Hond ruzie gehad met kat, geirriteerd oog.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xVultures

Hond ruzie gehad met kat, geirriteerd oog.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-14 22:22

hallo bokkers!

ik zit een beetje met een probleem
zojuist kwam de hond iets te dicht bij de kat waardoor hij zn klauw uithaalde naar mijn hond. gelijk raak in haar oog.
Op het moment heeft ze er zichtbaar last van en traant haar oog maar door.
Tot nu toe heb ik er nog niet goed naar kunnen kijken. ze draait haar hoofd weg als ik het probeer.

hebben mensen hier ervaring mee? zo ja, wat hebben jullie er aan gedaan?
DA zit er op het moment niet in aangezien het oud en nieuw is

liefs x

Nathas

Re: Hond ruzie gehad met kat, geirriteerd oog.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 22:29

Er zijn wel da voor spoedgevallen, en als het oog echt goed geraakt is zou ik persoonlijk niet wachten. Probeer even met 2 personen het oog van je hond te bekijken.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 22:30

ik zou toch een spoedarts proberen te bellen,als het oog geperforeerd is dan kan je hond het zelfs kwijt raken...

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 22:30

Ik denk dat in noodgevallen een DA wel dienst heeft. Ik weet niet waar je in de buurt zit, maar probeer het nummer van je eigen dierenarts, dan krijg je vaak een nummer door van een DA met dienst. Oog vind ik wel heel belangrijk. Al bel je alleen maar even.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 22:31

Als kat echt haal met nagel over oog heeft gegeven, dan is spoed bezoekje da wel aangewezen.

AFCAAFCA

Heb laatst ook zoiets gehad met 1 van onze honden, hou het even goed in de gaten.
Anders echt even naar een DA gaan.

Mijn hondje heeft waarschijnlijk een takje in zijn oog gehad, en die had eerst ook een beetje traantjes en beetje geïrriteerd we hebben het toen beetje schoongemaakt met wat koude kamille thee.
De volgende dag zat helemaal een blauwe waas over zijn oogje, en zijn we meteen naar de dierenarts gegaan.
Bleek dus een hoornvliesbeschadiging te zijn, die was gaan ontsteken ( hoornvliesontsteking).
Als we niet meteen er heen waren gegaan was hij blind geworden met kans op verlies van oog ( i.v.m. de druk door de ontsteking).
Wil je niet bang maken hoor, hou het alleen even goed in de gaten, zodra je ziet dat het verkleurd of het blijft geïrriteerd laat er dan toch even een DA naar kijken.
Gelukkig nu 3 weken verder is het weer helemaal beter, met veel zalven.
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-QDJNCE8Q.jpg

Blitz22

Mijn hond is ook geslagen in oog en kwam ik pas thuis laat in de avond achter dat hij last had. Volgende dag naar dierenarts druppels mee gekregen en beschadiging aan oog over gehouden waardoor hij mij in het donker niet altijd goed ziet. Dus ik zou even bellen

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 22:32

kijk even met een lampje of een beschadiging ziet anders bij twijfel ga dan naar een dierenarts. Wij hadden een bouvier uit het asiel die helaas ook een krab in zijn oog had gehad bij de vorige eigenaar. Resulteerde dus bij ons in een oogoperatie en helaas moest het oog verwijderd worden

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 22:34

zelfs al zou alleen het epitheel beschadigd zijn,is een zalfje wel heel erg fijn,dat doet echt zeer...

maar bij zo'n tranend oog zou ik niet eens twijfelen maar echt meteen naar een spoed arts bellen :j

AFCAAFCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 22:34

Kijk ook even in goed licht, bij ons 'huis'licht zagen we dus niet dat het oog er zo aan toe was, omdat we het nooit door hebben gehad dat er iets in zijn oog was gekomen alleen dat hij beetje last had van zijn oogje. Pas in het daglicht zagen we dat er een hele waas opzat met een beschadiging.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 22:37

Even een spoedarts na laten kijken. Katten kunnen ogen behoorlijk verwonden en hoe eerder behandelen hoe beter en kan je niet zelf nakijken.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 13:31

Hoe is het met de hond?

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 13:44

ben je al bij een spoedarts geweest?

xVultures

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-15 17:45

Dankjewel voor jullie reacties! we hebben bij goed licht naar het oog gekeken en konden niets zien.

Julia (de hond; ik heb die naam niet gekozen dat heeft het asiel gedaan :') ) heeft 2 weken terug een ontstoken oog gehad en daar oogdruppels voor gekregen. die hebben we gister gebruikt.

inmiddels heeft ze haar oog weer open en knippert ze af en toe nog wat. maar ook dit doet ze niet meer constant
het oog traant niet meer en is niet meer rood aan de zeikanten. volgens mij mogen we van geluk spreken!

