Voeding en 'ADHD'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Leffroi

Voeding en 'ADHD'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 17:03

Hey Bokkers,

Geen idee waar te beginnen, dus ik begin maar gewoon.

Onze trouwe viervoeter Iggy, een chocoladebruine labrador van ondertussen 4 jaar oud is ontzettend energiek. We grappen wel eens dat hij ADHD heeft.

Binnen in huis merk je echt niks aan hem. Maar buiten is het met vlagen gewoon niet te doen. Dan staat hij enorm te stuiteren lijkt het wel. Met name als we een andere hond tegen komen of als we in een vreemde omgeving komen. Het enige wat hij dan kan doen is stuiteren en luisteren met een oost-indisch oor. En ach, ik dacht altijd, dit hoort gewoon bij hem. Het is een goed gezonde hond, gewoon lekker actief, perfect op gewicht.

Maar vanmiddag kreeg ik opeens een helder moment, die eigenlijk heel logisch is, hoop en denk ik dan maar. Het ligt aan te energierijk voer. Bij paarden minder je tenslotte ook in voergift of de energiewaarde (als ik het zo goed zeg). Ik hoop dat er bokkers zijn die mij hiermee kunnen helpen. Ik wil hier géén discussie mee opstarten wat nou sowieso beter is en wat slecht is qua voeding. (De eeuwig bekende vers vlees/brok discussie, want die ken ik ondertussen wel).

Momenteel krijgt hij brokken van het merk More, voorheen First Class. Op zich ben ik wel tevreden over deze brok, maar er zullen ongetwijfeld veel suikers in zitten waar mijn hond dus op reageert. Wat zou voor jullie een betere of een goede oplossing zijn, zodat mijn hond niet meer loopt te stuiteren? Ik zelf zat te denken aan KVV voer, omdat hier tenslotte geen (extra) suikers aan worden toegevoegd waar een hond door kan gaan stuiteren. Of zou ik dan toch voor een seniorbrok moeten gaan?

En heeft iemand er trouwens ervaring mee of toevallig zelf getest?

Hopelijk is het duidelijk omschreven, ik zal ongetwijfeld een heleboel weggelaten hebben, maar vragen staat vrij en ik zal het graag willen beantwoorden.

Billy20

Re: Voeding en 'ADHD'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 17:24

Onze hond is ook enorm druk maar op een gestreste manier. Inmiddels weet ik dat voeding invloed heeft op zijn druk zijn. Bij hem spelen er 2 dingen: dat hij een darmprobleem is en dat hij een allergie heeft. Ik zou gewoon wat experimenteren met voer en dan merk je het vanzelf. Het kan ook zijn dat je hond reageert op een bepaald eiwit (vaak gevogelte of rund) of op graan. Als je een andere brok wil proberen zou ik gaan voor een graanvrije brok zonder gevogelte of rund. Iets met hert of vis en rijst of aardappel.
Ook opvoeding speelt een belangrijke rol in wel/niet druk zijn.
Overigens staat bruine labradors er wel om bekend dat ze erg druk zijn.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 17:29

Die van mij is juist heel druk op een vrolijke manier, absoluut niet gestrest. En darmproblemen of een allergie heeft die van mij niet. Toch durf ik niet zomaar wat te gaan experimenteren met verschillende soorten voer, omdat ik daar gewoon geen fan van ben. Ik ga hem bijv. niet de ene maand dit, en de andere maand dat geven. Ik wil uiteraard wel een ander soort voer proberen, maar dan wel 1 met een lage energiewaarde. Misschien dat ik daar eerst nog even op ga googelen.

Heb je wel gemerkt dan, dat hij rustiger werd?

