Konijnenopvang prov Groningen/Friesland

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SAKKIA

Konijnenopvang prov Groningen/Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 11:50

Afgelopen nieuwjaarsdag hebben we ons konijntje in laten slapen. Hij was al oud en gewoon op. Ik had hem misschien nog kunnen oppeppen door te dwangvoeren en hem vol te stoppen met medicijnen. Dit zou echter de tweede keer worden dat ik hem er zo door zou moeten trekken en dat vond ik niet eerlijk voor hem, het was gewoon genoeg. Hij is 10 jaar geworden en heeft een goed leven gehad.

Pas in het voorjaar of de zomer zouden wij weer eens willen nadenken over een nieuw koppel konijnen.

Omdat er genoeg konijntjes zijn die ook een leuk huisje verdienen wil ik me eens gaan verdiepen in de wereld van de konijnenopvang e.d. Nu heb ik eens op internet rondgekeken en zie ik wel wat konijnenopvangen, maar ik ben eigenlijk op zoek naar ervaringen van andere mensen.

Waar hebben jullie je koppeltje konijnen vandaan? En hoe is de ervaring met de fokker/opvang e.d.?
Daarnaast moeten we eigenlijk een nieuw hok en ben ik wel benieuwd waar jullie het hok gekocht hebben en wat het gekost heeft.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 12:01

Onze konijntjes komen van http://www.konijnenparadijs.com/ Goede ervaringen mee, toen rammetje overleed hebben we ons voedstertje daar gekoppeld en dat ging snel goed.
Hok heeft mijn man zelf gebouwd en heb niet uitgerekend hoeveel dat heeft gekost. Heb een nachthok met 6 vierkante meter ren voor twee middelmaat konijntje.

Konijnenparadijs werkt ook samen met Konijnenopvang Joy en die ligt in Groningen. Beide opvangen hebben ruim aanbod aan konijntjes.
Laatst bijgewerkt door Evelijn op 06-01-15 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

WinSel

Re: Konijnenopvang prov Groningen/Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 12:36

Konijnen opvang joy in kolham :) !

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 12:42

Heb beide sites even bekeken en ziet er goed uit. Ik denk dat we tegen die tijd gewoon gewoon een keer een afspraak moeten gaan maken e.d. .

Ik wilde eigenlijk kijken voor een konijnen of kippenhok op marktplaats en dat dan opknappen.

AppleDumplin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 12:50

Zoals hierboven,ken ik in die omgeving alleen konijnenopvang joy.
Moet wel even zeggen dat ik het super vind dat je een naar een opvang wil! :)

Konijntjes zouden blij zijn met een groot kippenhok ,vaak ook beter betaalbaar.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 12:54

Inderdaad wat hier boven al gezegd is.
Is hem mijn 2 heren via haar bij konijnenparadijs laten castreren en na een paar weken hebben ze daar een week gelogeerd bij 2 leuke dames. Inmiddels heb ik een heerlijk 4tal in de ren zitten!
Ze doet daar echt super werk

Wij hebben onze ren zelf gebouwd. Dat is natuurlijk ook een idee. dan heb je zelf invloed op de afmetingen :)
Super dat je over een opvang konijntje nadenkt!

elfje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 12:57

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 13:08

elfje72 schreef:
http://www.knaagdierenopvangsnuitje.nl
Ik heb hier zelf ook drie konijnen van (en 5 cavia's). De opvang is van mijn tante.

Dank je! Ziet er ook goed uit en deze had ik nog niet gevonden.

Heb je ook een idee wat een konijntje kost daar?

