Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Leffroi schreef:Binnen in huis merk je echt niks aan hem. Maar buiten is het met vlagen gewoon niet te doen. Dan staat hij enorm te stuiteren lijkt het wel. Met name als we een andere hond tegen komen of als we in een vreemde omgeving komen. Het enige wat hij dan kan doen is stuiteren en luisteren met een oost-indisch oor. En ach, ik dacht altijd, dit hoort gewoon bij hem. Het is een goed gezonde hond, gewoon lekker actief, perfect op gewicht.
Maar vanmiddag kreeg ik opeens een helder moment, die eigenlijk heel logisch is, hoop en denk ik dan maar. Het ligt aan te energierijk voer. Bij paarden minder je tenslotte ook in voergift of de energiewaarde (als ik het zo goed zeg). Ik hoop dat er bokkers zijn die mij hiermee kunnen helpen. Ik wil hier géén discussie mee opstarten wat nou sowieso beter is en wat slecht is qua voeding. (De eeuwig bekende vers vlees/brok discussie, want die ken ik ondertussen wel).
) en op de gaslocatie waar we dagelijks komen kan hij zich helemaal uitleven. Als we een andere hond tegen komen gaat hij in eerste instantie vast, maar mogen ze spelen, gaat hij los. Wel komt dat respectloze dan naar boven, van de ontmoeting, maar is hij eenmaal (flink) afgesnauwd, dan kunnen ze heerlijk spelen of gaat hij gewoon zijn eigen gang. In het dorp loopt hij ook altijd los mee, tot we een andere hond tegen komen, dan roep ik hem gewoon bij mij (vaak al voordat hij hem ziet of op grote afstand) en gaat hij vast. Ik wil gewoon heel simpel niet het risico lopen dat hij dan wel onder een auto oid komt.
Leffroi schreef:Phoe, lastig. Een wandeling van 3 á 4 uur lang hebben we nog nooit gemaakt. Ons langste rondje is zo'n anderhalf uur, waarbij hij het grootste deel zijn eigen gang kan gaan. Meestal is hij daarna wel rustig, maar inderdaad, na een uurtje of 3 slapen merk je er niks van. Binnenshuis doen we veel denk-spelletjes, en daar wordt hij rustiger van, maar als je dan gaat wandelen en een hond tegen komt, is het evengoed een stuiterbal. Ik heb hem er wel eens flink voor op zijn donder gegeven, maar daar wordt hij alleen maar sterker van. Wat ik nu probeer (want ik weiger om voor een andere hond weg te lopen, zo leert hij nooit iets), is voor hem te gaan staan met een brokje in mijn hand en echt zorgen dat hij op mij let. Dit gaat wel goed, maar hij zou op een gegeven moment toch echt wel een keer door moeten hebben dat dit ook wandelend enzo kan?
Ik heb namelijk geen tijd om elke wandeling een uur te wandelen. De meeste rondes zijn een kwartiertje. Ook hierbij kan hij een groot gedeelte gewoon lekker vrij zijn eigen gang gaan. Maar ik houd hem wel gewoon bij mij als er een andere hond aan komt.
Ik ga denk ik toch een tijd kvv proberen. Baat het niet, dan schaad het waarschijnlijk ook niet. Hij is gelukkig nergens gevoelig voor, dus het proberen waard.

En zoals je zelf al zegt: na een wandeling van 1,5u is een powernap eigenlijk wel genoeg om er weer tegenaan te kunnen. Wanneer is je hond nou eens echt MOE?!
Dat houdt dus wel in dat ik hem met enige regelmaat pure fysieke uitdaging moet bieden, met dus weinig mentale prikkels.