verboden huisdierenlijst

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

myandalusier

verboden huisdierenlijst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-15 23:54

jessdaniels

Re: verboden huisdierenlijst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 23:56

Deze lijst is er niet doorheen ;)
Ze zijn wel bezig met het opstellen van een nieuwe lijst. Maar zo erg vind ik het niet, hamsters worden gewoon zo veel slecht gehouden in plastic bakken en kleine kindjes die er in knijpen enzo..

Hippe_Hannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 23:59

Ik heb geen verstand van hamsters. Wat is het verschil tussen een Siberische hamster en een goudhamster? Waarom wordt de ene wel toegestaan, en de andere niet?

myandalusier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 00:01

jessdaniels schreef:
Deze lijst is er niet doorheen ;)
Ze zijn wel bezig met het opstellen van een nieuwe lijst. Maar zo erg vind ik het niet, hamsters worden gewoon zo veel slecht gehouden in plastic bakken en kleine kindjes die er in knijpen enzo..

Ik hoop dat dit niet de nieuwe lijst word dan. Klopt, maar voor diegene die wel goed voor hun hamsters zorgen zou dit wel echt klote zijn. Bij mij zitten ze trouwens alle 3 in speciale handgemaakte glazen terrariums van 1 meter. Straks gaan ze dood en dan kan ik dus helemaal niks meer nemen van dwerghamsters. Erg jammer en niet nodig vind ik.

myandalusier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 00:03

Hippe_Hannes schreef:
Ik heb geen verstand van hamsters. Wat is het verschil tussen een Siberische hamster en een goudhamster? Waarom wordt de ene wel toegestaan, en de andere niet?

Siberische hamsters zijn klein en goudhamsters zijn veel groter richting de grote van een rat. De siberische is 3 tot 4 keer zo klein. Waarom de ene wel en de ander niet weet ik niet

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 00:09

Dit is een redelijk oud document wat je in je o.P. hebt staan. Kijk anders even in het bokkers met hamstertopic en hier even een stukje over de hamsters dat bij een hamstery op de site stond waar ik mijn hamster ook vandaan heb:

Goed nieuws:
Dwerghamsters op de positieflijst

Na volgend jaar, mogen dwerghamsters in Nederland gehouden blijven worden.

Op de positieflijst stond de Daurische dwerghamster, een dier dat nauwelijks verkocht wordt. De meest verkochte hamsters zoals, de Chinese, Siberische, Dzjoengaarse, Russische, Campbell’s en de Woestijndwerghamster stonden niet op de positieflijst. Deze waren dan ook helemaal niet beoordeeld.

Dibevo heeft na veel overleg met de ambtelijke top de kwestie op de agenda weten te krijgen. Na veel beargumenteer en overleg met de WUR is het dan ook gelukt om deze hamstersoorten op de positieflijst te krijgen. Alle soorten mogen nu weer in Nederland gehouden en verkocht worden. En om verwarring te voorkomen is besloten dat de soortnaam ‘dwerghamster’ op de positieflijst komt te staan.

Overigens wist deze hobbyfokster mij te vertellen dat het fokken wel meer papierwerk gaat vereisen etc. Hier gaat meer op gecontroleerd worden. Wat ik er van begreep.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 00:23

Eerlijk gezegd vind ik het geen onzin omdat ik nog nooit iemand ontmoet heb die een hamster had in een andere rol dan een soort kinderspeelgoed, sneu voor het kleine groepje dat wel zijn best doet om een hamster correct te houden maar imo is het welzijn van de meerderheid wel belangrijker.
Maar die lijst is ook nog onder constructie dus kan inderdaad best dat hamsters inmiddels wel onderzocht zijn en er toch nog weer wat versoepeling in komt.

myandalusier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 00:26

liedje89 schreef:
Eerlijk gezegd vind ik het geen onzin omdat ik nog nooit iemand ontmoet heb die een hamster had in een andere rol dan een soort kinderspeelgoed, sneu voor het kleine groepje dat wel zijn best doet om een hamster correct te houden maar imo is het welzijn van de meerderheid wel belangrijker.
Maar die lijst is ook nog onder constructie dus kan inderdaad best dat hamsters inmiddels wel onderzocht zijn en er toch nog weer wat versoepeling in komt.