Uiteraard speelt opvoeding een rol, maar ik kan het schijnbaar maar niet in zijn koppie stampen dat hij ook normaal een hond kan begroeten en dat hij ook in een vreemde omgeving een opgevoede hond kan zijn. Ons standaard rondjes kan ik hem los meenemen en blijft hij prima naast mij lopen en luistert hij meer dan prima. Wel veel energie, maar ik kan hem met gemak bij me houden. Maar in een vreemde omgeving is dit heel moeilijk. Nou snap ik wel dat er ontzettend veel nieuwe geurtjes enzo zijn, maar op een gegeven moment moet het toch een keer rustig worden in dat koppie?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 20:02

Ik heb eens gelezen op een site van een engelse bordercollie trainer dat een te hoog gehalte aan eiwit in brok in zijn ervaring bepaalde honden te hyper kan maken.
Ik moet echter eerlijk zeggen dat ik het zelf niet zo waarschijnlijk vind.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 21:25

Leffroi schreef:
Binnen in huis merk je echt niks aan hem. Maar buiten is het met vlagen gewoon niet te doen. Dan staat hij enorm te stuiteren lijkt het wel. Met name als we een andere hond tegen komen of als we in een vreemde omgeving komen. Het enige wat hij dan kan doen is stuiteren en luisteren met een oost-indisch oor. En ach, ik dacht altijd, dit hoort gewoon bij hem. Het is een goed gezonde hond, gewoon lekker actief, perfect op gewicht.

Maar vanmiddag kreeg ik opeens een helder moment, die eigenlijk heel logisch is, hoop en denk ik dan maar. Het ligt aan te energierijk voer. Bij paarden minder je tenslotte ook in voergift of de energiewaarde (als ik het zo goed zeg). Ik hoop dat er bokkers zijn die mij hiermee kunnen helpen. Ik wil hier géén discussie mee opstarten wat nou sowieso beter is en wat slecht is qua voeding. (De eeuwig bekende vers vlees/brok discussie, want die ken ik ondertussen wel).

Het kan inderdaad zo zijn dat je hond ergens op reageert, waardoor prikkels harder binnen komen. Bij kinderen doen ze hier nu ook onderzoek naar, maar per kind verschilt welk voedingsmiddel effect heeft. Dit is bij een hond dus net zo.
Wil je dus weten OF de hond wel reageert op een voedingsmiddel, dan zul je dus eerst een eliminatiedieet moeten gaan volgen. Zo zijn granen vaak een boosdoener, maar het kan ook kip, lam of rund zijn. Of een bepaalde groente die ze in de brok verwerken.
Dus wil je zo min mogelijk wisselen van voer/dingen proberen, dan schakel je over op voer wat maar uit 1 diersoort bestaat, welke je hond nog nooit gegeten heeft. Daarnaast mag er dus ook geen graan, groente of andere toevoegingen bij zitten want misschien reageert je hond daar ook wel op.
En dan kom je dus wel op KVV/vers vlees uit. Dat heeft dus niks met de brok/vs vleesdiscussie te maken, wel met elimineren.

Heb je de hond 6 weken op dit dieet gehad maar merk je geen enkel verschil? Dan kun je er wel vanuitgaan dat het geen voedingsmiddelprobleem is. Dan kan het ook nog van ontvlooiing/ontwormingskuren komen. Dat kun je dus daarna (of eerst) testen door dit tijdelijk niet meer te geven.

Al moet ik zeggen: ik voorspel dat het waarschijnlijk niks met voeding te maken heeft en alles met opvoeding. Je ziet dit gedrag namelijk bij bijna alle labradors terug die toch echt wat missen in de opvoeding (geen aanval).

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 20:55

Qua opvoeding schort er op dat vlak waarschijnlijk ook wel wat aan, maar ik zou dan niet weten hoe het op een ander vlak moet. Heb reeds zoveel manieren geprobeerd om hem af te leiden, op mij gericht te houden. En als ik geen hond tegen kom gaat het prima. Zelfs in een vreemde omgeving als ik een kleine moeite doe. Dan is hij, aan de riem (en met een brokje in de hand, het blijft een lab) erg op mij gericht. Als hij wat moe-er is, dan kan hij wel beter zijn aandacht bij mij houden als we een andere hond tegen komen. Dus.. Hij kan het wel, als hij zijn energie maar kwijt is. Want, zeker in het begin, is hij extreem respectloos naar andere honden toe. Geen gewone ontmoeting zoals een normale hond, even neuzen en aan de kont ruiken, nee, hij wil direct spelen en duikt er direct bovenop. Eenmaal wat energie er uit, dan kan hij prima spelen, maar die ontmoeting is dus zeer respectloos.

