125 liter aquarium?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dimphyl

125 liter aquarium?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 14:06

Hallo bokkers!

Ik heb op dit moment een 60liter aquarium op mijn kamer, deze staat op mijn kledingkast.
nu kreeg ik een aanbieding van iemand om een 125liter aquarium over te nemen voor het symbolische bedrag van 10 euro, een kans die ik eigenlijk niet wil laten lopen!

Maar dan nu de vraag.. zou het mogelijk zijn om deze veel zwaardere last ook op mijn kast te zetten?
waar zou ik op moeten letten?

er heeft ook al eens een extra aquarium van 25 liter naast gestaan voor jonge visjes en dat ging prima.. hoe kom ik er achter of 125 liter ook gaat, zonder dat het een waterballet wordt?

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 14:09

Dat worden heel veel tuintegels naar boven sjouwen!
Of kijken of je twee personen (of 1 natuurlijk...) kunt vinden die +/- 125 kilo wegen.
En die op de kast durven gaan zitten.

Dimphyl

Re: 125 liter aquarium?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 14:13

haha die personen zou wel lukken.

het gaat om 2 kledingkasten van +/- 2.20 lang en 1.20 hoog (naast elkaar dus) het aquarium dat er nu staat, staat precies op de naad van de 2 kasten dus in het midden.

probleem is alleen dat de kasten echt niet kapot mogen aangezien ze nog geen 2 jaar oud zijn en al mn kleding erin zit :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 14:14

ik zou er ook gewoon een paar personen op zetten denk ik :') weet je nog waar je de kast gekocht hebt? misschien kunnen de verkopers je helpen? :') of de fabrikant zelfs?

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 14:19

pfoe de kast heb ik gekregen van mijn ouders dus dat zou ik moeten navragen. ga vanavond eens het oude aquarium iniedergeval even leeghalen en verplaatsen, dan kan ik samen met mn broertje eens test-zitten :+

CoolCorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 14:33

125 liter is zwaar, dat weegt met bodem toch al gauw 150 kilo.
Let op hoe de achterkant van de kast is gemaakt, is dat spaanplaat, niet doen. Om zo'n gewicht over twee kasten te verdelen is niet slim. Het midden, de naad wordt altijd een zwakke plek. Omdat het nooit waterpas zal worden.
edit
Plus als de kast al 1.20 hoog, ik weet niet hoe hoog het aquarium is, maar het kan moeilijk worden om van boven af het aquarium schoon te maken.
Probeer in een aquariumzaak maar eens uit hoe het zit met jouw arm, en de bovenkant van het aquarium.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 14:37

Ik zou een originele kast nemen. Waarom? Een gewone kast is hier niet op berekent. En kan je na een jaar problemen krijgen met doorzakken, waardoor er extra druk staat op je aquarium en kan gaan scheuren en lekken en breken tot gevolg.

Gewone kasten zakken langzaam door, dus heb je ook niet snel door...Pas vaak als de kastjes of lades niet meer opengaan.

Originele kasten heb je via marktplaats al vaak goedkoop staan :).

Zelf heb ik een aquarium van 350 liter, ook op een originele kast van 150 cm staan.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 14:38

Ik ben het met CoolCorrie eens. Om die minimaal 150 kg te dragen heb je iets nodig dat echt stevig en stabiel is. De meeste moderne kastjes zijn dat niet.

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 15:15

ik kan er een origineel meubel bijkrijgen maar t probleem is dat mijn kamer eigenlijk al te vol staat, en het meubel dan eerst geverfd zou moeten worden.

ik ga nog eens kijken naar de bouw van de kast en met personen erop, en anders wordt het mn vader overhalen om het nieuwe aquarium in de woonkamer te plaatsen.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 11:57

Denk dat je vader t risico ook niet wilt lopen dat het i zakt en erna 125 liter in de kamers ligt ivm waterschade :-). Zou echt overwegen om een origineel meubel te nemen :-)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 12:04

Als je niet per se een origineel meubel wil kopen, dan kun je ook nog op een andere manier voor een stevige, gelijkmatig ondersteunende onderbouw zorgen.
Ons aquarium van 120x60x40 cm is precies vier korte kanten van bierkratten breed en één lange kant diep. Door het op omgekeerde bierkratten met daarop twee oude laminaatstroken te zetten, is het perfect gelijkmatig en over de gehele bodemoppervlakte ondersteund.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 12:14

Ik durf het bijna niet toe te geven, maar dit zou iets zijn waar ik dus gewoon niet over na zou denken :=
Dus allereerst: TS, wat goed dat je hier over na hebt gedacht :D

Ik zou ook kiezen voor een meubel dat hiervoor gemaakt is. Het risico dat het fout gaat is toch wel een beetje eng. Je wil ook niet het risico lopen dat er door wat voor reden ook vocht in je kast trekt en hij alsnog in elkaar zakt. Bij een origineel meubel weet je in ieder geval zeker dat je goed zit :)

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 14:50

bedankt voor alle tips +:)+

gisteravond nog met 2 personen geprobeerd (á 110kilo) en toen begon de kast behoorlijk te kraken. dus aquarium wordt daar geen succes.

jammergenoeg mag het van mijn vader niet in de woonkamer, en nóg een meubel erbij (het originele aquarium meubel zit erbij namelijk) zou niet gaan passen op mijn kamer.

dus jammergenoeg blijft het bij mijn 60liter. misschien kan ik vriendjelief nog overhalen om 'm daar te plaatsen :')

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 14:53

Ik zou trouwens ook oppassen met een ouder 2ehands aquarium.
Als deze bij de vorige niet 100% waterpas heeft gestaan en je gaat hem opnieuw ergens neerzetten waar deze niet in dezelfde % staan, dan bestaat er een kans dat deze knapt.
Plus hoe zijn de oudere kitnaden?
Pas hier altijd wel mee op!

