Zeeaquarium

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Miesjex

Zeeaquarium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 12:36

Hallo bokkers!!

Zijn hier nog meer met een zeeaquarium??!
Wij hebben een aantal jaren terug een gehad, maar hebben we toen verkocht ivm verhuizing.
Nu begon het toch weer te kriebelen, en hebben we sinds gisteren een doorstart gemaakt met een 2de hands bak!

Hier hebben we bewust voor gekozen, omdat alle apparatuur erbij zit, en steen en water wat het al jaren goed doet !

Zaterdag gaan we ons water laten testen, en als het goed is kunnen we onze eerste bewoners al kopen. Zo niet moeten we natuurlijk eerst alles op orde krijgen !

Dit is onze bak, een sera 130
Afbeelding

En dit is ons krabje, ook zit er nog een wolkrab bij in, deze zaten aan het levend steen, dus hebben er wel al wat levends in.
Afbeelding
Ben benieuwd naar jullie bakken en ervaringen?!!

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 12:39

Hier geen ervaring met zoutwater, wel met zoetwater. Was van de week bij Ocean & Lake in Huinen, mooie zaak met prachtige vissen voor een zoutwater aquarium.

wat ik me altijd af vraag: hoe kom je aan dat water?

Vroegâh dacht ik altijd dat je dat gewoon kon 'maken' door een beste hoop zout bij je water in te gooien, maar dat is misschien heel dom :oo

Miesjex

Re: Zeeaquarium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 12:40

Je kan het water kopen, maar ook zelf aanmaken. Maar het beste is om het te kopen. Als je het aanmaakt met kraanwater zit er veel kalk in.

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 12:41

Miesjex schreef:
Je kan het water kopen, maar ook zelf aanmaken. Maar het beste is om het te kopen. Als je het aanmaakt met kraanwater zit er veel kalk in.

Aha, okee dank je voor je info! :j is een zoutwater aquarium heel verschillend t.o.v. zoetwater qua onderhoud (waarschijnlijk wel)

Mooi aquarium trouwens! :)

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 12:42

Jaa heeel anders, je kan niet zomaar een beginnen, we even goed in lezen.
Nou moet ik heel eerlijk zeggen dat wij ook lang niet alles weten, maar met behulp van vrienden, en een vakman kom je er wel uit!

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 12:43

Miesjex schreef:
Jaa heeel anders, je kan niet zomaar een beginnen, we even goed in lezen.
Nou moet ik heel eerlijk zeggen dat wij ook lang niet alles weten, maar met behulp van vrienden, en een vakman kom je er wel uit!

Hm ja dat begrijp ik inderdaad! :j

Veel plezier met je mooie aquarium, ik ben erg nieuwsgierig naar de toekomstige bewoners! :D

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 12:47

Dankjewel!! Ik ben ook heel benieuwd, hoop zaterdag te horen dat de eerste bewoners gekocht mogen worden!!

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 13:55

Goed nieuws, er groeien kokerwormen in het aquarium, dit zou moeten betekenen dat het waterkwaliteit ontzettend goed is(Y)!

xElmoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 13:57

Ik heb het niet maar vind het heel mooi om te zien dus volg het topic.
me bedrijfsleider heeft wel een zeer mooi aquarium met 2 nemo's 1 gestreepte maanoog vis en een blauwe krab en twee rode garnalen ofzo :P

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 13:58

Ah leuk !

Hier hoop ik zaterdag nemo's in te kunnen doen! :D maar nog even afwachten! spannend!!

xElmoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 14:17

haha leuke beestjes, die van haar gaan je volgen hahaha echt grappig! speelse visjes

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 14:28

Leuk hoor !!

Hier wil ik wel eens een zee aquarium, maar dan wil ik t gelijk groot aanpakken haha. Heb nu een juwel rio 240 met gezelschapsvisjes, aangezien ik me maanvisjes enzo miste ;). Ook wildvang erin.

Maar ooit... hahaa

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 16:54

Geen zoutwaterbak hier, wel interesse. Heb het nog niet aangedurft om er zelf aan te beginnen, het lijkt allemaal zo veel moeilijker dan zoetwater en de kosten zijn ook een stuk groter. Ik ga je topic wel volgen!

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 22:45

Kosten zijn zeker een stuk hoger helaas, maar het is zoveel mooier :D !
Wij zijn nu klein begonnen ivm de prijs... We hebbben een bak staan van 1.50. m maar daar moet zoveel levend steen in dat je gelijk arm bent helaas! :(

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 22:48

Wij hebben al enkele jaren een D&D 24 gallon nano cube staan met veel plezier. Erg leuke bak.

Gekke vraag, maar met je steen zo kun je je bak toch onmogelijk schoon houden, of ga je nog schuiven? Verder zie ik erg veel zand (ga je niet ontzettend veel zooi krijgen daarmee?) en lijkt het alsof je de stenen op het zand hebt gebouwd. Dat laatste zie ik hopelijk niet goed, anders zou ik echt opnieuw gaan bouwen. Je hebt kans dat vissen of ongewervelden holen gaan maken onder je steen. In het gunstigste geval stort de boel in op je beest, in het minst gunstige geval stort alles tegen je ruit en breekt de bak...

Ik heb eigenlijk geen goede foto, wel deze met een hele smerig ruit vlak voor ik de bak schoon ging maken. Helaas is mijn heremietkreeft een aardige verbouwer, die gooit alle koralen overhoop...

