Vetbulten hond, weghalen of niet?

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tigress

Berichten: 8958
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Vetbulten hond, weghalen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 11:58

Hallo :)

We zitten hier een beetje in dubio, en ik dacht, wellicht is er iemand met ervaring hiermee.

Onze lab heeft vetbulten...aardig wat inmiddels, en een aantal zijn toch al best groot geworden (waaronder eentje onder zijn oksel)
Het zit op een vervelende plek, en op die zij liggen lijkt me dan ook niet meer extreem comfortabel. Nu zou je alleen al daarmee zeggen; ''Prima, weghalen!'', toch?
Maar toch zit er nog twijfel. Het gaat hier om een bijna 12 jarige lab (in maart wordt meneer 12 :P) en elke narcose is een risico...
Er is ooit gesproken over plaatselijke verdoving en dan wegsnijden. Kan ook prima, maar de hond moet ook goed stil liggen lijkt me? Dus in hoeverre is plaatselijke verdoving een haalbare kaart? Is plaatselijk met een roesje mogelijk misschien? Of moet hij echt helemaal onder zeil liggen?

Iemand ervaring met het weghalen van vetbulten? Ik zal vanmiddag eens een foto maken om te laten zien over wat voor formaat we het hebben :j

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Re: Vetbulten hond, weghalen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 11:59

Zou de grote op vervelende plekken wel weg laten halen.

Jeroenschot
Berichten: 280
Geregistreerd: 15-10-14

Re: Vetbulten hond, weghalen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 12:01

Geeft je hond aan dat hij er last van heeft? Zoniet laten zitten. Onze vorige hond had er ook een paar, maar had nergens last van en onze dierenarta raadde ook aan het gewoon te laten zitten

LOLLYYwood

Berichten: 2831
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Aalst (Oost-Vl, België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 12:02

Zolang de bulten niet groeien en je merkt dat je hond er geen last van heeft zou ik ze mooi laten zitten :j

danaderese

Berichten: 524
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: tussen steenokkerzeel en kampenhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 12:03

Mijn golden is toe haar 10 jaar bloed donor geweest. Was ook gewoon een roesje.
Ik moest er wel bij blijven omdat ze anders niet bleef liggen. (Zo licht was het dus) dus ik denk dat plaatselijk verdoven en een klein roesje wel te doen moet zijn

Britta31

Berichten: 13243
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 12:03

Ons hondje heeft ze ook.De da zei gewoon laten zitten.Alleen als ze last krijgt ervan bv in oksel met lopen weg laten halen.

Tigress

Berichten: 8958
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 12:05

Dat is het probleem, de bulten groeien wel, en ik merk dat het wel een gevoeliger plekje is geworden voor wondjes als meneer door de bosjes banjert. Dus last...last...wat is echt last? We willen natuurlijk voorkomen dat er echt schade aan zal komen.

Onze DA heeft het al eens over het weghalen gehad, wellicht vanwege de plek en de problemen die er mee kunnen ontstaan?

danaderese, fijn om te weten dat een roesje wel een mogelijkheid zou kunnen zijn :j

Wesco

Berichten: 5068
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Re: Vetbulten hond, weghalen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 12:09

ik zou de grote vetbulten weg laten halen die in de weg zitten. Onze oude hond had er ook 1 bij zijn oksel en die zat wel in de weg. Je merkt het verschil pas echt goed als die vetbult weer weg is.

Barendshoeve
Berichten: 960
Geregistreerd: 10-05-10

Re: Vetbulten hond, weghalen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 12:15

Hey,

Als je merk dat je hond er pijn van heeft zou ik ze laten weg halen. Geen pijn maar enkel wat hinder
fijn laten zitten. In 90% van de gevallen krijg je voor 1 vetbult die we weg haalt er zeker 2 terug.
Wel zou ik 1 x per jaar vragen of ze er wat "vocht" uit halen en even kijken onder de microscoop
of het nog steeds om vet cellen gaat. Doorgaans doe ik dit als de hond er toch is voor zijn enting.

