moet ik der weg doen of niet ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mellblondiex

moet ik der weg doen of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 22:24

heeyy heeyy

ik zit zelf met een groot probleem en daarom wou k het toch ff aan jullie vragen .
Het probleem zit zo ik heb een kitten voor me verjaardag gehad die nu 7,5 maanden oud is echt een mooi beest om te zien, alleen ze maakt alles kapot zelfs mij ze heeft onder tussen 7 stoelen kapot gemaakt in de woonkamer.
omdat ze eraan gaat hangen we hebben echt van alles geprobeerd sleutels gegooit planten spuit hard beet gepakt maar nee ze luistert gewoon echt niet ik weet het gewoon niet meer ....

daarom zit ik te twijfelen of ik der weg zal doen want mijn vader is alleen maar boos ze is trouwens ook heel bang voor me al loop ik haar kant op rent ze meteen weg .

ik weet het gewoon niet meer ....

moet ze misschien geholpen worden wordt ze dann rustiger ?
hoop dat jullie me begrijpen en misschien hebben jullie ervaringen met zulke katten

alvast heel erg bedankt ! x

piezze

Re: moet ik der weg doen of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 22:28

Kun je hem niet in de keuken houden als je er niet ben? Of een andere plek waar ze weinig kwaad kan doen. Als je steeds boos moet worden is het niet gek dat ze bang van je wordt. Misschien is het meer een buitenkat?

mellblondiex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 22:30

piezze schreef:
Kun je hem niet in de keuken houden als je er niet ben? Of een andere plek waar ze weinig kwaad kan doen. Als je steeds boos moet worden is het niet gek dat ze bang van je wordt. Misschien is het meer een buitenkat?

Ja ze heeft der eigen kamer waar ze altijd in gaat maar ze doet het als we thuis zijn als we weg zijn zit ze netjes in der kamer wij willen zelf niet dat ze naar buiten gaat

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 22:30

Heeft ze genoeg uitdaging ? Dus speeltjes, krabpaal, verstopplekjes? Misschien dat ze zich dood verveeld en aandacht van jullie wil? En heeft ze nu geleerd negatieve aandacht (=boos worden) is ook aandacht?

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 22:31

Katten op die manier straffen gaat altijd moeilijk, omdat ze de schrikreactie in verband brengen met jou, en niet zozeer met de stoel. Dus als jullie er niet zijn, zal de kat het gewoon weer doen.

Heeft ze mogelijkheden om te krabben? Wij willen die krabpalen altijd in een hoekje zetten, maar katten hebben hem liever op een looproute staan, dus als ze de paal niet gebruikt zou ik hem eens verplaatsen.

Edit: Celiien, negatieve aandacht vragen terwijl ze bang wordt.. Lijkt me niet. TS omschrijft dat ze bang is, dan zal ze geen aandacht vragen en zeker niet zo. Lijkt me eerder verveling inderdaad.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 22:50

ED → BB

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 22:55

Kan ze naar buiten door het kattenluik? Heb je meerdere krabpalen in je huis staan, is het een optie om de kat op je kamer te houden en uit de woonkamer te bannen?

Sowieso jammer dat mensen niet bedenken voordat ze aan een jonge kitten beginnen dat dit speelse dieren zijn en ze vaak in je meubels en je gordijnen gaan zitten, het dier zal eens een keer niet de dupe worden.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 22:57

Ik gok dat je kitten zich simpelweg verveeld. Ik zou haar lekker naar buiten gooien of er een vriendje bij halen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 22:58

Heb je hem/haar al laten castreren?
Verder een goede krabplank aanwezig? Genoeg speeltjes? Mag ze naar buiten?

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 22:59

Kittens kunnen nou eenmaal kattenkwaad uit halen . Onze katten hebben dit nooit gedaan maar die hadden elkaar. Waarom geen maatje voor je kat? Twee kittens samen is vaak wel het beste en het leukst voor hun.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 22:59

Even naast alles wat al gezegd is: als de kat ouder wordt dan wordt ze ook rustiger. Na 1 jaar is het hele wilde er meestal wel af en na 2 jaar zeker.

gaby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 23:07

troi schreef:
Ik gok dat je kitten zich simpelweg verveeld. Ik zou haar lekker naar buiten gooien of er een vriendje bij halen.

Lekker handig als ze nog niet geholpen is zit ze zo met jong dus niet verstandig naar buiten te laten gaan. een vriendje is dan wel weer een goede tip en verder speeltjes,krabpaal en samen spelen.
Zeker zou ik haar ook snel laten helpen want daar is ze allang oud genoeg voor.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 23:08

Als ze niet naar buiten mag zul je toch echt moeten zorgen dat je genoeg krabplekken in huis hebt.

