Buitenkat binnen houden? Meedenkers gezocht!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nachtlampje

Buitenkat binnen houden? Meedenkers gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 11:22

Hallo bokkers,

Ik zou graag een situatie voor willen leggen om wat meer ideeën, meningen en inzichten te verwerven. Mijn vriend en ik weten namelijk nog niet precies wat het beste is.

De situatie: Mijn vriend en zijn ex hadden een poes. Daar heeft mijn vriend toen een kitten bij gekocht, een blauwe rus Luca. Toen Luca bijna een jaar was, is de poes weggegaan.
Hij heeft toen een maand of 4 alleen in huis gezeten, daarna kwam mijn (toen kitten) poes Lyla erbij.
Dit was helemaal leuk en goed, ze speelden samen en lagen soms zelfs bij elkaar in de mand.

Nu is Luca een enorm energieke kat, helemaal niet zo'n binnenkat als mijn vriend "besteld" had.
Wij wonen op 36 m2 en merkten dat hij graag meer bewegingsvrijheid wilde. Dus, eerst een tijdje aan een tuigje naar buiten, aan een soort rails waar hij veilig heen en weer kon rennen zonder zich op te hangen of verwonden.
In september heb ik mijn vriend zover gekregen dat Luca vrij naar buiten mocht. Een lyrische kat die urenlang achter het huis langs galoppeerde ten gevolge.
Wij mogen niet boren, zagen of wat dan ook in ons appartement, dus deden de deur voor hem open om hem buiten of binnen te laten.

Vanaf dat moment begon echter zijn gedrag te veranderen. Als hij binnenkwam was hij mopperig, en ging hij blazend en grommend achter Lyla aan. Hij ging midden in de kamer zitten om op vol geluid jammerlijk te gaan krijsen. Hij wilde 's nachts om 4 uur naar buiten en bleef net zo lang krijsen totdat wij (ik) wakker werden.
Hij kwam binnen om in 1 keer 100 gram brokjes naar binnen te schrokken, mepte daarna Lyla een keer en krijste dan weer dat hij NU naar buiten wilde.
Hij begon klaaglijk te mauwen als we bij zijn achterhand in de buurt kwamen, waardoor we dachten dat hij pijn had en hem naar de dierenarts namen, waar hij vervolgens anderhalve meter een hoog kozijn insprong met de souplesse van een panter.

De dierenarts zei dat het door stress van buiten zou kunnen komen, of een te kleine ruimte, of dat hij niet meer met Lyla op kon schieten waardoor hij zulk gedrag vertoonde, misschien door haar hormonen waar hij op reageerde.
Als wij Lyla echter naar buiten namen aan een tuigje, en Luca ook meeliep, speelden ze samen en renden ze achter elkaar aan.

(voor nóg uitgebreider :') zie dit topic [BB] Kat met extreem gedrag, wie herkent dit?)

Wij hebben hem op de metacam gehad om uit te sluiten dat het pijn was. Daarna hebben we een feliway stekker aangeschaft, die we begin december erin hebben gestoken.
Wij merkten enigszins wel verschil, hij was wat toleranter naar Lyla en ze konden soms weer samen op dezelfde bank zitten. Het mauwen bleef echter wel, evenals het boze gedrag bij binnenkomst.

Toen zijn we na de kerst een weekje op vakantie geweest. We hebben Luca en Lyla bij een vriendin achtergelaten. Zij woont 4 hoog, op een appartement van 60 m2, waar ze dus niet naar buiten kunnen.
Teruggekomen bleek alles enorm goed te zijn gegaan. Bijzonder goed zelfs!
Ze sliepen samen op dezelfde bank. Speelden samen (!!!) Luca had niet gemauwd binnen, niet gezeurd.
Hij at zijn brokjes weer normaal, over de dag verdeeld en niet meer schrokkend.

We hebben ze weer mee naar huis genomen, dat was afgelopen zondag. Nu houden we Luca binnen om te kijken hoe dit gaat.
Het eerst wat gebeurde is dat hij gelijk weer tegen Lyla begon te grommen en te blazen. Nu, twee dagen later, gaat het eigenlijk best goed.
Wonder boven wonder spelen ze samen, en Luca eet normaal zijn brokjes. Hij is relaxed en 100 keer aanhankelijker dan eerst, we hebben onze oude kat weer terug!