LOLLYYwood

Berichten: 2831
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Aalst (Oost-Vl, België)

Re: Vetbulten hond, weghalen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 12:22

Is een 2e opinie geen idee? Kijk wat die DA zegt, zeggen ze beide hetzelfde, dan doe je dat. Zeggen ze beide iets anders, dan moet je doen waar je je zelf het beste bij voelt voor je dier. :)

Tigress

Berichten: 8958
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 12:23

LOLLYYwood schreef:
Is een 2e opinie geen idee? Kijk wat die DA zegt, zeggen ze beide hetzelfde, dan doe je dat. Zeggen ze beide iets anders, dan moet je doen waar je je zelf het beste bij voelt voor je dier. :)

We hebben het al bij twee dierenartsen besproken. De ene zei, verwijderen wanneer ze te groot worden, en de andere zou ze met zijn narcose van de MRI gelijk in een keer doorhalen om het te laten verwijderen, maar helaas lag hij dan te lang onder narcose en hebben zij dit verder niet meer gedaan. Aangezien het er toen minder waren, en nog niet zo aanwezig, was het toen verder geen probleem :)

Heb even gauw wat foto's gemaakt en opgemeten. Degene die onder zijn oksel vandaan komt heeft inmiddels een omtrek van de 25 á 30 centimeter.
De twee op zijn zij zijn nagenoeg niet meer gegroeid, dus die zijn geen ramp, en voor zijn hak wilden we sowieso nog naar de DA. Hij slikt die kapot. Er zat eerst 1, en inmiddels zijn het er 2 geworden daar. Foto's komen zo :)

speurneusc

Berichten: 5449
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 12:29

ik heb bij het weghalen van wat bulten bij mijn oude duitse herder van 13 gevraagd om inderdaad een roesje, plaatselijk verdoven en van te voren pijnstillers, dat is prima gegaan ondanks dat het beste een zware ingreep was, dus als je dat aandurft en da ook.

Tigress

Berichten: 8958
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 12:34

Deze knoepert hebben we het over:
Afbeelding

En hier zijn volle zijde, met daar ook de twee op zijn zij te zien (en wederom degene bij zijn oksel, hier zie je dat hij onder de oksel vandaan uitsteekt)
Afbeelding

Tigress

Berichten: 8958
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 12:40

speurneusc schreef:
ik heb bij het weghalen van wat bulten bij mijn oude duitse herder van 13 gevraagd om inderdaad een roesje, plaatselijk verdoven en van te voren pijnstillers, dat is prima gegaan ondanks dat het beste een zware ingreep was, dus als je dat aandurft en da ook.

Kijk, dit is fijn nieuws :j Onder een roesje durven we dit aan, zeker ook met onze DA :) Geeft weer positieve inzichten :)

kimmie261

Berichten: 19245
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Vetbulten hond, weghalen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 13:31

als je hond verder goed gezond is,zeker weg laten halen,de operatie an sich stelt niet veel voor,en ze hebben er echt profijt van,daarnaast heb ik ervaring met een groeiende vetbult welke open ging met alle ellende van dien...

kleintjes waar ze geen last van hebben die ook amper groeien zou ik laten zitten,maar die groeiende en grote waar ze wel last van hebben,laat ik echt weghalen.

vorig jaar heb ik bij mijn oudje ( 12 1/2) een vetbult in zijn wenkbrauw weg laten halen,hij had daar echt last van ,en hij heeft alles super doorstaan en we gaan bijna na een jaar na dato waarin hij geen last meer heeft van die rotbult...

Lougino

Berichten: 1450
Geregistreerd: 02-06-08
Woonplaats: Amsterdam

Re: Vetbulten hond, weghalen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 13:40

Heb vorige week bij mijn labrador ook 2 vetbulten laten weghalen die op dezelfde plek zitten, deze waren zeer recent ontstaan dus voordat het echt megabulten zouden worden hebben we deze laten verwijderen, ook om te controleren of het wel degelijk vet is en niet iets vervelenders. Onze hond is 8 jaar en heeft van de operatie nauwelijks last gehad nadat hij was uitgeslapen. Wat wel zo is omdat het bij jouw hond vrij groot is, is dat er waarschijnlijk een drain in de wond moet, dit vraagt wel behoorlijk wat nazorg. Tuurlijk heb je dat voor je hond over maar dat is wel vervelend voor beiden.

kimmie261

Berichten: 19245
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 13:44

drain??

ik heb al tig vetbulten weg laten halen,maar nog nooit een drain die achter bleef,ik vind het an sich simpele operaties,en pieker er niet over om ze niet uit te voeren bij een hond,tenzij de hond in een slechtere conditie is,dus narcose vind ik meer de afweging als de vetbult weghalen..

liefst spaar ik vetbulten ook op,dus in 1x 7 bulten weg halen ofzo... niet steeds per 1 bult een hond onder narcose brengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 13:47

Kennis van me heeft ook net een bult weg laten halen bij de hond. Wat een ellende. Raakte onstoken en nog grotere bult met vocht die steeds leeggehaald moest worden
Indien geen last zou ik ze laten zitten, mochten ze erg groeien of op een rare plek zitten dan de gok maar nemen

