Ervaringen drinkfontein kat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fireheart

Ervaringen drinkfontein kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 16:24

Hallo bokkers!

Omdat ik het idee heb dat onze kater niet een hele makkelijke drinker is, ben ik op internet rond gaan zoeken voor een drinkfontein.
Maar nu vraag ik me af of een van jullie hier ervaring mee heeft en of deze positief of negatief is.
Gaat een kat werkelijk meer/beter drinken door een drinkfontein?
En zo ja, welke fontein raden jullie aan?

Ik hoor het graag :)

berdien85

Re: Ervaringen drinkfontein kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 16:26

We hadden eentje van Zooplus. Goedkoopste versie geloof ik. Prima ding!
Onze kat ging zeker meer drinken. En er geinteresseerd naar kijken :')

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 16:29

ik ben positief mijn katten drinken meer en voorheen voor mijn kater met blaasproblemen zeker een hele goede oplossing

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 16:31

Ik heb er ook 1 van de Zooplus. M'n katten vonden het gelijk geweldig!
Laatst op vakantie gegaan (en katten elders onder gebracht), en voor vertrek dat ding uit het stopcontact getrokken. Eentje heeft echt heel lang, heel raar naar het stilstaande water gekeken _O- ..
Hier dus een groot succes :D .

daphiena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 16:31

Wij hebben er ook eentje bij zooplus vandaan.
Katten wilden alleen uit de kraan drinken maar ze zijn nu volledig overgestapt naar de fontein.
Ook wordt er veel meer gedronken nu :j

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 16:33

Welke fontein(en) hebben jullie precies? Zie dat Zooplus er behoorlijk veel aanbiedt.

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 16:34

Inderdaad, welke fonteinen hebben jullie :)?
Het klinkt namelijk ideaal voor mijn kat!

Noor17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 16:34

Beste aankoop ever zou ik bijna zeggen. 1 van onze katten (abessijn) wilde altijd graag aan de kraan drinken. Voor deze kat dus maar een fontein aangeschaft. Echter drinkt onze andere kat nu ook alleen maar uit de fontein!

Noor17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 16:35

marit34

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 16:36

Mijn katten vinden de drinkfontein top, ze drinken er echt meer door en hengelen er graag in.
Als er niet veel water in zit gaat ie wel een brommend geluid maken maar zo lang je hem blijft bijvullen blijft het bij kabbelend water wat je hoort.
Gasten die langskomen kijken wel raar op: 'je katten hebben een privefontein!?' :roll: Tsja de dames zijn nou eenmaal verwend :o :D
Deze hebben wij sinds een paar maanden:
http://www.zooplus.nl/shop/katten/voerb ... aats/67765

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 16:38

Wij hadden er eentje van CatIt.
Ideaal, onze katten dronken weer! En wij konden weer rustig naar de wc toe gaan zonder dat we dan 4 katten mee hadden in het kleine kamertje zodat ze uit het kraantje konden lurken :')

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 16:38

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 16:43

Wij hebben deze: http://www.zooplus.nl/shop/katten/voerb ... ats/146093

Onze vorige kat vond het geweldig. Onze huidige kat geeft de voorkeur aan de vijver bij de buren. Dus deze staat nu werkeloos in de kast. Nadeel vond ik wel dat in de koepel zo snel kalkaanslag zit. Maar hij kan in de vaatwasser dus is ook zo weer schoon.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 16:45

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 16:58

Hier ook de Cat mate net als noor17 :-)
Ideaal dat ie in de vaatwasser kan, weinig kalkaanslag en je hoort de motor niet. Heb zeker het idee dat de katten er meer uit drinken dan vroeger uit een bakje. Al blijft de condens van de ramen, een regenplasje buiten of t water van de kerstboom ook errrrg lekker om te drinken vinden ze ;-)

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 17:12

Wauw bedankt voor de snelle antwoorden :D
Ik zat inderdaad al te kijken naar de Cat Mate, lijkt me een ideaal ding!