Het enige wat nu heel erg sterk naar voren komt, is dat hij graag naar buiten wil. Hij mauwt zielig en lief bij het raam en bij de deur. Wanneer we hem dan negeren of uit de hal zetten, wordt hij boos omdat hij niet naar buiten mag en reageert hij dat af op Lyla.

Wij weten niet wat nu het beste is. In April verhuizen we naar een groter appartement waar eventueel een kattenluik in kan, zodat hij niet meer naar ons hoeft te komen als hij naar buiten wil.
Maar, voor deze overbruggingsperiode...

Moeten we hem binnen houden en leren dealen met de zielige mauwen die heel duidelijk maken dat hij graag naar buiten wil?
Moeten we hem buiten laten, met de kans dat hij weer humeurig en bijna agressief binnen komt om zn eten op te schrokken en ons wakker te houden?
Iets daartussenin?
We willen graag overeenkomen wat het beste is, en hopelijk kunnen jullie met ons meedenken, ons bevestigen of juist een nieuw inzicht tonen!

Excuus voor het lange verhaal, het is een stuk langer geworden als ik had gedacht :o

Speedster

Re: Buitenkat binnen houden? Meedenkers gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 11:28

Ik zou zelf de neiging hebben om hem binnen te houden, hij maakt ondanks het naar buiten willen binnen toch een meer ontspannen indruk als ik dit zo lees.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 11:29

Speedster schreef:
Ik zou zelf de neiging hebben om hem binnen te houden, hij maakt ondanks het naar buiten willen binnen toch een meer ontspannen indruk als ik dit zo lees.

Eens. En zelf meer met de kat spelen zodat hij ergens zn energie in kwijt kan!

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 11:37

En het zielige mauwen? Ik vind dat heel erg om te horen omdat hij naar mijn idee dan duidelijk maakt dat hij verdrietig/niet blij is omdat hij niet naar buiten kan.
Heeft iemand ervaring dat dat ook overgaat?

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 11:57

Hij pakt je volledig in met zijn zielige gemiauw ;)
En ik geef toe bij mij werkt het ook hoor :+ Kijkt ie je ook nog met grote lieve ogen aan?

Ik zou gewoon proberen hem binnen te houden en niet toe te geven. Het is soms wel even doorzetten en net als je denkt dat hij zich neergelegd heeft bij het feit dat hij binnen moet blijven doet hij waarschijnlijk nog een poging. Maar blijkbaar is hij toch een stuk relaxter als hij gewoon binnen blijft. Ook prettiger voor je andere kat.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 13:34

Joh jij hebt daar natuurlijk inderdaad ervaring mee Sakkia.
En ja, de zielige oogjes zitten er ook bij, maar hij is heel beweeglijk dus gaat niet zielig zitten kijken.
Hoe gaat dat nu met Jack? En laat jij hem bijvoorbeeld wel eens buiten op het balkon ofzo, of aan een tuigje?

Of is dat juist dan een trigger voor de kat om weer naar buiten te willen?
Ik gun Luca namelijk zo graag een frisse neus :o

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 13:40

Met Jack gaat het prima (ik durf dit eigenlijk bijna niet te typen, zul je zien dat er vanavond weer wat gebeurd :+ ) :j Wij hebben geen balkon. Een tuigje hebben we geprobeerd maar daar werd hij diep ongelukkig van.
Als wij buiten zitten gaat hij weleens mee, hij blijft dan altijd bij mij in de buurt en gaat ook weer mee naar binnen als ik naar binnen ga. Hij komt dus niet alleen buiten, wil hij af en toe wel en dan komen idd die ogen en het zielige miauwen. Maar het kan gewoon niet. Ik hoor de kassa bij de DA al weer rinkelen zeg maar :') , hoe zeer ik hem ook gun dat hij lekker buiten kan lopen. Hij is echt niet ongelukkig binnen, hoogstens soms onuitstaanbaar omdat hij zo druk is.

