Kat ontvlooien mislukt, wat nu?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fireheart

Kat ontvlooien mislukt, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 17:50

Juist -O- ik weet dat dit mijn tweede bb-topic is in één week, maar ik kan er nergens iets over vinden.

Onze kat is (precies) 3 maanden geleden in het asiel ontvlooid met Stronghold.
Vandaag besloten we het dus weer te doen, met Advantage, maar erg goed ging het niet.
Katlief werd helemaal gek voordat het hele pipetje leeg was, waardoor de helft over mijn hand heen kwam en niet op hem.

Wat nu? Kan het heel veel kwaad dat niet het hele pipetje op zijn huid geleegd is?
Hij is een buitenkat, dus kan ik nu verwachten dat ik binnenkort vlooien over de vloer heb? Of heeft een half pipetje ook effect?

Ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft, want het zit me niet echt lekker.

Goof

Re: Kat ontvlooien mislukt, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 17:51

Zo snel heeft een kat geen vlooien, zal wel meevallen ;)
Die van mij worden zelden ontvlooid en komen dagelijks buiten. Ze hebben nooit vlooien.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 17:53

Bijkomend voordeel is dat ALS ze binnenkomen, jij ook preventief behandeld bent :D

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 17:53

Nou mijn kat kwam zelden buiten heb ook een hond en hij zat echt altijd onder de vlooien als ik niet genoeg vlomiddel gaf.

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 17:56

Er zijn wel heel veel katten met vlooien op het moment, maar ik zou niet nog een pipet geven.
Dan kan het zijn dat de kat een overdosis krijgt, ik zou even een maand wachten en dan nog een pipet geven.. En dan goed vast laten houden door iemand!

Loei

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 17:57

Maar op de vlo die op de hond komt, komt nooit op de kat. Dat is een andere soort. Mijn kat heeft ook nooit vlooien.

Maar een half pipetje geeft in ieder geval niet voldoende bescherming. Weet niet hoe zwaar je kat is en voor hoeveel kilo je pipetjes geschikt zijn? (<4kg of 4kg>)

Maar inderdaad niet nog een pipet doen. Volgende maand maar weer.
Laatst bijgewerkt door Loei op 08-01-15 17:57, in het totaal 1 keer bewerkt

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 17:57

Stronghold helpt maar een maand tegen vlooien dus voor de ontvlooiing was je dan "in regel" 2 maand te laat geweest. Heb je een vlooien kunnen ontdekken? Krabt de kat? Het kan verder geen kwaad. Als je wel vlooien hebt ontdekt bij je kat kun je overwegen je huis te behandelen met een omgevingsspray. Dan pak je je huis ook aan,
Ik zou nu geen nieuwe dosis geven, maar gewoon 4 weken wachten met een volgend pipet.
Houdt ook je eigen huis in de gaten. Ontvlooïngsmiddelen zijn nou eenmaal geen lekkere middelen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 18:02

Shirley schreef:
Bijkomend voordeel is dat ALS ze binnenkomen, jij ook preventief behandeld bent :D

:D

Ik denk dat je vooral moet oppassen voor vlooien die meelezen, die weten nu allemaal dat jouw kat maar half beschermd rondloopt.

(Ontvlooien doe je preventief en kan best een keertje overgeslagen worden, het is sowieso geen noodzaak.)

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 18:08

@Loei, de kat is 3,9 kg, maar het middel is voor katten van 4 kg en zwaarder :j
Dierenarts zei dat dat geen kwaad kan.

@annepaardoes, 1 maand :o? Ik dacht 3 maanden! Dat is in ieder geval wat ik gelezen heb.
Ik heb met de vlooienkam nog geen vlooien op hem kunnen ontdekken en er ook geen rond zien springen.
Hij krabt zich wel soms, maar niet zo enorm veel.

@Air, dus dat is wat ik op mijn schouder zie loeren >;) :')

Bedankt voor de snelle reacties!
Ik was ook van plan om het idd pas over 4 weken weer te doen, omdat het toch een soort gif is wat je op zijn huid strooit.

Dit was de eerste keer dat we hem ontvlooide en hij was zo ontzettend snel weg opeens.
Volgende keer nog beter vasthouden dus, ik baal ontzettend nu...

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 18:15

Volgende keer op je knieën gaan zitten en tussen je benen klemmen.
Ik ontvlooi trouwens vrijwel nooit, in de 3 en half jaar dat we hier wonen heb ik de katten maar 3 keer behandeld en toen hadden ze ook echt vlooien, preventief ontvlooien vind ik wel zo'n onzin.
In de tijd dat ik gastgezin was kreeg ik vaak genoeg kittens met vlooien, dat is nooit overgegaan op mijn eigen katten.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 18:16

Als pipetten de volgende keer ook echt een ramp zijn zou je ook kunnen kiezen voor tabletten ter ontvlooiing. Ook heb je banden tegen vlooien, maar ik weet niet hoe de ervaring daarmee is met buitenkatten qua ergens achter blijven haken.

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 18:59

Loei schreef:
Maar op de vlo die op de hond komt, komt nooit op de kat. Dat is een andere soort. Mijn kat heeft ook nooit vlooien.

Dit klopt niet. Het is inderdaad zo dat je honden- en kattenvlooien hebt, maar bijna alle vlooien op honden en katten zijn kattenvlooien. De kattenvlooien kunnen op ook op honden en konijnen zitten. Hondenvlooien alleen op honden.

oneside

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 22:04

Shirley schreef:

:))

Zou me niet al te druk maken.
Zo snel krijg je echt geen vlooien.
Zou het btw ook niet al te vaak doen...

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 22:28

Mijn. Katten krijgen ieder half jaar een vlooienprik. De vlooien worden onvruchtbaar en dat voorkomt een hoop. Af en toe ern pipetje erbij en hoppa never nooit geen last meer.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 22:33

Advantage voor 4kg plus is presies de dubbele dosering van de andvantage onder de 4kg. Aangezien de kat 3.9kg weegt zou deen halve pipet voor de grote kat dus eigenlijk voldoende zijn.

Zou me er niet te veel zorgen over maken en dan over een maand weer behandelen.

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 08:32

Bedankt voor alle reacties!
Voel me er nu al een stuk geruster op :D.
Volgende maand gaan we het gewoon weer proberen en dit keer wel op de juiste manier!