Kat niest veel, oogt niet ziek.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Kat niest veel, oogt niet ziek.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 21:59

Ik heb een gecastreerde kater van een jaar of 9 en sinds gisteren niest hij echt veel. Hij heeft geen koorts. Oogt levendig, eet en drinkt ook nog zoals vanouds.
Ik hoor hem als hij bij mij ligt wel ademen, ( niet extreem trouwens) dus hij heeft het wel wat benauwder.

Als het morgen nog zo is ga ik een afspraak maken bij de DA.

Zijn er hier misschien mensen die ervaring hebben met dit soort klachten bij een kat?

Hij is ook niet snotterig ofzo, slijmvliezen zijn normaal en hij heeft ook geen waterige of vieze ogen.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 22:03

Dit heb ik een paar weken terug gehad met onze kater.
Verder gezond.. levendig etc..
Heb toen met de DA gebeld, hij moest zelf uitzieken. Als hij niet meer wou eten/drinken moest ik met hem langskomen.
Heeft ongeveer een weekje geduurd toen was het weer over. :)

Brainless

Re: Kat niest veel, oogt niet ziek.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 22:04

Er kan bv ook een grasspriet oid in zijn neus zitten.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 22:06

O dit antwoord stelt mij wel weer wat geruster :)

Brainless: dat kan niet, want hij komt niet buiten :) wil hij ook niet, het is een mega schijtebroek :D

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 22:08

Kan ook een vorm van niesziekte zijn :) Hoeven ze niet persé ziek van te worden, kan ook alleen niezen zijn. Dit is echt wel besmettelijk, dus gewoon even langs dierenarts :)

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 22:09

Mijn kater deed het denk ik met opzet. Hij zou vrijdag voor castratie en woensdag begon hij met niezen.
Dus de castratie is uitgesteld toen.. soort schoolziek denk ik :+

Je kunt altijd voor je eigen idee morgen even met je DA bellen.
Kan natuurlijk ook niesziekte oid zijn.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 22:12

Bij twijfel is een telefoontje naar de DA altijd een goede zet, maar dit lijkt me inderdaad niet iets waarvoor je hem uit zn bed zet :)
Een van mijn katten heeft ook iets gelijkaardigs gehad, was op dat moment nog een kitten en netjes ingeënt tegen niesziekte. Advies van de DA was toen gewoon afwachten, en zo lang ze goed at en vooral dronk, en verder niet suf overkwam ons vooral niet te veel zorgen maken. En inderdaad, 2 dagen later was het gewoon over.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 11:19

Maaaarije schreef:
Mijn kater deed het denk ik met opzet. Hij zou vrijdag voor castratie en woensdag begon hij met niezen.

Zo kunnen katten niet denken. Hij zal vast geniesd hebben voor die tijd, maar dat was geen opzet bij hoor ;)

Ik zou het even aankijken zolang hij nog goed eet en drinkt en niet ziek oogt.
je zou altijd de DA even kunnen bellen voor telefonisch overleg.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 11:48

SAKKIA schreef:
Maaaarije schreef:

Zo kunnen katten niet denken. Hij zal vast geniesd hebben voor die tijd, maar dat was geen opzet bij hoor ;)

Ik zou het even aankijken zolang hij nog goed eet en drinkt en niet ziek oogt.
je zou altijd de DA even kunnen bellen voor telefonisch overleg.

Nee joh, dat snap ik ook.. het was ook meer als grapje bedoeld hoor.
Ik snap ook dat een kat niet zo denkt.. Meer het toeval dat het vlak daarvoor begon.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 11:54

De kat van mijn schoonouders had een naald van de kerstboom in zijn neus. Bleef maar niezen (op den duur bloed), die hebben de buren eruit gehaald met een pincet (ze waren zelf op vakantie).
Dus ik zou even zijn neus checken en anders even een paar dagen aankijken (hoewel ik een keer niesziekte in huis heb gehad -geen grapje om 8 katten te moeten pillen- en toen oogden ze ook niet ziek, alleen niezen, snotteren en zware ademhaling).