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 14:55

Daar heb ik nog nooit van gehoord joh.. Waarom zou hij dan knappen kiki1976? :)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 15:12

Een aquarium zet zich en moet waterpas staan om ongelijke druk op glas en kitnaden te voorkomen.
Als een aquarium dus daardoor scheef geworden is (om het maar zo te zeggen) kan bij druk verandering dus knappen.
Is dus ook zo met een aquarium die wel recht heeft gestaan en na verplaatsing niet meer 100% waterpas staat.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 15:49

Weer wat geleerd :D bedankt voor je uitleg!

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 15:52

Als het aquarium een tijdje droog heeft gestaan, controleer de kitnaden dan goed! door het droogstaan kunnen er scheurtjes in de kit ontstaan. Ik raad zelf altijd aan om een origineel aquariummeubel erbij te nemen, deze zijn gebouwd om het gewicht aan te kunnen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 15:53

Geen dank hoor :D
Zoiets wil je gewoon niet meemaken

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 17:00

Suusie22 schreef:
Als het aquarium een tijdje droog heeft gestaan, controleer de kitnaden dan goed! door het droogstaan kunnen er scheurtjes in de kit ontstaan. Ik raad zelf altijd aan om een origineel aquariummeubel erbij te nemen, deze zijn gebouwd om het gewicht aan te kunnen.

Met siliconenkit nog niet gezien, vroegûh met de aquaria met frame en stopverfkit was dat inderdaad een probleem!

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 17:25

kiki1976 schreef:
Ik zou trouwens ook oppassen met een ouder 2ehands aquarium.
Als deze bij de vorige niet 100% waterpas heeft gestaan en je gaat hem opnieuw ergens neerzetten waar deze niet in dezelfde % staan, dan bestaat er een kans dat deze knapt.
Plus hoe zijn de oudere kitnaden?
Pas hier altijd wel mee op!

Goh die had ik ook nog nooit gehoord, maar klinkt wel logisch. het aquarium draait op dit moment nog en staat op het bijbehorende meubel dus neem aan dat ik hier verder niet al te bang voor hoef te zijn, maar zeker iets om in het achterhoofd te houden!

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 17:42

kiki1976 schreef:
Een aquarium zet zich en moet waterpas staan om ongelijke druk op glas en kitnaden te voorkomen.
Als een aquarium dus daardoor scheef geworden is (om het maar zo te zeggen) kan bij druk verandering dus knappen.
Is dus ook zo met een aquarium die wel recht heeft gestaan en na verplaatsing niet meer 100% waterpas staat.

Dat is dus ook iets om rekening mee te houden na een verhuizing! :oo

Heb ook een 125 L die volgens mij niet helemaal waterpas meer staat na de verhuizing. Lekt nu na 2 jaar nog niet gelukkig, maar als ik deze bak nog een keer verhuis is de kans dus wel aanwezig als ik hem wel weer waterpas zet! Iets om rekening mee te houden dan...het verhuizen zelf was ook al een hele klus, dus dan is een nieuwe bak kopen misschien wel zo veilig.

melanietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 17:51

Water en de bak lijken me te veel voor de kasten. Misschien weet het model van de kast en kun je het navragen bij de winkel waar hij vandaan komt ? Zonde als het kapot zou gaan. Heb je nog een andere plek zoals een kastje langwerpig waar mensen hun tv opzetten die lijkt me sterk genoeg. Succes

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 09:38

Zowiezo zou ik bij een tweedehands hem vol willen zien, dan kan je soms de naden goed controleren op vocht of druppels. En zo weet je ook of er een ernstig lek is...

Mijn bak van 350 liter is ook niet 100% waterpas, wel 99.99 :). Ondanks t originele meubel. En nieuw gekocht dus daar kan t niet aan liggen. Maar ik koop nooit een tweedehands bak meer. Ooit gedaan en ik kwam thuis en dat ding lekte aan alle kanten ! Heb hem gelijk na controle vullen helemaal leeggehaald en weggedaan, vandaar ook dat ik een gehele nieuwe kocht.

Elmars_Floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 09:51

ik heb een grote 2 meter bak in mijn woonkamer staan. die rust op een metalen frame en daar omheen hebben een houten ombouw laten maken. gaan heel wat liters water in zou niet willen dat ik door lekkage waterschade krijg zou dus wel voor een goede versteviging kijken ;)