Mijn kat drinkt inderdaad ook uit de vijver en regenplassen, zo min mogelijk uit zijn drinkbakje natuurlijk :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 17:14

Ik ben een beetje bang dat wij binnen no time een zwembad in huis zouden hebben met onze kater.. :+ Die vind stromend water heel mooi, vooral om erin te kunnen slaan, springen en ermee te kunnen worstelen x)

Nu drinkt ie gelukkig voldoende maar ik ga denk ik toch eens een goed fontijntje proberen voor 'm x)

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 17:14

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 17:20

Ik heb er dusdanig goede ervaringen mee en zoveel goede verhalen gehoord, dat ik het iedereen adviseer! Mooiste is nog als je het fonteintje ergens langs een looproute kan zetten zodat ze er sowieso vaak langs zullen lopen. De meeste katten nemen dan wel steeds een paar likjes.
Genoeg drinken is vaak een probleem bij katten. Het is niet keihard bewezen, maar het vermoeden bestaat dat er zoveel nierproblemen bij katten voorkomen omdat ze moeilijk drinken. Ze zijn natuurlijk van nature gewend hele prooidieren te eten, waar ze nauwelijks bij hoeven te drinken. Het vermoeden is dus ook dat katten een wat beperkt dorstgevoel hebben. Wij voeren vaak droge brokken en dan moeten ze veel meer vocht binnen krijgen dan de natuur hun ingeeft. Diezelfde natuur vertelt ze ook dat stromend water gezonder is, daar zitten immers minder ziektekiemen in.

Welke soort het beste is, is afhankelijk van jezelf en de katte . Ik heb zelf ervaring met de ronde bol van catit en de catmate, en vind de laatste makkelijker schoon te maken en stiller. Maar de katten vonden de ronde bol weer prachtig om ook mee te spelen. Zo heeft elke fontein voor en nadelen.

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 17:45

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 17:53

Hier nog een fan. Een de blauwe bol gehad. heeft het een paar jaar volgehouden maar toen wegens teveel kalkaanslag weggedaan. Motortje was ook op en versleten dus tijd voor een nieuwe. ik geloof dat die het drie jaar heeft gedaan, 24/7 aan. Nu de 2 ltr. Catmate en ook die gaat alweer een paar jaar mee. om te zoveel tijd even filtertje schoonmaken of verwisselen en hij blijft het prima doen. We hebben een kater met blaasgruis en daarom oa gekozen voor een fontein omdat ze zo meer dan voldoende drinken :) Wat er niet aan af doet dat een vies bakje water in de tuin zonder filter en doorstroming natuurlijk veel lekkerder is dan hun gefilterde brouwsel binnen >;)

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 18:02

Ik heb er ook een aangeschaft na de eerste keer gruis bij mijn kater. Een fontijn is makkelijk (niet elke dag bijvullen) en mijn katten drinken wel meer. Hoewel dit na een jaar wel minder intresse wekt..

http://m.zooplus.nl/shop/katten/voerbak ... ats/145974

Fijn ding, niet duur en de filters zijn ook niet duur. Maakt geen herrie (je moet er alleen van plassen := )

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 18:04

Hebben jullie de ervaring dat de katten (en evt andere huisdieren zoals honden) ze makkelijk kunnen verplaatsen/omgooien? Of is dat gezien het gewicht van het water onbegonnen werk?

En vinden jullie het geluid heel hinderlijk of valt dat reuze mee? In mijn geval zou hij in de woonkamer komen staan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 18:04

Hier de Cat-It, nieuwe model:
http://www.zooplus.nl/shop/katten/voerb ... aats/67765

Ook andere gehad maar dat was niet zo'n succes.... die van mij vonden het veels te leuk om er mee te spelen, dus water uit bakje slaan, speeltjes her en der tussen prakken waardoor de boel over ging lopen, hengelen en tot oksel onder bol van oude model Cat-It om de filters er uit te kunnen pulken.... werd echt een zooitje :P

Deze nieuwe Cat-It is een beetje saai op zich zonder allerlei straaltjes enzo, maar die gebruiken ze gewoon waar die voor is: om te drinken :j

Ik heb er wel een bewegingssensor op gezet zodat hij alleen aan slaat als er een poes langs loopt want anders vind ik het toch een irritant geluid ook al is het maar een heel zacht gebrom :)

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 18:06

Omgooien zou wel kunnen denk ik maar die van ons (drie katten) hebben dat nog nooit geprobeerd terwijl er toch regelmatig andere dingen wel het huis door gaan.

geluid vind ik niet storend, enkel wanneer hij iets te leeg raakt gaat hij brommen. Ook wanneer het motortje versleten raakt kan hij gaan brommen maar dat is allemaal wel te overzien en bovendien ook op te lossen :)