Ik vroeg me gewoon af of het ook aan voer kon liggen. Ik zou wel een eliminatiedieet kunnen doen en kijken wat daar uit komt. Ik kan hem namelijk moeilijk minderen in voer, want zo heel veel krijgt hij niet eens. Lastig om uit te zoeken.

En of ik dán kvv moet gaan voeren of een brok, dat maakt mij niet uit. Maar dit soort 'voer' topics draait vaak uit op een wel/niet discussie wat betreft brok of vers vlees en daar ging het mij niet om :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 07:25

Waarom gedraagd je hond zich als een bezetene in een vreemde omgeving? Omdat er allemaal nieuwe geurtjes zijn en hij alles wilt ontdekken. Dan zou ik dus zeggen druk gedrag (trekken aan de riem?) = stilstaan. En wacht maar net zolang tot je de aandacht weer hebt. Na 2 passen alweer druk? Ga maar weer stilstaan. Super consequent zijn. Het gewenste gedrag moet hem dichter bij zijn doel brengen.

Zo ook als hij een hond ziet. Druk gedrag? Oke, draaien we om weg van de hond. Ben je weer rustig en let je op? Dan ga je weer richting de hond.

Werkt echt, maar je moet zelf reteconsequent en megageduldig zijn en dus niet met deze methode beginnen als je bijna moet gaan werken ;)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 07:37

Wat doe je zoal aan sport met je hond? Ik denk dat als die een uitdaging heeft dat het gedrag minder wordt. Een leuke amateur jachttraining zal hij vast leuk vinden.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 12:30

Trainen is het probleem niet. Het zijn eerder de andere baasjes die geen tijd hebben om even te blijven staan zeg maar. En als mijn hond eenmaal een andere hond kent, dan is het klaar, dus heeft dat trainen tot het rustig is, eerlijk gezegd niet zoveel zin. De hond van de buren kijkt hij al niet eens meer naar om. En heb ik met de ene hond getraind, als ik toevallig iemand tegen kom die hetzelfde rondje met mij doet, dan gedraagt hij zich bij een andere hond weer net zo idioot. Maakt niet uit hoe consequent ik ben. Nieuwe, vreemde honden kan ik met mijn hond vrij weinig mee beginnen.

TENZIJ hij dus energie kwijt is en dan kan ik er alles mee beginnen. Maar het kan toch zeker niet zo zijn dat ik elke keer maar een uur met hem moet fietsen voordat hij wat van zijn energie kwijt is? Daarom zoek ik het nu ook in zijn voer. Er moet toch iets zijn waardoor hij zo (ondertussen ellendig) veel energie heeft?

Zondag zijn we in een vreemde omgeving wezen wandelen met hem. In het begin ontzettend veel energie. Hij trekt dan niet zozeer, want hij weet dondersgoed dat dat niet geaccepteerd wordt, maar hij staat dan wel flink te stuiteren. Toen kwamen we een andere lab tegen en ik werd bijna omver getrokken (en dát heeft hij nog niet eerder gedaan). Vervolgens kwamen we op een stuk waar hij even los kon en dan rent hij heerlijk rond, allemaal geurtjes en dingen om te zien. Aan het eind doe ik hem weer vast, komen we weer 2 honden tegen die losliepen, dit ging al weer wat beter en was hij beter 'te houden', maar hij heeft daar wel flink energie in zitten stoppen omdat die hondjes constant om hem heen dansden. De eigenaar kwam na 5 minuten eindelijk aanzetten en heeft ze mee genomen. Was inderdaad een ideale manier om wat te trainen, maar zo vaak komt dat niet voor. Wéér een stukje verder komen we een leuke pitbull tegen en daar heeft hij niet eens naar gekeken. Hij was moe en had zijn aandacht volledig bij mij, terwijl ik niks anders dan anders probeerde.

Dus ik zit het nu gewoon te zoeken in zijn energie en dus zijn voeding. Opvoeding zal ongetwijfeld een deel zijn, maar ik weet dat ik wel consequent ben. Anders zijn we nooit tot hier gekomen. Heb namelijk nooit een cursus oid gedaan, heb alles zelf getraind.

