Hoe zorg ik dat onze (jacht)hond haar energie kwijt kan...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoe zorg ik dat onze (jacht)hond haar energie kwijt kan...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 15:19

.... zonder zichzelf en anderen in gevaar te brengen?

Het verhaal:
Wij hebben een hond van bijna 1 jaar, gekregen toen ze 4 maanden oud was. Ze komt uit Portugal en is opgegroeid bij een stichting die haar moeder inclusief pups van straat had gehaald. Er is dus niks bekend over haar achtergrond. Het is een mixje van rassen, maar jachthond zit er overduidelijk in. :+
We hebben ook nog een Kelpie (reu) van 3,5 jaar oud. Die twee zijn dol op elkaar, hebben dezelfde energie en kunnen heerlijk rennen en ravotten. Pim, de Kelpie, luistert erg goed en is erg baasgericht, daar is hij het type hond natuurlijk ook voor. Saar is ongeveer het andere uiterste. ;) Superlief en altijd in voor aandacht en leuke dingen totdat ze iets ruikt/ziet/hoort wat interessanter is en haar instinct direct aanspreekt.

Vanaf het begin was al duidelijk dat ze erg gefixeerd is op alles wat klein is en beweegt, zo vertrouw ik haar absoluut niet met mijn ratten en andere kleine dieren. De eerste maanden ging het met loslopen in het bos nog wel goed, maar inmiddels is dat eigenlijk geen optie meer.
In september heeft ze een jonge haas opgejaagd en gebeten (het beestje wist uiteindelijk te ontkomen, maar het scheelde weinig) en sindsdien is ze alleen nog maar bezig met jagen.

Ik train en wandel veel met de honden, alle 'standaard' gehoorzaamheid oefeningen beheerst ze. Als ze losloopt let ik steeds goed op en ik ben ook altijd veel bezig met terugroepen, haar uit haar focus halen door te spelen/te belonen en op risicostukjes gaat ze aan de lijn. Dat ging een hele tijd prima, maar inmiddels jaagt ze niet alleen meer maar speurt ze ook. Overal zijn natuurlijk geuren, dus ze is een en al focus waar ik haar niet uit krijg. Ze loopt dan ver weg, steekt gerust drukke wegen over en ik sta soms een half uur te wachten. Het gevolg is nu dat ze alleen nog in omheind gebied losloopt (zo/n 3 keer per week) en verder met de wandelingen een een lange flexlijn loopt. Ik durf en wil haar niet meer loslaten. Ik wil niet op mijn geweten hebben dat ze een dier vangt, maar ook wil ik niet dat ze zelf platgereden wordt.

Maar goed, ik ben zelf heel erg van dieren laten doen wat ze van nature in zich hebben en tegemoetkomen aan hun behoeftes... Met Pim doe ik bijvoorbeeld veel aan drijven en andere actieve sporten omdat zijn soort dat nodig heeft. Denkspelletjes doen we ook veel met beide honden. Alleen dat jagen en speuren (en lekkere stukken rennen), hoe ga ik dat mogelijk maken voor Saar zonder dat er daadwerkelijk een dier voor vermoord wordt en zij zelf in gevaar is? Ik heb geinformeerd naar jachttraining, daar zijn alleen rashonden (jachttypes) welkom dus die viel helaas af. -O- En ik moet er sowieso bij zeggen dat ik zelf niet train op de 'klassieke' manier en veel trainingen en hondenscholen dus al niet aansluiten bij mijn manier van werken. Ik kan en wil overigens wel een stuk reizen voor iets geschikts.

Zijn er mensen die dit herkennen en tips hebben? Ik weet hoe ik haar bezig kan houden en ze komt niks tekort qua wandeltijd/aandacht/geestelijk bezig zijn. Maar dat echte speuren, waarbij ze het vuur in haar ogen krijgt.... Ik gun het haar gewoon om af en toe even lekker te kunnen doen wat in haar bloed zit...

RavenIris

Re: Hoe zorg ik dat onze (jacht)hond haar energie kwijt kan...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 15:22

Misschien is clean boot hunting wat voor haar?
Dan kan ze af en toe echt helemaal haar ding doen :)

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 15:24

Pfoe lastig zeg, ik ook niks weten nu. Vind het wel echt top dat je echt iets voor haar probeert te zoeken! Petje af :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 15:30

RavenIris schreef:
Misschien is clean boot hunting wat voor haar?
Dan kan ze af en toe echt helemaal haar ding doen :)

Ik moest het even opzoeken, maar dat lijkt me inderdaad leuk! Ik ga me er eens verder in verdiepen. :)

Judass schreef:
Pfoe lastig zeg, ik ook niks weten nu. Vind het wel echt top dat je echt iets voor haar probeert te zoeken! Petje af :)

