De juiste pup "kiezen" uit een nest, pup gedrag.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shiloh

De juiste pup "kiezen" uit een nest, pup gedrag.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 01:40

Binnenkort komt er bij mij een hollandse herder pup in huis. Bij de twee fokkers waar ik op de lijst sta, zijn de moeder honden inmiddels gedekt, dus als het even mee zit kan ik mijn pup begin/half april mee naar huis nemen.

Bij de ene fokker zou ik niet heel veel "keus" hebben, ik sta daar 4de op de lijst voor een reu en 6de voor een teef (heb zelf geen voorkeur), dus als ik daar al kans maak op een pup, dan zal ik niet de eerste zijn die mag kiezen. Bovendien heeft die fokker ook aangegeven niet alleen op de eerste keus van de kopers af te gaan maar ook welke kopers met welke hond de beste klik hebben.

De andere fokker ben ik voor zover ik weet de eerste op de lijst. Daar is dus waarschijnlijk meer "keus".

Maar goed, nu naar mijn belangrijkste vraag. Ik heb genoeg ervaring met volwassen honden, maar pas 1 keer met een pup en dat maar deels. Dat was de pup van mijn ouders terwijl ik al op kamers woonde.

Daarom wil ik graag advies. In hoeverre is in het gedrag van een pup in de eerste weken te voorspellen wat voor hond het kwa karakter als volwassen dier gaat worden?

Ik vind het bijvoorbeeld vooral belangrijk dat ik een stabiele hond krijg, die speels en nieuwsgierig is, maar niet te druk, maar vooral ook niet onzeker. Vooral dat laatste, onzekerheid, vind ik heel belangrijk dat de hond dat niet heeft. Nu zit het niet echt vaak in het ras (hollandse herder) en ook niet in de karakters van alle ouder honden, maar toch, you never know.

In hoeverre is dat in een pup al te voorspellen? Waar moet ik vooral op letten als ik op bezoek ga?

kohtje

Re: De juiste pup "kiezen" uit een nest, pup gedrag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 01:56

Ik zag eigenlijk na een dag al in het nest wie bijdehand was en wie niet.
Pups werden pas met 6 weken gekozen hier en dan wist ik als fokker echt wel welke pup welk karakter had.
Dus hopelijk helpt de fokker je.
Dat het de pup moet zijn die het eerst naar je toe komt vind ik onzin. Het kan zijn dat ze net aan het spelen waren voor jij kwam en dat ze net een dutje aan het doen zijn. De pup die net wakker wordt omdat die niet mee had gedaan komt dan naar je toe en dat kan dan ook de bangste zijn.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 02:39

Ga in elk geval meer dan 1 keer kijken voor je je beslissing maakt!

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 04:52

Hond 1: Geen keus.
Hond 2: Voorkeur opgegeven (die en alléén díe) en fokker was het eens dat meneer haantje de voorste en mijn keus naar mij ging.
Hond 3: 1e keus en gekozen op kleur, koppie, uitstraling.
Hond 4: Voorkeur opgegeven (wilde de witte) en fokker was het eens dat meneer dominant en dus de witte naar mij ging.
Hond 5: 1e keus en gekozen op vachttype, kleur, uitstraling.

Moraal van het verhaal. Zelfs met meerdere keren kijken waren de hondjes elke keer anders. De fokker kan beter aangeven welk hondje welk karakter heeft en zelf heb ik de overtuiging dat de 'gemakkelijkste' de grootste etter kan worden en de meest 'dominante' de gemakkelijkste afhankelijk van woonsituatie en opvoeding. Karakter heeft bij mij tot op heden eigenlijk nooit meegespeeld in de beslissing.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 07:36

Ik zou zo veel mogelijk gaan kijken en dan nog op het advies van de fokker af gaan, deze ziet ze dag in dag uit en kan zo een goed beeld vormen, een goede fokker zal samen met jou kijken welke het beste past, en ja het basis karakter zie je zeker al op zo n jonge leeftijd!
Definitief kiezen werd bij mij pas met 7 weken gedaan (na de puppy test)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 07:42

Wij hebben beide honden van dezelfde fokker. Eerste keer laatste keus, tweede keer eerste keus.
Eerste keer heeft de fokker voor ons gekozen, dus was er ook weinig sprake van "keuze". Wij hadden wat specifieke eisen aangegeven rondom wat we aan activiteiten deden en fokker vond dat we daarom een open vriendelijke hond moesten hebben die heel makkelijk aanpaste.
Tweede keer hebben we weer aangegeven wat we wilde in het karakter (beetje pit, niet over zich heen laten lopen door de eerste en heel sociaal) en hadden we ook een kleine eis qua kleur (zo donder mogelijk). Fokker heeft ons toen een pup geadviseerd en toevallig was dat ook de pup waar ik qua uiterlijk direct op viel dus dat kwam mooi samen.

Ik vind dat een goede fokker je moet adviseren en eigenlijk ook iets meer dan alleen adviseren. Die paar keer dat jij bij het nest komt kijken is nooit voldoende om je keuze te maken...