Die energie moet er uit...

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 12:35

Wij hebben hier ook een chocobruine labrador lopen, die is nu 3 en nog steeds zo gek als een deur. Heeft ivm allergiën veel verschillende soorten voer gehad. Maar in gedrag veranderde hij nooit.

Goede theorie wbt energierijk voer, maar of het je echt een rustige hond gaat opleveren betwijfel ik. Hopelijk wel iets rustiger! Ik lees mee, want ben erg nieuwsgierig!

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 12:36

Ik heb ook een bruine lab! Ook binnen onwijs rustig en buiten energie voor 20! ( ik voer kvv overigens) maar wat ik daarmee doe is hem heel heel veel los laten lopen, samen fietsen, laten zwemmen, met honden laten spelen en laten apporteren. Hij luistert ontzettend goed wat ook wel helpt maar toen hij een weekje aan de riem moest worden uitgelaten na zijn castratie werd hij echt onwijs druk en trekkerig.

Naast dat ik denk dat voer zeker wat kan doen in de energie van je hond denk ik ook dat hij behoefte heeft aan meer (vrije) beweging.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 12:43

Vrije beweging schort het gelukkig niet aan. Hij loopt bij mij altijd los, zwemmen doen we zeer regelmatig (het is tenslotte wel een lab :D ) en op de gaslocatie waar we dagelijks komen kan hij zich helemaal uitleven. Als we een andere hond tegen komen gaat hij in eerste instantie vast, maar mogen ze spelen, gaat hij los. Wel komt dat respectloze dan naar boven, van de ontmoeting, maar is hij eenmaal (flink) afgesnauwd, dan kunnen ze heerlijk spelen of gaat hij gewoon zijn eigen gang. In het dorp loopt hij ook altijd los mee, tot we een andere hond tegen komen, dan roep ik hem gewoon bij mij (vaak al voordat hij hem ziet of op grote afstand) en gaat hij vast. Ik wil gewoon heel simpel niet het risico lopen dat hij dan wel onder een auto oid komt.

Het voer was maar een idee, een suggestie. Kon zijn dat er bokkers met ervaring waren. Met paarden lijkt het immers ook zo simpel, hahahaha.

Jachttraining begin ik niet aan, maar zit er wel over na te denken om een soort speurtraining te doen, waarbij hij mensen moet zoeken of bepaalde voorwerpen/stoffen. Een docent van mij doet dat ook met haar hond en dat lijkt me precies iets voor mijn hond.

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 12:48

Ah oke dat had ik nog niet begrepen uit je vorige posts! Ik zou dan in ieder geval kijken naar een voer met minder granen en zeker geen voer voor de actieve hond (daar zitten vaak extra's in waar sporthonden veel aan hebben). Kvv bevalt hier heel goed maar ik heb niet het idee dat onze hond daar minder energie van krijgt..

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 12:55

Dan zal ik daar nog eens naar googlen. Zou een seniorenbrok iets uitmaken dan? Of zou het dan echt om de granen gaan? Hij krijgt nu een brok waar +- 40 of 50% vlees in zit, weet het zo even niet meer uit mijn hoofd..

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 12:57

Pff ik zou zelf niet zo goed weten of het eiwitten zijn of eerder suikers waarvan een hond gaat stuiteren.
Ik weet wel dat ik altijd een heel energieke hond had en dat sinds hij andere brokken en vis krijgt omwille van zijn voedselallergie (nog meer gaan uitsluiten en vermijden als voorheen),hij niet te stuiten is. Na een wandeling met vriendje van 2u los rondrennen, springt hij nu nog tegen mij op als ik het zou toelaten. Moet hem echt naar z'n mand sturen om te kalmeren. Na een kwartier ofzo is hij wel gekalmeerd en in comateuze slaap aan het dromen. Maar vroeger zou hij na 2u wandelen niet meer rondgestuiterd hebben, ook al zou hij met gemak nog 2u langer rondgelopen en gespeeld hebben (ga voor de langere wandelingen meestal met een vriendin en haar honden).