Sorry dat ik zo laat reageer, ondanks dat ik me zorgen maakte om Julia heb ik toch nog geprobeerd oud en nieuw te vieren met vrienden. in de tussen tijd hebben we haar in de gaten gehouden en die oogdruppels toegedient.

Bedankt!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 17:52

Niet alle druppels mogen zo maar bij een beschadiging van de hoornhuid worden gebruikt. Dit zie je zonder juiste apparatuur en druppels niet.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 18:09

Ik sluit me bij Wilawander aan met als toevoeging dat veel oogdruppels steroiden bevatten die bij oogbeschadiging absoluut gecontraindiceerd zijn.
Niet zomaar wat druppelen dus.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 18:16

Niet zo slim van die oogdruppels, en nog minder slim dat je doodleuk nieuwjaar gaat vieren zonder uberhaupt ook maar een DA te bellen. Kattenkrassen kunnen flinke schade aan ogen veroorzaken die echt door een DA behandelt moeten worden. Dus alsnog de DA bellen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 18:17

Je kan de druppels niet zomaar gebruiken.
Als ze die heeft gehad voor een ontstoken oog grote kans dat er corticosteroïden in zitten,
wat nou net pertinent NIET in het oog moet als er een verwonding op het hoornvlies (het oog zelf) zit.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 18:20

Beschadigingen aan het oog is ALTIJD dierenarts. Behalve het feit dat je dier zijn oog kan kwijtraken is het ook gewoon erg pijnlijk, dus een pijnverzachtende zalf of drupper is geen overbodige luxe ...
Wij hebben ondertussen een one-eyed cat rondlopen,die aan een week of zes bij ons kwam aanlopen met een kapot oog. Oog puilde al helemaal uit en was al kapot. Bij onderzoek bleek het ook gewoon een beschadiging te zijn die was gaan infecteren,druk is opgebouwd en oog is min of meer naar buiten "ontploft". Oog is verloren gegaan, ze heeft er nu geen last meer van,maar toch ...
edit: oogdruppels voor een ontsteking mag je NIET gebruiken bij een beschadiging. Cortisone zorgt ervoor dat een ontsteking vlugger weggaat,maar maakt ook de lagen dunner en zwakker. Je zal in eerste instantie verbetering zien,maar door het dunner maken van de lagen kan het niet helen en maak je het erger. Je mag er eventueel wel wat terramycine of gloveticol indoen,dat is een milde oogzalf zonder cortisone die verzachtend werkt. Maar liever niet aanklooien maar gewoon naar dierenarts...

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 22:34

Ik wilde een niet al te ingewikkelde uitleg doen maar inderdaad om de reden die jullie vermelden.

En ook al zie je niks het kan zo zeer doen. Ben inmiddels aardig ervaren met oogproblemen (helaas) zowel honden als mezelf en kan je zeggen dat een beschadiging heel zeer doet. Heb het zelf gehad en zag er niks aan en waar ik altijd meteen met dieren naar de dierenarts ga met zoiets, dacht ik ach, het valt wel mee.... nou dat heb ik geweten en een lange tijd mee zoet geweest en ook minder zicht als voorheen. Was overigens een oppervlakkige beschadiging.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 22:41

Ik heb ook ooit eens een ministukje hout onder mijn ooglid gehad. Man, dat deed pijn! En ik ben absoluut niet kleinzerig! Hout is er uit gespoeld, en er waren heel lichte krasjes op mijn hoornvlies,binnen de paar dagen genezen met srupjes,maar ik heb nog nooit zoveel pijn gehad als toen. Geen licht kunnen verdragen,constant huilen,niet te doen ...

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 22:43

Ja herkenbaar heb er een tijd terug een stukje kit ingehad wat ik aan het verwijderen was. Nou dat was fijn en de keer daarvoor een bijtende stof (zoiets als midalgon) nou kan het niet aanraden.... brrrrr

xVultures

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 10:53

Amandavd schreef:
Niet zo slim van die oogdruppels, en nog minder slim dat je doodleuk nieuwjaar gaat vieren zonder uberhaupt ook maar een DA te bellen. Kattenkrassen kunnen flinke schade aan ogen veroorzaken die echt door een DA behandelt moeten worden. Dus alsnog de DA bellen.

Doodleuk was het zeker niet voor mij...

Mijn schoonmoeder heeft de bijsluiter goed doorgelezen voordat ze het toediende.
Ik heb niet het volledig zeggen over Julia dus stond ook lichtelijk in een machteloze positie.
Het liefst wou ik haar ook laten na kijken door een DA.
Daarnaast is ze inmiddels langs de dierenarts geweest en die heeft niets ernstigs kunnen vinden..
Julia is weer fit en speels en toont geen irritatie aan haar oog.

Achteraf gezien zien we in dat er niet goed gehandeld is maar gelukkig valt het allemaal mee.

volgende keer wordt er zeker anders gehandelt

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 11:49

Het leven is een leerproces toch. Weer iets geleerd. En het is goed afgelopen.