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 08:16

Bij veel fokkers word er pas vanaf een week of 4 a 6 een keuze gemaakt welke pup. Dit gebeurt in overleg met de fokker. Welke pup het beste bij wie past. Dat je 4e en 6e op de lijst staat geeft je minder kans dat je uberhaupt een pup krijgt, maar dan nog zal eigenaar bij pup worden uitgekozen.

Je kiest dus niet helemaal alleen. De fokker helpt je. Soms bepaalt de fokker het zelfs.

(ik ga hier dus uit van een degelijke fokker, niet een marktplaats broodjesfok)

Nog even een toevoeging; bij sommige fokkers gaat het weer anders en mag je wel zelf kiezen. Meestal vanaf een week of 4, dan is het karakter wel goed te voorspellen. Heel soms kan je meteen kiezen. Een handjevol fokkers doet dat zo. Ik ben daar niet zo voor.

En je hebt het over stabiel en niet onzeker, dat is voor 98% opvoeding en 2% aanleg.

En tot slot, veel plezier geniet ervan!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 08:37

opvoeding kan veel doen maar het is echt niet voor 98% opvoeding :) heb al veel verschillende nesten van dichtbij meegemaakt en kan je zo vertellen welke combinatie gevoeliger/ onzeker is en welke een heel stuk stabieler zijn, je kunt dus absoluut selecteren op stabiel karakter.

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 08:44

oke correctie; het is een groot gedeelte opvoeding en een stukje aanleg.

Daarom is het ook goed dat de fokker meebeslist en adviseert.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 11:52

Hier worden pups ook pas rond de 5 weken uitgezocht. Doe ik ook samen met het nieuwe baasje maar vind wel dat het baasje zelf die klik moet hebben.

Ik zou niet zo maar op een "vreemde" afgaan of het de passende hond voor mij is. Voor mij persoonlijk is dat een stukje gevoel en dat heeft tot nu toe altijd gepast bij onze honden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 11:55

de fokker weet over het algemeen wel ongeveer welk karakter de pup heeft.Als jij goed je wensen uitlegt komt het wel goed denk ik.
(ik heb vijf tweede hands honden,waarvan ik het karakter ook niet wist...is gewoon goed gekomen.Twee daarvan waren ooit pup)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 12:44

geerke schreef:
(ik heb vijf tweede hands honden,waarvan ik het karakter ook niet wist...is gewoon goed gekomen.Twee daarvan waren ooit pup)

Pfhihihi, dit klinkt grappig. Neem aan dat ze uiteindelijk allemaal ooit pup waren :P

Bedankt voor alle tips, meer tips zijn altijd welkom.

Wat ik lastig vind, is hoe je onzekerheid in een pup zelf kan zien. Kun je dat echt zien aan de nieuwsgierigheid?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 12:45

:+ ja,ooit waren ze pup,alleen niet bij mij jammergenoeg :D

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 12:54

Toen ik een nest pups hier had van 11 labradors, zag ik na 4/5 weken al verschil. Sommige waren als eerste bij de voerbak, sprongen als eerste over de werpkist heen, en lokte als eerste een spel uit. Dit waren dan de "dominantere" pups. Andere sliepen wat meer, speelden voorzichtig en lieten zich vaak het eten afpakken dit waren de " rustige" en dan heb je altijd nog een paar pups die hier tussen in zitten.

Onzekerheid bij een pup, ga meerdere keren kijken en vraag aan een fokker hoe de pup is. Pak je pup een aantal keer op, neem hem van het nest vandaan en kijk hoe hij/zij reageert. Sommige zullen het leuk vinden, andere beginnen te trillen.

Ik heb al mijn pup kopers geadviseerd in hun pupkeuze, en ze vaak de keus gegeven uit 2 pups die bij hun wensen aansloten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 12:58

Ik heb toendertijd gekozen voor de pup die niet continu aandacht zocht. Maar ook lekker zijn eigen gang ging. Zelf op onderzoek uit ging. En was loyaal naar zijn broertjes en zusjes. En hing als 1 van de weinige niet in mijn broekspijpen. Lokte andere pups niet uit. Maar liet ook niet over zich heen. Terwijl hij de kleinste was van de reutjes.

En dat doet ie nog steeds. Hoef hem niet continu aandacht te geven. Gaat gerust zijn eigen gang. En is goed in oplossingen bedenken voor zichzelf.

En lokt nog steeds geen honden uit. Maar laat zich ook niet over zich heen lopen.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 13:06

In de eerste week kan je al zien welke pup bijv het pittigst is en welke het rustigst :+ soms verandert er nog het een en ander in de loop van de tijd maar over het algemeen is het al vrij snel bepaald zeg maar :P

Ik denk dus dat je heel goed op het advies van de fokker af kan gaan.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 13:09

de Fokker zelf kent zijn pups dalijk het best dus ga zeker op het advise van de Fokker af nadat JIJ verteld hebt wat jouw eisen en verwachtingen zijn.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 17:42

Ik denk persoonlijk dat het niet zo gemakkelijk is in zo´n pril stadium te voorspellen hoe het karakter van de pup wordt als hij/zij volwassen is. Ik kijk zelf het meest naar het werkvermogen/temperament/karakter van de ouders.
Toen ik Max koos had ik de eerste keus (uit negen pups), ik wilde een reu, en heb de dikste genomen, ging ervan uit dat hij dan wel één van de assertiefste zou zijn (heb een vastbesloten hond nodig, aan de hardere kant van het spectrum).