Zou gewoon een keer een tijd KVV proberen, of desnoods half-half (bij mij krijgen ze altijd 1x brok en 1x vers, omdat ik het handig vind als ik ben vergeten vers te ontdooien dat ze ook gewoon brokken kunnen eten). Qua brok heb ik eens orijen regional red geprobeerd, maar daar kregen ze platte poep van. Alleen nu de brok op basis van aardappelen en vis doen ze het nu beide goed op en eten ze nog steeds graag

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 19:19

Zowel eiwitten als suikers zijn energieleveranciers. Met het verschil dat je bij suikers een soort 'shot' krijgt en daarna dus weer een dip.

Maarja, wat jij beschrijft is eigenlijk heel 'normaal'. Begin van de wandeling (na een paar uur in huis liggen opladen en niks doen) veel energie, dus hond wilt actie. Bied je dit, dan heb je daarna een rustigere hond die makkelijker kan luisteren naar 'niet actieve' commando's.

Als je die beginenergie wilt voorkomen, zul je er dus voor moeten zorgen dat je hond in huis bezig blijft, of nog bij aan het komen is van de laatste wandeling.
Heb ik 's avonds 3/4u met de hond gelopen, zal het hem 's ochtends een worst wezen na een lange nacht slaap. Maar loop ik de laatste wandeling een kwartiertje, ja dan heeft meneer 's ochtends energie.
(Al is die van mij sowieso een beetje een 'diesel' wat dat betreft, moet altijd even op gang komen)
En ik moet zeggen, dat heeft de mijne ook echt af en toe nodig (ook al is het een binnenvetter dus soms heb ik het wat laat door), zo'n lange wandeling van 3 a 4 uur. Weet niet of jullie dat wel eens doen? Zo lang wandelen dat hij echt he-le-maal door z'n energie heen is en 24u wilt slapen?

Weet dat ik buiten de voervraag ga, maar het is puur om mee te denken :j

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 20:31

Phoe, lastig. Een wandeling van 3 á 4 uur lang hebben we nog nooit gemaakt. Ons langste rondje is zo'n anderhalf uur, waarbij hij het grootste deel zijn eigen gang kan gaan. Meestal is hij daarna wel rustig, maar inderdaad, na een uurtje of 3 slapen merk je er niks van. Binnenshuis doen we veel denk-spelletjes, en daar wordt hij rustiger van, maar als je dan gaat wandelen en een hond tegen komt, is het evengoed een stuiterbal. Ik heb hem er wel eens flink voor op zijn donder gegeven, maar daar wordt hij alleen maar sterker van. Wat ik nu probeer (want ik weiger om voor een andere hond weg te lopen, zo leert hij nooit iets), is voor hem te gaan staan met een brokje in mijn hand en echt zorgen dat hij op mij let. Dit gaat wel goed, maar hij zou op een gegeven moment toch echt wel een keer door moeten hebben dat dit ook wandelend enzo kan?

Ik heb namelijk geen tijd om elke wandeling een uur te wandelen. De meeste rondes zijn een kwartiertje. Ook hierbij kan hij een groot gedeelte gewoon lekker vrij zijn eigen gang gaan. Maar ik houd hem wel gewoon bij mij als er een andere hond aan komt.

Ik ga denk ik toch een tijd kvv proberen. Baat het niet, dan schaad het waarschijnlijk ook niet. Hij is gelukkig nergens gevoelig voor, dus het proberen waard.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 20:55

Leffroi schreef:
Phoe, lastig. Een wandeling van 3 á 4 uur lang hebben we nog nooit gemaakt. Ons langste rondje is zo'n anderhalf uur, waarbij hij het grootste deel zijn eigen gang kan gaan. Meestal is hij daarna wel rustig, maar inderdaad, na een uurtje of 3 slapen merk je er niks van. Binnenshuis doen we veel denk-spelletjes, en daar wordt hij rustiger van, maar als je dan gaat wandelen en een hond tegen komt, is het evengoed een stuiterbal. Ik heb hem er wel eens flink voor op zijn donder gegeven, maar daar wordt hij alleen maar sterker van. Wat ik nu probeer (want ik weiger om voor een andere hond weg te lopen, zo leert hij nooit iets), is voor hem te gaan staan met een brokje in mijn hand en echt zorgen dat hij op mij let. Dit gaat wel goed, maar hij zou op een gegeven moment toch echt wel een keer door moeten hebben dat dit ook wandelend enzo kan?

