van de dierenarts oftewel de dierenarts onderzoekt wel erg weinig. Daar kan jij niks aan doen, maar te vaak worden dingen op ouderdom afgeschoven door een dierenarts en dat klopt vaak niet. Ik denk namelijk niet dat hij al bloedonderzoek en röntgenfoto's heeft genomen? Want alleen daarin kan je meer dingen te weten komen over de dingen die hij nu heeft. Ik bedoel van buiten zie je bij een konijn helaas erg weinig en dat zou een dierenarts moeten weten. Ik zeg dus helemaal niks over wat jij niet goed doet, maar ik geef wel aan wat ik wel zou doen en dat is meer onderzoek. En dat zeg ik uit ervaring, daar ik er honderden per jaar zie en bij de minste twijfel dan komt er meer onderzoek en vaak heeft het gewoon een achterliggende oorzaak.
Het is je eigen beslissing overigens wat je met deze informatie doet en ik hoop dat je het niet nogmaals verkeerd opvat.

Lenora_C

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 06:55

Nee er is toen voor het weinig plassen geen foto gemaakt en ook geen bloed afgenomen. Aangezien hij nu al zeker 1.5 jaar minder plast, verwacht ik ook niet dat dat nog zin heeft. Ik denk dat hij dan inmiddels wel helemaal verstopt had gezeten. Ook lijkt het me dat hij daarvoor onder narcose moet? Dat lijkt me ook niet verstandig met een konijn dat de 9 jaar gepasseerd is.

Ik heb gewoon absoluut niet het idee dat hij ziek is. Ik ken het dier al heel zijn leven en weet inmiddels wanneer hij zich slechter voelt. Je moet het niet zien als onwil om naar de dierenarts te gaan. Maar als ik naar de symptomen van EC kijk en naar mijn konijn is het enige wat klopt, zijn oog. Als ik één symptoom heb van een ziekte, wil dat nog niet zeggen dat ik die ziekte heb.
En eerlijk? ik wil mijn konijn niet onnodig pesten met 28 dagen aan medicijnen. Dat gaat hem veel stress op leveren. Is er een test om te bepalen of er sprake is van EC? Dan zou ik die wel willen doen. Zo niet, dan wacht ik af hoe hij zich ontwikkeld. Nogmaals, geen onwil om naar de dierenarts te gaan, hij heeft me in zijn 9 jarige leeftijd al vaker de dierenarts gezien dan menig ander konijn, ook voor kleine dingen en twijfel gevallen.

Gisteren had ik hem even bij mij op de bank. Waarom hij niet meer goed vaak uit zijn hok komt is denk ik een probleem van het verminderde zicht. Hij huppelde bijna van de bank af, hij heeft geen idee meer van diepte.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 00:10

Nee, voor een foto van de blaas of bloedonderzoek hoeft hij niet onder narcose hoor :)
Ik denk persoonlijk meer aan blaaszand of blaasstenen waardoor hij minder plast. Toevallig vandaar bij een konijn een blaassteen laten verwijderen, deze zat er schijnbaar ook een behoorlijke tijd, plaste ook erg weinig. Het kan heel lang sluimeren. Ik ben zelf gewoon heel erg alles 100% uitsluiten, zeker zo'n oudere check-up met bloedonderzoek en een foto vind ik persoonlijk heel fijn om zeker van de conditie te zijn.

Betreft de kuur van 28 dagen, dat meng ik zelf gewoon altijd door peerhapje van Olvarit, likken ze zo uit een spuitje dus juist een feestje ipv stress.
Bloedonderzoek is nodig om EC uit te sluiten helaas en zelfs dan niet 100% zeker, omdat zoveel konijnen drager zijn en je niet weet of dat er vandaan komt. Overigens is medicatie hiervoor gewoon te bestellen en hoef je niet perse naar de dierenarts.
Ik ben zelf zo voorzichtig met EC, omdat ik vorige week weer een konijn heb binnen gekregen die ze al te lang hebben laten lopen. Die tolt en tolt maar, hele lichaampje gaat niet goed. Ben bang dat ik daar de keus voor moet maken dat het te laat is om nog te behandelen. Ik ben zelf in deze daarom altijd liever voor te snel behandelen en te voorkomen dat, dan afwachten zeg maar. Maar dat zal je wellicht wel begrijpen met zoveel dingen die ik hier mee maak, net als ik jou ook begrijp dat je hier anders tegen aan kijkt en alle begrip heb hoe en wat je beslist over je konijn. Ik geef daarom ook alleen mijn visie wat ik zelf voor stappen zou doorlopen.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 10:59

Lenora_C schreef:
Maar als ik naar de symptomen van EC kijk en naar mijn konijn is het enige wat klopt, zijn oog. Als ik één symptoom heb van een ziekte, wil dat nog niet zeggen dat ik die ziekte heb.

Het omvallen met opstaan kan er ook door komen. Natuurlijk kan dat ook aan stramheid liggen of aan beide. Maar na het lezen van alleen jouw eerste bericht was mijn idee ook of er misschien EC in het spel is.

En zou ik goed kijken wat je kan doen om zijn leven nog zo aangenaam mogelijk te maken. Mijn konijn kon op het einde ook niet meer in de kooi springen, dus ik heb in haar ren de reismand neergezet met strooisel er in, zodat ze maar over een heel klein randje heen hoefde. En zij hupste ook niet zo ver meer, maar ging nog wel iedere dag naar een favoriet plekje om daar een tijd te liggen dutten.
En misschien wat pijnstilling gaan geven.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 14:58

Citaat:
Hij slijt zijn dagen voornamelijk in zijn hok. Waar hij vroeger, blij door het hele huis huppelde is het nu al te veel moeite voor hem om over het randje te springen. De ene keer per week dat hij dit wel doet gaat hij direct naast zijn hok liggen.
Hij ligt steeds vaker helemaal plat zijn hok. Zo'n drie keer per week sluip ik op zijn hok af omdat ik denk dat hij niet meer is. Opstaan gaat hem niet meer soepel af, hij valt altijd een paar keer om. Hij onderhoudt zijn vacht niet meer en hij is ook steeds gevoeliger voor diarree.

Citaat:
Ook krijgt meneer elk jaar zijn inenting plus een algemene gezondheidskeurig. Waar hij elk jaar glansrijk voor slaagt.

Wanneer is je konijn voor het laatst goed onderzocht?

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 22:53

Het lijkt mij ook erg op e cuniculi. Mijn konijn is er net weer helemaal van genezen. (heeft 4 maanden geduurd) Viel zelf vaak om. Zij had een parasiet in haar oor dus een erg scheef kopje. Maar je heb veel varianten. Wat je ook zegt was dat hij z'n vacht niet meer schoonmaakt. Mijn konijn was ook helemaal vies omdat ze dat niet meer deed, met dat oog zou ook wel een aanwijzing kunnen zijn op ec. Is z'n kontje ook erg vies? (Plak poep aan zijn kont?) Als een konijn teveel eten krijgt of hij heeft helemaal geen trek eet hij zijn blindedarmkeutels niet meer op en gaan die keutels aan zijn kont plakken.