wat te doen bij een manke kat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mariek123

wat te doen bij een manke kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 18:58

Hoi bakkers,

Ik heb een super lieve maar ook erg oude kat. Alleen er is iets mis met onze lieve Kareltje, hij loopt een beetje mank... Gelukkig niet zo erg dat we gelijk naar de dierenarts moeten maar we willen dat wel voor zijn!
Heeft iemand hier ervaring mee en hoe heb je het opgelost?
Ik hoor het graag!!

groet Cato

Borisje

Re: wat te doen bij een manke kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 19:09

Toch naar de dierenarts. Katten laten vaak pas pijn zien als iets al heel erg veel pijn doet. Mank lopen betekend pijn, dus naar de dierenarts om te laten onderzoeken waar de pijn vandaan komt!

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 19:13

Als hij 1 dag een klein beetje mankt, geen wondjes of zwelling: in de gaten houden en verder niets.
Duurt het langer, of is hij echt duidelijk mank: check-up dierenarts, en daar ook niet te lang mee wachten.

Het kan echt van alles zijn. Van wondje dat zeer doet, tot verstapping, tot echte bot-, gewricht- of peesblessures of nog iets anders.

Wij hebben 1 kat al jaren permanent op pijnstilling i.v.m 2 totaal versleten knieën (achterpoten dus) en fikse artrose.
De kreupelheid was bij hem nog niet eens simpel te zien, omdat het om beide poten ging.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 19:19

Als je kat al op leeftijd is, is de kans groot dat hij wat last heeft van artrose. Dat kan je prima behandelen maar moet je wel even mee naar de DA. Heb je al naar zijn pootje gekeken? Misschien kussentje stuk of ergens in gaan staan?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 19:21

Ik zou ook kunnen helpen, maar pas na een initiele diagnose van een DA. PB me maar voor meer info.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 19:32

poten en voetzolen controleren op wonden/wondjes/warme plekken of abcessen.
afhankelijk van wat je aantreft kun je het even aankijken..

Wij verstappen ons ook wel eens en een oudere kat staat niet even stabiel meer (en ligt ook niet meer stabiel).

mijn kat bijvoorbeeld is het afgelopen jaar meer van de bank gerold dan de hele 17 jaar daarvoor bij elkaar.. En enkele keren heeft ze daarna echt wel een dagje mank gelopen. Ook de vensterbank missen is een goede optie om mank te worden sinds een jaartje.. Ze kan nog prima springen, maar schat zichzelf gewoon nog steeds in als een jonge kat.

Het is wel goed om de begindatum en einddatum sowieso even te noteren. Als je dan voor de check gaat, dan kun je dat ook gelijk meenemen.

Mijn kat heeft een lichte vorm van artrose, geconstateerd tijdens een aanval door een vechtpartij (ze is de confrontatie aangegaan met een verwilderde kat en had frontale wonden, terwijl mijn andere, jongere kat, vluchtwonden had de dag ervoor).

Tijdens een actieve periode krijgt ze een poosje metacam. Ja, ik weet dat dit de nierfunctie kan verminderen.. Maar in zo'n geval kies ik er voor om mijn kat misschien een jaartje eerder kwijt te zijn, dan om haar een medicijn te onthouden waar ze het goed op doet.

Van een oudere kat (ik weet niet hoe oud Kareltje is?) kun je verwachten dat ze strammer worden.. Het valt te 'behandelen', als in zijnde onder controle te houden.. maar het is gewoon onderdeel van het ouder worden denk ik.. Maar alleen een dierenarts kan met zekerheid zeggen wat er gaande is.