Jolien87

Berichten: 17532
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 13:51

Mijn bijna 12-jarige bouvier heeft ook een vetbult onder zijn oksel zitten, deze heeft hij al een paar jaar. Langzaamaan is hij wel gegroeid, maar tot nu toe merk ik niet dat hij er last van heeft. Iedere week check ik of hij zijn poot nog goed kan bewegen en of hij er pijn aan heeft. Zodra mijn hond ergens pijn aan heeft begint hij te smakken, maar dit is bij de vetbult niet het geval.
Toch is iedere hond natuurlijk weer anders en kan de één van het kleinste plekje last hebben terwijl de ander al een lange tijd ergens meeloopt zonder er last van te hebben.

Lougino

Berichten: 1450
Geregistreerd: 02-06-08
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 13:54

Misschien ook niet hoor maar daar had onze dierenarts het over als de bult op zo'n plek zit. Maar dat zal ongetwijfeld per arts verschillend zijn. Jij (kimmie) hebt volgens mij een heleboel honden ervaring dus ik geloof je meteen ;-)

Jolien87

Berichten: 17532
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 14:25

Kan iemand ook vertellen wat zo'n operatie ongeveer kost?

Tigress

Berichten: 8958
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 14:28

Rosco is verder in goede gezondheid. Geen kwaaltjes etc.
Hij heeft meerdere bulten, dus in overleg met de DA kunnen we wel uitvinden welke er het beste kunnen worden weggehaald lijkt me (zodat hij inderdaad niet voor maar 1 bult heen gaat)

Ik ben wel bang dat hij er last van gaat krijgen (zoals ik al zei, het is nu wel iets wat uitsteekt en waar makkelijk wondjes op komen nu), en ik ben bang dat ik geen eerlijk beeld heb van zijn stand tussen toen en nu. Ik zie hem dagelijks, dus de kleine aanpassingen vallen me niet zo gauw op. Het is daarin tegen dus ook weer niet zo extreem dat hij er als een bulldog bij loopt zegmaar, want dat was me wel opgevallen :P Ik denk dus dat dat zal opvallen als hij een operatie heeft gehad om ze weg te laten halen.

Qua nazorg; ik werk thuis, dus dat komt sowieso wel goed :j

Yipee

Berichten: 1863
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 14:35

Mijn hond is 13 en zit ook onder de vetbulten, kan ze niet eens tellen en van verschillend formaat. Echter niet op locaties dat het hem hindert en daarom hebben wij besloten ze niet weg te halen.

Een operatie bij een oudere hond kan best. Laat je dierenarts van te voren bloed afnemen zodat hij of zij weet hoe gezond de hond is/hoe zijn organen functioneren voordat de hond onder narcose gaat. Narcose risico blijft en oudere hondjes lopen iets meer risico, maar als je hond er last van heeft zou ik het wel doen.

Bij mijn hond zat er onder 1 van de bulten helaas aan maligne tumor en die hebben wij toen laten verwijderen. Was een heftige en ook dure operatie. Gelukkig heeft de DA hem weg gekregen en is het inmiddels alweer 1,5 jaar geleden en mijn hondje doet het nog steeds. :) Operatie op die leeftijd kan dus prima! Alleen is de kans groot dat je hond toch meer vetbulten krijgt, of dat ze weer terug komen. Wij opereren de oude baas daar niet meer aan, tenzij het hem echt hindert.

Linda2B
Berichten: 662
Geregistreerd: 04-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 14:43

Ik heb ze bij mijn labrador van destijds 9 jaar wel weg laten halen, gedeeltelijk om uit te sluiten of ze kwaadaardig waren. Hij heeft de operatie heel goed doorstaan, nauwelijks last van gehad en er zijn daarna geen bulten meer teruggekomen of bijgekomen. Hij wordt in maart 13 jaar....

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: Vetbulten hond, weghalen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 15:23

Mijne had een vetbult tussen de voorpoten die we weg hebben laten halen. Alles goed verlopen maar hij was zeker niet meer in de conditie die hij voor de OP had. Dat heeft zeker 3 kwart jaar geduurd. Hij is 3 weken uit de running geweest en de narcose heeft hij veel last van gehad. Ik denk dat ik het niet gedaan had als ik dat achteraf had geweten.
Mijn dierenarts zou overigens de bulten van jou hond nooit zonder narcose weghalen. Deze zitten vaak vrij diep en je weet nooit helemaal zeker wat je aan treft en kan enorm bloeden.