Ik las namelijk op de andere sites dat een koppel, beiden gecastreerd minimaal 100 euro kost. Maar het lijkt me dat ze daar ook konijnen binnenkrijgen die al gecastreerd zijn bijvoorbeeld.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 13:14

Dat verschild ook hoor TS, ik heb toevallig 2 dames die allebei ook geholpen zijn zodat ik daar in de lente straks geen gedonder mee krijg. Maar vaak worden de dames niet geholpen en zijn het dus voornamelijk de kosten van entingen.
Konijnenparadijs doet dit als "hobby" dus ik denk niet dat ze aan de kosten die je betaald ook nog verdiend.
Ze wonen / eten immers ook van haar kosten :)

Je zult gemiddeld wel meer betalen denk ik in een opvang. Ook onder ze dus ingeënt zijn.
Maar je zult nooit gedoe krijgen als je konijn niet met een bepaald konijn samen kan.. dan kun je opzoek naar een ander setje. Anders heb je straks 3 konijnen :=

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 13:17

Dit staat er op de site van het konijnenparadijs:

Minimale bijdrage koppel ingeënte voedster en ingeënte en gecastreerde ram: 60 euro
Minimale bijdrage koppel ingeënte en gecastreerde voedster en ingeënte en gecastreerde ram: 100 euro
Dit is slechts een deel van de kosten die wij gemaakt hebben namelijk de enting en castraties.
Elk konijn heeft zijn/haar eigen paspoortje met informatie wanneer ze ingeënt zijn.

maar ik ga er vanuit dat er ook koppels tussen zitten die ze wellicht al gecastreerd en geënt binnen hebben gekregen. Het lijkt me niet dat de kosten dan zo hoog hoeven zijn ;)
Dit is trouwens meer in het algemeen hoor, als 100 euro de kosten zijn dan zijn dat de kosten en wil ik dat met liefde betalen ;)

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 13:24

Ik heb mijn zes konijnen weg bij het konijnenparadijs uit steenwijkerwold en bij opvang joy uit kolham. Top dames welke je super zullen helpen!

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 14:00

Klopt ja, maar als je dus een voedster en een gecastreerde ram hebt, betaal je 60 euro.
Het is immers niet perse nodig dat je voedster ook geholpen is :)
Maar ik denk inderdaad dat dit ongeveer wel de gemiddelde kosten zijn..

Ik heb 120 euro betaald voor je geholpen voedsters :)

Edit: Stuur anders Faniek op bokt even een berichtje, zij is eigenaar van Konijnenparadijs en kan je vast een hoop vertellen over hoe en wat!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 15:09

Allereerst mensen bedankt voor de lieve woorden over mijn opvang :)

Dan de vraag over de kosten.
De kosten die wij terug vragen zijn de kosten voor inenting en castratie voedster en of ram. Nog niks van voer, bodembedekking of welke andere kosten worden hiermee gedekt.
Heel af en toe krijgen we wel is een koppel binnen met een gecastreerde ram of een gecastreerde ram alleen. Voedsters geholpen bijna nooit. Wij kunnen geen rekening met het feit houden dat wij dan die ram niet hoeven castreren, want daar is geen onderscheid in te maken tevens moet geen drijfveer voor iemand zijn om die te nemen, omdat de kosten lager zijn. Geloof me ik leg een heleboel geld in de opvang dus het is ook niet zo dat we er aan verdienen.
Helaas, blijven koppels ook nog is heel lang zitten zoals de twee langst zittende koppels nu 2 jaar en 1 jaar zaten. Laatst genoemde toevallig eergisteren geplaatst. Dus die moeten we ook nogmaals laten inenten.
Helaas, zijn enorm weinig binnen gebrachte konijnen ingeënt of ooit een keer 2 jaar terug of wel redelijk recent, maar zonder boekje en dat kan echt niet.