Tess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 17:51

Het laatste nest pups van mijn schoonmoeder heb ik redelijk dichtbij meegemaakt (voor zover dat kan als je bijna 300km uit elkaar woont). Daarbij waren sommige karaktertrekjes al op dag 1 zichtbaar, een tankje die over iedereen heen kroop en al flink van zich liet horen is nu ook een dominante dame met een duidelijke mening. De dikste en luiste van het stel is gebleven en is inmiddels een druk en behoorlijk dominant ding (domineert inmiddels een roedel van 4 honden).

Wat ik erg gemerkt heb is dat niemand de pups zo goed kent als de fokker, die ziet ze dagelijks, heeft ze dagelijks in handen en kan redelijk de karaktertjes inschatten. Zoals hier al door meerderen gezegd is, wordt vaak pas met een week of 5 gekozen. Houdt er trouwens rekening mee dat als de fokker(s) voornemens zijn om zelf ook een pup te houden hebben zij (veelal) de eerste keus en zal je afhankelijk zijn van hun moment van kiezen voor een pup. Vaak zullen zij dit pas doen als de pups zich meer gaan bewegen tussen de (eventueel) andere aanwezig honden.

Maak voor jezelf een lijstje met wat je graag zou willen, maar ook hoe ben jij hoe is je woonsituatie, hoeveel tijd ben je op een dag thuis etc. Naast eisen als bijvoorbeeld een donkere pup met lichte poten zijn deze dingen ook heel belangrijk. Bespreek deze lijstjes met de fokker, zij zullen je dan helpen met het kiezen van de juiste pup uit het nest.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 17:55

Tess__ schreef:
De dikste en luiste van het stel is gebleven en is inmiddels een druk en behoorlijk dominant ding (domineert inmiddels een roedel van 4 honden).

.

Daarom nam ik ook de dikste, als het je lukt dik te worden als je de tepels met acht anderen moet delen, moet je wel een pittige zijn.
En dat kwam bij Max ook uit.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 17:59

Kuggur ik denk dat je je er wel op verkijkt hoor :D 1 van onze pups op dit moment is heel brutaal, al vanaf de geboorte het actiefste, fanatiekste en samen met het teefje op zoek naar de beste tepel, altijd het drukste en meeste uit de fles drinken (we moesten helaas bij voeden), echter toen hij over moest naar vast voedsel groeide hij niet meer zo hard als die anderen, lastige eter :+ en is nu dus niet de zwaarste maar nog steeds wel het zelfverzekerdst en brutaalste zeg maar. Ik weet zeker dat dat ook een hele assertieve hond word :j als fokker maak je de pups vanaf dag 1 mee en dan zie je echt heel duidelijk verschil in karaktertjes :j de een is ook veel aanhankelijker dan de andere, zelfverzekerdheid verschilt ook enorm etc, erg leuk om te zien. :D

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 18:05

Tsja Thessard, de instincten waar ik interesse in heb zijn complex en gaan verder dan temperament, mate van assertiviteit alleen. (Ik zal je niet vervelend met een voordracht hierover... ;) )
Daar is écht zo goed als niets van te zeggen voor je de hond, minstens tien maanden oud, op de schapen loslaat.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 18:09

Nee OK, dat snap :+ je kan niet alles zien van te voren, maar de basis van het karakter is vrij goed in te schatten.

Tess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 18:13

Kuggur schreef:
Tess__ schreef:
De dikste en luiste van het stel is gebleven en is inmiddels een druk en behoorlijk dominant ding (domineert inmiddels een roedel van 4 honden).

.

Daarom nam ik ook de dikste, als het je lukt dik te worden als je de tepels met acht anderen moet delen, moet je wel een pittige zijn.
En dat kwam bij Max ook uit.

Juist deze ook, kwam als dikste uit de buik en met nog 7 broertjes/zusjes presteerde ze het om de grootste vetkadet te blijven. Een betere keuze hadden ze niet kunnen maken, mn kleine vriendinnetje

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 18:23

Dat is leuk zeg.
Ik heb zelf jaren geleden Hollandse herders gefokt, heb nu nog één zelf gefokt teefje.
Bij welke fokkers sta je op de lijst? Mag per pb.
Ik zelf heb altijd geluisterd naar wat de mensen zochten en of ze iets van sport wilde gaan doen met hun hond.
Uiteraard ook rekening gehouden met hun voorkeur maar als ik een bepaalde pup absoluut niet bij hun vond passen dan zei ik dit ook en kwamen we er altijd wel uit.
Je praat hier wel over een herder en dat zijn nu eenmaal geen honden voor iedereen.
Als fokker zijnde ken je de pups het beste en kun je redelijk goed inschatten wat voor karakters ze gaan krijgen.
Dus ik zou zeker luisteren naar het advies van de fokker.