Geen maatje. Hoe kan ik het oplossen??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Yenni

Geen maatje. Hoe kan ik het oplossen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 18:57

Hallo :)
Mijn konijntje is pas geleden overleden. Nu belde mijn oma gisteren op en vertelde dat je een nieuw konijntje wou betalen. Ik was heel blij natuurlijk! Maar ik kan geen maatje betalen voor mijn nieuwe konijntje. Wat kan ik in de kooi leggen voor hem zodat hij zich niet gaat vervelen.
Hij is nog klein. Hij komt eerst in een klein kooitje iets van 50 x 30. Als de nieuwe kooi voor mijn cavia klaar is mag het konijntje in hum oude kooi. Die is 95 x 45. Als het lente wordt gaat jet konijntje in een buitenhok normale groote. Ik laat hem natuurlijk wel een paar uur los lopen in de sere.
Ben ook bereid zelf dingen te knutselen.
Hoop dat jullie me kunnen helpen.
P.s. Heb nog edn vraagje: moet een konijntje met zoals cavia's een nachthok hebben of is dit niet nodig?
Groetjes!

minikatje

Re: Geen maatje. Hoe kan ik het oplossen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 18:59

Kijk eens rond op mp, meestal niet mijn ding maar sommige konijntjes gaan voor heel weinig weg.
oproepje plaatsen helpt soms ook wel eens.

Fenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 18:59

Je kunt ook proberen je caaf en je konijntje te koppelen? :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 19:00

Ik zou een koppel uit een opvang halen, die kunnen dan naar buiten.
Ze hebben wel een ren nodig, een hok alleen is niet genoeg.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 19:01

Een konijn moet natuurlijk ook een nachthok hebben buiten om in te schuilen als het koud weer is of regent.

Daarnaast vind ik het zelf sneu als een konijn buiten alleen zit. Binnen krijgt hij meer aandacht dan buiten. Maar als ik de afmetingen van de kooi lees vind ik de kooi voor binnen wel erg klein om de hele dag in te zitten.

Cavia en konijn samen is niet aan te raden omdat ze beide ander voer nodig hebben. Een cavia maakt zelf geen vitamine C aan en een konijn wel.

Weet niet wat je voor konijn hebt, maar twee mannen samen gaat al niet goed.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 19:03

Heb je een mannetje of een vrouwtje? Heb je een mannetje, dan kan je het best gaan sparen voor castratie en dan koppelen met een vrouwtje. Zeker als ze buiten zitten, moeten ze eigenlijk samen, vooral omdat ze dan een stuk gelukkiger zijn én elkaars warmte hebben :)

Konijn aan cavia koppelen is een slecht idee :n
Laatst bijgewerkt door Eske_B op 05-01-15 19:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 19:03

Oke zal het met mijn ouders bespreken. Uit de opvang lijkt me wel wat alleen kunnen die al naar buiten?

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 19:04

EskeGirl schreef:
Heb je een mannetje of een vrouwtje? Heb je een mannetje, dan kan je het best gaan sparen voor castratie en dan koppelen met een vrouwtje. Zeker als ze buiten zitten, moeten ze eigenlijk samen, vooral omdat ze dan een stuk gelukkiger zijn én elkaars warmte hebben :)

Konijn aan cavia koppelen is een slecht idee :n

Ik weet het niet. Oma moet hem nog brengen

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 19:04

Dat ligt aan hoe de opvang ze houdt. :)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 19:05

Bij de opvang waar mijn koppel vandaan komt hadden ze binnen en buiten ruimtes, mijne zaten
in de buitenruimte (heb ze in september gehaald), dus die konden meteen naar buiten. Dat verschilt dus per opvang :)

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 19:08

Als je het niet kan betalen, zou ik geen konijntje nemen.
Konijnen zijn toch wel dieren die een kostenplaatje hebben. Aanschaf is vaak niet duur. Maar voeding, jaarlijkse entingen, eventuele castratie, ... is natuurlijk wel duur.
Zou ook je oma aanraden om geen konijn uit een dierenwinkel te halen, die zijn vaak niet zo gezond als ze lijken. Hebben vaak tandproblemen en maandelijks naar de dierenarts gaan om tanden te laten knippen is natuurlijk ook niet goedkoop (de operatie om ze te laten verwijderen al helemaal niet), maaris toch nodig zodat die kan eten.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 19:11

