Mijn Lotte is nu bijna 13 jaar en ze heeft de ziekte van Cushing. Verder is ze zover ik weet wel in goede conditie. Nu is ze eigenlijk toe aan een gebitsreiniging maar dat moet onder narcose en daar zit ik mee. De dierenarts zegt dat er altijd een risico zit aan een narcose zeker voor oudere hondjes. Nu zit ik ontzettend te twijfelen of ik het wel moet doen, aan de ene kant is tandsteen ook erg slecht maar als ze onder narcose gaat en niet meer wakker word... dat is nog veel erger.
Poeh, ik zou eerst willen weten van de da hoe groot de kans is dat ze niet meer wakker word uit de narcose. En hoe haar verdere gezondheid is (kan het hart bv aan?)
Is dit twijfelachtig maar heeft ze er zelf verder weinig last van, denk ik dat ik het zelf niet zou laten doen.
Je zou ook eerst dit kunnen proberen (als het alleen om reiniging gaat en niet om tanden/kiezen verwijderen).
Ik heb al meerdere mensen gehoord dat het goed helpt!
Arrabel
Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-15 10:30
Bedankt voor de tip! Ik ben alleen bang dat dit niet alle tandsteen daar mee weg gaat maar het is het proberen waard!
MalaQ
Geplaatst: 05-01-15 10:43
Als ze verder in goede conditie is, zou ik het wel doen. Ik zou wel specifiek vragen naar gasnarcose en een goede bewaking, in ieder geval via capnogram en als het kan ook via ECG. Als dit bij de kliniek waar je nu zit niet kan, zou ik de gebitsbehandelingen uitvoeren bij een kliniek waar dat wel kan. Het geeft de dierenarts namelijk zoveel meer inzicht over hoe je hond in de narcose zit, en indien nodig kan er ingegrepen worden!
Tegenwoordig zijn de narcoses echt wel heel veilig, ook voor de oudere hond. Gasnarcose blijft het meest veilig, dus vandaar dat ik dat boven alle andere middelen zou prefereren (inleiding zal wel moeten gebeuren met injectienarcose, maar die wordt dan vaak erg laag gedoseerd)
Tandsteen krijg je niet meer weg met poetsen of brokken. Wat je wel kan proberen is zelf met een tandenkrabbertje het gebit wat te reinigen als je de behandeling toch niet aandurft. Je krijgt het dan nooit zo schoon als bij een narcosebehandeling, maar alle beetjes helpen!
Arrabel
Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-15 10:47
Ik heb de Tc clean teeth gel dog besteld dus hopelijk morgen in huis, ik ga is kijken of dat wat is. Mocht het gebit dan nog erg vies zijn dan ga ik opzoek naar een dierenarts met gasnarcose, dankjewel voor de tip!
Ik hoop dat het bij jou hond ook genoeg werkt! Je moet het eerste 30 dagen elke dag aanbrengen en daarna 1 of 2 keer per week (als ik het goed onthouden heb )
Kever
Geplaatst: 05-01-15 10:53
Tandsteen krijg je bijna alleen met reinigen weg en moet je dan weg houden met tanden poetsen. Poetsen en dentastix etc werken dus alleen preventief. Ik zou hier info bij de da voor inwinnen.. Die kan beoordelen of deze hond zonder reinigen nog door kan of dat het echt gezondheid in het gedrang brengt. Narcose is altijd een risico, maar ook hier kan je het met je da over hebben, die kan inschatten hoe groot het risico is.
mystery1980
Geplaatst: 05-01-15 10:55
misschien kun je overleggen met de dierenarts en zeggen dat je het eng vind? Misschien dat hij vantevoren een bloedonderzoekje kan doen om het risico te beperken?
kohtje
Geplaatst: 05-01-15 10:55
Lust ze geen vers bot bij de slager vandaan? Hier krijgen mijn honden nu 1x per maand een grote kluif met nog iets vlees er aan en de gebitten zijn als nieuw. Zelfs de oudjes hebben weer een blinkend gebit.
Arrabel
Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-15 11:09
Ik heb wel een paar keer een mergpijpje voor haar gekocht maar daar vind ze niet veel aan. Wat voor bot geef jij?
Ik zal inderdaad ook nog even goed met de dierenarts overleggen.