Dankje. :) Ik zie het als een win-win situatie als ik iets leuks voor haar vindt, want als zij optimaal geniet en is haar element is geniet ik ook! Ik vind het namelijk stiekem echt heel gaaf hoe ze te werk gaat wanneer ze speurt, maar ik zou het graag willen zien zonder de bijbehorende angsten en zenuwen. :+

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 15:44

Ik heb mijn hond truffels leren zoeken. Je kunt dan bvb truffel olie (of echte stukjes truffel) in bvb in een oude sok stoppen en deze verstoppen en zo je hond aanleren om te zoeken. Eerst de sok met olie laten zien, hem voor zijn neus bewegen om hem enthousiast te maken en dan beetje bij beetje deze oefening moeilijker gaan maken. Uitbundig belonen als hij deze kan vinden. Dit kun je daarna gaan uitbreiden en bvb hier en daar op je wandelroute dingen verbergen, ondergraven en hem laten zoeken. Kun je met vanalles doen (niet pressé truffels) en mentaal is het wel intensief.
Ik geloof wel niet dat je hem hiermee van zijn jachtinstinct kunt helpen. Mijn tjech heeft ook een behoorlijk jachtinstinct, maar gaat wel niet te ver uit mijn buurt en kan ik met mijn stem terug roepen op zo een momenten (ik schreeuw dan wel :o ) Is natuurlijk voor het andere dier en voor zijn eigen veiligheid, maar zo lukt het wel. Hij heeft wel al 2-3x een konijn kunnen vatten ,maar die konijnen waren niet zo gezond denk ik. Het 1ste had sowieso die konijnenziekte (ogen dichtgeplakt) en het andere vatte hij op 1m van mijn been in het donker, dus ik veronderstel dat deze ook niet zo gezond was. In ieder geval helpt het om hem echt moe te maken, maar vooral ook iets vinden die werkt om hem terug te roepen. Ook als hij volledig gefocust is op een konijn zou je iets moeten vinden om je hoorbaar te maken. Ik kan het dus met mijn stem ook al vind ik het alles behalve aangenaam om zo te moeten roepen (gelukkig bijna nooit), maar als hij zo blind wegrent achter wild en je echt niet kunt doordringen zou ik voor een elektrische band gaan. Puur voor zijn eigen veiligheid dus. Ik vind de elektrische band nog altijd diervriendelijker als 100% aan de lijn. Vooral omdat je het hier heel gericht kunt gebruiken voor zijn jachtdrift te kunnen beheersen en dus aansluitend op zijn opvoeding en niet ter vervanging van. Eens hij de band kent heb je hoogswaarschijnlijk genoeg aan het biepje dus zo dierenvrondelijk zijn ze niet als je ze goed en op een eerlijke manier gebruikt.
Probeer eens een paar konijnenvrienden te vinden om zo met je hond te trainen (aan de leiband dan). Misschien als hij er genoeg ziet van dichtbij dat het dan ook minder speciaal wordt. Kun je ook gaan corrigeren als hij wilt vertrekken.
Laatst bijgewerkt door betadine op 08-01-15 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 15:50

Je kan je aansluiten bij reddinghonden sport, veelzijdige training.
speuren, gehoorzaamheid, apporteren en behendigheid. Ze zijn flink moe na de training.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 15:57

Coursing/renbaan! Speciaal voor windhonden, en ontzettend leuk om te doen en te zien!
Windhonden zijn zichthonden, en jagen niet met hun neus maar met hun ogen. Alles wat klein is en beweegt is dus een prooi, en dat instinct zit zo diep dat je het er nooit uit krijgt getraind. Geurspelletjes zijn dus ook bijna niet interessant.
Fietsen wordt ook vaak gedaan met windhonden, zodat ze even lekker hun energie eruit kunnen rennen.
Heb je wel een grote tuin waar ze even los kan gaan? Zo niet, dan is het misschien een idee om naar een omheind hondenspeelveld te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 16:01

In plaats van truffels doe ik dat wel eens met stukjes vlees/vis en dat doet ze heel goed. Maar ook dat doe/durf ik nu niet meer in het bos (niet onaangelijnd tenminste), want als er ergens een ander interessant geurtje is of een dier wegspringt zit ik weer met hetzelfde probleem.

Wanneer ze in de focus zit helpt niks meer; roepen, fluitje, sleutelbos gooien, niks... Zo'n band heb ik ook geprobeerd (met geluidssignalen, geen stroom), ook dat deed niks. En ik zit ook gewoon met het principe dat ik een dier niet wil straffen voor het volgen van zijn instinct. Ik wil het vaak juist stimuleren, want ik geloof dat je als mens en dier moet doen waar je voor gemaakt bent, om gelukkig te worden. In dit geval gaat dat alleen niet vanwege het gevaar dat het met zich meebrengt. Maar zoals ik met de Kelpie het drijven doe (en hij dat niet mag wanneer het gevaarlijk/niet gewenst is), zo zou ik voor haar dus graag een invulling voor het jagen/speuren hebben.

betadine schreef:
Ik vind de elektrische band nog altijd diervriendelijker als 100% aan de lijn.