Ik vind dat wel een heel klein hokje hoor voor konijnen. Lente duurt dan nog erg lang als je samen opgesloten zit voor het grootste deel van de dag. Of je moet in de serre een ren maken, zodat de konijnen blijven los kunnen huppelen. Denk ook aan de hoogte van een hok; konijnen moeten wel rechtop kunnen staan.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 19:13

Heb het mijn ouders voorgesteld. Maar een 2de konijntje word hem echt niet. Mijn vader en moeder hebben altijd konijnen gehad en hebben ook altijd alleen gezeten.
Mijn vader gaat wek het hok wind dicht maken. Dus hoe kan ik het hok instessant maken?? Bij cavia's helpt een spiegel. Bij konijntjes ook? Groetjes.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 19:14

Dan zou ik geen konijn nemen. Konijnen zijn zeer sociale dieren en eem cavia, mens of spiegel kan dat niet vervangen.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 19:15

vuurneon schreef:
Ik vind dat wel een heel klein hokje hoor voor konijnen. Lente duurt dan nog erg lang als je samen opgesloten zit voor het grootste deel van de dag. Of je moet in de serre een ren maken, zodat de konijnen blijven los kunnen huppelen. Denk ook aan de hoogte van een hok; konijnen moeten wel rechtop kunnen staan.

Recht op staan kan ze zeker! Ik laat haar ook elke dag rond huppelen. Mijn vader gaat maandag aan het nieuwehok beginnen voor de cavia's. Dus ze hoeft er niet lang in te zitten.

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 19:18

Dan zou ik geen konijn nemen, als je de aanschaf al niet kan betalen, hoe wil je dan eventuele dierenartskosten gaan betalen?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 19:19

Een konijn is geen konijn, dat is gewoon zielig.

Net zo zielig als een paard de hele dag alleen op een paddock zetten.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 19:29

Ik snao dat ook wel daarom vraag ik ook hoe ik het anders kan oplossen terwel ik schrijf dat ik geen 2de mag kopen. Maar als 2 komijnem niet samen gaan zet men die toch ook uit elkaar?! Dan zitten ze ook alleen......

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 19:33

Dan is het de bedoeling om een andere oplossing te zoeken, als in een ander maatje of eventuele castratie.

Sneu voor je aankomende konijntje..

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 19:34

Cas123 schreef:
Ik snao dat ook wel daarom vraag ik ook hoe ik het anders kan oplossen terwel ik schrijf dat ik geen 2de mag kopen. Maar als 2 komijnem niet samen gaan zet men die toch ook uit elkaar?! Dan zitten ze ook alleen......

Als 2 konijnen niet samen gaan, ga je een ander konijn zoeken om te koppelen.
Daarom ook een opvang, hier doen ze dit voor je, en gaat het niet goed kan er een ander konijn geprobeerd worden.

Ik zou echt geen konijn nemen dan.. ze horen gewoon niet alleen. Dan zou ik het gewoon mooi bij je cavia's laten :)

MarlindeRooz

Dat is ook niet goed, dan moet je een oplossing zoeken.
Jij kan toch niet met elk persoon samen wonen, dat kan een konijn dus ook niet.

Ik zal zeggen tegen tegen je oma dat je geen konijn wil, omdat je er maar een mag.

Eske_B

Je kan het niet oplossen. Als stouw je de kooi vol met speeltjes, niets vervangt elkaar wassen en lekker samen liggen.

Afbeelding
Niet vervangt dit.

Dus je kan of je ouders overhalen om 2 konijnen te kopen of geen nemen, of egoïstisch zijn en een konijn alleen neerzetten.

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 19:38

Helaas worden heel veel konijnen nog alleen gehouden omdat mensen niet weten/beseffen dat konijnen gewoon heel graag een maatje willen, net als paarden bv. Er komt gelukkig steeds meer voorlichting waarin wordt gepleit om er 2 te nemen. Als je weet dat konijnen niet alleen horen, en je neemt vervolgens toch 1 konijn dan vind ik dat niet getuigen van diervriendelijkheid. Maar zoals ik al zei, er is veel onwetendheid hierover.

spookyskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 19:43

Ts, ik zou aan je ouders later lezen dat konijnen echt samen horen te zitten. Als ik kijk naar mijn konijnen, ze kunnen echt niet zonder elkaar.
Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door spookyskippy op 05-01-15 19:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 19:43

Gelukkig wordt er doormiddel van dit soort topics onwetendheid weggenomen. Wat mensen er vervolgens mee doen is aan hun..
Al hoop ik natuurlijk dat ze dierenwelzijn voor egoïsme zetten ;)