Hond energie kwijt laten raken.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

KM_Ris

Hond energie kwijt laten raken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 21:32

Hallo,

Vrienden van mij hebben nu 2,5 jaar een Jack Russel teefje, het beestje is nu zo'n 3 jaar oud.
maar de hond is vanaf het begin al ontzettend druk, luistert erg slecht doordat ze zo snel afgeleid is.
bij hun thuis is het een schatje, maar zodra je op ander terrein komt, zeker waar andere dieren zijn,is er geen land mee te bezeilen. ze luistert dan niet meer, is heel erg afgeleid, blijft achter de andere dieren aanrennen en is ontzettend opgefokt.

Ik weet dat dit vooral komt doordat het hondje zijn energie niet kwijt kan.. ze durven er niet meer mee te gaan wandelen omdat het hondje op alles en iedereen blaft.. ook op mensen etc.
Beide baasjes zijn niet consequent en veel te soft.
ze zijn op cursus geweest maar dit heeft totaal niet geholpen.

ik vind t sneu voor ze allemaal, maar vooral voor het hondje omdat ze niet meer echt gaat wandelen en ze een tikkende tijdbom is.

vandaar dat ik heb gevraagd om het beestje voor ze op te pakken, zodat ze in ieder geval flink kan gaan wandelen samen met mij.. dat ik probeer om het hondje wat meer discipline te geven en dat ze wat beter gaat luisteren.. daarna gaan ze mee en het zelf weer op pakken.

Buiten dat heeft ze totaal geen respect voor mensen of andere dieren, de eigenaar waar ze het minst naar luistert bijt ze afentoe zelfs.. hij staat dit allemaal toe dus daar moet ook echt iets gaan veranderen.

Maar nu mijn vraag, flink wandelen gaat sowieso gebeuren.. maar maak ik het daarmee erger? want zo bouwt ze haar conditie nog meer op en die heeft ze al veel te veel.
Loslaten in het bos durf ik sowieso niet.. ik ben bang dat ze dan gewoon wegrent.

Ik hoor ook veel dat ik buiten het wandelen ook denkspelletjes/zoekspelletjes met haar zou kunnen doen.. en dit heb ik ook geprobeerd. maar daar is ze dus veel te afgeleid voor, ze rent meteen weg als ze wat ziet.

Professionele hulp hebben ze ook al over gedacht maar dat word steeds op de lange baan geschoven, dit is ook verder niet mijn beslissing. vandaar dat ik wil proberen het hondje zoveel mogelijk te helpen.

8nnemiek

Re: Hond energie kwijt laten raken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 21:44

Misschien leren meelopen naast de fiets? Dan doe ik ook met mijn windhond als ze een dag alleen moet blijven.. even een flink stuk rennen om dr goed moe te krijgen.
Maar verder worden ze van denktraining ook moe. Dus gewoon kunstjes leren bijvoorbeeld, wat moeite laten doen voor het voer, en commando's leren als 'mand' en 'blijf' werkt bij die van mij erg goed. Leren om geduld te krijgen en op nieuwe commando's te wachten kan echt een wereld van verschil maken.

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 21:46

En snoepjes verstoppen in huis?
Dat heb ik hier net nog gedaan. Werkt altijd prima. Half uurtje en twee vermoeide honden :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 21:49

Beweging is niet het enige sleutelwoord.. Uiteraard draagt dat er wel aan bij, maar onze hond bijvoorbeeld raakt veel meer vermoeid van iets wat hij niet kent (een spelletje of ergens komen waar hij nog nooit is geweest) dan een wandeling van 1 á 2 uur. Er is een topic op bokt over het zelf maken van bepaalde denkspelletjes voor honden. Kan het zo gauw niet vinden :( Maar misschien heb je daar wat aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 21:52

Speuren werkt goed

sayenti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 22:00

Goh ik heb nu een russeltje van 31 weken. Deze word vrij streng opgevoed vanwege zijn moeilijk karakter. Wat vandaag nie mag mag morge ook niet.

Naar mijn partner luisterde hij voor geen meter dus ik denk dat bij deze honden 1 baasje genoeg is.
Geen beloningen tussen door. Word enkel met stem beloond niet harder niet zachter. Als hij iets doet. Wat niet mag hoef ik enkel mijn stem te verheffen en dan weet hij al wel hoelaat het is.

Kwestie energie hopeloos denk ik deze van ons loopt nu heel de dag achter de paarden en alsnog is hij niet moe.
Wat we voor binnen hebben geleerd is niet spelen dus van zodra hij binnenkomt gaat hij op zijn matjes of in zijn benche liggen hebben 3 hondenmatjes liggen.
Als er bezoek is word er steeds gezegd om de hond met rust te laten en ook geen aandacht aan te geven.
Dus binnen merk je geeneens dat er een hond aanwezig is.
Maar de onze zit dus haast heel de dag buiten. En is dus niet moe te krijgen loopt soms 2u achter een paard aan dat aan het traine is zijn tong tot aan zijn achterpoten en toch geven ze niet op.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 22:05

Ik zou beginnen met de basis gehoorzaamheidsoefeningen in huis te trainen, op een leuke speelse manier zodat er ook een goede band van vertrouwen ontstaat. In huis zijn de minste prikkels voor de hond, daarna als dat goed gaat verplaats je de oefeningen naar bijv. de tuin, bekende omgeving maar iets meer prikkels (dus afleiding). Daarna gewoon buiten. Het loskomen eerst binnen als spelletje tussen twee mensen om het commando te leren. Daarna buiten aan de lijn oefenen. En verder inderdaad lekker wandelen/fietsen met de bal spelen ect. om de energie kwijt te kunnen. Wat erg leuk is en voor een goede band zorgt en waardoor ze op de baas gericht raken is buiten verstop spelletjes doen. Baasje verstopt zich bijv. achter boom en de ander houdt de hond (nog) aan de lijn. Baasje gaat roepen (vrolijk) en zodra hond baasje vind dan heel uitbundig belonen. Kortom zorgen dat de baas heel erg leuk wordt, vrolijke stem en altijd belonen (liefst in het begin met iets lekkers als extra stimulans).

Als de baasjes moeite hebben met het gedrag buiten blaffen ect. ga je eerst op een rustige plaats een lekkere wandeling doen zodat beide kunnen ontspannen, en weer wat plezier krijgen in het wandelen.

Maar belangrijkste om eerst de oefeningen thuis te doen, want als de hond buiten is afgeleid heeft trainen helemaal geen zin.. en als het thuis wat bevestigd is ga je steeds naar een iets prikkelrijkere omgeving. Hoop dat je er wat mee kunt, succes!

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 22:14

Ik ben nu met 1 van mijn honden aan het steppen. Ik op de step, en de hond ernaast in draf tempo. Dit werkt ideaal, ze kan haar ei kwijt en het tempo van steppen ligt net wat lager dan fietsen, waardoor het voor de hond vaak beter in tempo is.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 07:40

Als hij zo snel afgeleid is moet je ook geen denk spelletjes buiten doen dit heeft geen enkele zin, binnen in prikkelarme omgeving beginnen, met alles zo ook met hier komen oefenen overal prikkelarm beginnen
Energie kwijtraken door lekker te fietsen oid
Kijk eens op YouTube naar kikopup daar staan heel wat leuke filmpjes tussen waar je wellicht wat aan hebt