Ik hoop nu dat je begrijpt dat een opvang een boel geld toe legt en niet in de zeldzame gevallen dat een dier gecastreerd binnen komt, deze opeens "goedkoper" kan herplaatsten. Zonder giften naast de herplaatsingkosten kan ik de opvang zelfs niet draaien.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 15:28

Faniek schreef:
Allereerst mensen bedankt voor de lieve woorden over mijn opvang :)

Dan de vraag over de kosten.
De kosten die wij terug vragen zijn de kosten voor inenting en castratie voedster en of ram. Nog niks van voer, bodembedekking of welke andere kosten worden hiermee gedekt.
Heel af en toe krijgen we wel is een koppel binnen met een gecastreerde ram of een gecastreerde ram alleen. Voedsters geholpen bijna nooit. Wij kunnen geen rekening met het feit houden dat wij dan die ram niet hoeven castreren, want daar is geen onderscheid in te maken tevens moet geen drijfveer voor iemand zijn om die te nemen, omdat de kosten lager zijn. Geloof me ik leg een heleboel geld in de opvang dus het is ook niet zo dat we er aan verdienen.
Helaas, blijven koppels ook nog is heel lang zitten zoals de twee langst zittende koppels nu 2 jaar en 1 jaar zaten. Laatst genoemde toevallig eergisteren geplaatst. Dus die moeten we ook nogmaals laten inenten.
Helaas, zijn enorm weinig binnen gebrachte konijnen ingeënt of ooit een keer 2 jaar terug of wel redelijk recent, maar zonder boekje en dat kan echt niet.

Ik hoop nu dat je begrijpt dat een opvang een boel geld toe legt en niet in de zeldzame gevallen dat een dier gecastreerd binnen komt, deze opeens "goedkoper" kan herplaatsten. Zonder giften naast de herplaatsingkosten kan ik de opvang zelfs niet draaien.

Toch vind ik het ergens geen fijne post van je. Ik begrijp heel goed dat een opvang geld kost en als je mijn berichten goed had gelezen had je ook gelezen dat de kosten mij niet zo veel uitmaken. Het was gewoon een vraag die bij me op kwam, nieuwsgierigheid meer niet ;)

Ik vind het jammer te lezen dat er al een koppel 2 jaar bij je zit. Het liefste zou ik ze vandaag nog ophalen, maar dat is voor nu echt even te vroeg nog en we hebben nog geen nieuw hok. Kun je mij vertellen wel koppel dit is? Dan ga ik ze in elk geval even aan mijn vriend laten zien ;)

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 16:34

Ik heb mijn konijnen ook opgehaald bij Konijnenopvang Joy, een beetje gekeken op internet wat ik leuk vond en haar gevraagd welke al goed bij elkaar pasten, en zo een koppeltje uitgezocht.
Ik heb gewoon een hok gekocht van marktplaats, zo'n standaard konijnenhok. Ze zitten bij mij in een grote ren dus daar staat dat hok gewoon in zodat ze droog en warm kunnen zitten (al zitten ze echt bijna nooit in hun hok :P)
Nu is 1 van de konijnen van mijn vader overleden en hebben we hem nu laten castreren dus over een paar weken ga ik ook weer op zoek naar een leuke voedster (liefst formaat vlaamse reus). Dus ik lees even mee :)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 17:35

Hier ook goede ervaringen met opvang joy. Ik wil mijn ervaring even delen omdat het imo mooi duidelijk maakt hoe prettig een opvang kan zijn en hoeveel ze doen voor de diertjes.
Ik ben er terecht gekomen omdat ik een koppeltje had die niet wilde klikken. Ik wilde dat iemand met meer ervaring er ook naar zou kijken of het wel een match kon zijn. Konijnen daar gebracht en ze hebben daar een week gezeten, bleek inderdaad de zeldzame mismatch te zijn. De sociaal gestoorde ram die ik heb wilde ik absoluut zelf houden en de dame was halfwild, 1 van de weinig types die ze liever niet opvangen (ontsnappen snel en moeilijk te plaatsen) dus uiteindelijk met vier konijnen daar weer weg gegaan :-) Voor beide nijnen had ze wel wat geschikts zitten. Ondanks dat ze dus lastig te koppelen zijn, waren beide keuzes direct goed! Als ik de halfwilde dame wel kwijt had gewild, wilde ze wel iedereen bellen die ze kende om een plekje te vinden.