Ik heb namelijk geen tijd om elke wandeling een uur te wandelen. De meeste rondes zijn een kwartiertje. Ook hierbij kan hij een groot gedeelte gewoon lekker vrij zijn eigen gang gaan. Maar ik houd hem wel gewoon bij mij als er een andere hond aan komt.

Ik ga denk ik toch een tijd kvv proberen. Baat het niet, dan schaad het waarschijnlijk ook niet. Hij is gelukkig nergens gevoelig voor, dus het proberen waard.

Ga vooral kvv voeren, ik ben voorstander :D

Kun je verder beschrijven hoe jullie dag/week (als het per dag enorm verschilt) er uit ziet qua beweging? Want een wandeling van een kwartier, daar raakt een lab niet moe van he ;) En zoals je zelf al zegt: na een wandeling van 1,5u is een powernap eigenlijk wel genoeg om er weer tegenaan te kunnen. Wanneer is je hond nou eens echt MOE?!
Als je altijd wel wat energie over hebt, dan is het niet zo raar dat een enthousiaste lab gaat stuiteren bij leuke/nieuwe dingen.

En bij mijn binnenvetter merk ik dus echt dat hij wat slechter luistert/meer op de omgeving focust (stress) als ik te lang iets te weinig gelopen heb. En ja, dan gaan we lekker 3u in het bos wandelen. Want neem ik hem 20km (10 heen en 10 terug) mee naast de fiets, heeft hij ook weer de mentale prikkels te verwerken en dat kan hij dan weer minder goed hebben.
Het gaat dus echt om de balans tussen mentale en fysieke uitdaging. Mentaal hoef ik mijn hond weinig uit te dagen: hij vindt de wereld al vermoeiend genoeg :+ Dat houdt dus wel in dat ik hem met enige regelmaat pure fysieke uitdaging moet bieden, met dus weinig mentale prikkels.
Probeer eens na te gaan wat jij denkt dat jouw hond nodig heeft. Zijn dat mentale prikkels? Ga dan juist elke dag naar een nieuw gebied. Dan maakt het niet uit of het een wandeling aan de riem in een drukke stad is, die mentale prikkels krijgt hij dan wel. Heeft hij juist die balans nodig tussen mentaal en fysieke uitdaging, ga dan eens naar een nieuw park met mensen/honden waar het niet super druk is en hij ook los kan lopen.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 21:11

Nou, het voornemen voor dit jaar is om iig wat vaker op vreemd gebied dingen te verkennen. Want ook ik raak moe van steeds hetzelfde rondje.

Het enige moment waarop ik hem echt bekaf heb gezien, is wanneer hij mee is geweest naar stage. Mijn eerste stage was een hondenpension, waarbij hij de hele dag tussen de honden was. Dan hoor je hem vervolgens 2 dagen niet weer. Nu loop ik ergens anders stage. Heb nog wel steeds contact met de mensen van mijn eerste stage, maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat hij daar elke dag heen gaat. Financieel gezien wordt dat ook een duur geintje.

'S ochtends doen we een rondje van een kwartier, dit is altijd hetzelfde rondje omdat ik dan geen tijd heb om een 'vreemd' rondje te doen en ik dus niet weet hoelang ik daarmee onderweg ben. Voorheen was dit om 5 uur ivm werk, nu is het om kwart over 6. Mijn moeder doet dan voor het werk aan nog een rondje en hoe lang dat is, ligt meestal aan de tijd, maar vaak een rondje gaslocatie (en met mijn moeder is dat een dik uur, die loopt niet zo snel). Als ik thuis kom doen we vaak iets verschillends. Als ik niet zoveel zin heb, dan is het een rondje van 10-20 minuten, ligt eraan welke kant ik op ga, maar wel een klein rondje. Als ik nog genoeg energie heb, dan is het vaak nog een rondje gaslocatie (3kwartier) of op de fiets, ongeveer een half uur, en dan loopt hij het grootste gedeelte ook los (en rent hij vaak als een bezetene, omdat hij natuurlijk niet te ver van baasje af durft haha). Uiteraard springt hij met de grootste lol in de meest smerigste sloot (niet de schone natuurlijk). Als we 'het andere rondje' doen, dan is het vaak anderhalf uur en dan zwemt hij in het kanaal. Maar dit dus niet élke dag. Afhankelijk van het tijdstip dat ik thuis ben gaan we voor het eten nog een rondje zodat hij ff zijn plas kwijt kan, dat is iets van een kwartier. Tussen 8 en 9 ook nog een rondje van ongeveer een kwartier en voor het op bed gaan gaat hij met mijn moeder mee in de tuin, dan rookt mijn moeder nog een sigaretje.