Dit isook zo vaak het geval bij kittens puppies..

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 01:15

Ik denk eerlijk gezegd dat hamsters het veel rotter hebben als honden en katten omdat ze naast hun "speelgoedstatus" ook nog eens klein en kwetsbaar zijn. Maar zelfs als het zo is dat andere huisdieren het net zo slecht hebben is dat imo geen reden om dit probleem niet aan te pakken.

Ik vind een verbod trouwens ook wel erg drastisch, ik denk dat strengere regels over verkoop/verkoop van dingen als kooien/houden van dieren ook echt een boel kunnen doen. Maar onzin en belachelijk vind ik ook wel kort door de bocht, het welzijn van hamsters ligt nu eenmaal echt wel gewoon beneden peil in veel gevallen.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 01:23

Of dit artikel echt of nep is dat weet ik niet. Echter moet je wel goed lezen.. Er staat niet 'hamsters' op de negatieflijst. Er staat Siberische hamster. Dit is een hamster die overdraagbare ziektes aan de mens heeft, zoals LCM (vooral voor zwangere vrouwen). maat dit is volgens mij ook alweer aangepast en nu positief/onder voorwaarden..

Er staan wel andere hamsters onder de speciale voorwaarden. Deze voorwaarden zullen te maken hebben met manier van huisvesting e.d.

Goed lezen voordat je een topic opent ;)

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 01:42

Wat ik dan weer niet snap, waarom staat een paard op de positief lijst? Deze zou toch juist onder voorwaarden moeten staan? Of ben ik nu gek

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 01:57

Dit is een artikel van vorig jaar ;)

edit: sterker nog, komt van juni 2013.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 01:59

De Siberische of te wel de Russische dwerg hamster is wel een hele populaire en veel gehouden soort. Hij staat ondertussen inderdaad niet meer op de negatieflijst. Die lijst is sowieso vreemd want waterbuffels mag/mocht je blijkbaar wel zomaar houden? (iig in de versie waarbij de rus nog op negatief stond). En andere soorten hamsters stonden dan wel weer op de positieflijst. Het was allemaal een beetje onlogisch :')

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 02:11

Celiien schreef:
Goed lezen voordat je een topic opent ;)

Dit dus, het is ook nog een artikel uit 2013.
Voordat je hier om gaat lopen stressen kan je er beter wat onderzoek naar doen..
(Of gewoon lezen waneer het artikel is uitgebracht)

Als je meer wil weten over positieflijsten E.D. zou je lid kunnen worden van de facebookpagina " Reptielen en Amfibieën - hobbyisten " daar zitten een aantal mensen die er serieus tegen in aan het gaan zijn, en ze zullen je dan ook graag meer informatie geven ;)

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 09:30

Paard mag je gewoon houden.

Overigens zijn er ook ongelooflijk veel volwassenen die hamsters houden als huisdier. Die houden ze vaak in terrariums van 1 meter bij ... dus ruimte genoeg voor de hamster :)

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 11:11

Aangepaste voorwaarden zouden voor geen enkel dier slecht zijn.

Dat hamsters als kinderspeelgoed worden gehouden is echt niet meer zo vaak het geval. Veel mensen lezen zich van te voren in. En bij een hobbyfokker hoef je echt niet aan te komen met slechte omstandigheden voor het diertje. Als ze maatregelen zouden nemen om kleine kooien in Nederland te verbieden en die achterlijke loopballen. Dan zou dat al een hele verbetering zijn.

Ik ben zelf ook zo'n volwassenen die een Siberische / Russische hamsters als huisdier heeft. Puur omdat ik het niet eerlijk vind om in mijn situatie een hond of kat te nemen. Ik ben veel van huis en heb geen uur per dag over om een kat of hond de aandacht te geven die hij verdiend. Mijn hamster haal ik sochtends en savonds er even uit. Ik ben van mening da
. Wat voor dier je ook aanschaft, je hem het beste moet geven. Geen katten in studentenkrotten, honden zonder tuin en zonder een degelijke wandeling. En geen paarden die 24/7 op stal of tot in de knieën in de blub staan.

