konijnenkooi maken, welk model?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

konijnenkooi maken, welk model?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 11:25

Ik heb een grote ren met 3 kippen en 4 konijnen
Nu begint het huidige hok slecht te worden en wil ik een nieuw maken, maar welk model.

Het kippenhokje is 90 x90 met aan de voorkant een loopplank. het staat op pootje van 40 cm zodat ze extra ruimte hebben onder het hok door.

De afmetingen worden 100 x ? ( diepte 70-80 of 90 afhankelijk ook van de loopplank)
Er komt een nachthok in. Maar wat verder?

Het kippenhok staat op pootjes van 40 cm waar ze ook onderdoor kunnen. Is weer extra ruimte. Bij konijnenkooi ook zo doen?
dus zoiets Afbeelding

Of toch 2 etages? of meer dit idee maar dan de voorkant en of achterkant open zodat ze erdoor kunnen rennen en als er ruzie komt ze ook weer aan de andere kant wegkunnen
Afbeelding

En het trappetje? ia een gat in de bodem of via de achterkant?

Het is puur om in te schuilen en slapen, aangezien ze ruimte genoeg hebben in de rest van de ren. Ik z weet het echter niet meer, misschien dat jullie handige tips hebben

Anoli

Re: konijnenkooi maken, welk model?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 11:29

In ieder geval een hok/ruimte waarin alle konijnen kunnen liggen als ze dat willen. Daarnaast zou ik er voor zorgen dat het wind/tocht/etc dicht is zodat ze er ook graag liggen/zitten.

Een trappetje in het hok werkt prima en ik zou wel kiezen voor meerdere verdiepingen :j
Op die manier creëer je genoeg ruimte voor je konijnen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 11:44

De ren is 16m2 incl graafmogelijkheid, takken, buizen ed, dus ruimte hebben ze genoeg
Tochtvrij ed is vanzelfsprekend, alles wordt ook afgekit.

Het gaat me echt om het model.
Qua afmetingen ben ik er uit, 2 meter is voor 4 konijnen breed zat ( 2 x 1 meter per koppel) alleen is de diepte nog even bekijken wat we maken. Dat is ook afhankelijk of er een trappetje vooraan het hok komt of via de bodem.

Ik heb nu 2 verdiepingen waarin in het bovenste deel stro ligt maar dat knoeit steeds naar beneden. dat wordt dan weer door de hele ren heen gelopen. Wil nu een hok maken waarmee ik minder stro verknoei, alles wat buiten wordt gelopen kan ik namelijk weggooien. Ook wil ik dat de ruimte onder het hok gebruikt kan worden. Nu heb ik dat aan de voorkant en achterkant open gemaakt

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 11:49

Ik heb een nachthok met een kattenluikje dus nooit spul van het nachthok in de ren. Misschien is dat voor jou ook een oplossing. Heb wel gemerkt dat ze eigenlijk helemaal niet zoveel bedekking willen maar het hok is ook geisoleerd met piepschuim dus denk dat ze het gewoon warm genoeg vinden zonder.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 11:52

edit, nieuwe huidige fotos geplaats

witte konijn is nieuw en zit dus even apart met haar rammetje vandaar de ren voor het hok. Is 1 hok ,maar gescheiden in het midden waar meteen ook het nachthok deel is

Deur links is origineel, rechts heb ik zelf aangepast en vind ik fijner ivm wind ed en wil ik ook zo bij een nieuw hok maken.
Ook is nu links de voorkant beneden er helemaal uit terwijl rechts alleen het gaas is verwijderd. Rechts scheelt me dat er geen stro mee naar buiten geknoeid wordt

Afbeelding

en het nieuwe kippenhokje
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 04-01-15 12:16, in het totaal 4 keer bewerkt

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 11:54

Evelijn, dat is handig, duurt het lang door ze daaraan gewend zijn?
Hoe komen ze bij jou hok naar buiten via trappetje of heb jij je hok op vloerhoogte?

Als ik een kattenluikje ga gebruiken, kan ik dus alleen een trappetje aan de voor of achterkant maken, niet via de bodem. daar neig ik ook naar. Nu valt via de bodem veel stro naar beneden en dat noeit weer. Enige voordeel is dat de trap onder het hok loopt waardoor ik geen trappetje door de ren heen heb lopen

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 11:58

De foto van facebook kan ik iig niet zien.

Kattenluikje was binnen 3 seconde ontdekt en daarna meteen gebruikt, zonder dat ik daar verder iets aan moest doen... veel sneller dan mijn katten iig die ik toch een paar keer met hun kop er door moest duwen ;)
Heb verhoogd hok, met een dikke steigerhoutenplank naar een soort balkon en dan kunnen ze naar het nachthok. Heb twee konijntje en ook één ingang nachthok in.

Zal even foto zoeken Afbeelding

Rechts zie je de plank... die zit nu vastgeschroefd... dit was eerste dag dat konijntjes in het hok zaten.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 12:08

Afbeelding

dit is zeg maar het idee waartussen ik twijfel, 1 of 2. Voordeel bij 1 is dat ze gewoon onder alle hokken heen kunnen rennen en zo dus extra loopruimte hebbenen ook zo droog kunnen zitten.
voordeel is dat het makkelijker af te sluiten in in geval van nood, dat ik een kattenluikje kan gebruiken

Hok 2 is meer hok, en geen trapje buiten het hok, wel meer rommel als ik de voorkant groot open laat. ik kan er ook voor kiezen om die doorgang kleiner te maken, maar dan moet ik boven en beneden stro gaan gebruiken terwijl ze nu nooit beneden zijn

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 12:32

Kan nu wel foto's zien :)

Ik zou helemaal geen gaas gebruiken in het nachthok (dat is alleen maar kou en ze moeten er toch juist schuilen, konijnen lijken mij het liefst een hol te hebben) ... zou meer zoals het kippenhok maken en dan misschien plankje zodat ze makkelijker nog door het luikje kunnen stappen.

Die gaas stukken in die zogenaamde konijnenhokken is zodat je je konijn nog beetje kunt zien maar daar heb jij je de ren voor. Mijn konijnen zitten af en toe in het nachthok maar meestal in de ren en vaak onder het hok (zeker als het regent etc.)

Hok.. (2 jaar geleden, er zit nu nog extra stuk ren aan) Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Evelijn op 04-01-15 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 12:36

Ze zitten juist vrij vaak in het bovenste hok, vooral de hangoor en hollander ( setje) liggen er vaak en daar wassen ze elkaar. en ik kan ze vanuit de keukenraam zo zien zitten. Nachthok gebruiken ze echt alleen als het koud is om in te slapen. daarom denk ik dat ik ze met het hok helemaal dichtmaken weinig zal zien

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 12:39

Ze zitten daar natuurlijk rustig weg van de kippen etc. Dat is wel prettig voor ze... dan moeten ze dus ruim bovenverdieping hebben... en dan nog nachthok om te schuilen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 12:54

per koppel zijn de max afmetingen 100 x 90, ruim zat toch?