Enjoy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 13:47

Het is óf altijd naar buiten kunnen, óf inderdaad de beslissing maken haar binnen te houden. Af en toe naar buiten aan een tuigje is denk ik net te frusterend (kan net territorium niet desgewenst markeren, mss daarom juist afreageren op andere poes, niet genoeg energie kwijt als de poes wilt).
Als je 2 katten binnen wilt houden op 36m2 vergt dat wel wat aanpassingen aan je huis. Katten zitten graag hoog en klimmen graag, als je iets kan maken van een kast waar ze in mogen klimmen, door bijvoorbeeld krabmatjes/plankjes ertegenaan te monteren, zodat ze erbovenop kunnen zitten. Veel spelen, speeltjes wisselen (dus niet altijd op de grond laten liggen). En denk aan voer verrijking, dus niet meer uit een bakje voeren, maar voerspelletjes kopen/maken. Een voerbal bijvoorbeeld, of een voertoren, of een schoenendoos met gaatjes, brokjes door de kamer verstoppen, brokjes door de kamer gooien. Zo zijn ze lekker even bezig met hun eten en kunnen ze wat energie erin kwijt. Volgens mij zijn met name Blauwe Russen erg slim, dus daag ze uit met de voerspellen.
Verder is een aantal keer per dag spelen beter dan 1x lang achter elkaar. Kijk naar de momenten dat ze initieert om te gaan spelen, en speel op die momenten met haar (dus niet wakker maken om te spelen) en speel tot je merkt dat ze geen zin meer heeft. Sommige katten spelen niet heel erg, maar kijken graag naar hoe jij je staat uit te sloven, maar dat is wel al een bezigheid.
Kortom, het kan wel, maar vergt wat tijd! :) Maar als op die manier de relatie met de andere poes beter blijft, zou ik het zo doen.

Edit: over dat miauwen, ze heeft het nu zo vaak voor elkaar gekregen dat ze met miauwen naar buiten komt, dat vergt een hoogstandje aan negeren om dat er weer uit te krijgen. Als je namelijk dan 1x weer toegeeft gaan ze het steeds langer, harder, en langer en harder proberen. Het kan zelfs zo zijn dat wanneer het een tijdje goed gaat, het gedrag ineens weer terug komt.
Laatst bijgewerkt door Enjoy_ op 06-01-15 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 13:48

Fijn om te horen dat hij het goed doet :) En inderdaad, na alle zorgen, inclusief die meter regenboogtouw heb je het wel gehad lijkt me :')

Wij hebben een touw vanuit het raam naar een boom lopen, redelijk strakgespannen. Daar hebben we een grote ring aan, met daaraan een touwtje met een haakje. Op die manier kan een kat dus aan het tuigje zo'n 5 meter heen en weer lopen, hij trekt het touw achter zich aan.
Luca is dit ook gewend en heeft er in het begin heel veel lol mee gehad.
Denk jij (en anderen die dit lezen) dat hij er blij van wordt als we hem aan het tuigje naar buiten laten, of zou het dan eerder zo zijn dat hij humeurig wordt en gaat krijsen omdat hij aan het tuigje wil..?

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 13:52

Dankjewel voor het meedenken Enjoy! Ze mogen hier inderdaad overal op, onder, in enzovoorts om de loopruimte zo groot mogelijk te maken. Die krabmatjes aan de zijkant van een kast monteren is een heel gaaf idee, daar gaan we eens naar kijken!

Voerspelletjes kunnen we ook wel eens proberen. Hij is niet zo happig op snacks, waar Lyla op commando kan zitten, liggen en rollen voor een stukje kaas.
We weten echter wel enkele dingen die hij echt graag lust, daar kunnen we misschien ook wel wat mee :)

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 14:00

Wij hadden jack op die manier ook aan de lijn zitten. Hij kon eigenlijk het hele terras over lopen. Maar dat wilde hij niet, hij wilde perse het hekje voorbij. Op een gegeven moment ontsnapte hij mij terwijl ik hem even los had om het tuig wat te verstellen. Maar wonderbaarlijk genoeg wilde hij ineens niet meer van het terras af. Hij wilde dus gewoon los en bleef netjes op het terras, daarom gaat hij nu los mee.
Maaaaaaarrrrr Jack is Jack he, die is apart en net een hond, dus ik gok dat het een uitzondering is.