Op zich niet heel veel natuurlijk, maar dit is normaal en de meeste tijd komen we geen hond tegen, is het het bekende rondje en merk je niks aan hem. Geen gestuiter, luistert prima, geen rare dingen. Tenzij we dus een hond tegen komen, dan wil hij nog wel eens stuiteren.

Heb wel eens geprobeerd helemaal niet in te grijpen, dit werkt soms op iets grotere afstand. Qua stuiteren valt het dan ook mee, dan staat hij vaak alleen stom te kijken. Maar dan beloon ik hem wel, want ik heb liever dat, dan dat hij gaat lopen trekken bijv. Totaal afleiden met een brok lukt soms wel, soms niet. Ligt eraan wat voor hond het is, vreemd genoeg :')

Maar meestal laat ik hem even zitten, en dan kijken we 'rustig' hoe de hond voorbij gaat. Wel met het nodige geklaag, maar op deze manier staat hij tenminste niet zo te stuiteren zeg maar.

Sorry, ben echt heel slecht in uitleggen :+

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 21:15

Met trainen bedoel ik de hond een uitdaging geven. Zo te zien doet die altijd het zelfde dus zoekt hij zijn eigen vertier.
Bv 1x per week naar een hondenschool en eens echt wat anders doen.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 21:21

Ja, in principe doen we wat dat betreft wel altijd hetzelfde. Er zit wel variatie in, vooral qua tijden, maar globaal gezien is dit het wel. In huis doen we vooral veel denkspelletjes, leer ik hem 'kunstjes' aan en zijn knuffels zijn heilig.

Naast het voer ga ik dan ook kijken voor een cursus. Dit was ik sowieso al van plan, omdat speuren wel echt een beetje zijn ding is. Mijn docent doet ook een soort speurtraining, ik zal eens kijken hoe en wat.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 21:24

senior brok kan je gaan voeren maar als je hond niet te dik is en wel behoorlijk actief is dan zal je zien dat de hond snel te mager gaat worden en je veel meer voer moet gaan voeren.

Je hebt voer waar veel voedingswaarden e.d. in zit maar dat is voer voor werkhonden. Speciaal dat je niet veel moet voeren om wel veel te geven. Die honden worden echter niet drukker van dat voer alleen hebben ze dan aan 200 gram brok genoeg i.p.v. 400 gram zodat de maag niet zo zwaar belast wordt ;)

Zelf ben ik jaren geleden van brok op vers vlees over gegaan. Het heeft mijn honden toen heel goed gedaan!! Nu ben ik sinds een 3 á 4 maanden door grote gezondheidsproblemen van 1 van de 2 honden deels op brok terug over gestapt en ik merk dat het mijn honden wederom goed doet. Op dagen waar ze veel actief bezig zijn krijgen ze 's ochtends vers en 's avonds brok en anders 2x brok.
Zowel qua gedrag als qua vacht zijn ze niet voor of achteruit gegaan alleen de gezondheidsproblemen van mijn ene hond zijn weg (door vers vlees eten had hij uiteraard heel weinig ontlasting. Echter hij blijkt zijn poep niet goed uit zijn lijf te krijgen doordat de peristaltiek van de darmen niet goed is. Daarom moet hij nu brok eten zodat hij meer ontlasting heeft en niet meer verstopt raakt).