Afbeelding

Mijn levende have bestaat uit
1 kauderni
2 paarse visjes waar ik de naam van kwijt ben
2 drieband anemoontjes
1 heremietkreeft
1 kappersgarnaal
En wat slakken en levens steen spul.
Laatst bijgewerkt door secricible op 08-01-15 22:53, in het totaal 1 keer bewerkt

MelissaYM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 22:52

Ik ben super benieuwd! Ik ga het even volgen

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 22:53

Leuk, nog iemand met een bak.
De stenen blijven zo staan, en willen hem nog hoger maken, vind ik erg mooi!
Schoon houden doen mijn krabbetjes en de goede vissoorten wel.
Verversen van water is geen probleem??

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 22:55

Nee, maar je ruiten schoon houden wel. Zie mijn foto ;) daar kom je met je schoonmaakmagneet nooit tussen... Bovendien kan de stroming niet lekker door die randen bewegen waardoor je ophoping krijgt van nitraat daar, dat er niet uitgefilterd kan worden...
Ik zou persoonlijk echt nog even kritisch kijken. In een punt stapelen is mooi maar heel onpraktisch in een kleine bak...

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 22:58

De vorige eiegenaren hebben het ook altijd zo gehad ?

Vind het erg lelijk als ik alles per stuk op de bodem moet leggen.
Je ziet toch dat iedereen alles zo opstapelt, om een mooie creatie in je bak te maken?

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 22:58

Wij maken de ramen trouwens ook niet schoon met magneet ding hoor! Doen we anders.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 23:03

Ja, stapelen is geen probleem, maar het is wel handig om daarbij de wanden vrij te houden en geen dode hoeken te creëren en die lijk je nu aardig wat te hebben... Stroming moet overal vrij spel kunnen hebben.
Maar goed, schuiven kun je altijd nog als je waterwaardes niet stabiel zouden blijven.

Ben jog wel benieuwd of ik goed zie dat je op het zand je stenen hebt gezet of dat je eerst gebouwd hebt en daarna zand toegevoegd?
Verder zou ik 1 van je pompen meer naar boven richten als ik het goed zie ivm je gasuitwisseling, je bovenkant van de bak moet borrelen, zoals water vlak voordat het kookt :)

Sorry als ik een zeur ben, haha, maar de basis is zo belangrijk om er lol vSn te hebben....

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 23:09

Geeft niet hoor, fijn dat je het verteld, zoveel weet ik namelijk ook niet. De randen zijn vrij hoor, misschien beetje een rare foto maar daar kan ik wel bij :)

De stenen staan op het zand?? Moet dat anders dan ?!

Wat bedoel je met anders zetten, wat je ziet zijn de wave makers?
Moeten die anders, of echt wat anders et de pomp, de pomp zit op een vaste plek achter de wand, maar kunnen hier eventueel een soort tuitje aan zetten??
Wat bedoel je precies?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 09:03

secricible schreef:
Verder zie ik erg veel zand (ga je niet ontzettend veel zooi krijgen daarmee?) en lijkt het alsof je de stenen op het zand hebt gebouwd. Dat laatste zie ik hopelijk niet goed, anders zou ik echt opnieuw gaan bouwen. Je hebt kans dat vissen of ongewervelden holen gaan maken onder je steen. In het gunstigste geval stort de boel in op je beest, in het minst gunstige geval stort alles tegen je ruit en breekt de bak...

Hierom TS

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 09:05

Ja, nooit bouwen op zand! Normaal doe je het zand er pas in na de opstartfase, maar omdat je al een bioloog hebt gekocht is dat anders. Je bouwt je stenen op de bodem op(gewoon op het glas), daarna ga je beetje voor beetje het zand toevoegen.
Ik zou nu al het zand opzij gaan schuiven en dan je stenen opnieuw plaatsen. Daarna het zand er weer tussen schuiven.

Je gebruikt het zand nu als fundament. Straks gaan vissen en kleine ongewervelde holletjes maken in je zand en dit kunnen ze nu ook onder je stenen doen. Gevolg is dat je stenen kunnen verzakken en je bouwwerk instort. En als je stenen omvallen tegen het glas heb je kans dat je 's ochtends beneden komt en je aquarium gesprongen is en er liters water over je vloer liggen. Echt nooit op je zand bouwen!!

Ik bedoel inderdaad je wavemakers, dat zijn je stromingspompen. Deze kun je normaal gesproken een beetje richten.
Wat je wil is iig 1 pomp richting wateroppervlak. Je hieft geen fontein te maken, maar zorg ervoor dat je stroming tegen het oppervlak komt, op die manier krijg je een soort bobbeling op je wateroppervlak, zoals water vlak voordat het kookt. Door die beweging op je wateroppervlak kan je water gassen kwijt aan de lucht boven het water.
Verder wil je zoveel mogelijk indirecte stroming. In de zee staan ten slotte ook geen grote stromingspompen te draaien. Probeer zoveel mogelijk te richten op het glas oid, zodat je indirecte stroming maakt en minder directe stroming. Wel belangrijk om daarbij te kijkken dat de stroming door je hele bak gaat, dus ook achter en tussen stenen. Doe je dat niet krijg je vuilophoping tussen je stenen wat je waterwaardes niet ten goede komt. Nogmaals, ik denk dat je veel dode hoeken hebt met deze opstelling, maar probeer dat zelf te voelen en te bekijken...
Wij hebben in onze bak er een wavemaker bij gekocht, deze zijn vaak niet duur. Geen idee hoe hetbij jou bak is, maar wij konden onze bak niet volledige stroming geven met 2 kleine pompjes. Bleven dode hoeken houden, voornamelijk achterin de bak.
De 2 "tuutjs" bovenin mijn bak zijn mijn vaste pompen, en halverwege rechts zie je een soortgelijke pomp als jij hebt, die heb ik er los ingezet.

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-15 23:32

Ik zal morgen even foto's maken, bedankt voor je informatie! Vandaag een expert bij geweest en vertelde dat het nu helemaal top stond ! Gister een en ander veranderd na jou reactie! foto volgt