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 11:55

Bij ons ook eens gehad, kwam door een plant die redelijk nieuw was! Ik dacht ook aan hele erge dingen... :P Plant weg gedaan en het niezen was over. :)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 14:12

Er is hier geen kerstboom geweest ook geen andere plant of iets. Ik heb de DA gebeld en ik moest het aankijken. Zolang hij goed eet, drinkt, geen groene snot heeft of heel sloom is / word zal hij " gewoon" wat verkouden zijn.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 14:18

Onze kat Dirk had een paar maanden terug hetzelfde. Toch even naar de DA gegaan en die gaf ons koortsremmers (had iets verhoging) en neusdruppels mee. Hielp niet veel, maar toch even aankijken. 3 Dagen later kon hij niet meer door zijn neusje ademen, arme dier was compleet van de leg en wilde alleen maar in mn nek liggen', hijgend en piepend ;( Dat was op zaterdag dus toen naar een andere DA gegaan, die heeft hem antibiotica gegeven. 's Avonds kon hij al veel beter ademen en na een kuur van een week was het heel snel over. Dus zolang hij nog door zijn neusje kan ademen zou ik het ook nog even aankijken!

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 14:22

Hou je hem wel goed in de gaten?
Jack was ook gewoon actief en wilde ook wel eten en drinken. Maar hij was echt wel goed benauwd, nieste toen nog geen halve dag later ook flinke klodders snot (gatver, en altijd tegen het raam uiteraard :roll: ). Maar hij bleef wel spelen en wilde ook wel heel graag eten.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 14:25

Als er klodders snot komen ga ik uiteraard wel langs bij de DA of als ie stopt met eten en drinken / heel sloom word.
Hij slaapt veel maar niet meer dan anders. Is nu iets benauwder maar niet zorgwekkend. Is gelukkig ook nog alert.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 14:35

Een kat die niest hoeft niet per definitie niesziekte te hebben.
Zeker als er geen koorts is en gewoon gegeten en gedronken wordt hoef je je niet direct te druk te maken.
Ook katten kunnen wel eens verkouden zijn.
Is er echt spraken van koorts, niet eten of drinken, lusteloos en flink wat snot in ogen en neus dan zeker niet te lang wachten en hop, naar de dierenarts.
Een kat kan in tegenstelling tot een hond NIET vasten!!!!
Een kat moet dus blijven eten en drinken.

Als er iets in de neus zou zitten van een sprietje of een naaldje van de boom of plant is dat vaak een hele andere nies......dat blijft bij wijze van spreken maar doorgaan.
Gewoon goed in de gaten houden maar bij twijfel of langdurig altijd naar de dierenarts er mee.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 14:39

Ik weet inderdaad dat als een kat niet meer wil eten = GROOT alarm. :j

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 14:41

Vaak hoor je trouwens ook wel tijdens het niezen of er snot zit. Tenminste dat was bij Jack wel zo. Je kon horen dat hij "vol" zat en toen zag je nog geen snot, je hoorde het alleen. Ik had dat toen niet zo in de gaten, dacht dat hij gewoon een vreemd niesje had (ik had hem toen nog niet zo lang en hij had als kitten wel ernstige niesziekte gehad) :+

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 14:43

Ik hoor een geluid alsof hij na de nies nog flink zijn neus moet ophalen zeg maar... hij niest ook wel vaker achter elkaar. Het is best sneu... heel vermoeiend ook :(:)

Maar er komt geen snot uit... om hem nou boven een emmer of kopje warm water te hangen met zijn neus is ook zo wat :+

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 14:50

Neuh denk niet dat hij dat leuk zal vinden :+
Klinkt alsof er binnenin wel snot zit. Hou het gewoon even in de gaten, meer kun je nu niet doen.

Ik hoop voor je dat het hier bij blijft. Ik kon bijna elke dag ramenlappen :+

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 21:45

Bij mijn kat zag je niks van snot en die had wel niesziekte. Ook zag je niks aan de ogen.. Wel gorgelde ze bij het ademen en merkte ik duidelijk dat ze niet meer goed kon ruiken. Dit was 4 dagen na het niezen begon, toen heb ik meteen DA gebeld. Dus zeker goed in het oog houden. :)

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 13:15

Hoe gaat het nu met je poezenbeest? :)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-15 14:23

Ik ben zelf net weer thuis na een acute blinde darmontsteking. Spoedoperatie gehad, maar het gaat goed gelukkig. Rotding is eruit en nu herstellen.

Poezebeest niest nog steeds maar lijkt wel wat minder erg. Hou hem uiteraard nog steeds in de gaten.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 14:25

Ineke2 schreef:
Ik ben zelf net weer thuis na een acute blinde darmontsteking. Spoedoperatie gehad, maar het gaat goed gelukkig. Rotding is eruit en nu herstellen.

Poezebeest niest nog steeds maar lijkt wel wat minder erg. Hou hem uiteraard nog steeds in de gaten.

He bah, sterkte!

Goed om te horen dat het met je kater wel al wat beter gaat.