Daar zit wel iets in, echter loopt ze niet uitsluitend aan de lijn. Het omheinde losloopgebied hier om de hoek wordt nu gerenoveerd en is dus even niet toegankelijk, maar in principe kan ze daar dagelijks los. Momenteel rijd ik zo'n 3 per week naar een ander gebied waar ze veilig los kan. Dat het ergens anders niet kan, daar kan ik prima mee leven. Ik zoek eigenlijk vooral naar een leuke bezigheid waarbij ze toch lekker kan speuren.

janouk schreef:
Je kan je aansluiten bij reddinghonden sport, veelzijdige training.
speuren, gehoorzaamheid, apporteren en behendigheid. Ze zijn flink moe na de training.

Daar ga ik ook even naar kijken, bedankt!

8nnemiek schreef:
Coursing/renbaan! Speciaal voor windhonden, en ontzettend leuk om te doen en te zien!
Windhonden zijn zichthonden, en jagen niet met hun neus maar met hun ogen. Alles wat klein is en beweegt is dus een prooi, en dat instinct zit zo diep dat je het er nooit uit krijgt getraind. Geurspelletjes zijn dus ook bijna niet interessant.
Fietsen wordt ook vaak gedaan met windhonden, zodat ze even lekker hun energie eruit kunnen rennen.
Heb je wel een grote tuin waar ze even los kan gaan? Zo niet, dan is het misschien een idee om naar een omheind hondenspeelveld te gaan.

Dat lijkt me ook wel iets voor haar inderdaad. Ze jaagt overigens op zicht en op geur, heel fijn. :+ Fietsen ga ik doen, maar heb ik vanwege haar leeftijd tot dusver natuurlijk nog niet gedaan. Onze tuin is niet heel groot, maar ze kan ze dus wel een paar keer per week loslopen in omheind gebied. :)

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 16:59

canicross? is ook nog goed voor je eigen conditie :+

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 17:33

Je kan is informeren op de honden renbaan.. Denk dat je hond dat geweldig vind! En nee niet als wedstrijd maar gewoon lekker achter zo n sleep ding aan laten rennen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 17:41

Pelryo schreef:
canicross? is ook nog goed voor je eigen conditie :+

Wel gedaan met Pim, maar door een knieblessure (van mijzelf) gaat dat helaas niet meer.

essiesilly schreef:
Je kan is informeren op de honden renbaan.. Denk dat je hond dat geweldig vind! En nee niet als wedstrijd maar gewoon lekker achter zo n sleep ding aan laten rennen :)

Dat vindt ze vast het einde! Ik ga eens rondkijken. :j

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 17:50

Mantrailing past ook in het rijtje van speuren.

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 09:28

Fietsen, paardrijden en dan meenemen, los laten lopen in een bos of park, veel spelen met een bal, gaan joggen, laten spelen met soortgenoten...!!!!

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 09:46

Wij hebben een jonge hond van 10 maanden, die ook heel veel energie heeft en weinig focus. Zit, af en dat soort dingen kan ze wel, maar ze ziet/hoort/ruikt al snel weer wat anders. Wij trainen de gehoorzaamheidsdingen zelf thuis/onderweg, en zijn bij een hondenschool bezig met een cursus.

Die richt zich puur op het aanleren van focus en wat meer bewustwording. Zo doen we veel balansspellen (lopen over een plank, op een bak staan enz) en zoekdingen. Onze hond vindt dat erg leuk, en inmiddels is de focus al wat langer dan de 1 a 2 seconden in het begin. Ze kan zich bij oefeningen ook echt goed daarop richten.

Wij wonen buiten uit, en hebben een omheinde tuin voor de honden, waar ze veel rondstruint, graaft ( :O) en lekker kan spelen. Met wandelen hebben we haar altijd aan een lange lijn, vanwege de schapen, vogels, hazen en andere zaken die andere geen rust krijgen. We oefenen wel veel met haar bij ons roepen af en toe, de focus op wat anders leggen, en voorkomen dat ze gefixeerd raakt op iets (haas/vogel......). Straks gaan we verder met apporteren, speuren en misschien wat behendigheid of jachttraining. Dat ze nu aan de riem loopt vindt ik geen probleem, want ik weet dat ze met de tijd wel los kan (was bij vorige hond ook zo).

Er zijn trouwens wel jachtcursussen voor niet-rashonden, dus ik zou (als je dat wel graag zou willen) even rondvragen bij zo'n club. Anders zou je bijvoorbeeld apporteren en/of speuren kunnen doen (bijvoorbeeld via de FHN).