Ik had al goede ervaringen met opvangen elders in het land, maar deze bevestigde die goede ervaringen. Degenen die ik tot nu toe ben tegen gekomen zijn echt mensen met passie en liefde voor de dieren en stuk voor stuk moeten ze geld bijleggen om te blijven bestaan. Dan betaal ik graag een paar tientjes meer voor een konijntje!

Edit: wat betreft hokken: als je de ruimte en handigheid hebt, zou ik zelf iets bouwen. Alles wat je kan kopen vind ik altijd enorm duur en vrijwel altijd veel te klein. Ik heb 1 duo binnen zitten, die hebben een eigen kamer. Mijn twee nijnen buiten hebben een binnenhok in de hooischuur en een ren van 12 vierkante meter (en 1.70 hoog). Kosten daarvan zijn aanzienlijk hoor, vooral gaas is prijzig. Kippengaas knagen ze doorheen dus je moet beter spul hebben.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 20:54

SAKKIA schreef:
Toch vind ik het ergens geen fijne post van je. Ik begrijp heel goed dat een opvang geld kost en als je mijn berichten goed had gelezen had je ook gelezen dat de kosten mij niet zo veel uitmaken. Het was gewoon een vraag die bij me op kwam, nieuwsgierigheid meer niet ;)

Ik vind het jammer te lezen dat er al een koppel 2 jaar bij je zit. Het liefste zou ik ze vandaag nog ophalen, maar dat is voor nu echt even te vroeg nog en we hebben nog geen nieuw hok. Kun je mij vertellen wel koppel dit is? Dan ga ik ze in elk geval even aan mijn vriend laten zien ;)

Ik vind het vervelend dat je de post verkeerd opvat, want naar mijn idee ben ik gewoon helder en duidelijk hoe het zit, zonder aanval of verwijt? Misschien in korte zinnen, omdat ik op de telefoon antwoorden, maar ik denk dat je mijn post wel heel negatief leest, want ook na het zelf nog is nagelezen te hebben ben ik mijn van geen kwaad bewust wat er vervelend aan is?

De twee betreffende konijnen zijn Sarah en Winnetou, het probleem is dat Sarrah in het verleden EC behandeling heeft gehad en natuurlijk altijd drager blijf en meer kans op terugval heeft, alleen is dit alweer twee jaar geleden en hupst ze nu ook daarna alweer probleemloos rond, maar ja dat geeft geen garantie voor de toekomst.
Ik werk ook samen met Iris van Joy en daar zit ook een koppel wat er al heel lang zit. Het zijn gewoon meestal mensen die een konijn bij hun konijn zoekt en heel af en toe zoeken mensen een koppel en die zoeken dan net weer wat anders.

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 20:58

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 22:35

Ik vond het een beetje overkomen alsof ik zo goedkoop mogelijk aan een koppeltje probeerde te komen en geen idee had wat het kost. Dit ondanks dat ik al aangegeven had dat het gewoon een algemene vraag betrof en de kosten mij niet zo veel uitmaken.
Maar goed maakt ook verder niet uit, ik ben namelijk wel enthousiast over je opvang en de uitstraling ervan (even gebaseerd op de website en de positieve verhalen hier).

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 23:38

Ik kan er niet uithalen hoe je dat leest dat ik denk dat je zo goedkoop mogelijk konijnen wil? Maar dat kan ook aan mij liggen, dat was in ieder geval totaal niet mijn gedachtegang toen ik het bericht schreef.
Ik wilde het gewoon zo duidelijk mogelijk uitleggen, wat een opvang kost en waarom je in zo'n klein geval van die enkele die binnen komen geen verschil kan maken. Alleen komen sommige dingen via internet wellicht iets anders over, zonder gelaatstrekken dan face to face.

Je bent in ieder geval van harte welkom, ook gewoon is om te komen kijken, met meer dan 100 konijnen kijk je, je ogen uit zeg maar ;)