Waarom bloeden honden tijdens loopsheid.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Arethe

Waarom bloeden honden tijdens loopsheid.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 23:00

Hoi allen,

wij verliezen bloed als we juist niet vruchtbaar zijn en om de boel schoon te maken.
Waarom verliest een hond dan bloed tijdens de vruchtbare periode?
Is het bloed aantrekkelijk voor mannetjes honden bijvoorbeeld?
Via Google kom ik er niet uit en krijg ik algemene informatie over loopsheid.

Ik hoop dat hier iemand het antwoord weet.

Alvast bedankt.

LoveGlove

Re: Waarom bloeden honden tijdens loopsheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 23:07

Loopsheid is juist zoals wij ongesteld worden. Kort voor en/of na de loopsheid zijn ze volgensmij vruchtbaar. Ik weet het niet zeker maar volgens mij is dat wel zo

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 23:09

In tegenstelling tot ons bloeden ze alleen door het barsten van niet zo sterke bloedvaatjes bij zwelling van de functionele geslachtsorganen (vaginawand/baarmoeder).
Heeft verder geen functie, het is dus niet te vergelijken met maandstonden.
Laatst bijgewerkt door Furrow op 03-01-15 23:12, in het totaal 2 keer bewerkt

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 23:09

drawerlover schreef:
Loopsheid is juist zoals wij ongesteld worden. Kort voor en/of na de loopsheid zijn ze volgensmij vruchtbaar. Ik weet het niet zeker maar volgens mij is dat wel zo

Dat weet ts wel hoor. Maar als mens ben je normaal pas ca 13 dagen na de start van je menstruatie vruchtbaar. Ik vind het best een goede vraag, nooit over nagedacht..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 23:11

Toch hebben sommige mensen het ook; dat bij het springen van de eicel een kleine bloeding ontstaan.

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 23:52

Tot nu toe heb ik gelezen dat ze een aantal dagen bloeden. Hierna stopt het bloeden bijna geheel en zijn ze vruchtbaar en vervolgens bloeden ze weer iets heviger.

Maar dat verklaart nog niet waarom ze dan precies bloeden..

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 00:05

Menstruatiebloed komt uit de baarmoeder en wordt afgestoten omdat er geen bevrucht eitje is ingenesteld. Bloed van loopsheid komt uit kleine adertjes die springen door zwelling en heeft te maken met de voorbereiding van een eventuele bevruchting :j

Ik zal eens even kijken of ik iets kan vinden met het stoppen van het bloeden in combinatie met de meest vruchtbare periode. Heb het zelf nog niet eerder gehoord :)

Edit: Nergens iets kunnen vinden over het stoppen met bloeden in hun vruchtbare periode, wel na de vruchtbare periode. De loopsheid stappen:
• de vulva zwelt op.
• de reuen raken erg geïnteresseerd in de teef. Omgekeerd stelt de teef daar nog weinig prijs op.
• na enkele dagen begint de teef bloeddruppeltjes te verliezen: dat is de eerste dag van de loopsheid, de pro-oestrus. Deze duurt zo'n 9 dagen.
• tussen de 9e-12de dag van de loopsheid is de hond vruchtbaar: dit noemen we de oestrus. Dit is dus de periode waarin ze kan na dekken of inseminatie drachtig kan worden. In deze periode, die zo'n 9 dagen duurt, worden reuen niet meer door de teef weggejaagd. De teef probeert zelfs te ontsnappen om op zoek te gaan naar de reu! In deze oestrus vindt ook de eisprong plaats.
• na de vruchtbare periode gaat de uitvloeiing stoppen, wordt vaak wat bruiner, de vulva gaat weer slinken en de teef snauwt weer de reuen af: de metoestrus is begonnen. Deze periode duurt pakweg 2 maanden. De teef is nu niet meer vruchtbaar.
• De anoestrus-fase is hiermee aangebroken. Deze duurt zo'n 3 maanden, waarna weer een nieuwe cyclus begint.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 00:25

Mijn ervaring met mijn teefjes is ook niet dat het bloeden stopt. Het duurt zo'n drie weken en in de tweede week is de hond vruchtbaar. (dan wil de teef ook zelf gedekt worden)

Ik vind het wel een goede vraag, maar kan hem helaas ook niet beantwoorden. Ben benieuwd of iemand het wel kan. Een vrouw is ongeveer twee weken voor de menstruatie vruchtbaar als ik het goed heb begrepen.

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 00:30

Sorry ik heb het inderdaad verkeerd gelezen.
Ik begreep dat het stopte maar dit is niet het geval.

Ik lees nu tweemaal het antwoord dat het komt doordat adertjes zouden knappen door de zwelling.
Het komt dus zoals ik begrijp niet van binnenuit het lichaam zoals bij mensen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 11:01

Toch nog wat geleerd op zondag ochtend! Heb mij dit namelijk ook wel eens afgevraagd. :D

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 11:48