Jack geeft trouwens zelf wel aan wanneer hij wil spelen. Meestal komt hij dan wat brengen wat gegooit of bewogen moet worden. Nu is dat even een stok met veertjes er aan (zonder regenboogtouw uiteraard :+ ) en volgende week kan dat weer zijn muis of een balletje zijn. De rest van de tijd crosst hij zelf door het huis en tegenwoordig geeft ie Beau regelmatig een tik tegen de billetjes als ze langsloopt en rent dan heel hard weg :') (helemaal niet leuk voor Beau natuurlijk, maar het is echt hilarisch :o )
Daarnaast krijgt hij zijn voer in een bal en heeft hij een activityboard die ik vaak vul met brokjes, dan heeft hij ook wat te doen als wij de hele dag aan het werk zijn ;)

Kortom, zorg dat je kat zich binnen ook kan vermaken.

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 14:03

Is net mijn kat!
Wij hebben hem nu ruim een maand binnen en het chaggerijnige is zoveel afgenomen dat wij besloten hebben hem nu gewoon binnen te houden.
De rust is hier echt weer weder gekeerd :)
Van de zomer komt er wel een net over de tuin zodat hij daar wel in kan en de deur open kan blijven voor de kinderen en hij niet ontsnapt :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 19:38

Onlangs heb ik mijn kat ook weer meer buiten en herken wel bepaald gedrag. Is hij net binnen, eet (schrokt niet) en dan mauwt hij dat hij weer naar buiten wilt. Of hij komt aangehuppeld om mee naar binnen te gaan, om vervolgens meteen heel hard en klaaglijk te mauwen dat hij naar buiten wilt.

Ik bepaal wanneer hij naar buiten mag, dus ik laat me niet door klaaglijk mauwen leiden en roep gewoon boos 'nee'. Dan berust hij daar in. En even lekker op de bank met hem knuffelen helpt ook :j

Ik zou de kat dus wel naar buiten laten (voor de frisse neus inderdaad), maar gewoon gedoseerd. Hij hoeft niet de hele dag buiten te hangen, een paar uurtjes is zat.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 19:41

Dat is dus lastig Sassol, want hij blijft gerust een hele dag weg als we hem buiten laten. Gedoseerd zou dus ook niet zo makkelijk mogelijk zijn.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 19:44

Ik geef de mijne altijd eten als ik hem roep om thuis te komen, daardoor komt hij ook als ik roep. Maar ik geef dan ook rauw vlees, doet de kat een moord voor en er is alleen eten als ik het vers neer zet.
Je zou dus iets van natvoer kunnen halen wat de kat extra lekker vindt, en dit geven als hij komt als je roept. Dit kun je ook eerst oefenen door hem eerst aan het tuig te laten zodat hij ook niet weg kan blijven en jij dus de gelegenheid hebt om hem in te laten zien dat komen als je roept loont!

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 20:41

Vers vlees is hij niet zo dol op, dat krijgt de poes. Hij is dol op het blikvoer van de Aldi, waar ook geen suikermeuk in zit en wat we hem dus geven als lekker hapje.

Echter... Wij hebben het sterke idee dat hij andere huizen bezoekt als hij buiten is (was), en hebben hier ook al 1 bevestiging van gekregen. Die hebben we natuurlijk gevraagd om hem buiten te houden, maar je weet natuurlijk niet waar hij naar binnen sneakt en wat hij daar krijgt.
(wij wonen in een studentencomplex, met veel studenten uit het buitenland die vaak ook geen nederlands spreken en dus niet bv op de complex-facebook aangemeld zijn omdat ze het toch niet kunnen lezen).

Toen we hem buiten hadden kwam hij dus ook niet als wij riepen. Áls hij wel in de buurt is komt hij altijd consequent hard mauwend aanlopen voor een knuffel.
Helaas dus ook niet binnen te halen wanneer wij willen.