Ik moet wel toe geven dat ik vroeger Royal Canin, Bonzo en Carocroc voerde. Vers vlees heb ik ongeveer alle merken door elkaar heen gevoerd in de jaren en ook nog eens veel gebarft. Tegenwoordig voer ik vers vlees (willekeurig merk maar wel de betere bekend staande merken) en greenheart brok. Nu is greenheart of bovenstaande merken ook een wereld van verschil ondanks dat ze allemaal brok zijn.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 21:30

Te dik is hij gelukkig niet. En soms, heel soms krijg ik de opmerking dat hij te dun is, maar dat hoor ik dan zogenaamd even niet. De seniorbrok hoef ik dus niet te proberen voorlopig.

Even voor het beeld, omdat ik wel gewoon trots ben op mijn vriend :)

Afbeelding

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 21:32

Dus op een rijtje gezet:
's ochtends: 15 min.
voor werk van je mama: ong. 60 min fysieke vrijheid
na werk: 15 min OF 30-45min fysieke vrijheid OF 1,5u met fysieke uitdaging (zwemmen in kanaal)
laatste rondje 15 min.

Je hond heeft dus sowieso 1 moment van de dag lekker fysieke vrijheid, soms 2. En heel soms 1 moment fysieke vrijheid + fysieke uitdaging. En soms maar 1 moment fysieke vrijheid.

Ik noem expres de 15min rondjes niet, omdat je hond daar bar weinig aan heeft. Als ik dus zo van een afstand een beoordeling geef komt je hond bijna dagelijks fysieke uitdaging tekort en sowieso dagelijks mentale uitdaging.
Er is namelijk een verschil tussen UITDAGING en VRIJHEID.

Met name de mentale uitdaging mis ik. En als je dan gaat kijken naar de 'stuitermomenten/onbereikbaarheid' is dat op momenten dat de hond een 'mentale prikkel' krijgt. Je hond zegt dus eigenlijk: EINDELIJK een mentale prikkel!

Nu klinkt het allemaal misschien wat overdreven, maar dat is mijn manier van duidelijk maken O:)
Om nou niet meteen van alles door elkaar te gaan proberen zou ik zeggen: geef je hond eens dagelijks mentale uitdaging van een half uur. Je kunt een 15min rondje hiervoor laten vervallen als je anders in tijdsgebrek komt.

Dit kan zijn:
30 min. stevige gehoorzaamheidstraining.
Wandeling door de stad.
Speurtraining.
Nieuwe plekken/steden/situaties (is je hond al eens met de trein geweest bijvoorbeeld?)
Op bezoek op je oude stageplek.
Etc.

Edit: Hij ziet er wel heeeeel mooi uit voor een lab!

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 16:58

Had ik dinsdag nog een heel verhaal getypt. Valt mijn ipad uit :')

Qua tijden verschilt het wel qua uitlaten, maar globaal is het dat wel. Daarbij loopt hij bij mij eigenlijk altijd los, omdat ik het idee heb dat hij dan beter oplet, niet kan trekken dus en beter naast mij blijft. Want zodra de riem er aan gaat heeft meneer het idee niet te hoeven luisteren. Qua vrije beweging heeft hij elke wandeling een moment waarin hij kan rennen wat hij wil. Fysieke vrijheid heeft hij dus wel veel.

Weet nu alleen niet meer wat ik dus wilde vertellen dinsdag :+

Qua mentale uitdaging krijgt hij binnenshuis veel te doen. Denkspelletjes, gewone spelletjes, opdrachten, speurspelletjes, net waar ik op dat moment zin in heb. Hij kan namelijk prima de post halen, mijn sokken uit doen, de deur dichtdoen, de afstandsbediening pakken en afgeven (als deze bijv op de grond is 'gevallen'). Meehelpen met boodschappen naar binnen brengen (en O wat is hij dan trots). En nog een paar dingen waar ik zo niet op kan komen.

Hij is dus ontzettend slim en leergierig. Het enige moment waarop ik echt kan merken dat ik te weinig met hem gedaan heb op een dag, is wanneer hij binnenshuis vervelend wordt. Als in, dingen gaan doen wat normaal ook niet mag, om maar aandacht te krijgen. Maar dat komt niet vaak voor.