Zo zit mijn dier er bij. Een op maat gemaakt terrarium van 100x50x50 cm met verdiepingen, extra ventilatie en antiknaagstrips:
Afbeelding

Afbeelding

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 11:17

Ik mis nog welwater dieren op de lijsten..

M'n papegaai bijvoorbeeld, of bestaan die dan ineens niet meer?

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 11:23

Sababber schreef:
Aangepaste voorwaarden zouden voor geen enkel dier slecht zijn.

Dat hamsters als kinderspeelgoed worden gehouden is echt niet meer zo vaak het geval. Veel mensen lezen zich van te voren in. En bij een hobbyfokker hoef je echt niet aan te komen met slechte omstandigheden voor het diertje. Als ze maatregelen zouden nemen om kleine kooien in Nederland te verbieden en die achterlijke loopballen. Dan zou dat al een hele verbetering zijn.

Dat lijkt mischien niet zo vaak het geval omdat je in kringen zit waar het wél goed gedaan word. (Je leest waarschijnlijk op internet over ontwikkelingen, zit mischien zelfs op hamsterfora/ facebookpagina's)

Maar veel mensen die een hamster kopen zien zo'n dier bij de welkoop voor 5 euro en nemen die dan impulsief mee. Ik zou graag zien dat iedereen zich heel veel in zou lezen voordat ze een dier nemen, maar dat gebeurt gewoon nog zo weinig helaas.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 11:27

Denk dat die wel op de lijst komt te staan dat je onder bepaalde omstandigheden mag houden. Want ja.. zo'n dier hoort ook niet in een kooi te zitten... en worden toch wel 60 jaar...
Veel papegaaien komen dan ook in de opvang als baasje overlijdt.

mignonne2403

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 11:30

palousa_boy schreef:
Ik mis nog welwater dieren op de lijsten..

M'n papegaai bijvoorbeeld, of bestaan die dan ineens niet meer?

Volgens mij was het zo, dat als het dier niet op een lijst stond het ook niet meer mocht.....

Op het hamsterforum is hier een enorm topic over, en ook veel updates...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 11:44

Als ze dan toch bezig zijn, verbied dan ook maar dolfijnen en orka's ook maar uit de dolfinaria's. Hoe die dieren gehouden worden is echt diep triest. Dit is ook het geval bij andere huisdieren, het komt zo vaak voor dat mensen zich niet goed inlezen. Daarnaast geeft het grootste deel van de dierenwinkels ook fout advies, dat moet ook aangepakt worden! Net als vissenkommen {:)-:(

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 11:51

Maar er zijn ook bepaalde hondenrassen die wegens agressie beter niet gehouden kan woorden zegmaar. (Ja ik weet dat alles van omstandigheden afhangt etc etc)

Dolfijnen mag je schijnbaar gewoon als huisdier hebben, net als zeepaardjes, oerangoetangs en gorilla's.. Die staan immers ook niet op de verboden lijst.

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 12:01

palousa_boy schreef:
Maar er zijn ook bepaalde hondenrassen die wegens agressie beter niet gehouden kan woorden zegmaar. (Ja ik weet dat alles van omstandigheden afhangt etc etc)

Dolfijnen mag je schijnbaar gewoon als huisdier hebben, net als zeepaardjes, oerangoetangs en gorilla's.. Die staan immers ook niet op de verboden lijst.

Zoals al eerder is gezegd, alle dieren die niet op de positieflijst staan mogen NIET gehouden worden.

Maargoed, ik denk dat op dit topic beter een slotje kan gezien dit onderwerp op dit moment gewoon niet aan de orde is en het duidelijk alleen maar verwarring zaait ;)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 12:11

Waarom is er dan een verboden lijst als alles dat niet op de positief lijst staat ook niet gehouden mag worden?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 13:30

palousa_boy schreef:
Waarom is er dan een verboden lijst als alles dat niet op de positief lijst staat ook niet gehouden mag worden?

Volgens mij is dat de lijst van dieren die wel onderzocht is maar afgekeurd, er is ook van een boel soorten nog niet onderzocht hoe geschikt ze zijn om te houden.