Speel je wel eens met haar? Hoe vaak zit ze alleen in haar kamer? Kan ze daar haar energie kwijt?

Wel weer een typisch voorbeeld waarom kittens geen goede verjaardagscadeau's zijn..

Missbeauty30

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 23:10

Die van mij was op die leeftijd ook zo. Ik heb toen een mooie krabpaal voor hem aangeschaft met een tunneltje eraan en sindsdien is het over. Ze moeten zo nu en dan gewoon hun ei kwijt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 23:11

De tip; nog 1 kitten! :j

En anders ervoor zorgen dat ze met wat kan spelen oid.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 00:19

HorseQuote schreef:
De tip; nog 1 kitten! :j

En anders ervoor zorgen dat ze met wat kan spelen oid.

En dat raad je aan, aan iemand die 1 kat al niet aan kan?

Als iemand er serieus aan denkt om de huidige kat weg te doen, moet je er absoluut niet ook nog 1 bij nemen want dan zijn er dalijk 2 katten de dupe.

Grote kans zelfs dat een nieuwe kat het gedrag van de huidige kat overneemt en dan heb je er 2 in de stoelen en gordijnen hangen.

_Mariskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 00:38

Ik heb er hier ook één in huis en had eerlijk gezegd ook niet aan het 'kattenkwaad' gedacht toen ik haar samen met mijn vriend aanschafte. Bij ons deed ze het ook in het begin. Bij de nekvel pakken helpt niet en de plantenspuit is ook al ontkracht. Bovendien linkt ze de angst aan de plantenspuit en niet aan hetgeen ze fout heeft gedaan. Wanneer je de plantenspuit dan pakt, rent ze wel weg, maar zodra je weg bent doet ze het weer.
Het beste advies dat ik je kan geven is het verheffen van je stem wanneer ze iets doet wat niet mag. Onze poes heeft erg de neiging de 'balletjes' aarde uit de plantenbak te graven. Het enige dat wij hoeven te doen is je stem verheffen en heel hard 'nee' te roepen. Zo geef je hem/haar ook niet de mogelijkheid om bang voor je te worden.
In het begin helpt dit soms niet, maar wanneer ze het eenmaal doorhebben weten ze donders goed dat ze iets doen wat niet mag. Onze kitten is verder erg aanhankelijk. Zorg ervoor dat je genoeg tijd met hem/haar doorbrengt en hem/haar beloont als ze iets goed doet, dat is veel effectiever dan straffen!

Verder kun je bij krabgedrag haar verplaatsen naar de krabpaal. Dit moet je een paar keer herhalen en uiteindelijk zal ze de associatie maken dat ze daar mag krabben en niet aan jouw meubels. Leg desnoods een gladde stof over de stoelen. Dit maakt het een stuk onprettiger voor hem/haar om te gaan krabben aan de meubels.

Zorg er verder voor dat je kat zich kan vermaken wanneer jullie niet thuis zijn. Heb je voldoende speeltjes? Misschien is een trapeze een oplossing voor jullie?

Een kitten erbij halen is echt een gedoe. Eerst moet je de katten aan elkaar laten wennen, waarop de andere kitten vervolgens slecht gedrag kan overnemen van jullie kitten wanneer jullie niet thuis zijn! Ik zal hem/haar niet weg doen. Geduld is een schone zaak en dat zeg ik als student die vaak op school zit. :) Breng de kat naar een plekje (bijvoorbeeld de gang) wanneer jullie niet thuis zijn. Dit kan ook een hoop ellende besparen.

Heel veel succes! Ik volg even. :)

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 08:29

Ik zou een nieuw huisje zoeken voor je kat :j
Als ik je zo hoor is dit voor jou en de kat geen doen. Je vader is steeds boos, jij weet het niet meer en de kat is bang. Ik weet niet hoe leuk je het nog vindt en hoeveel je er in wilt investeren (aan tijd, aandacht en waarschijnlijk ook geld) en of je vader ook daaraan mee wil doen.
Dit lijkt mij een verkeerde start waarvan de kat nu de dupe wordt.
Ga eens voor jezelf nadenken of je dit wilt en wat voor de kat het beste is.

Goede tips zijn hierboven al gegeven.
Ik vind het erg dat de kat bang is.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 10:44

Ik plaats een slotje op dit topic omdat TS nog niet genoeg berichten heeft om op BB te reageren en dus ook niet in dit topic.